Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΘΕΑΤΡΟ

/

Ο Δημ. Γεωργαλάς στο thebest.gr: «Δυστυχώς ο άνθρωπος αφού κηδέψει τα πτώματα, μετά πατάει πάνω τους!»

Ο Δημ. Γεωργαλάς στο thebest.gr: «Δυστυχ...
Μακρυγένη Ελευθερία
[email protected]

O Πατρινός ηθοποιός μιλά με αφορμή την παράσταση" Έντα Γκάμπλερ" που ανεβαίνει στο Bios μέχρι την Κυριακή των Βαΐων

Στον κόσμο του Ίψεν που συνάμα είναι και ο δικός μας κόσμος μας μεταφέρει η παράσταση "Έντα Γκάμπλερ" σε σκηνοθεσία του Πατρινού ηθοποιού Δημήτρη Γεωργαλά, ο οποίος υποδύεται και τον σύζυγό της Γιόργκεν Τέσμαν.

Ποιος είναι ο καλός και ο κακός της ιστορίας, ποια είναι η σκηνοθετική προσέγγιση και τι εννοεί ο Ίψεν όταν μιλάει για “αυτή τη γελοιότητα που λέμε ζωή”;

Την Έντα ενσαρκώνει η Τζούλη Σούμα, η οποία συνεργάζεται εκ νέου με τον Δημήτρη Γεωργαλά μετά την εξαιρετική Μήδεια που είχαμε δει και στην Πάτρα, ενώ στη σκηνή μαζί του εμφανίζεται τόσο ο Πατρινός ηθοποιός Νίκος Δερτιλής, όσο και ο Βαγγέλης Παπαδάκης που έχει τους δικούς του δεσμούς με την πόλη, μετά και τη σκηνοθεσία της παράστασης «Το παιχνίδι του δολοφόνου» που ανέβηκε πριν ένα χρόνο στο θέατρο Αγορά.

Η συζήτηση με τον Δημήτρη Γεωργαλά έγινε στο βαρύ κλίμα που έχει  δημιουργήσει η τραγωδία στα Τέμπη. «Είμαστε όλοι απροστάτευτοι» σχολιάζει εστιάζοντας «στην αμεριμνησία της πολιτείας που αποδεικνύεται κάθε μέρα όλο και περισσότερο».

Γιατί Έντα Γκάμπλερ; Πού θα βουτήξουμε μέσω της σκηνοθετικής σας προσέγγισης και ματιάς μαζί της;

«Κατά τη γνώμη μου το έργο μιλάει για την «αναπηρική» αδυναμία του ανθρώπου να βιώσει και να εκφράσει τα αισθήματά του, για τον χειρισμό ως μέγιστο κριτήριο των ανθρωπίνων σχέσεων και για το συμφέρον που καθένας μας φυλάει μέσα του ως κόρη οφθαλμού. Με άλλα λόγια φωτογραφίζει την εποχή μας και αυτό είναι αξιοθαύμαστο, γιατί βλέπουμε πόσο σύγχρονο μπορεί να είναι ένα έργο που γράφτηκε εκατό χρονιά πριν και είναι τρομακτικό γιατί συνειδητοποιούμε ότι τίποτα δεν άλλαξε, ότι τα πράγματα ήταν πάντα έτσι!

Επίσης έχουμε να κάνουμε με μια γυναίκα που συνθλίβεται από την πατριαρχία, ξεκινώντας από πολύ μικρή ηλικία, και φτάνει στο σημείο να μην ξέρει , να μην μπορεί να κάνει τίποτα άλλο από το να σπέρνει γύρω της καταστροφή. Για τους άλλους και τελικά για τον εαυτό της».

 

Υποδύεστε τον σύζυγό της, Γιόργκεν Τέσμαν, συστήστε μας τον ήρωα και τη δική σας οπτική γι’ αυτόν.

«Ο Γιόργκεν είναι φαινομενικά ο καλός της ιστορίας, όμως πιστεύω ότι κανένα από τα πρόσωπα του έργου αυτού δεν είναι «καθαρό». Σε κάθε χαρακτήρα υπάρχει μια πολύ έντονη σκοτεινή πλευρά κι αυτό ήταν που προσπαθήσουμε να πέτυχουμε με την παράσταση, να μην δώσουμε κανένα ελαφρυντικό σε κανέναν, αλλά να τολμήσουμε να βγάλουμε σε πρώτο πλάνο τις αδυναμίες και την εγωπάθεια των προσώπων. Όλοι είναι καιροσκόποι , το ίδιο κι ο Γιοργκεν , κι όταν θα δοθεί η ευκαιρία δεν θα διστάσει με μια ωραία δικαιολογία να πατήσει πάνω σ ένα πτώμα. Δυστυχώς ο άνθρωπος αφού κηδέψει τα πτώματα, μετά πατάει πάνω τους!!!».

 «Πιστεύω πως ο στόχος του Ίψεν είναι να μένουμε πάντα άφωνοι, γεμάτοι με τα ερωτηματικά μας. Οι απαντήσεις  είναι προσωπική υπόθεση του καθενός» διαβάζουμε στην περιγραφή της παράστασης. Ποιο είναι το δικό σας μεγαλύτερο ερωτηματικό;

«Το μεγαλύτερο ερωτηματικό μου, ανεξιχνίαστο στην ουσία και καταδικασμένο να είναι για πάντα αναπάντητο, είναι η ίδια η ζωή. Τι είναι η ζωή, γιατί ζούμε και γιατί δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τίποτα για όλο αυτό που μας συμβαίνει. Το μόνο πράγμα από το οποίο μπορεί να πιαστεί ο άνθρωπος για να αντέξει αυτό το χάος που τον περιβάλλει είναι η πίστη. Οποιαδήποτε πίστη! Και όσο κι αν θαυμάζω απεριόριστα την επιστήμη που ψάχνει και βρίσκει απαντήσεις, με τρομάζει το γεγονός ότι δεν υπάρχει ένα τέλος . Με κάθε νέα απάντηση πολλαπλασιάζονται τα ερωτήματα. Ίσως αυτό εννοεί ο Ιψεν όταν μιλάει για “αυτή τη γελοιότητα που λέμε ζωή”. Ο κυνισμός του Ιψεν είναι θεραπευτικός. Και χαίρομαι γιατί κάποιοι θεατές ήδη μας είπαν ότι η παράσταση λειτουργεί θεραπευτικά πάνω τους».

Ο καλλιτεχνικός κόσμος αυτή τη στιγμή βρίσκεται εν μέσω κινητοποιήσεων για το ΠΔ 85. Θα θέλαμε το σχόλιό σας

«Έρχεται μια στιγμή που οι αδικίες συσσωρεύονται και σπάει το απόστημα. Ελπίζω ότι αυτή είναι η στιγμή, και κυρίως ελπίζω να μην κουκουλωθούν για ακόμη μια φορά η απαξίωση και η υποτίμηση της τέχνης που βιώνει η χώρα μου. Το να περιφρονεί η Ελλάδα τον πολιτισμό, ισοδυναμεί με  πνευματική της αυτοκτονία, με αυτό-καθαίρεση».

Info

Το έργο, ως ψυχόδραμα, είναι η γνωμάτευση της εποχής μας, της κατάχρησης των σχέσεων και της ψυχικής παθολογίας του σύγχρονου ανθρώπου. Πίσω από τα πρόσωπα διακρίνεις τα συμπτώματα ενός αξιακού συστήματος μέσα στο οποίο λειτουργούν μόνο  χειριστικές και τοξικές σχέσεις. Πίσω από κάθε πρόσωπο διαφαίνεται ένα τερατώδες Υπερεγώ που συνθλίβει τον ψυχισμό του.

Η Έντα Γκάμπλερ λατρεύει την ομορφιά, υψώνει έναν καθρέφτη και μέσα σ’ αυτόν βλέπει την ασχήμια του εαυτού της, του σαρκοβόρου κόσμου που την περιβάλλει, της ύπαρξης που δεν της έχει μείνει κανένα ευγενές κίνητρο.

Η παράσταση σκιαγραφεί ψυχαναλυτικά τον άνθρωπο του σήμερα, που βουλιάζει σε μια διαστροφική πλήξη, που ό,τι κι αν έχει δεν είναι ποτέ αρκετό, την διαφθορά ως κυρίαρχο μέσο αλληλοεπιρροής και το συμφέρον, βασικό πυρήνα των σχέσεων. Η ηρωίδα είναι το θύμα μιας πατριαρχικής κοινωνίας, που απειλεί την ελευθερία της και στέκεται επικριτική και απειλητική απέναντί της. Η απάντησή της στον εγκλωβισμό, όσο κι αν είναι αυτοκαταστροφική, είναι και μια πράξη πολιτική, μια βίαιη ρήξη με το αδιέξοδο, ένας τρόπος να μας αφήσει άφωνους. Πιστεύω πως ο στόχος του Ίψεν είναι να μένουμε πάντα άφωνοι, γεμάτοι με τα ερωτηματικά μας. Οι απαντήσεις  είναι προσωπική υπόθεση του καθενός.

Έναρξη παραστάσεων 23 Φεβρουαρίου, στο BIOS και έως τις 9 Απριλίου

(Πειραιώς 84, Αθήνα. Tηλ.: 210 3425335)

Παραστάσεις κάθε Πέμπτη, Παρασκευή , Σάββατο στις 9μμ και Κυριακή στις 8μμ.

Μετάφραση-Διασκευή-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γεωργαλάς

Κοστούμια: Δημήτρης Ντάσιος

Σκηνικό-Φωτισμοί: Βασίλης Αποστολάτος

Επιμέλεια δραματουργικής κίνησης: Φαίδρα Σούτου

Βοηθός σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Μαράκης-Μπούρκας

Μουσική παράστασης: DNA (Αλέξανδρος Χρηστάρας, Μιχάλης Νιβολιανίτης)

Επικοινωνία: Τζίνα Φουντουλάκη

 

Ερμηνευτές  

Έντα Γκάμπλερ :  Τζούλη Σούμα

Γιόργκεν Τέσμαν :  Δημήτρης Γεωργαλάς

Τέα Έλβστετ :  Μαργαρίτα Βαρλάμου

Έιλερτ Λέβμποργκ :  Βαγγέλης Παπαδάκης

Τζούλια Τέσμαν :  Λένα Φραγκούλη

Δικαστής Μπρακ :  Νίκος Δερτιλής

 

Eισιτήρια:

16€ γενική είσοδος | 12€ φοιτητικό, ανέργων | 5€ ατέλεια ηθοποιών (μόνο στο ταμείο του θεάτρου)

https://www.viva.gr/tickets/theater/enta-gkampler-tou-errikou-ipsen/

 

 Πληροφορίες / Κρατήσεις:

Τηλ.: 210 3425335 | bios.gr

 

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture