Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΣΙΝΕΜΑ

/

Αντίο στον μεγάλο Πάολο Ταβιάνι - Πριν 1 χρόνο η Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας πρόβαλλε το "Λεονόρα Αντίο"

Αντίο στον μεγάλο Πάολο Ταβιάνι - Πριν 1...
Μαρτάτος Tάκης

Μία ταινία ποιητική, ελεγειακή με μία στόφα είναι αλήθεια άλλων δεκαετιών - Η προβολή είχε συνδυαστεί και με τη βασιλόπιτα της Λέσχης

Ήταν πριν 1 χρόνο στις 30/1/2023 που η Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας και η πρόεδρος της, Ελένη Δάσιου είχαν προβάλλει στο καθιερωμένο σινεφίλ ραντεβού της Δευτέρας στην αίθουσα 3 των Options Cinemas, στη Βέσο Μάρε την ταινία «Λεονόρα αντίο – Leonora Addio» του σπουδαίου Ιταλού δημιουργού Πάολο Ταβιάνι.

Ο auteur Πάολο Ταβιάνι ήταν γεννημένος στις 8 Νοεμβρίου 1931, στο Σαν Μινιάτο της γειτονικής Ιταλίας και απεβίωσε την Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου 2024, στη Ρώμη στα 92 του χρόνια.

Το «Λεονόρα Αντίο», όπως είχαμε γράψει στο thebest.gr είχε πάρει εκτάκτως τότε τη θέση της ταινίας της Κλερ Ντενί «Οι Δύο Όψεις του Ξυραφιού» με την Ζιλιέτ Μπινός καθώς ακόμη δεν έχει διανεμηθεί στις Ελληνικές αίθουσες (προβλήθηκε εν τέλει λίγο καιρό αργότερα) & μάλιστα εκείνη τη χειμωνιάτικη Δευτέρα η Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας είχε συνδυάσει και την κοπή της βασιλόπιτας της. Το «Λεονόρα Αντίο» ήταν μία εξαιρετική, ποιητική δημιουργία με τη μεγάλη, βαριά υπογραφή, του σκηνοθέτη Πάολο Ταβιάνι. Ο Πάολο Ταβιάνι δίχως  τη συνδρομή του αδελφού του και σταθερού συνοδοιπόρου του όλα αυτά τα χρόνια, του Βιτόριο Ταβιάνι που είχε φύγει από τη ζωή από το 2018, γύρισε την ταινία «Λεονόρα αντίο – Leonora Addio», που ξεχώρισε στο Διεθνές Φεστιβάλ κινηματογράφου του Βερολίνου του 2022 όπου & την βράβευσε η FIPRESCI – Διεθνής Ένωση Κινηματογραφικών Κριτικών. Το συγκεκριμένο φιλμ είχε να κάνει με τον σπουδαίο δραματουργό και μυθιστοριογράφο Λουίτζι Πιραντέλο, τιμημένο και με Νόμπελ, ο οποίος απεβίωσε το 1936 και ο θάνατος του αρχικά «εκμεταλλεύτηκε» από το φασιστικό καθεστώς της χώρας εκείνα τα χρόνια.

Όπως είχαμε γράψει, η ταινία ασπρόμαυρη στο πρώτο μέρος της που ήταν και το καλύτερο, μας γέμισε σκέψεις για τη «θνητότητα» της ανθρώπινης ύπαρξης, μ’ ένα υπέροχο πρώτο πλάνο με τον Πιραντέλο στο κρεβάτι ετοιμοθάνατο και τα τρία του παιδιά να τον κοιτούν και να του συμπαραστέκονται ενώ την ίδια ώρα ακούμε τη φωνή της σκέψης του να λέει «μα βλέπω τα παιδιά μου να έχουν άσπρα μαλλιά».

Λόγια όπως "τα χρόνια γεμάτα από τα σενάρια της ζωής μου βρίσκονται κάτω από τη μασχάλη μου", κ.α. υπογραμμίζουν το μήνυμα του φιλμ για το πόσο περαστικοί είμαστε οι άνθρωποι σε αυτή τη ζωή και το ίχνος που αφήνουμε.

Ποιητικό, ελεγειακό σινεμά με μία στόφα είναι αλήθεια άλλων δεκαετιών, τότε που το πιο ποιητικό και αργόσυρτο σινεμά αλλά σινεμά με μεγάλες ιδέες και μηνύματα συνάρπαζε τους σινεφίλ στην Ευρώπη και αλλού. Οι αδελφοί Ταβιάνι έχουν χαρίσει στο κινηματογραφικό στερέωμα μοναδικές ταινίες που παίζονται και επαναλαμβάνονται και δικαίως, στις κινηματογραφικές λέσχες και σχολές.

Η Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας απ’ όσο θυμόμαστε, έχει προβάλλει και το επίσης εξαιρετικό φιλμ «Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει» (Χρυσή Άρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου) που ο Πάολο Ταβιάνι είχε γυρίσει μαζί με τον αδελφό του Βιτόριο, το 2012. Οι δυο τους μαζί, αχώριστοι και ακούραστοι, δεν σταμάτησαν όπως έγραψε το flix.gr, να σκηνοθετούν, χτίζοντας μια μακρά καριέρα που κράτησε πάνω από 5 δεκαετίες, ξεκινώντας από το μεγάλου μήκους ντεμπούτο τους με το «Un Uomo da Bruciare» του 1962, σε συν-σκηνοθεσία με τον Βαλεντίνο Ορσίνι.

Η πρώτη αποκλειστικά σκηνοθετημένη από τους δύο τους, ταινία ήταν το «Παράνομοι του Έρωτα - I sovversivi» του 1967. Η διεθνής αναγνώριση για τους Ταβιάνι ήρθε πριν 52 χρόνια με το «Ο Σαν Μικέλε Είχε Έναν Κόκορα», που βραβεύτηκε στο Forum του Φεστιβάλ Βερολίνου του 1972. Έπειτα, κάθε ταινία που έκνανα ήταν ένα κινηματογραφικό γεγονός. Ανάμεσα στις σημαντικότερες δημιουργίες τους, θεωρούνται το «Αλονζανφάν» (1974), επίσης μία ταινία που συχνά προβάλλεται από Κινηματογραφικές λέσχες, ο «Πατέρας Αφέντης» (Χρυσός Φοίνικας στο Διεθνές Φεστιβάλ Καννών το 1977), «Η Νύχτα του Σαν Λορέντζο» (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες το 1982) και το «Χάος» (1984).

Η απώλεια του Πάολο Ταβιάνι, στα 92 του, 6 χρόνια μετά τον αδελφό του Βιτόριο, είναι μεγάλη. Οι δύο δημιουργοί αφήνουν ωστόσο ένα κινηματογραφικό έργο σημαντικό, ανεξίτηλο στο χρόνο έχοντας γράψει χρυσές σελίδες στο ιταλικό, ευρωπαικό και εν γένει παγκόσμιο σινεμά.

Τα δύο αδέλφια, κινηματογραφικοί δημιουργοί, Πάολο και ο Βιτόριο Ταβιάνι στα γυρισματα του φιλμ «Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει».

"Cesare deve morire - Ο Καίσαρας Πρ...

"Cesare deve morire - Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει".

Σκηνή από την ταινία "Λεονόρα Αντίο".

Σκηνή από την ταινία "Λεονόρα Αντίο".

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture