Η ταινία του Ρόμπερτ Ρόσεν με πρωταγωνιστή τον αξέχαστο γαλανομάτη σούπερ σταρ του Χόλιγουντ, Πολ Νιούμαν, άφησε εποχή και κέρδισε 2 βραβεία Όσκαρ
Από την ερχόμενη Πέμπτη 24 Ιουλίου 2025, αποκλειστικά στο σινέ Ριβιέρα στα Εξάρχεια, στην Αθήνα, θα προβάλλεται μία εμβληματική ταινία των 60ς, το Αμερικανικό φιλμ παραγωγής 1961, και διάρκειας 134 λεπτών, το ασπρόμαυρο "The Hustler - Ο Κόσμος είναι Δικός μου" σε σκηνοθεσία του Ρόμπερτ Ρόσεν, που τιμήθηκε με 2 βραβεία Όσκαρ καλύτερης ασπρόμαυρης φωτογραφίας & καλύτερων σκηνικών για Ασπρόμαυρη Ταινία.
DCP 2K – cinemascope.
Πρωταγωνιστεί ο γαλανομάτης σούπερ σταρ Πολ Νιούμαν στο απόγειο τότε της δόξας και δημοτικότητας του, η Πάιπερ Λόρι, ο Τζορτζ Σκοτ, ο Τζάκι Γκλίζον και οι Μάιρον Μακόρμικ, Μάρεϊ Χάμιλτον, Τζέικ Λα Μότα, Βίνσεντ Γκαρντένια.
Σενάριο: Ρόμπερτ Ρόσεν, Σίντνεϊ Κάρολ (βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ουόλτερ Τ. Τέβις).
Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Ρόσεν
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιουτζίν Σίφταν
Μουσική: Άντζελο Ρος
Μοντάζ: Ντέντε Άλεν
Σκηνικά: Τζιν Κάλαχαν, Χάρι Χόρνερ
Κοστούμια: Ρουθ Μόρλεϊ
Παραγωγή: Ρόμπερτ Ρόσεν
Ελληνική διανομή: RIVIERA.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΟΣΚΑΡ
Βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Ασπρόμαυρης Φωτογραφίας (Γιουτζίν Σίφταν)
Βραβείο Όσκαρ Καλύτερων Σκηνικών για Ασπρόμαυρη Ταινία (Τζιν Κάλαχαν, Χάρι Χόρνερ).
ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΟΣΚΑΡ
Υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας (Ρόμπερτ Ρόσεν)
Υποψηφιότητα Καλύτερου Α Ανδρικού Ρόλου (Πολ Νιούμαν)
Υποψηφιότητα Καλύτερου Α Γυναικείου Ρόλου (Πάιπερ Λόρι)
Υποψηφιότητα Καλύτερου Β Ανδρικού Ρόλου (Τζάκι Γκλίζον)
Υποψηφιότητα Καλύτερου Β Ανδρικού Ρόλου (Τζορτζ Σκοτ)
Υποψηφιότητα Καλύτερου Σκηνοθέτη (Ρόμπερτ Ρόσεν)
Υποψηφιότητα Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου (Ρόμπερτ Ρόσεν, Σίντνεϊ Κάρολ).
ΒΡΑΒΕΙΑ BAFTA
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας
Βραβείο Καλύτερου Ξένου Ηθοποιού (Πολ Νιούμαν).
«To «The Hustler» είναι μια σπουδαία αμερικανική ταινία — μιλά για την επιδίωξη της τελειότητας, τη μάχη ανάμεσα στο εγώ και την ψυχή. Η σκηνοθεσία του Ρόσεν αποδίδει έναν έντονο, ωμό ρεαλισμό που παραμένει ζωντανός μέχρι και σήμερα.» -Μάρτιν Σκορσέζε
«Ταινίες όπως το «The Hustler» αποδεικνύουν τη δύναμη του αμερικανικού κινηματογράφου, να συνδυάζει τη διασκέδαση με την υπαρξιακή πάλη.» - Ζαν Λικ Γκοντάρ.
«Το The Hustler παραμένει μία από τις πιο συναρπαστικές ιστορίες για τη σκοτεινή πλευρά της φιλοδοξίας και της αυτοκαταστροφής, με τον Πολ Νιούμαν να μαγνητίζει ως ο "Γρήγορος" Έντι Φέλσον.» - Ρότζερ Έμπερτ
ΣΥΝΟΨΗ
O επαγγελματίας παίκτης μπιλιάρδου «Γρήγορος» Έντι Φέλσον, περιπλανιέται στις ΗΠΑ μαζί με τον συνεταίρο του και βιοπορίζεται από στοιχηματισμό σε παιχνίδια αμερικάνικου μπιλιάρδου. Όταν φτάνει στο θρυλικό σφαιριστήριο «Έιμς», ο Φέλσον θα έχει την ευκαιρία της ζωής του παίζοντας με τον καλύτερο παίκτη της χώρας, τον Μινεσότα Φατς.
Η ΤΑΙΝΙΑ
Το 1961 ο Ρόμπερτ Ρόσεν είχε πια «καθαρίσει» από την περιπέτειά του με την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Υποθέσεων, που λίγο έλειψε να του στοιχίσει ολόκληρη την καριέρα του. Είχε κατηγορηθεί πως υπήρξε μέλος του Κομουνιστικού Κόμματος της Αμερικής, κάτι που ποτέ δεν επαληθεύτηκε.
Τελικά, κι ενώ είχε μπει «στο ψυγείο» όντας άνεργος για δυο χρόνια, κατέδωσε (όπως κι ο Καζάν άλλωστε) κάμποσους
συναδέλφους του και επέστρεψε στη σόου μπίζνες. Ο Ρόσεν υπήρξε ο ίδιος επαγγελματίας παίκτης και «στοιχηματζής» αμερικάνικου μπιλιάρδου, ήξερε από μέσα αυτόν τον κόσμο. Επί πολλά χρόνια σχεδίαζε μια ταινία με θέμα το μπιλιάρδο, τελικά χρειάστηκε το βιβλίο «The Hustler» του Ουόλτερ Τάβις για να υλοποιήσει το σχέδιό του.
Ο υπέροχος Πολ Νιούμαν συμμετείχε τελικά μετά από πολλές καραμπόλες στο κάστινγκ (αρχικά ο ρόλος προοριζόταν για τον Μπόμπι Ντάριν), τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν εντός έξι εβδομάδων σε πραγματικούς χώρους στη Νέα Υόρκη (το σφαιριστήριο Έιμς είναι το ίδιο θρυλικό μαγαζί, πλέον κατεδαφισμένο).
Αν και αρχικά ο Ρόσεν σκόπευε στο να αναδείξει το ίδιο το σπορ, στην πορεία κατάληξε να χρησιμοποιήσει το μπιλιάρδο και την μικροκοινωνία των λούμπεν που ψωμίζεται από τα στοιχήματα, για να θίξει μεγαλύτερα υπαρξιακά και κοινωνικά θέματα και, σε ένα βαθμό να κριτικάρει την Αμερικανική κοινωνία της εποχής, μια κάποια ρεβάνς για τις διώξεις που υπέστη. Ο Ρόσεν υιοθέτησε ένα νέο-νεορεαλιστικό, μινιμαλιστικό στυλ, χωρίς τα στερεότυπα του φιλμ νουάρ (άπληστες δυναμικές γυναίκες, θεία δίκη, εντυπωσιακοί φωτισμοί), γυρίζοντας μια ταινία με ελάχιστες σεκάνς, αξιοποιώντας τη σινεμασκοπική φωτογραφία του Γιουττζίν Σίφταν για να αναδείξει τους χώρους αλλά και τις αποστάσεις μεταξύ των ανθρώπων (στην ταινία κατά κανόνα οι χαρακτήρες κινούνται στα άκρα του σινεμασκοπικού κάδρου, με την χωρική απόσταση να υπογραμμίζει και την ψυχική τους
απομάκρυνση).
Οι βασικοί χαρακτήρες του έργου είναι διεφθαρμένοι από το χρήμα για χάρη του οποίου θα κάνουν τα πάντα, ο πρωταγωνιστής «Γρήγορος» Έντι (Νιούμαν), ο μεφιστοτελικός μάνατζερ Μπερτ Γκόρντον (Σκοτ), μόνο ο πρωταθλητής Μινεσότα Φατς (Τζάκι Γκλίζον στον μοναδικό δραματικό ρόλο της καριέρας του) διατηρεί κάποια απόσταση, απλώς παίζοντας το παιχνίδι του. Ο μοναδικός ενσυνείδητα ηθικός χαρακτήρας στην ταινία (η χωλή αλκοολική Σάρα Πάκαρντ, της Πάιπερ Λόρι) αδυνατεί να επιβιώσει, το φιλμ ολοκληρώνεται με τον θρίαμβο του κυνισμού και της απώλειας κάθε ηθικής αμφιβολίας
μπροστά στην επιτυχία (το επονείδιστο «λούζερ» επιστρέφει σε κάθε συζήτηση μεταξύ Φέλσον, Γκόρντον, Πάκαρντ).
Ο αείμνηστος κριτικός Ρότζερ Έμπερτ είχε σημειώσει πως είναι η πρώτη φορά που κάτι τέτοιο εμφανίζεται σε ένα
εμπορικό Αμερικανικό δράμα, όλα τα «success story» ήταν ως τότε ιστορίες χαρακτήρων του «καλού».
Αν και η κριτική αποδοχή της εποχής ήταν συγκρατημένη, το φιλμ γνώρισε αξιοσημείωτη επιτυχία στο box
office και ο Ρόσεν δήλωνε ότι «μπορεί επιτέλους να είναι υπερήφανος για μια ταινία του που θα μείνει στην
Ιστορία, το «The Hustler».
Δύο χρόνια μετά θα γυρίσει το «Λίλιθ», την πιο παράξενη και αποτυχημένη ταινία του, και θα πεθάνει στα 57 του χρόνια. Πολλά χρόνια αργότερα, ο Μάρτιν Σκορσέζε θα γυρίσει το σίκουελ της ταινίας «Το χρώμα του χρήματος» το 1986, με κύριο χαρακτήρα τον μεσήλικα πλέον «Γρήγορο» Έντι Φέλσον και πρωταγωνιστές τον Πολ Νιούμαν και τον Τομ Κρουζ.
Για εκείνη την ταινία του '86, έμελλε τελικά ο αξέχαστος Πολ Νιούμαν (1925-2008) να πάρει το Όσκαρ καλύτερης α' ανδρικής ερμηνείας και ενώ 1 χρόνο πριν του είχε απονεμηθεί τιμητικό βραβείο Όσκαρ από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών τεχνών & επιστημών.
Επιμέλεια ανάρτησης: Τ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ






Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr











