Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΘΕΑΤΡΟ

/

Οι Σπύρος Κουβαρδάς και Κώστας Μαλαμής στο thebest.gr για την παράσταση "Νυχτερινή Συνομιλία"

Οι Σπύρος Κουβαρδάς και Κώστας Μαλαμής σ...

Η ξεχωριστή αυτή παράσταση που έχει σκηνοθετήσει ο Σπύρος Κουβαρδάς παίζεται στο θέατρο Αγορά της οδού Καραϊσκάκη 149, στην Πάτρα έως και την Κυριακή 14/1/2024

Στην πέτρινη σκηνή του θεάτρου Αγορά της οδού Καραϊσκάκη 149 στην Πάτρα, με την πολύχρονη ιστορία και διαδρομή, παρουσιάζεται αυτές τις μέρες έως και την Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2024, μία ιδιαίτερη, «ψαγμένη» παράσταση και καθ’ όλα επίκαιρη μιας και μιλά για την ανάγκη σεβασμού των βασικών αξιών του Διαφωτισμού που συναποτελούν μία πολιτισμένη δίκαιη κοινωνία, την ελευθερία, την ισότητα, τη δημοκρατία και τη δικαιοσύνη.

Ο λόγος για την παράσταση «Νυχτερινή συνομιλία» σε σκηνοθεσία του γνωστού και καταξιωμένου ηθοποιού Σπύρου Κουβαρδά, ο οποίος έχει παίξει επί πολλά έτη στο Εθνικό Θέατρο, στην Επίδαυρο ενώ έχει συνεργαστεί και με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Ο Σπύρος Κουβαρδάς συμπρωταγωνιστεί στην παράσταση μαζί με τον Κώστα Μαλαμή. Η επίσημη πρεμιέρα δόθηκε την Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2024 στις 21.15 και οι τρεις τελευταίες παραστάσεις είναι την Παρασκευή 12, το Σάββατο 13 και την Κυριακή 14/1/2024.

Στο thebest.gr μας μίλησαν με αφορμή την παράσταση, ο Σπύρος Κουβαρδάς και ο Kώστας Μαλαμής, ένας ιδιαίτερα αγαπητός καλλιτέχνης που παρότι διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός, ποτέ του δεν ξέχασε και την άλλη του αγάπη το θέατρο.

Ο Σπύρος Κουβαρδάς με πολυετή θητεία στο Εθνικό Θέατρο (όπως χαρακτηριστικά μας είπε συνεργάστηκε με τρεις καλλιτεχνικούς διευθυντές του Εθνικού, τους Κώστα Νίτσο, Κώστα Πολιτόπουλο και Νίκο Κούρκουλο) και με συνεργασίες με μεγάλα ονόματα σκηνοθετών όπως ο Μίνως Βολανάκης που τον χαρακτήρισε «δάσκαλο του» και κινητή βιβλιοθήκη, αλλά και οι Λευτέρης Βογιατζής, Αλέξης Σολωμός, Κώστας Μπάκας και Γιώργος Μιχαηλίδης, μας εξήγησε μιλώντας στο thebest.gr, πως το έργο «Νυχτερινή Συνομιλία» έπεσε στα χέρια του και του άρεσε πολύ καθώς είναι απολύτως μέσα στην σημερινή πραγματικότητα που είναι σκληρή και σκοτεινή.

«Είναι ένα εξαιρετικό έργο που δεν έχει την κλασική μορφή, είναι περισσότερο ένα έργο καταγγελίας αλλά με θεατρικότητα και απόρησα που είδαν πως έχει σπάνια ανέβει στο θέατρο.

Είναι ένα διαχρονικό και πολύ ενδιαφέρον έργο και θα έλεγα πως πάντα η ανθρωπότητα είχε το “μαύρο” κοντά στο φως. Δυστυχώς η ιστορία δείχνει πως κάποια πράγματα δεν διορθώνονται ποτέ. Η ιστορία έχει δείξει πως όσοι άνθρωποι ενοχλούν, αγωνίζονται για καλύτερες μέρες στην κοινωνία ή δολοφονούνται, ή απομακρύνονται ή περιθωριοποιούνται και η παγκόσμια ιστορία αλλά και η ελληνική βρίθει τέτοιων προσώπων όπως ο Αβραάμ Νίκολν, ο Γκάντι, ο Τζον Κένεντι, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, ο Τζον Λένον και εδώ στην Ελλάδα ο Γρηγόρης Λαμπράκης, ο Αλέκος Παναγούλης, ο Νίκος Μπελογιάννης, ο Νίκος Τεμπονέρας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Σπύρος Κουβαρδάς που στην παράσταση «Νυχτερινή Συνομιλία» υποδύεται τον Δήμιο που εισβάλλει στο σπίτι του συγγραφέα με σκοπό να τον σκοτώσει. Ο ήρωας αυτός, όπως είπε ο κ. Κουβαρδάς είναι και ο ίδιος ένα θύμα της κρατικής εξουσίας καθώς τον μεταχειρίζονται και εκμεταλλεύονται. Κάνει αυτές τις πράξεις για να κερδίσει τη ζωή του, τον βγάζουν από τη φυλακή και αυτός που είναι 50 χρόνια Δήμιος πηγαίνει να δολοφονήσει έναν συγγραφέα. Εκεί τον βλέπουμε να έρχεται σε άμεση επαφή με έναν μορφωμένο άνθρωπο και αρχίζει να αναρωτιέται και να ανοίγει ο κόσμος του βλέποντας και μιλώντας με αυτόν τον πνευματικό άνθρωπο.

Όπως μας περιέγραψε ο πάντα ανήσυχος καλλιτεχνικά Σπύρος Κουβαρδάς, είναι ένα μονόπρακτο μόλις 40 λεπτών σε διάρκεια, στο οποίο έχει προστεθεί το εναρκτήριο, εισαγωγικό κείμενο του Βασίλη Λαδά.

Όσο για το τι εισπράττει ο θεατής βγαίνοντας από την συγκεκριμένη παράσταση ο Σπύρος Κουβαρδάς μας είπε πως «ο θεατής θεωρώ πως μπαίνει σε μία διαδικασία σκέψης, αναρωτιέται και σκέφτεται έναν τρόπο να κάνει τον κόσμο μας καλύτερο, την καθημερινότητα μας. Ξέρετε είναι σημαντικό να αλλάξεις κάτι στον εαυτό σου γιατί έτσι συμβάλλεις στο να αλλάξει ο κόσμος. Συχνά σκέπτομαι και αναρωτιέμαι πως είναι δυνατόν κάποιος να είναι χαρούμενος και να απολαμβάνει τα υλικά αγαθά όταν ο διπλανός του έχει πρόβλημα. Είναι δυνατόν να βλέπεις να σκοτώνονται παιδάκια και εσύ να νιώθεις καλά. Να έχει οικονομικά προβλήματα ο διπλανός, ο συνάνθρωπος σου και εσύ να νιώθεις μία χαρά, δεν γίνεται».

Όλοι αυτοί οι έντονοι, κοινωνικοί προβληματισμοί όπως μας αποκάλυψε ο Σπύρος Κουβαρδάς, αποτελούν και το υλικό ενός θεατρικού έργου που γράφει ο ίδιος και έχει σχεδόν ολοκληρώσει με επίκεντρο τον διπλανό μας άνθρωπο, ένα κοινωνικοπολιτικό έργο από το οποίο ωστόσο δεν απουσιάζει και το χιούμορ, ένα χιούμορ όμως με ουσία που έχει κάτι να πει. Σκοπός του είναι όταν το ολοκληρώσει, να το ανεβάσει και στο θέατρο.

Στη σύντομη αλλά καίρια συνομιλία μας ο Σπύρος Κουβαρδάς δεν παραλείπει να τονίσει πως το θέατρο το μαθαίνεις από μέσα.

Ο Κώστας Μαλαμής ξεκίνησε την θεατρική του ενασχόληση από το ιστορικό πλέον Θεατρικό Εργαστήρι του Δήμου Πατρέων τέλη του '70, αρχές της δεκαετίας του ’80, μέσα από το οποίο βγήκαν και ο Περικλής Βασιλόπουλος, η Ευανθία Στιβανάκη και άλλοι σημαντικοί Πατρινοί καλλιτέχνες ενώ το ’87 ήταν μεταξύ των ιδρυτικών μελών της Εταιρείας Θεάτρου και Τέχνης, ενός φορέα (Αστική Εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα) που το 1990 δημιούργησε μετά από παραχώρηση που είχε γίνει κτιρίου από την αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη, το θέατρο Αγορά.

Στη συζήτηση μας δεν ήταν δυνατόν να μην γυρίσουμε στα παλιά, στο ξεκίνημα της "Αγοράς" με τον Κώστα Μαλαμή να θυμάται επακριβώς τις ημερομηνίες των πρώτων παραστάσεων που ήταν η «Δικτατορία της συνείδησης» Μ. Σατρώφ στις 13-12-1987 στο Δημοτικό Θέατρο Απόλλων σε σκηνοθεσία της Ευανθίας Στιβανάκη και η «Βενετία σώθηκε» του Τ. Ότγουέι που ήταν η 2η παραγωγή, πάλι από την Ευανθία Στιβανάκη.

Για τη «Νυχτερινή συνομιλία» ο Κώστας Μαλαμής τόνισε πως πρόκειται για ένα δυνατό κείμενο - καταγγελία του γνωστού Γερμανόφωνου Ελβετού συγγραφέα Φρήντριχ Ντύρενματ - Friedrich Durrenmatt (1921-1990), δημιουργού έργων όπως «Η Επιστροφή της Γηραιάς κυρίας» και "Οι Φυσικοί", που στην συγκεκριμένη παράσταση του Σπύρου Κουβαρδά «δένει» πρωτότυπα με ένα εισαγωγικό, μονόπρακτο 10 λεπτών του Πατρινού λογοτέχνη Βασίλη Λαδά που είναι ουσιαστικά μία συνομιλία του Βασίλη Λαδά με το ελεύθερο πνεύμα του συγγραφέα Ντύρενματ που μιλά για έννοιες όπως η δικαιοσύνη.

«Ο Βασίλης Λαδάς ουσιαστικά περιγράφει την ψυχική κατάσταση του συγγραφέα που περιμένει να του συμβεί αυτό που γίνεται και δεν είναι άλλο από την εισβολή ενός δήμιου – κρατικού υπαλλήλου στο σπίτι του. Είναι θα έλεγα μία εισαγωγή στο τι θα ακολουθήσει και κατά κάποιο τρόπο μοιάζει με το τελευταίο κείμενο και τελευταίες ιδέες του Ντύρενματ. Η παράσταση μας είναι ενιαία και είναι μία συνομιλία. Το διήγημα αυτό του Ντύρενματ γράφτηκε μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο και αντανακλά όλη εκείνη την μαύρη, ανήσυχη περίοδο. Είναι μία παράσταση μόλις μίας ώρας και μπορεί το θέμα να δείχνει βαρύ ωστόσο πρόκειται για ένα έργο που έχει ανέβει με την κλασική θεατρική φόρμα και επιχειρεί μία επιστροφή στις βασικές αξίες του Διαφωτισμού του 18ου αιώνα. Ο συγγραφέας μέσα από το κείμενο του εκφράζει την ανάγκη να υπερασπιστεί τις δημοκρατικές ιδέες που πρέπει να διαπνέουν την κοινωνίας μας και που μας έμειναν ως πολύτιμη παρακαταθήκη από τον Διαφωτισμό. Το έργο και η παράσταση συνολικά είναι επίκαιρο καθώς ζούμε σε μία εποχή που φαίνεται να υπάρχει μία επιστροφή προς τα πίσω (βλέπε Όρμπαν στην Ουγγαρία).

Είναι ένα έργο δυνατό που μιλάει και θίγει το θέμα της βίας και δη του κράτους, ανεξαρτήτως αν είναι δεξιά ή αριστερή», υπογράμμισε στο thebest.gr ο Κώστας Μαλαμής προσθέτοντας πως το εισαγωγικό κείμενο του Βασίλη Λαδά στο πρώτο 10λεπτο της παράστασης είναι ουσιαστικά «το συμβόλαιο που αφήνει ο συγγραφέας στον κόσμο και την κοινωνία αναλογιζόμενος και ξέροντας τι θα συμβεί».

Η παράσταση όπως μας διευκρίνισε ο Κώστας Μαλαμής ήταν έτοιμη να ανέβει από τα Χριστούγεννα ωστόσο ένα μικρό πρόβλημα υγείας καθυστέρησε τα πράγματα και έτσι τελικά ο χρόνος των παραστάσεων μειώθηκε σε μόλις δύο.

Το θέμα της βίας πάντως που θίγει καίρια η παράσταση μέσα από τον δήμιο-κρατικό υπάλληλο που εισβάλλει στο σπίτι ενός συγγραφέα με σκοπό τη δολοφονία του (τον δήμιο υποδύεται όπως προείπαμε ο Σπύρος Κουβαρδάς), είναι αυτό που μένει στο μυαλό των θεατών.

Όπως ανέφερε ο Κώστας Μαλαμής, δυστυχώς πλέον η βία δεν είναι μόνο σωματική αλλά και λεκτική και έχει πολλές άλλες μορφές, συχνά αόρατες, μπορεί ακόμη και να φανεί με τη λογοκρισία ενός κειμένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Να θυμίσουμε πως στο θέατρο Αγορά ο Σπύρος Κουβαρδάς είχε σκηνοθετήσει και ένα δικό του έργο το 2015 με τη θεατρική ομάδα Ανατροπή, την κοινωνική σάτιρα οι "Σκουπιδάνθρωποι". Επέστρεψε στην «Αγορά» με την «Νυχτερινή Συνομιλία», μετά την τελευταία του θεατρική δουλειά εκεί, με το έργο «Οι βρυκόλακες» του  Ίψεν το 2019 που είχε παρουσιαστεί για μικρό διάστημα, λόγω του ξεσπάσματος της πανδημίας.

Ακόμα για ένα διάστημα πέντε και πλέον χρόνων από το 2005 έως το 2010 ο Σπύρος Κουβαρδάς είχε και την καλλιτεχνική διεύθυνση της θεατρικής σκηνής στην «Πολιτεία» στην Ακτή Δυμαίων όπου επίσης είχαν παρουσιαστεί αξιόλογες παραστάσεις.

Ο Σπύρος Κουβαρδάς της ίδιας σχεδόν γενιάς με τον Κώστα Μαλαμή, έχει τελειώσει την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Πειραϊκού Συνδέσμου το 1977 και έχει συνεργαστεί επανειλημμένα με την πρώτη κρατική μας σκηνή, το Εθνικό Θέατρο (σε εποχές μάλιστα που οι ηθοποιοί έμπαιναν μόνο με αυστηρές οντισιόν) παίζοντας σε σημαντικές παραστάσεις όπως οι «Ιππείς» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Κώστα Μπάκα στην Επίδαυρο το 2001, αλλά και σε θιάσους όπως της πρωταγωνίστριας Κάτιας Δανδουλάκη ("Master Class" σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη στο Θέατρο Κάτια Δανδουλάκη το 1997), του Κώστα Καζάκου, κ.α. 

Έπαιξε και στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας σε παραστάσεις όπως το «Fuente ovejuna-Η πηγή των αμνών» (2017), «Η ζωή του Γαλιλαίου» (2016) με τον αείμνηστο Κώστα Καζάκο, και ο "Οδυσσεβάχ" της Ξένιας Καλογεροπούλου το 2016 σε σκηνοθεσία του Περικλή Βασιλόπουλου, στην Παιδική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ.

*Την μουσική στην παράσταση «Νυχτερινή συνομιλία» υπογράφει ο Γιώργος Μαλαμής.

Φωτισμοί – Σκηνικό : Θάνος Μπαλαφούτης

Τεχνικός φωτισμού και ήχου: Νίκος Τσιαμαντάνης.

Τους ρόλους ερμηνεύουν οι :

Ο ΑΛΛΟΣ : Κώστας Μαλαμής

Ο ΔΗΜΙΟΣ : Σπύρος Κουβαρδάς.

Πρόγραμμα παραστάσεων : Παρασκευή στις 9.15 μμ.

Σάββατο-Κυριακή στις 8.00 μμ.

Κρατήσεις θέσεων : στο ταμείο του θεάτρου μία ώρα πριν την παράσταση, στο www.facebook\theatroagora, ή οποιαδήποτε ώρα στο 6973-401013.

Κείμενο – συνέντευξη: ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture