Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΘΕΑΤΡΟ

/

«Σα μουσική που (δεν) σβήνει»- Ο Γιώργος Δίπλας συναντά τον Καβάφη σε μια ανατρεπτική παράσταση και μιλάει στο thebest.gr για την… παλιά οφειλή

«Σα μουσική που (δεν) σβήνει»- Ο Γιώργος...
Κοντογεωργοπούλου Γιώτα
[email protected]

Μια παράσταση που βουτάει στα άδυτα του πνεύματος του ποιητή

«12 μουσικά στιγμιότυπα.
22 εμβληματικά ποιήματα.
Μια μουσική παράσταση.
Μια παλιά οφειλή

για τους ανεκπλήρωτους έρωτες

για την ομορφιά των σωμάτων

για το αδυσώπητο του χρόνου

για τις νύχτες της ηδονής

για τη μοναξιά των γερόντων

για την αθανασία του έρωτα.....

Ο πατρινός συνθέτης Γιώργος Δίπλας «συναντά» τον Καβάφη σε μια παράσταση που βουτάει στα άδυτα του πνεύματος του ποιητή και φέρνει στην επιφάνεια αρώματα, γεύσεις και εικόνες. Ήχους που καλούν τη μνήμη και μνήμες που γεννούν ήχους.

Μια ανατρεπτική ματιά πάνω στο έργο του μεγάλου Αλεξανδρινού, από έναν καταξιωμένο καλλιτέχνη που είναι γνωστός για τις προσεγγίσεις του στα ποιητικά κείμενα αλλά για τον  τρόπο που καταφέρνει να αντλεί μέσα από αυτά μουσικές που αλλάζουν «ατζέντα» στις αισθήσεις, διατηρώντας αναλλοίωτο το πνεύμα του κειμένου.

Ο Καβάφης που θα απολαύσουμε στο θέατρο Επίκεντρο με τη παράσταση «Σα μουσική που σβήνει», (Τρίτη 21, Τετάρτη 22 και την Πέμπτη 23 Νοεμβρίου), είναι  μια σύλληψη του Γιώργου Δίπλα ο οποίος έκανε και τη μελοποίηση. Μαζί του στη σκηνή σε εναλλασσόμενους ρόλους, θα είναι ο ταλαντούχος ηθοποιός Αλέξανδρος Κουκιάς. Η χημεία ανάμεσά τους, και ο τρόπος με τον οποίο έχουν «κουρδιστεί», δίνει ένα μαγικό αποτέλεσμα σε μια άχρονη συνάντηση κατά την οποία τα λόγια του ποιητή «ηχούν» τη διαχρονικότητα του πόνου, του πόθου, της σκέψης, της ανθρώπινης περιπέτειας που γεννά την τέχνη.

Λίγες ημέρες πριν την πρεμιέρα, ο Γιώργος Δίπλας μιλάει  στο thebest.gr για τη νέα του δουλειά που αναμένεται να μας «ακολουθήσει» και μετά την παράσταση στο Επίκεντρο, «σα μουσική που (δεν) σβήνει¨.

Γιατί Καβάφης; Πώς προέκυψε η «συνάντηση;»

Τον κύριο Καβάφη τον είχα προσκαλέσει πολλές φορές, αλλά δεν μου έκανε τη χάρη. Οι ποιητές και το έργο τους σε βρίσκουν όποτε θέλουν αυτοί. Εσύ απλά οφείλεις να τους περιμένεις. Όσο χρειαστεί. Ήρθε ξαφνικά. Κρυμμένος πίσω από μια λέξη. Ψυχοστασία = το ζύγισμα της ψυχής λίγο πριν πάει αλλού. Τον έφεραν οι καμπάνες του Μεγαλοβδόμαδου, οι μυρωδιές του Απρίλη, η μορφή του πατέρα μου που σκεφτόμουν τις τελευταίες του μέρες τις τόσο κατά βάθος μοναχικές μετά το φευγιό της μάνας μου... Τον έφερε η στιγμή... κι εγώ δεν δίστασα δεν δείλιασα...του δόθηκα ολοκληρωτικά ψυχή και σώμα. Έγιναν όλα ξαφνικά. Ακόμα συντελούνται

Και γιατί 12 μουσικά στιγμιότυπα; Τι ορίζει τον αριθμό ή τι ορίζει ο αριθμός;

Στις 12 ακριβώς καθώς οι καμπάνες χτυπούσαν Ανάσταση συναντήθηκαν και οι λεπτοδείκτες στο παλιό εκκρεμές... μια πανδαισία ήχων εντός και εκτός μου αποκάλυψε το έργο. Γεννήθηκαν αβίαστα 12 τραγούδια που ζευγάρωσαν σχεδόν όλα με άλλα ποιήματα του Καβάφη...προέκυψαν 12 μουσικά μονόπρακτα τα οποία και τα βάφτισα στιγμιότυπα. Μεταφυσικά ή τυχαία...; Ας μείνει μετέωρη αυτή η απάντηση. Δεν θέλω να μάθω.

Ο Καβάφης γεννάει διαχρονικά και αβίαστα συναισθήματα. Γεννάει και μουσικές;

Παντού υπάρχει μουσική. Αλλού είναι ολοφάνερη αλλού είναι καλά κρυμμένη. Στον Καβάφη έπρεπε να σκάψω σε πέτρες με νύχια και με δάχτυλα...πληγώθηκα πολύ μέχρι να φέρω τις νότες. Ήταν δύσκολο. Αλλά ναι. Γεννάει και μουσική.

Τι καθιστά τη συγκεκριμένη παράσταση ξεχωριστή; Ο τρόπος που προσέγγισες μουσικά το έργο;

Θέλησα να σας χαρίσω ένα έργο πολύχρωμο ατμοσφαιρικό με τα σκοτάδια αλλά και τα ξέφωτά του... Με μυρωδιές. Σύγχρονο και κλασσικό μαζί. Θέλησα να μην κουβαλάω ακαδημαϊκές νοοτροπίες αλλά να σεβαστώ και να υπηρετήσω με έναν άλλο τρόπο τα κείμενα. Προσπάθησα και κατάφερα να είναι κάτι ολότελα δικό μου. Ούτε για μια στιγμή δεν άκουσα μελοποιήσεις μουσικών που λατρεύω. Τέλος αυτό που έγραψα το απογύμνωσα και θα σας το παρουσιάσω ολότελα αφαιρετικά με μόνο ένα πιάνο για να λάμψουν οι λέξεις.

Υπάρχουν στοιχεία queer στην παράσταση;

Υπάρχουν αν κάποιος θέλει να τα δει με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ωστόσο κατά την ταπεινή μου γνώμη τα queer στοιχεία τόσο στη ποίηση του Καβάφη όσο και στη παράσταση είναι δευτερεύον...κυριαρχεί η σαγήνη που ασκεί η ποίησή του ακόμα και σε ανθρώπους που καμία σχέση δεν έχουν με το ομοερωτικό βίωμα του ποιητή.

Ποια είναι η πιο δυνατή στιγμή κατά τη γνώμη σου; Αυτή που ίσως σε κάνει να δακρύζεις;

Είναι νωρίς για να ξεχωρίσω στιγμές από αυτή την διαδρομή. Επιθυμίες.. Φωνές... Παράθυρα Κεριά...δεν ξέρω. Δακρύζω στην έναρξη στον γέρο γιατί υπάρχουν εικόνες που μου θυμίζουν τον πατέρα μου κι αυτό με τσακίζει... Επίσης με συγκινεί ο τρόπος που αποδίδει ο Αλέξανδρος το "εν απογνώσει". Είναι πραγματικά συγκλονιστικός. Στις τελευταίες πρόβες έχει ξεπεράσει τον εαυτό του... Σήμερα διέκοψα την πρόβα για να του το πω εκείνη τη στιγμή πόσο με συγκινεί.

Πώς προέκυψε η συνεργασία με τον Αλέξανδρο Κουκιά; Τι είδες πάνω του που σε οδήγησε στον Καβάφη;

Τον Αλέξανδρο τον έχω δει στο θέατρο αρκετές φορές οπότε και ξέρω από τι στόφα και τι υλικά είναι φτιαγμένος. Θέλησα να δοκιμάσω μαζί του γνωρίζοντας ότι τραγουδάει προς χάριν της ερμηνείας και της θεατρικότητας των τραγουδιών. Έχει ήθος, εργατικότητα, τρέλα, είναι σεμνός και εξελίσσεται ραγδαία... Για όλα αυτά διάλεξα να δουλέψουμε μαζί και δεν με έχει απογοητεύσει.

Έχετε κατά κάποιο τρόπο μια εναλλαγή ρόλων. Ο ηθοποιός τραγουδά και ο μουσικός απαγγέλλει.

Το έργο διαμορφώθηκε στις πρόβες....χτίσαμε μια ισότιμη σκηνική σχέση. Αναμετρήθηκε με 12 δύσκολα τραγούδια χωρίς να είναι τραγουδιστής και εκεί φάνηκε ο ερμηνευτής. Ήταν επόμενο στοίχημά μου να αφήσω τον μουσικό πίσω και να αναμετρηθώ χωρίς νότες στη φαρέτρα μου με αντίστοιχα κείμενα. Νομίζω πως κατάφερα πολλά. Επίσης πήραμε ο ένας απ’ τον άλλον και δώσαμε ο ένας στον άλλον.

Αληθεύει ότι οι φωνές σας μοιάζουν εντυπωσιακά; Και ποιο είναι το αποτέλεσμα που δίνει αυτή η συμφωνία ηχοχρώματος, αν μπορούμε να το πούμε έτσι;

Κυρίως έχουμε συντονιστεί. Έχουμε κουρδιστεί ο ένας πάνω στον άλλο.... Βεβαίως υπάρχει και μια συγγένεια στις φωνές...Σίγουρα θα ακούσετε ένα καλά δεμένο και αρμονικό ντουέτο.

Θα δούμε αυτή τη δουλειά και σε cd;

Το θέλουμε, το ψάχνουμε και το ελπίζουμε.

Τι σε γοητεύει ως μουσικό στους ποιητές;

Η ζωή τους, η αύρα τους, η ομορφιά του λόγου τους, η φευγάτη ψυχή τους, η τρυφερότητά τους, η φινέτσα η ευγένεια του λόγου τους....κι ένα σωρό άλλα. Τον Καβάφη τον καθιστά κορυφαίο το έργο του... Θα μπορούσαμε να μιλάμε μήνες χρόνια γι αυτό. Κοίτα σύμπτωση... πάλι ο αριθμός 12....

 

Info

«Σα μουσική που σβήνει»

Θέατρο Επίκεντρο

Σύλληψη / μελοποίηση: Γιώργος Δίπλας

Ερμηνεία τραγουδιών και ποιημάτων: Αλέξανδρος Κουκιάς - Γιώργος Δίπλας

Διάρκεια: 60 λεπτά

Ημερομηνίες: Τρίτη – Τετάρτη – Πέμπτη 21-22-23 Νοεμβρίου 2023

Ώρα: 9μ.μ.

Πληροφορίες στο 2610 461050

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture