Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

/

ΚοινοΤοπία: Ο Κωνσταντίνος Κηπουργός παρουσίασε τον φιλέλληνα λόρδο Άστιγξ

ΚοινοΤοπία: Ο Κωνσταντίνος Κηπουργός παρ...

Eπίσης και το ομοίωμα της κορβέτας Καρτερία που φιλοτέχνησε

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση της Εταιρείας Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού Κοινο_Τοπία https://www.koinotopia.gr/ Οι αφανείς Φιλέλληνες στην επανάσταση του 1821 – Ο λόρδος Φραγκίσκος Άστιγξ και το πολεμικό του πλοίο ‘‘ΚΑΡΤΕΡΙΑ’’ με ομιλητή τον ιατρό χειρουργό Ω.Ρ.Λ. Κωνσταντίνο Κηπουργό.

Μετά την πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία ακολούθησε συζήτηση και παρουσίαση τους ομοιώματος της Καρτερίας, τέχνημα του Κ. Κηπουργού, που με πολύ μεράκι, πιστότητα ως το πρωτότυπο και επιμονή, κατασκεύασε και παρουσίασε στο κοινό της Πάτρας. Το ομοίωμα εκτίθεται για το κοινό στον πολυχώρο της Κοινο_Τοπίας (Καραϊσκάκη 153).

Κατόπιν η χορωδία της Κοινο_Τοπίας με μαέστρο τη Λίνα Γερονίκου και θεματικό ρεπερτόριο τη θάλασσα παρουσίασε Θάλασσα (παραδοσιακό), Έγια μόλα έγια (παραδοσιακό), μια θάλασσα μικρή (Δ. Σαββόπουλος), Θάλασσα μάνα (Θ. Μικρούτσικος - Λ. Νικολακοπούλου).

Ο Κωνσταντίνος Κηπουργός μεταξύ άλλων ανέφερε: Ο Άστιγξ μια σημαντική και εν πολλοίς άγνωστη προσωπικότητα, γεννήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου 1794 στο Λέστερ της Αγγλίας, από γονείς ευγενείς και εύπορους οικονομικά. Λόγω της έμφυτης κλίσης του, όμως, στα ναυτικά θέματα, εντάσσεται στο Βασιλικό ναυτικό στην ηλικία των 9 ετών και γρήγορα αποκτά σημαντική ναυτική εμπειρία. Σε ηλικία 11 ετών λαμβάνει μέρος στη ναυμαχία του Trafalgar υπό το ναύαρχο Νέλσον. Επί 15 χρόνια υπηρετεί το Βρετανικό ναυτικό γνωρίζοντας όλες τις θάλασσες του κόσμου και ειδικεύτηκε στα πυροβόλα όπλα. Λόγω όμως ενός ατυχούς υπηρεσιακού γεγονότος, αποτάσσεται από το Βρετανικό πολεμικό ναυτικό, στο οποίο έφτασε στο βαθμό του πλοιάρχου.

Το 1820 μεταβαίνει στη Γαλλία. Στο Παρίσι γνωρίζει τον Νικόλαο Καλλέργη και πολλούς άλλους φιλέλληνες. Μαθαίνει για την επανάσταση των Ελλήνων και αποφασίζει να έλθει στην Ελλάδα. Φτάνει στην Ύδρα στις 3 Απριλίου του 1822. Μετά από μεγάλες προσπάθειες πείθει για τις στρατιωτικές ικανότητες και τις πολεμικές ναυτικές του γνώσεις.

Στις 30 Ιουλίου 1822 αναλαμβάνει κυβερνήτης του Ελληνικού πλοίου “Θεμιστοκλής”, με το οποίο συμμετέχει σε πολλές επιχειρήσεις. Η έλλειψη όμως πειθαρχίας των πληρωμάτων και η άρνηση των κρατούντων για αλλαγές στα πολεμικά πλοία, τον οδηγούν σε μετάθεση στο πυροβολικό ξηράς με το βαθμό του Συνταγματάρχη. Γρήγορα απογοητεύεται από τα πενιχρά αποτελέσματα των βομβαρδισμών εχθρικών φρουρίων. Υποβάλλει επίμονα υπομνήματα στην Κυβέρνηση για εκσυγχρονισμό του στόλου με νέο είδος πολεμικών πλοίων, Υβριδικά (Ιστιοφόρα - Ατμόπλοια). Μετά την πτώση του Μεσολογγίου, πείθει την κυβέρνηση και αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, την επίβλεψη ναυπήγησης και τον εξοπλισμό νέου πλοίου με δικά του χρήματα.

Το πλοίο “Perseverance” στην Αγγλία μετονομάστηκε σε “ΚΑΡΤΕΡΙΑ” στην Ελλάδα. Η “ΚΑΡΤΕΡΙΑ” αποτελεί το καμάρι και το στολίδι του Ελληνικού στόλου. Προκαλεί δέος και πανικό στους Τούρκους, που το αποκαλούν “Η φρεγάτα της Φωτιάς”.

Η “ΚΑΡΤΕΡΙΑ” με κυβερνήτη τον Άστιγξ από τις 11 Οκτωβρίου 1826 λαμβάνει μέρος στις εξής επιχειρήσεις: Αποκλεισμός του Πειραιά για την απελευθέρωση της Αθήνας, Αποκλεισμός της Ερέτριας και βομβαρδισμός του Ωρωπού, Επίθεση σε τουρκική ναυτική μοίρα στο Τρίκερι, Ναυμαχία της Αγκάλης στην Ιτέα, Αποκλεισμός του λιμανιού της Πάτρας, Πολλές επιχειρήσεις εναντίον του στόλου του Ιμπραήμ, Κατάληψη του οχυρού Βασιλάδι στο Μεσολόγγι στις 27 Δεκεμβρίου 1827, Κοινή επιχείρηση από ξηράς κ’ θαλάσσης για την κατάληψη του Αιτωλικού τον Μάιο του 1828.

Στην τελευταία αυτή επιχείρηση ο Άστιγξ τραυματίζεται σοβαρά. Η έλλειψη ιατρικής φροντίδας, οδήγησε σε γαγγραινοποίηση του τραύματος, σε επιμόλυνση από τέτανο και τέλος στο φρικτό του θάνατο στις 20 Μαΐου 1828, σε ηλικία 34 ετών.

Η σορός του Άστιγγος βαλσαμώθηκε και φυλάχτηκε στην Αίγινα. Μετά ένα χρόνο με πολυήμερη τελετή κηδεύεται επίσημα στον Πόρο, παρουσία του Ιωάννη Καποδίστρια και του Σπυρίδωνος Τρικούπη. Το 1861 έγινε μεταφορά των οστών του στο ναύσταθμο του Πόρου, όπου ανεγέρθη μνημείο “Οβελίσκος”, τιμής ένεκεν, για την προσφορά του στον αγώνα των Ελλήνων.

Η βραδιά που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των δράσεων της οργάνωσης για ανάδειξη ιστορικών γεγονότων και προσώπων που έπαιξαν καθοριστικό λόγο στη δημιουργία του Ελληνικού κράτους έκλεισε με ένα γλυκό κέρασμα για τους συμμετέχοντες και την ευχή από όλους να δουν και να ακούσουν για τα υπόλοιπα έργα-καλλιτεχνήματα του Κ. Κηπουργού αλλά και τις έρευνες-μελέτες του γι αυτά.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture