ΕΚΛΟΓΕΣ 2019

ART

/

ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΤΣΑΡΔΑΚΑΣ: ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΤΟ «EROICA» (ΑΠΟ 26/3 ΣΤΟ ΑΠΟΛΛΩΝ) ΜΕ ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΘΙΑΣΟ ΚΑΙ ΜΙΛΑΕΙ ΣΤΟ thebest.gr

ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΤΣΑΡΔΑΚΑΣ: ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΤΟ «EROICA» (ΑΠΟ 26/3 ΣΤΟ ΑΠΟΛΛΩΝ) ΜΕ ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΘΙΑΣΟ ΚΑΙ ΜΙΛΑΕΙ ΣΤΟ thebest.gr
Μπακοπούλου Άντυ

«Σεξ, βία, bulling που σήμερα θα βλέπαμε στο Netflix»

«Βουτιά» στο λογοτεχνικό θέατρο με πατρινό «άρωμα» αυτές τις μέρες από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Την  επομένη της εθνικής επετείου, Τρίτη 26 Μαρτίου κάνει πρεμιέρα στο Δημοτικό Θέατρο η παράσταση «Εroica» με την ευρηματική σφραγίδα του πολύπλευρου συμπολίτη Τηλέμαχου Τσαρδάκα –σκηνοθέτη,        συγγραφέα, ποιητή και «ψυχή» του θεάτρου Act. Ο γνωστός δημιουργός επιλέγει κορίτσια να υποδυθούν τα αγόρια στο εμβληματικό μυθιστόρημα του Κοσμά Πολίτη, απόλυτα βέβαιος πως όσα διαδραματίζονται, συμβαίνουν στη δική μας Πάτρα.

 

 

Εχουν προγραμματιστεί έξι παραστάσεις μέσα από τις οποίες το κοινό θα γνωρίσει την πένα ενός κορυφαίου εκπροσώπου του ποιητικού κοσμοπολιτισμού της δεκαετίας του ’30. Τότε άλλωστε ο Κοσμάς Πολίτης εργαζόταν ως υποδιευθυντής της Ιονικής Τράπεζας στην Πάτρα και έγραψε το «Eroica»- το οποίο εκδόθηκε το 1938, τον καθιέρωσε ως λογοτέχνη και του απέφερε το κρατικό βραβείο πεζογραφίας.  Μάλιστα αργότερα (1960) μεταφέρθηκε στο σινεμά από το Μιχάλη Κακογιάννη. Νωρίτερα στην πόλη μας (1952) ο συγγραφέας  ήταν και υποψήφιος βουλευτής.

 

Το «Eroica» ξεδιπλώνει την πορεία προς την ενηλικίωση μιας παρέας αγοριών μέσα από τον έρωτα και το θάνατο. Ενώ η άνοιξη καραδοκεί, τα  ανέμελα παιδιά με τις περικεφαλαίες του ηρωικού πυροσβέστη, βιώνουν το τέλος της αθωότητάς τους μετά από τη συνάντησή τους με ένα μοιραίο θηλυκό. Οι μελετητές εστιάζουν επίσης στην ατμόσφαιρα μυστηρίου, τις αναφορές στον Ομηρο και την αρχαιότητα, τους συμβολισμούς και τις μεταφυσικές παρουσίες προσώπων. Στο thebest.gr μάθαμε πώς η ιστορία συγκίνησε τον Τηλέμαχο Τσαρδάκα και με ποιόν τρόπο την ανέβασε στη σκηνή.

 

 

Πώς προέκυψε η επαφή με το έργο; Ηταν δική σου πρόταση ή σου προτάθηκε; Τι σε κέντρισε περισσότερο στο βιβλίο του Κοσμά Πολίτη ώστε να το μεταφέρεις στο θέατρο;

 

Το έργο μου προτάθηκε από το ΔΗΠΕΘΕ και τον καλλιτεχνικό διευθυντή Σταύρο Τσακίρη και πραγματικά χάρηκα ιδιαίτερα καθώς το είχα πάντα υπόψιν μου σαν πιθανό ανέβασμα. Το πρωτοδιάβασα στο Λύκειο. Είναι μια εφηβική περιπέτεια που αγγίζει όλα τα θέματα που απασχολούν τα παιδιά αυτής της ηλικίας, δηλαδή την ανακάλυψη του άλλου φύλου, τον έρωτα, τη φιλία, τον ηρωισμό. Αυτά που απασχολούν τις αγορίστικες παρέες δηλαδή. Οι ήρωες του έργου βιώνουν για πρώτη φορά την απώλεια και το θάνατο στο δρόμο προς την ενηλικίωσή τους. Μην περιμένετε πάντως μια παράσταση για παιδιά και εφήβους, απευθύνεται ξεκάθαρα σε ενήλικες. Περιέχει σεξ, βία, bulling, γεγονότα που θα βλέπαμε σήμερα στο Netflix και θα τα συζητούσαμε.

 

Η θεματική δεν είναι κάπως «προχωρημένη» για την εποχή που γράφτηκε το βιβλίο;

 

Το κείμενο είναι πολύ ποιητικό. Εχουμε ρομαντική γλώσσα, ταυτόχρονα όμως με πλοκή δράσης. Θα το χαρακτήριζα πρωτοποριακό γιατί καταπιάνεται με ευαίσθητα θέματα για την εποχή του. Όμως η γενιά  του ’30 στην τέχνη ήταν μπροστά και τολμηρή έτσι κι αλλιώς.

 

 

Το φόντο του έργου είναι αόριστο, αλλά θεωρείται πως ο Κοσμάς Πολίτης μιλάει για Ναύπλιο, Σμύρνη ή Πάτρα. Ισχύει αυτό;

 

Για μένα το τοπίο έχει ξεκάθαρα μέσα του Πάτρα. Εχουμε μια πόλη με πατρινές αναλογίες. Είναι αστική, έχει θέατρο, εμπόριο, θάλασσα, Αγγλους, Γάλλους, μεγάλες αποθήκες… Αντί για Ψηλαλώνια γράφει «Πάνω Περιβόλια» για παράδειγμα. Μια εκδρομή που περιγράφεται μας παραπέμπει αυτόματα στη Ναύπακτο. Ο Κοσμάς Πολίτης εμπνεύστηκε από το μέρη μας, ήταν σε διάσταση με τη γυναίκα του και ζούσε έναν φλογερό πατρινό έρωτα εδώ.

Πώς παρουσιάζεται η γυναίκα μέσα σε έναν κόσμο ανδρικό;

 

Η Μόνικα είναι ένα μικρό κορίτσι που βαδίζει κι αυτή προς την εφηβεία και την ενηλικίωση, όντας το αντικείμενο του πόθου των αγοριών. Αρχικά είναι παιδί όπως και οι άλλοι. Δημιουργείται όμως ένα «τρίγωνο» ερωτικού ενδιαφέροντος και οι εξελίξεις προχωρούν μέσα σε ένα μήνα.

Πώς προσέγγισες το κείμενο; Θα το δούμε με διαφορετική οπτική;

 

Ηταν το ζητούμενο να μην αντιμετωπίσω το κείμενο συμβατικά. Η ενότητα του ΔΗΠΕΘΕ στην οποία εντάσσεται άλλωστε η παράσταση, αποζητάει το θέατρο «της επινόησης». Καταρχήν με δυσκόλεψε πολύ η διασκευή και η δραματουργική επεξεργασία αυτού του μεγάλου βιβλίου για να ανέβει στη σκηνή. Εχουμε λοιπόν πρωτίστως ένα αφηγηματικό έργο, οπότε χρησιμοποιήσαμε σωματικό θέατρο, εναλλαγές ρόλων και πολύ live μουσική, ο Διονύσης Μπάστας είναι «πολυεργαλείο», με κιθάρες, πιάνο, τραγούδι, πυκνωτικά μικρόφωνα, όπως θα δείτε. Οι ηθοποιοί έχουν επιλεγεί εφόσον έχουν προηγηθεί και άλλες συνεργασίες μας και διαθέτουν μουσική παιδεία για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της παράστασης.

Γιατί ενώ οι κεντρικοί ήρωες είναι άνδρες προτίμησες αποκλειστικά γυναικεία διανομή;

 

Παίζουν τέσσερις κοπέλες. Με ενδιέφερε ειλικρινά η «άλλη» ματιά στα πράγματα. Αυτή την ευαίσθητη φάση της εφηβικής μετάβασης την νιώθει διαφορετικά μια γυναίκα. Την ανδρική πλευρά και θέση την ξέρω. Ηθελα να «κουβεντιάσω» την άλλη θέση, να μπουν γυναίκες στο άγνωστο πεδίο των έφηβων αγοριών. Η εμπειρία αυτή άλλωστε ξεπερνάει το φύλο.

 

Κάνεις πολλά και διαφορετικά πράγματα στο θέατρο. Είναι σημαντικό για σένα να δουλεύεις με το ΔΗΠΕΘΕ;

 

Με ευχαριστεί σίγουρα η συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ.  Δίνουμε την ευκαιρία στο κοινό της πόλης που μας ξέρει από το Act να μας δει σε άλλο πλαίσιο. Το Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων» είναι ένα στολίδι σε πανελλήνιο και πανευρωπαικό επίπεδο. Εχει ιστορία, εξοπλισμό, εξειδικευμένο προσωπικό. Επίσης θεωρώ πως η διεύθυνση κινείται σε σωστή κατεύθυνση γυρεύοντας επαγγελματίες του χώρου, ενεργούς, παραγωγικούς και δραστήριους να ασχοληθούν με ένα είδος- πρόταση που δεν βασίζεται στην κλασική φόρμα αλλά στις νέες ιδέες και τη φαντασία.

 

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΚΑΙ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ

 

«Eroica»:

Παίζουν: Πάολα Καλλιγά, Έφη Κιτσαντά, Χριστίνα Κουταλιάγκα, Βιβή Φωτοπούλου

Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία – Στίχοι: Τηλέμαχος Τσαρδάκας

Μουσική σύνθεση: Διονύσης Μπάστας

Κίνηση: Άλκηστις Πολυχρόνη

Κοστούμια: Μαρία Βασιλάκη

Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Σωτηρόπουλος

Διεύθυνση παραγωγής: Τίνα Γιοβάνη

Φωτογραφίες παράστασης: Βαγγέλης Τσινιάς

Τη μουσική εκτελεί ζωντανά ο Διονύσης Μπάστας

Δημοτικό Θέατρο Απόλλων –Κρατήσεις 2610273613 -Γενική Είσοδος 8 ευρώ

26, 27, 28, 29 Μαρτίου στις 21:00

30 Μαρτίου στις 18:30 & 21:00

31 Μαρτίου στις 19:00 και 1 Απριλίου στις 21:00

 

Σχόλια

Best View