Back to Top

ΘΕΑΤΡΟ

/

Ο Δημήτρης Πιατάς στο thebest.gr: "Δεν αντιμετώπισα ποτέ το θέατρο με δημοσιουπαλληλική νοοτροπία"

Ο Δημήτρης Πιατάς στο thebest.gr: "Δεν αντιμετώπισα ποτέ το θέατρο με δημοσιουπαλληλική νοοτροπία"

Ερμηνεύει τον ρόλο - καταλύτη του θεού Ήφαιστου στον "Προμηθέα Δεσμώτη" του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και επαινεί την Κάθρυν Χάντερ αποκαλώντας την, ταπεινή εργάτη του θεάτρου

Συνέντευξη στον Τάκη Γ. Μαρτάτο

Έχει περάσει πολλές φορές από την Επίδαυρο, περισσότερες από δέκα φορές ως ηθοποιός ο Δημήτρης Πιατάς, ένας ιδιαίτερα αγαπητός στο κοινό καλλιτέχνης, παιδί της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου και με μία αξιοζήλευτη πορεία σαράντα και πλέον χρόνων σε θέατρο, τηλεόραση και σινεμά. Ωστόσο είναι η πρώτη φορά όπως ευρέως γράφτηκε που πατά το πόδι του στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με έναν δραματικό ρόλο και δη σε αρχαία τραγωδία, τον ρόλο του θεού Ήφαιστου στον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Σταύρου Τσακίρη, καλλιτεχνικού διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

Κάπως έτσι ξεκίνησε η συζήτηση μας με τον Δημήτρη Πιατά, το μεσημέρι της Παρασκευής 9 Αυγούστου 2019, λίγες ώρες πριν την πρεμιέρα της παράστασης όπου τον Προμηθέα υποδύεται η Ελληνοαγγλίδα πρωταγωνίστρια με ρίζες καταγωγής από την Χίο, Κάθρυν Χάντερ. Η παράσταση επαναλαμβάνεται στην Επίδαυρο το Σάββατο 10 Αυγούστου 2019 στις 21.00 και κατόπιν στις 12 και 13/8 μεταφέρεται στο Αρχαίο Ρωμαικό Ωδείο, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας για να πραγματοποιήσει στη συνέχεια εκτενή περιοδεία σταθμεύοντας και στο Ηρώδειο την Παρασκευή 30 Αυγούστου 2019.

Στην Επίδαυρο βρίσκονται και η σύζυγος και η κόρη του Δημήτρη Πιατά για να τον εμψυχώσουν. Στο τηλέφωνο ακούγεται ευδιάθετος και χαλαρός χωρίς να κρύβει ότι υπάρχει ένα άγχος της πρώτης φοράς καθώς η παράσταση ξεκινά την πορεία της από την Επίδαυρο αλλά και λόγω του δέους που νιώθει ένας ηθοποιός όταν πατά έναν τέτοιο ιερό χώρο.

«Είναι αλήθεια, είναι η πρώτη φορά που μου έλαχε η μοίρα να παίξω σε ένα έργο του Αισχύλου. Έχω περάσει πολλές φορές ως ηθοποιός από την Επίδαυρο, πάνω από 10 φορές και δεν είναι ένας αριθμός “λαγνείας”, αλλά ως παιδί του Εθνικού είχα από νωρίς παρουσίες στον χορό και παρά την ταπεινή αυτή παρουσία τις μετράω στο συνολικό νούμερο. Ως πιο ξεχωριστή και τρυφερή στιγμή μου στο αργολικό θέατρο θυμάμαι αυτή το 1977 με το Αμφιθέατρο του Σπύρου Ευαγγελάτου με τους Βατράχους του Αριστοφάνη όπου είχα υποδυθεί τον Ηρακλή, μία προσωπική μου επιτυχία και με ένα θίασο όπου έπαιζαν οι Ηλίας Λογοθέτης, Νίκος Μπουσδούκος, ο Λευτέρης Βογιατζής, κ.α. Ήμουν ακόμα πολύ νέος, παιδάκι, υπάρχει ένα σχετικό βίντεο στο youtube. Βέβαια τον αντίστοιχο ρόλο έκανα και πέρυσι στους Βατράχους με τους Λάκη Λαζόπουλο και Αντώνη Καφετζόπουλο», ανέφερε μιλώντας στο thebest.gr ο Δημήτρης Πιατάς για να προσθέσει πως με τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας τα δεδομένα είναι διαφορετικά.

«Είναι μία παράσταση που για την Πάτρα θα έλεγα πως είναι σημείο αναφοράς, τοπικής υπερηφάνειας. Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας με την συγκεκριμένη παράσταση ξαναβρίσκεται στον χώρο της Επιδαύρου με ένα δημοφιλές, πασίγνωστο κείμενο και μία πρωταγωνίστρια με μοναδικές, διεθνείς περγαμηνές, την Κάθρυν Χάντερ που είναι η 1η γυναίκα που επιχειρεί να παίξει τον Προμηθέα και συνάμα είναι η πρώτη δική της παρουσία ως ηθοποιού στην Επίδαυρο. Η συνεργασία μαζί της ήταν ένα κίνητρο και δέλεαρ να βρίσκομαι σε αυτήν την παράσταση, να δω πως εργάζεται και ίσως δεν θα ήθελα να είμαι στη θέση του Σταύρου Τσακίρη γιατί η σύγκριση είναι περίεργη, μετά τον Πίτερ Μπρουκ να συνεργάζεται στον “Προμηθέα”.

Είναι εντυπωσιακό όμως πως μία τόσο μεγάλου βεληνεκούς προσωπικότητα όπως η Χάντερ αποδεικνύεται μία ταπεινή εργάτης του θεάτρου. Είναι μία πειθαρχημένη καλλιτέχνιδα με σεβασμό απέναντι στους πάντες. Πραγματικά όλος ο θίασος είναι γοητευμένος μαζί της και με το μοντέλο δουλειάς της. Από την άλλη έχουμε και τον Νικήτα Τσακίρογλου ως αφηγητή που ο ίδιος έχει παίξει  κατά το παρελθόν 2-3 φορές τον ρόλο του Προμηθέα. Είναι θα έλεγα μία παράσταση που έχει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία, πρωτόγνωρα και καινούρια. Η μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη που είναι καινούρια παρέμεινε πιστή στο κείμενο του Αισχύλου. Είναι μία παράσταση με σύγχρονα, βατά στοιχεία χτισμένα όμως πάνω στο παλιό κείμενο και κρατώντας την ατμόσφαιρα του υλικού του Αισχύλου. Μία καινούρια, νέα ματιά στα χνάρια του παλιού με απέραντο σεβασμό στον αρχαίο τραγικό ποιητή», υπογράμμισε ο Δημήτρης Πιατάς.

Στην παράσταση κρατά τον ρόλο του Ήφαιστου, ένα ρόλο κλειδί και καταλύτη που εμφανίζεται στην αρχή του έργου. Όπως μας εξήγησε ο Δημήτρης Πιατάς, ο Προμηθέας έχει κλέψει από τον Ήφαιστο τη φωτιά και ουσιαστικά ο Ήφαιστος είναι τιμωρός να αλυσοδέσει κατ’ εντολή του Δία τον Προμηθέα γιατί παρέβη τους νόμους των θεών και έδωσε τη φωτιά που συμβολίζει τον πολιτισμό και το φως στους ανθρώπους. Η όλη ιστορία έχει μία μεταφυσική και μαζί ουσιαστική διάσταση και τη ζούμε & σε μία εκδοχή και στον σημερινό κόσμο, γι΄αυτό και το έργο που γράφτηκε τότε παραμένει επίκαιρο και σήμερα. Ο Ήφαιστος λοιπόν, σύμφωνα με τον κ. Πιατά, μπορεί να είναι ένα είδος εκτελεστή κατ’ εντολή του Δία και θα μπορούσε να είναι εκδικητικός και κακός, εν τούτοις, είναι το αντίθετο καθώς έχει ενοχές και αισθάνεται και ένα θαυμασμό πως ένας άνθρωπος είχε το σθένος και την τόλμη να αντιπαλέψει κάτι ανώτερο του.

«Συμπερασματικά θα έλεγα πως ο Προμηθέας Δεσμώτης αγγίζει σήμερα αυτό που αποκαλούμε ψυχολογικό θέατρο όπου ο θύτης είναι ταυτόχρονα και το θύμα. Ο σκηνοθέτης μας Σταύρος Τσακίρης έπαιξε στο διπλό αυτό ταμπλό αλλά παραμένοντας όπως προείπα πιστός στο πνεύμα του Αισχύλου», τόνισε ο Δημήτρης Πιατάς.

Κάνουν πρόβες από τον περασμένο Μάιο και έφτασε η στιγμή για να δει το θεατρόφιλο κοινό το σκηνικό αποτέλεσμα. Ο «Προμηθέας Δεσμώτης» θεωρήθηκε από την πρώτη στιγμή ως η πλέον αναμενόμενη παράσταση του φετινού καλοκαιριού. Αλήθεια τι κρατά ο Δημήτρης Πιατάς από όλη αυτήν την εμπειρία της συμμετοχής του στην παράσταση «Προμηθέας Δεσμώτης».

Όπως μας είπε, «ήταν μία εξαιρετική εμπειρία. Βρισκόμαστε τώρα στον Αργολικό κάμπο και σίγουρα υπάρχει το άγχος της πρώτης φοράς ενώ με την δική μας παράσταση ολοκληρώνεται το φετινό Φεστιβάλ Επιδαύρου. Η παράσταση ήταν κοντά στις προσωπικές μου θέσεις ως καλλιτέχνης. Ποτέ μου δεν ήθελα να πλήττω και ποτέ δεν αντιμετώπισα το θέατρο με δημοσιουπαλληλική νοοτροπία αλλά νομίζω με την έννοια της ανατροπής και μπορεί ο ρόλος του Ήφαιστου να μην ανήκει στην ιδιοσυγκρασία μου ωστόσο μου αρέσει η πρόκληση και φυσικά η αιτία του να βρίσκομαι στο επιτελείο του Προμηθέα Δεσμώτη είναι και ο ίδιος ο Σταύρος Τσακίρης που μου πρότεινε να κάνω αυτόν τον ρόλο».

Τέλος ο Δημήτρης Πιατάς έχει να πει τα καλύτερα για την Πάτρα και το ΔΗΠΕΘΕ μας. «Έχω κάνει εξαιρετικές συνεργασίες στην Πάτρα όπως στην παράσταση του Θέμη Μουμουλίδη “Κατά Φαντασίαν ασθενής” του Μολιέρου στο θέατρο Απόλλων με μουσική μάλιστα του Θάνου Μικρούτσικου και έχω κάνει στην πόλη και καλούς φίλους», μας είπε με χαρά.

Η ώρα περνά πάει για μεσημεράκι και σε λίγο ο Δημήτρης Πιατάς μαζί με όλο τον θίασο θα δώσουν τον καλύτερο τους εαυτό. Για τον προσεχή χειμώνα όπως μας ενημέρωσε θα είναι στο «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» του Σαίξπηρ πλάι στον Αιμίλιο Χειλάκη που μετά την καλοκαιρινή περιοδεία θα συνεχιστεί για λίγο καιρό στην Αθήνα και ο Δημήτρης Πιατάς θα κάνει τον ρόλο του Πάτο που υποδύεται ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης ενώ στη συνέχεια θα συνεργαστεί και πάλι με τον Αιμίλιο Χειλάκη στις «Τρεις Αδελφές» του Τσέχωφ στο θέατρο Βεάκη μαζί με Χρήστο Λούλη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μαρία Κεχαγιόγλου, κ.α. σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά.

*Στον «Προμηθέα Δεσμώτη» τα σκηνικά είναι του Κώστα Βαρώτσου, τα κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ, η κίνηση του Marcello Magni και οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη.

Η διανομή έχει ως εξής: Kathryn Hunter, Νικήτας Τσακίρογλου, Δημήτρης Πιατάς, Πέγκυ Τρικαλιώτη, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Γεράσιμος Γεννατάς και οι Ηλιάννα Μαυρομάτη, Αντιγόνη Φρυδά, Κώστας Νικούλι, Περικλής Βασιλόπουλος και Μπέτυ Αποστόλου.   

*Η βασική φωτ. του Δημήτρη Πιατά είναι της Μαριλένας Σταφυλίδου.     

Φωτ. Μαριλένα Αναστασιάδου.

Φωτ. Μαριλένα Αναστασιάδου.

Φωτ. Μαριλένα Σταφυλίδου.

Φωτ. Μαριλένα Σταφυλίδου.

Φωτ. Μαριλένα Σταφυλίδου.

Φωτ. Μαριλένα Σταφυλίδου.

Σχόλια

Culture