Ο καθηγητής Αντώνης Κλάψης διδάσκει στους φοιτητές του το μάθημα Διπλωματία και Πολιτική στη Eurovision που είναι ιδιαίτερα δημοφιλές και μίλησε την Τετάρτη 14-5 στο ΡΙΚ
H στιγμή που διαγωνίζεται η Ελλάδα στη φετινή Eurovision, έφτασε και είναι απόψε Πέμπτη 15 Μαΐου 2025 στην όμορφη Βασιλεία της Ελβετίας στις όχθες του Ρήνου ποταμού. Η φετινή συμμετοχή μας που έχει γενικά αντιμετωπιστεί θετικά τόσο εντός της χώρα μας όσο και στο εξωτερικό, το κομμάτι «Αστερομάτα» με ερμηνεύτρια την 22χρονη Κλαυδία-Klavdia, θα παρουσιαστεί 7o στη σειρά ανάμεσα σε 16 τραγούδια του Β’ Ημιτελικού και οι ελπίδες όλων είναι να προκριθεί στα 10 που θα είναι μαζί με τα άλλα 10 του α’ ημιτελικού και τα τραγούδια των Big 5 και της διοργανώτριας Ελβετίας στον μεγάλο τελικό το Σάββατο 17-5-2025 στις 22.00 ώρα Ελλάδος που θα μεταδώσει απευθείας όπως και απόψε η ΕΡΤ.
Το ιδιαίτερο στοιχείο της φετινής μας συμμετοχής πέρα από το ότι μετά από χρόνια πάμε με αμιγώς ελληνικό στίχο και ηχόχρωμα είναι ότι η «Αστερομάτα» έχει πάρει χαρακτηριστικά ακόμη κι ενός «μοιρολογιού» που συνδυάζεται & με πιο μοντέρνα στοιχεία. Ένα κομμάτι που μιλάει για τον αποχωρισμό, κάποιοι είπαν πως περνάει μηνύματα και για την προσφυγιά. Καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες το υποστήριξαν, ανάμεσα τους η αγαπημένη Γλυκερία αλλά και η σπουδαία Μαρίζα Κωχ που μίλησε εγκάρδια για την Κλαυδία και την «Αστερομάτα» μιλώντας στον ραδιοφωνικό παραγωγό του Δεύτερου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Δημήτρη Μειδάνη το βράδυ του α’ ημιτελικού. Και εδώ θα λέγαμε πως η όλη φετινή μας προσπάθεια στον πολυσυζητημένο διαγωνισμό τραγουδιού της Γιουροβίζιον αποκτά μία μεγαλύτερη διάσταση καθώς ειπώθηκε πως σχεδόν 50 χρόνια μετά το μοιρολόι για την εισβολή στην Κύπρο από τους Τούρκους, «Παναγιά Παναγιά μου» που είχε συγκλονιστικά ερμηνεύσει & συμβολικά στη Χάγη της Ολλανδίας στον διαγωνισμό τραγουδιού της Γιουροβίζιον στις 3 Απριλίου 1976 (μετά από πρόταση-ανάθεση του σπουδαίου Μάνου Χατζιδάκι), η Ελλάδα πηγαίνει στη Γιουροβίζιον καταθέτοντας την ψυχή και τις αγωνίες της σε μία εποχή που το προσφυγικό – μεταναστευτικό συνεχίζεται με ένταση και με πολέμους γύρω μας (Ουκρανία, Λωρίδα της Γάζας).
Τότε που η Μαρίζα Κωχ τραγούδησε το «Παναγιά μου Παναγιά μου», η Τουρκία που είχε πρωτοεμφανιστεί στη Γιουροβίζιον μόλις μία χρονιά πριν το ’75, δεν πήγε και προσπάθησε να σαμποτάρει το ελληνικό τραγούδι που χωρίς να αναφέρεται ευθέως στην Τουρκική εισβολή στη βόρεια Κύπρο το καλοκαίρι του ’74, έστελνε ακριβώς μέσα από τους στίχους, τη μουσική και την ερμηνεία της Κωχ το ηχηρό μήνυμα διαμαρτυρίας. Θα μου πείτε, άλλες πιο φορτισμένες εποχές πολιτικά και άλλων ενδεχομένως διαστάσεων τραγούδι το «Παναγιά μου Παναγιά μου». Λέγεται μάλιστα πως το κλίμα ήταν εναντίον της συμμετοχής μας και από κάποιους λεγόταν «αφήστε την να τραγουδήσει αλλά να μην την ψηφίζετε». Η Γαλλία πάντως ήταν τότε από τις χώρες που στήριξαν την Κωχ, η οποία μάλιστα είχε δεχτεί και πρόταση συνεργασίας από την Sony France, όπως και η διοργανώτρια τότε Ολλανδία.
Το πιο πάντως σοβαρό παρασκήνιο από εκείνη τη χρονιά που καταδεικνύει πως στη Γιουροβίζιον χωρούν και πολιτικά παιχνίδια & σκοπιμότητες και ας ισχυρίζεται η EBU για το αντίθετο, ήταν πως απειλήθηκε και η ίδια η ζωή της Μαρίζας Κωχ. Μάλιστα τελευταία στιγμή η Κωχ είχε δεχτεί πιέσεις να μην εμφανιστεί στη σκηνή καθώς οι αρχές κατά πληροφορίες, είχαν συλλάβει έναν Τουρκικής καταγωγής ελεύθερο σκοπευτή στην αίθουσα του διαγωνισμού ενώ κατά άλλες πληροφορίες, είχαν θεωρηθεί ύποπτα και άτομα του συνεργείου καθαρισμού της αίθουσας του διαγωνισμού που ήσαν Τούρκοι μετανάστες.
Εν τέλει η Μαρίζα Κωχ είπε το "Παναγιά μου, Παναγιά μου" (την μουσική την είχε συνθέσει η ίδια ενώ οι στίχοι ήταν του Μιχάλη Φωτιάδη και ο Μιχάλης Ροζάκης είχε διευθύνει την ορχήστρα) και στη σκηνή την είχε συνοδέψει στο λαούτο ο Δημήτρης Ζουμπούλης. Προφανώς δεν την ενδιέφερε η θέση. Το «Παναγιά μου Παναγιά μου» παρουσιάστηκε 10ο στη σειρά ανάμεσα σε 18 συμμετοχές & στο τέλος της ψηφοφορίας, η συμμετοχή μας είχε λάβει 20 βαθμούς, τερματίζοντας στη 13η θέση. Όσο για το τραγούδι που πήρε την 1η θέση τότε και το τρόπαιο της Γιουροβίζιον ήταν το "Save Your Kisses for Me" των Brotherhood of Man από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Τέλος να υπογραμμίσουμε πως αφορμή για την αναφορά μας αυτή στη συμμετοχή του 1976 και τις όποιες συγκρίσεις γίνονται με το φετινό μας κομμάτι, μας έδωσε και η ωραία συνέντευξη που έδωσε και παρακολουθήσαμε το βράδυ της Τετάρτης 14-5-2025 στο ΡΙΚ της Κύπρου, ο Αντώνης Κλάψης, αναπληρωτής καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας και Διεθνούς Πολιτικής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (στην Κόρινθο). Όπως λοιπόν μάθαμε από τη συνέντευξη του στην εκπομπή «Προκλήσεις» του δημοσιογράφου Ανδρέα Κημήτρη, ο Αντώνης Κλάψης διδάσκει στους σπουδαστές του και ένα μάθημα που άπτεται ακριβώς του θέματος της Διπλωματίας και Πολιτικής στην Eurovision και απ’ όσο αντιληφθήκαμε, πρόκειται για ένα μάθημα δημοφιλές που προτιμούν οι φοιτητές ενώ και κάθε χρονιά την ώρα του διαγωνισμού συχνά οι φοιτητές που έχουν πάρει αυτό το μάθημα κάνουν ανάλυση του βαθμολογικού αποτελέσματος ακόμη και live την ώρα του διαγωνισμού.
*Να μην παραλείψουμε να πούμε πως η τουρκική τηλεόραση «πειράχτηκε» τόσο πολύ με την «Παναγιά μου, Παναγιά μου» της Κωχ που μεταδίδοντας τότε τον διαγωνισμό, την ώρα της ελληνικής συμμετοχής, μας έκοψε και μετέδωσε ένα εθνικιστικό τουρκικό τραγούδι με τίτλο «Memleketim» («πατρίδα μου»)!
Η σειρά εμφάνισης των χωρών στον αποψινό Β' Ημιτελικό της 69ης Γιουροβίζιον είναι: Αυστραλία, Μαυροβούνιο, Ιρλανδία, Λετονία, Αρμενία, Αυστρία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελλάδα, Λιθουανία, Μάλτα, Γεωργία, Γαλλία, Δανία, Τσεχία, Λουξεμβούργο, Ισραήλ, Γερμανία, Σερβία και Φινλανδία (οι χώρες Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Γερμανία εκ των Βig 5 ψηφίζουν απόψε και ελπίζουμε να πάρουμε κάποιες ψήφους και από αυτές).
*Το τραγούδι «Αστερομάτα» είναι δημιουργία των Arcade και της Κλαυδίας στη σύνθεση, ενώ οι στίχοι φέρουν την υπογραφή των Arcade. Τη σκηνική παρουσίαση στο St. Jakobshalle της Βασιλείας της Ελβετίας υπογράφει ο Φωκάς Ευαγγελινός ενώ στη δημιουργική ομάδα συμμετέχουν οι Χρήστος Μαγκανάς (video artist), Deux Hommes (fashion designer), Γιάννης Μουρίκης (set designer) και Γιώργος Τέλλoς (light designer).



Ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Αντώνης Κλάψης που διδάσκει το ενδιαφέρον μάθημα Διπλωματία και πολιτική στη Eurovision.

Η Μαρίζα Κωχ στη Γιουροβίζιον του 1976.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr












