Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Μύθοι και αλήθειες γύρω από τις Μάγισσες. Τι ήταν τελικά; (1ο μέρος)

Μύθοι και αλήθειες γύρω από τις Μάγισσες...

Μια συνεργασία του TheBest.gr και του Κέντρου «Εριφύλη» - erifyli.org

Η πανίσχυρη θηλυκότητα απαλλαγμένη από την αντρική επιρροή και ιδιοκτησία… ένα σύμβολο τρόμου που μετατράπηκε στο πιο ισχυρό φεμινιστικό σύμβολο του 21ου αιώνα: Ο λόγος φυσικά, για τις μάγισσες.

Σε ποιόν όμως προκαλούσαν τόσο τρόμο, ώστε να οδηγηθούμε στις δίκες και στις μαζικές δολοφονίες γυναικών με την κατηγορία της άσκησης μαγείας; Η κινητήρια δύναμη ήταν ο όχλος ή η οικονομική και πολιτική ελίτ της εποχής; Γιατί κυρίως κυνηγήθηκαν γυναίκες;

Όσες και όσοι έχουν ασχοληθεί εκτεταμένα με το συγκεκριμένο θέμα, έχουν εντοπίσει, ότι το κυνήγι μαγισσών βασίστηκε σε προκαταλήψεις, απομεινάρια του μεσαίωνα και στην εδραίωση της μονοθεϊστικής θρησκείας, κατά την οποία ο μεσσίας ήταν γένους αρσενικού και έτσι η γυναικά ορίστηκε ως το «άλλο» οδηγώντας στην δαιμονοποίηση και την υποτίμηση των γυναικών. Όμως, η εδραίωση της μονοθεϊστικής θρησκείας και η επιβίωση της πατριαρχικής κοινωνίας δεν είναι οι μόνες μεταβλητές στην εξίσωση.

 Τον 16ο αιώνα, περίοδο που το κυνήγι των μαγισσών βρισκόταν στην ιδιαίτερη ακμή του, εισάχθηκαν στην οικονομική πραγματικότητα της εποχής θεμελιώδεις λίθοι του παγκοσμίου καπιταλιστικού συστήματος, όπως η γέννηση του «ελεύθερου» εργάτη. Ο Marx [1] εντοπίζει ερευνητικά την περίοδο αυτήν και την αναφέρει στο έργο του «το κεφάλαιο» ως την «πρωταρχική συσσώρευση κεφαλαίου». Είναι άραγε η χρονική αυτή σύμπτωση άνευ ουσιαστικής σημασίας; 

Η οικονομολόγος Έμιλι Όστερ σημειώνει, ότι η έξαρση του κυνηγιού των μαγισσών συμπίπτει χρονικά με τα σημεία ύφεσης της τότε οικονομίας, όπως  η «μικρή εποχή των παγετών» του 13ου αιώνα κατά την οποία το βιοποριστικό επίπεδο του πληθυσμού μειώθηκε σημαντικά. Οι ιστορικοί Πολ Μπόγερ και Στέφεν Νίσενμπαουμ αναφέρουν, ότι οι δίκες του Σάλεμ συμπίπτουν με την βίαιη ανακατανομή πλούτου από την σύγκρουση της παλαιάς γεωργικής παραγωγής με τον ανερχόμενο κόσμο του εμπορικού καπιταλισμού και την μαζική ακύρωση τίτλων ιδιοκτησίας γης που αποτέλεσε την οικονομική βάση πάνω στην οποία η Ταξική οργή μετατράπηκε σε μαζική υστερία! Μήπως αυτή η εύλογη, κατά τα άλλα, ψυχιατρική εκδήλωση της βίαιης ανακατανομής έλαβε μεταφυσικά χαρακτηριστικά και αντιμετωπίστηκε ως «μαγεία»; 

Προκειμένου να δημιουργήσουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα των γεγονότων που εξελίσσονται εκείνη την εποχή θα πρέπει να συμπεριλάβουμε μια ακόμα ψηφίδα. Ποιες ήταν οι γυναίκες που κυνηγήθηκαν; Λαμβάνοντας υπόψη το φύλο, την τάξη των κατηγορουμένων και τα αποτελέσματα του διωγμού, η Federici και η Stardust [2], [3] καταλήγουν στο συμπέρασμα, ότι το κυνήγι των μαγισσών στην Ευρώπη αποτέλεσε μια επίθεση ενάντια της αντίστασης των γυναικών στην εξάπλωση των καπιταλιστικών σχέσεων, στον έλεγχο που είχαν αναπόδραστα στην αναπαραγωγή και της ικανότητάς τους να θεραπεύουν. Με λίγα λόγια ήταν «αχώνευτες», ανεξάρτητες γυναίκες που δεν φοβούνταν να υποστηρίξουν την γνώμη τους σε δημόσια θέα ή όπως το φεμινιστικό κίνημα του 19ου αιώνα αναφέρει, οι «μάγισσες» ήταν εξαιρετικά μυαλά της εποχής τους. 

Ο πόλεμος που δέχτηκαν οι γυναίκες αυτές από το κράτος, την εκκλησία και εν τέλει την ίδια την κοινωνία ήταν τόσο μεγάλος που σε πολλές περιπτώσεις έχαναν τα δικαιώματα τους σε κάθε έκφανση οικονομικής δραστηριότητας, σύναψης νομικού συμβολαίου ακόμα και μισθωτής εργασίας. Δημιουργείται έτσι ο έμφυλος διαχωρισμός εργασίας, ο οποίος σύμφωνα με την Silvia Federici αποτέλεσε την βάση για την άνοδο του καπιταλισμού. ΗSilvia Federici και η Lady Stardust στα βιβλία «ο Καλιμπάν και η μάγισσα» και «Γυναίκες στην πυρά», κάνοντας κριτική ανάλυση στο κεφάλαιο του Marx, αναλύουν την πρωταρχική συσσώρευση κεφαλαίου από μια φεμινιστική σκοπιά.

Το κυνήγι των μαγισσών ισχυρίζονται, ότι λειτούργησε ως ένα από τα μέσα μετασχηματισμού της σχέσης των κοινωνικών φύλων και της κοινωνικής αναπαραγωγής συνολικά. Η πρωταρχική συσσώρευση κεφαλαίου είναι μια συνεχής διαδικασία κατά την οποία ο εργαζόμενος αποξενώνεται από τα μέσα παραγωγής, με αποτέλεσμα η προσωπική εργασία να χρησιμοποιείται ως εργαλείο για την απαλλοτρίωση της ατομικής ιδιοκτησίας. Αναπόσπαστό κομμάτι για την συνέχιση της παραγωγής και την διατήρηση της ιδιοκτησίας των μέσων παραγωγής από την άρχουσα τάξη είναι η εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόρου, η συνεχής αναπαραγωγή και καθυπόταξη νέων εργατών και η συντήρηση των σχέσεων μεταξύ μισθωτής εργασίας και εργάτη. 

Η απαραίτητη συνεχής αναπαραγωγή εργατικού δυναμικού έφερε ως φυσικό αποτέλεσμα την ανάγκη του ελέγχου των γυναίκειών σωμάτων μέσου του έμφυλου καταμερισμού εργασίας. Με αυτό τον τρόπο η θέση που η κοινωνία όρισε για την γυναίκα ήταν η απλήρωτη οικιακή εργασία, η αναπαραγωγή του εργατικού δυναμικού και το μεγάλωμα των παιδιών. Ακόμα και σήμερα δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε αφήσει πίσω τον έμφυλο καταμερισμό εργασίας, που έχει μετατραπεί σε καλά εμπεδωμένα στερεοτυπικές σκέψεις. Η γυναίκα θεωρείται ακόμη το «άλλο» που οι ικανότητές της μπαίνουν σε σύγκριση με αυτές του «υπέρτατου» αρσενικού και η βιολογική της ικανότητα στην αναπαραγωγή στρέφεται απέναντι της ως μειονέκτημα της εργατική της δύναμης.

Είναι σήμερα οι γυναίκες που θέλουν να ενταχθούν δυναμικά στον καταμερισμό εργασίας, μάγισσες; Η γυάλινη οροφή που υφίσταται ως σταθμός στην ανέλιξη της γυναίκας σε κορυφαία αξιώματα, δικαιολογείται στην εποχή της κατίσχυσης της επιστήμης και της διάχυσης της πληροφορίας; Ποιες είναι οι σύγχρονες μάγισσες της εποχής μας; Η συνέχεια στο δεύτερο σκέλος του παρόντος άρθρου…  

Κατερίνα Φλώρου, μέλος της εθελοντικής ομάδας του Κέντρου «Εριφύλη», Υπ. Διδ. στο Τμήμα Οικονομικών 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις