Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Πάτρα: Τα γεγονότα του πολιτισμού και τη...

Πάτρα: Τα γεγονότα του πολιτισμού και της ψυχαγωγίας επί... 2022

Από το Καρναβάλι που έγινε χωρίς εκδηλώσεις & παρελάσεις αλλά με επισκέπτες έως το θερινό θέατρο στο Παμπελοποννησιακό, τις απώλειες όπως του Κώστα Καζάκου & τη φασαρία με τον Λουκά Θάνο του ΔΗΠΕΘΕ

RETROSPECTIVE 2022
/

Το έτος 2022 έφτασε στο τέλος του. Το αποχαιρετούμε μουδιασμένοι όπως άλλωστε το υποδεχτήκαμε και η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι σαν να πέρασε κάπως γρήγορα αφήνοντας ωστόσο ένα δυνατό αποτύπωμα όχι ακριβώς θετικό. 

Επιχειρώντας μία αναδρομή (όσα τουλάχιστον μπορούμε να θυμηθούμε) στα όσα σημαντικά έγιναν και καταγράφηκαν τη χρονιά που φεύγει σε ό,τι έχει να κάνει με τον πολιτισμό και τις τέχνες, θα ξεκινούσαμε με τη μεγάλη, εξωστρεφή γιορτή της πόλης, το Πατρινό Καρναβάλι που για 3η συνεχή χρονιά από το 2020 εξαιτίας των συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία, ουσιαστικά δεν έγινε προς απογοήτευση των εκατοντάδων, χιλιάδων καρναβαλιστών. Κι όμως συνέβη το εξής ασυνήθιστο, έγινε Καρναβάλι χωρίς εκδηλώσεις όπως τις καθιερωμένες παρελάσεις με τα γκρουπ και τα υπέροχα άρματα του Καρναβαλικού Εργαστηρίου αλλά με προσέλευση & αρκετών επισκεπτών από άλλα μέρη (η νεολαία λατρεύει να έρχεται στην Πάτρα το τελευταίο 3ήμερο του καρναβαλιού) ενώ κανονικά σε ένα μεγάλο βαθμό έγιναν και κάποια πάρτι και χοροί με εξαίρεση π.χ. της Κινηματογραφικής Λέσχης Πάτρας.  Όπως εύστοχα γράψαμε στο thebest.gr, “Όλα του Καρναβάλου δύσκολα και η πόλη «βουλιαγμένη»".

https://www.thebest.gr/article/656898-ola-tou-karnabalou-duskola-kai-i-poli-bouliagmeni-ti-eidame-ti-den-eidame-ti-sumperaname

Το ενδιαφέρον την ίδια ώρα στρέφεται αναμφίβολα στο ερχόμενο Καρναβάλι του 2023 που ο προγραμματισμός το θέλει μετά από σχεδόν 4 χρόνια να επιστρέφει στην κανονικότητα. Για να δούμε.

Στα σημαίνοντα πολιτιστικά γεγονότα του 2022 που μας αφήνει και σε λίγο θα αποτελεί «ανάμνηση», θα βάζαμε και αυτό που έγινε με το Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου και την τεράστια ανάγκη ενός θερινού θεάτρου που ήρθε «δραματικά» στο προσκήνιο στη μετά πανδημία, εποχή. Ξαφνικά ο Δήμος Πατρέων ήρθε αντιμέτωπος (αν και φανταζόμαστε πως η σχετική ενημέρωση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού όπως η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας πρέπει να υπήρχε καιρό πριν) με το κλείσιμο του Αρχαίου Ρωμαικού Ωδείου για τα επόμενα 2-3 χρόνια λόγω εργασιών και την ανάγκη εύρεσης ή διαμόρφωσης ενός ανοικτού θεάτρου για την φιλοξενία πολιτιστικών εκδηλώσεων και η λύση εν τέλει ήταν ένα θέατρο που στήθηκε στον περιβάλλοντα χώρο (στο σημείο του πάρκινγκ) του Παμπελοποννησιακού σταδίου.

Πολλά ειπώθηκαν και σχολιάστηκαν για το συγκεκριμένο θέατρο – λύση ανάγκης έως & ότι έμοιαζε με «μπερντέ του καραγκιόζη» χωρίς βέβαια να υποτιμούμε τον αγαπημένο καμπούρη ήρωα του θεάτρου σκιών. Το θέατρο ήταν διαγραμμισμένο και χωροθετημένο σωστά κυκλικά και η θέση του σχετικά κοντά στο κέντρο της πόλης ωστόσο και κλίση δεν υπήρχε ώστε ο θεατής να μπορεί να βλέπει καλά και η τελική εντύπωση ήταν ακριβώς η λεγόμενη αναγκαία λύση!

Ο Δήμος Πατρέων δια στόματος της προέδρου του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνας Γεροπαναγιώτη θύμισε παλιές μελέτες για υπαίθριο θέατρο στην Αγυιά που έμειναν στα συρτάρια προηγούμενων δημοτικών αρχών και υποσχέθηκε πως έως το ερχόμενο καλοκαίρι θα έχει δημιουργηθεί επιτέλους ένα θερινό, ανοικτό θέατρο σύγχρονων προδιαγραφών. Πάντως για να λέμε & στραβού το δίκιο, ο κόσμος παρότι το να κάθεται στην πλαστική καρέκλα ή στην κερκίδα δεν ήταν το ιδανικό, έσπευσε στο θέατρο στο Παμπελοποννησιακό και ουκ ολίγες θεατρικές παραστάσεις που παίχθηκαν εκεί ήταν sold out. Μάλιστα υπήρχαν και περιπτώσεις παραστάσεων που ήρθαν και 2η φορά όπως η «Αντιγόνη» με την Πατρινή Έλλη Τρίγγου και τον ηθοποιό – πρόσωπο της χρονιάς Βασίλη Μπισμπίκη που παίχθηκε τον Ιούλιο και ήρθε & πάλι τον Σεπτέμβριο.

https://www.thebest.gr/article/671709-patra-egkainiastike-i-leitourgia-tou-neou-therinou-theatrou-me-tous-sumpetherous-apo-ta-tirana-deite-foto

Ο Δήμος έκανε και μία μεγάλη συναυλία αφιέρωμα στον αξέχαστο Δημήτρη Μητροπάνο, 10 χρόνια μετά τον θάνατο του, στο Παμπελοποννησιακό ενώ επιτυχία είχε και η φιλανθρωπική συναυλία με τίτλο «Σμύρνη Αιώνια», την Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2022 επίσης στο Παμπελοποννησιακό Στάδιο που διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Πατρών με τη συνδρομή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με σκοπό την ενίσχυση του σημαντικού φιλανθρωπικού έργου που επιτελεί σε καθημερινή βάση η Μητρόπολη.

«Διψασμένος» ο κόσμος για θεάματα, διασκέδαση & ψυχαγωγία χωρίς τα περιοριστικά μέτρα των προηγούμενων καλοκαιριών, έδωσε μαζικό παρών σε ορισμένες μεγάλες συναυλίες όπως του Κωνσταντίνου Αργυρού και της Ελένης Φουρέιρα στο γήπεδο της Παναχαϊκής τη Δευτέρα 20 Ιουνίου 2022 που θεωρήθηκε ως ίσως η πιο επιτυχημένη συναυλία, στην Πάτρα του περασμένου καλοκαιριού. Η συναυλία στο πλαίσιο της «Eleftheros Tour» του δημοφιλέστατου Κωνσταντίνου Αργυρού προσέλκυσε πάνω από 8.000 κόσμο στην Πάτρα ενώ στη Θεσσαλονίκη η αντίστοιχη συναυλία πλησίασε σε προσέλευση τους 20.000! https://www.thebest.gr/article/670616-ta-on-stage-aproopta-tis-sunaulias-argurou-stin-patra-i-sunantisi-me-ti-mikri-theoni-kai-to-tilefonima-sto-mpampa-tou-binteo

Στις επιτυχημένες συναυλίες αναμφίβολα καταχωρήθηκε & η συναυλία της μοναδικής Μαρινέλλας και της Νατάσας Θεοδωρίδου στις 4 Ιουλίου 2022 επίσης στο γήπεδο της Παναχαϊκής όπου η κυρία Μαρινέλλα με φωνή κρύσταλλο και απίστευτη ενέργεια, στα 84 της χρόνια ενθουσίασε το κοινό και χειροκροτήθηκε θερμά.

https://www.thebest.gr/article/672309-i-patra-apotheose-tin-marinella-i-sidira-kuria-tou-ellinikou-tragoudiou-edose-resta-sta-84-tis

Στα live του καλοκαιριού που επίσης είχαν απήχηση ήταν και του Γιάννη Χαρούλη στις 7/9 στο Παμπελοποννησιακό αλλά και του Γιώργου Μαζωνάκη στις 6 Ιουλίου 2022 επίσης στο Παμπελοποννησιακό με τον δημοφιλή τραγουδιστή να κάνει & τη διαφορά καθώς την ίδια μέρα το μεσημέρι ήταν στην πλατεία Όλγας & μαγείρεψε για καλό σκοπό στηρίζοντας τη κοινωνική κουζίνα, Δωρεάν Φαγητό Για Όλους «Ο Άλλος Άνθρωπος».

https://www.thebest.gr/article/672647-kalispera-stin-patra-mou-i-epistrofi-tou-mazonaki-stin-poli-pou-ton-anedeixe-mageirepse-tragoudise-milise-sto-thebest-gr

Στα σημαντικά γεγονότα του 2022 θα βάζαμε και την απώλεια του Ηλειώτη στην καταγωγή πρωταγωνιστή Κώστα Καζάκου (στις 13 Σεπτεμβρίου στα 87 του χρόνια) που για μία 3ετία είχε θητεύσει ως καλλιτεχνικός διευθυντής στο ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας. Εκείνες τις μέρες έγινε γνωστό πως η Δημοτική αρχή Πελετίδη θα μετονόμαζε τιμητικά το κτίριο του πρώην σταφιδεργοστασίου (σταφιδαποθηκών) Μπάρρυ στην Όθωνος Αμαλίας σε Κώστα Καζάκου, γεγονός που προξένησε αντιδράσεις. Εν τέλει υπήρξε διευκρινιστική ανακοίνωση του Δήμου που έλεγε πως η σχετική πρόταση δεν ήταν για το κτίριο, αλλά μόνο για την θεατρική σκηνή! Τελικά ο χώρος του Μπάρρυ όπως είδαμε και στο δελτίο Τύπου για την χριστουγεννιάτικη εκδήλωση του ΚΔΑΠ ΜΕΑ ΚΟΜΑΙΘΩ που έγινε με επιτυχία), την Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2022 το βράδυ, έχει διατηρήσει την ονομασία «Κτίριο  Ι. Καραμανδάνη» (Εκπαιδευτικός Χώρος Μπάρρυ).

https://www.thebest.gr/article/681365-o-kostas-kazakos-kai-to-dunamiko-perasma-tou-apo-to-dipethe-patras-o-galilaios-kai-oi-mikroastoi

https://www.thebest.gr/article/681989-i-apantisi-tou-dimou-gia-to-mparru-pou-ginetai-kazakos-metonomazoume-mono-to-mesa

Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας πάντως έμελλε να «πρωταγωνιστήσει» το τελευταίο διάστημα του 2022 και για έναν ακόμη λόγο με κύριο πρόσωπο, τον καλλιτεχνικό του διευθυντή κ. Λουκά Θάνο.

https://www.thebest.gr/article/694789-dipethe-o-loukas-thanos-paramenei-sti-thesi-tou-eos-ti-lixi-tis-thiteias-tou

Κάποιες δηλώσεις του με αφορμή αντιδράσεις που είχαν υπάρξει για την επιλογή γυναίκας χορεύτριας να υποδυθεί τον «Μότσαρτ» στην ομώνυμη παράσταση για όλη την οικογένεια που παίζεται στο Δημοτικό Θέατρο Απόλλων, θεωρήθηκαν πως είχαν ομοφοβικά υπονοούμενα με συνέπεια να υπάρξει αντίδραση μέχρι και κεντρικά από τον Υφυπουργό πολιτισμού αρμόδιο για θέματα σύγχρονου πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη. Τελικά στις 15 Δεκεμβρίου 2022 έγινε εκτάκτως συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου με τηλεφωνική παρέμβαση του κ. Θάνου, ο οποίος υπογράμμισε πως «όλα όσα είναι δημοσιευμένα με τον τρόπο που παρατίθενται και αναπαράγονται “σπασμένα” κάθε φορά σε διαφορετικές εκδοχές δεν με αντιπροσωπεύουν ούτε στο ¼».

Εν τέλει στην επίμαχη συνεδρίαση όπου εκπρόσωπος των σπουδαστών της δραματικής σχολής ζήτησε την παραίτηση του κ. Θάνου από τη διδασκαλία στη σχολή αφήνοντας να εννοηθεί και την παραίτηση του από το θέατρο, εγκρίθηκε με πλειοψηφία ανακοίνωση του ΔΗΠΕΘΕ (επρόκειτο για την εισήγηση του προέδρου του ΔΣ Πέτρου Βάη) όπου και τονιζόταν πως  στο θέατρο από αρχαιοτάτων χρόνων τους γυναικείους ρόλους έκαναν άνδρες, πως το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ουδέποτε στην έως τώρα πορεία και ιστορία του είχε πάρει θέση κατά των μειονοτήτων ή ανθρώπων με διαφορετικό προσανατολισμό και πως αντιτίθεται στις όποιες διακρίσεις. Αντίθετα το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και γενικότερα το θέατρο είναι ανοιχτό και φιλόξενο σε όλους.

Ο κ. Θάνος παραμένει κανονικά στη θέση του με τη σύμβαση του να λήγει τον ερχόμενο Ιούνιο του 2023.

Τέλος στα πολιτιστικά γεγονότα που μας σημάδεψαν το 2022 αναμφίβολα θα λέγαμε πως ήταν και οι απώλειες προσώπων όπως της Κορίνθιας στην καταγωγή Ειρήνης Παππά, τη αποκαλούμενης Καρυάτιδας του κινηματογράφου και του θέατρου που είχε έρθει στην Πάτρα ως θεατής τα πρώτα χρόνια του Διεθνούς Φεστιβάλ αλλά και του διακεκριμένου αστροφυσικού Διονύση Σιμόπουλου στα 79 του χρόνια, ο οποίος είχε περάσει τα παιδικά, νεανικά του χρόνια στην Πάτρα, της Πατρινής ηθοποιού Νίτσας Μαρούδα με τη πάντα χαρακτηριστική, χαριτωμένη παρουσία στις ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, της Μάρθας Καραγιάννη φυσικά, η οποία είχε έρθει με θεατρικές της παραστάσεις και στην Πάτρα όπως τη δεκαετία του ’90 με το «Χαμάμ γυναικών» στο Πάνθεον.

Επίσης, του λαοφιλούς τραγουδιστή Δάκη, ο οποίος ερχόταν πολλά καλοκαίρια στην παραλία της Καλογριάς για διακοπές, του σπουδαίου Αφροαμερικανού πρωταγωνιστή Σίντνει Πουατιέ στα 94 του χρόνια, του Γάλλου ηθοποιού Ζαν Λουί Τρεντινιάν στα 91 του χρόνια που τη χρονιά της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας το 2006 είχε έρθει στην Πάτρα και είχε απαγγείλει ποίηση του Guillaume Apollinaire στο λυόμενο θέατρο στου Λαδόπουλου, του σπουδαίου λαϊκού τραγουδιστή Σταμάτη Κόκκοτα στα 85 του χρόνια που είχε μεταξύ άλλων ερμηνεύσει τα κομμάτια «Γιε μου» και «Με ένα όνειρο τρελό» αλλά και του μεγάλου Vangelis - Βαγγέλη Παπαθανασίου (βραβείο Όσκαρ καλύτερης μουσικής το 1982 για την ταινία «Οι Δρόμοι της φωτιάς» στα 79 του χρόνια, ο οποίος μάλιστα το 1965 με τους Forminx είχαν παίξει ως η βασική ορχήστρα στους καλύτερους χορούς που είχαν γίνει στο Δημοτικό Θέατρο της Πάτρας για τις εκδηλώσεις του Πατρινού Καρναβαλιού εκείνης της χρονιάς!

https://www.thebest.gr/article/670406-o-zan-loui-trentinian-pou-efuge-sta-91-tou-chronia-eiche-apaggeilei-apollinaire-stin-patra-politistiki-proteuousa-tis-europis

https://www.thebest.gr/article/689682-sugkinisi-gia-to-nerantzaki-tou-ellinikou-sinema-tin-patrini-stin-katagogi-ithopoio-nitsa-marouda

Και να μην ξεχάσουμε να αναφέρουμε πως και το πολυσινεμά της Πάτρας, το πρώην Odeon Veso Mare μεταβιβάστηκε, άλλαξε ιδιοκτησία και επωνυμία και πλέον υποδέχεται τους σινεφίλ ως Options Cinemas.

Επιμέλεια: ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ  

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr