Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΘΕΑΤΡΟ

/

Μίλτος Νίκας: Στην Πάτρα ασχολούνται στον πολιτισμό 1.000 άνθρωποι - Πώς θα επιβιώσουν;

Μίλτος Νίκας: Στην Πάτρα ασχολούνται στο...
Τσίχλα Κωνσταντίνα
[email protected] , Facebook Page

Περιγράφει την κατάσταση στο θέατρο λόγω της κρίσης του κορωνοϊού

Για την κατάσταση έκτακτης ανάγκης που βιώνουν οι άνθρωποι του πολιτισμού στην χώρα μας, λόγω κορωνοϊού, και ειδικότερα στην Πάτρα, η οποία απασχολεί 1.000 άτομα περίπου στον ευρύτερο πολιτιστικό τομέα, μίλησε στο thebest.gr ο ηθοποιός Μίλτος Νίκας, εκφράζοντας και ένα παράπονο:  «Αν ο κάθε πατρινός πήγαινε στο θέατρο μία φορά το χρόνο, δεν θα υπήρχε πρόβλημα». 

Θα έπρεπε ο χώρος των τεχνών να τεθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης καθώς σε αυτόν δεν υπάρχει ορίζοντας επανεκκίνησης

Πώς θα περιγράφατε την κατάσταση στον πολιτισμό και το θέατρο αυτή τη στιγμή;

Μιλάμε για μία πρωτοφανή καταστροφή, όχι μόνο στο κομμάτι του πολιτισμού αλλά και ειδικά στο χώρο του θεάτρου. Όσοι είχαν δουλειά, δούλεψαν μόνο τον Ιανουάριο. Μετά ήρθε το Καρναβάλι, και μετά… τίποτα. Είχαμε μία ολόκληρη χρονιά, χωρίς έσοδα και αυτό τα λέει όλα, δείχνει το μέγεθος της καταστροφής.

Αν στη Γαλλία, που είναι έτη φωτός μπροστά σε ότι σχετίζεται με τον πολιτισμό και τη θωράκιση των τεχνών, καλούν τον Εμανουέλ Μακρόν να κηρύξει έκτακτη ανάγκη για τον πολιτισμό, καταλαβαίνουμε που βρισκόμαστε. Και στην Ελλάδα, θα έπρεπε να η κυβέρνηση να θέσει τον χώρο των τεχνών σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης καθώς σε αυτόν δεν υπάρχει ορίζοντας επανεκκίνησης.   

Μία σειρά από δουλειές και παραστάσεις ακυρώθηκαν. Η παράσταση για παράδειγμα που είχαμε δουλέψει δύο μήνες για το Επίκεντρο, ήθελε δέκα μέρες για να ανέβει και τελικά χάθηκε. Μιλάμε για ένα κλάδο που έτσι κι αλλιώς έχει δομικά προβλήματα, τρομερή ανεργία, μεγάλη οικονομική ανασφάλεια και ήρθε και αυτό. Έχει πληγεί ο πυρήνας, που είναι ο κόσμος. Ένας από τους λόγους που πας στο θέατρο είναι να συναντήσεις ανθρώπους. Και τελικά ο κόσμος είναι πρόβλημα, ξαφνικά. Βρισκόμαστε σε μία νέα πραγματικότητα, χωρίς κανένα δίχτυ ασφαλείας, χωρίς να γνωρίζουμε πότε θα εργαστούμε πάλι, αν θα έχουμε μέρος να εργαστούμε. Η σεζόν «τινάχτηκε στον αέρα». Για το καλοκαίρι οι ελάχιστοι που σχεδίαζαν να κάνουν κάτι, το έχασαν.

Τον Οκτώβριο δε ξέρει κανείς τι θα συμβεί. Εν τω μεταξύ δε γίνεται καθόλου λόγος για το τι θα απογίνουν οι άνθρωποι του χώρου που δε βρίσκονται στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη αλλά στην Περιφέρεια. Το να γίνουν παραστάσεις με το 40% των θεατών που χωράει το κάθε θέατρο, είναι καταστροφικό. Όλα τα θέατρα είναι μικρά σε χωρητικότητα.

Ήδη οι παραγωγές πάλευαν να βγουν τα έξοδα τους, όχι κάποιο τρελό κέρδος αλλά να πληρωθούν οι άνθρωποι της παράστασης. Όπως και να χει, έχουμε ένα μεγάλο οικονομικό πρόβλημα ενώ δεν ξέρουμε πότε και με ποιους όρους θα εργαστούμε ξανά. Η κατάσταση είναι δύσκολη και χωρίς να έχουμε κάποιον ορίζοντα. Υπάρχει πραγματικά πρόβλημα επιβίωσης.

Στην Πάτρα, εργάζονται στον πολιτισμό, πάνω από 1.000 άνθρωποι που δεν ξέρω πώς θα επιβιώσουν. 

Και θέλουμε να εργαστούμε, δε θέλουμε να στηριζόμαστε στα επιδόματα. Δεν είμαστε παρασιτικά επαγγέλματα.

Πρώτα εμείς οι ίδιοι είχαμε καταστρέψει αυτό που λέγεται επάγγελμα λόγω της ανάγκης μας να υπηρετήσουμε το όνειρό μας

Ποιες είναι οι κινήσεις που θα γίνουν από εδώ και πέρα στον κλάδο;

Ξεκίνησε το Support Art Workers, κάνουμε συναντήσεις και στην Πάτρα και προσπαθούμε να βρούμε τον δρόμο μας. Είναι πολύ ελπιδοφόρο ότι καταφέραμε μέσα σε αυτή την κατάσταση να βρεθούμε. Όχι μόνο για μία χαρτογράφηση του πολιτισμού και των ανθρώπων του, που δεν υπήρχε, αλλά και για την παρουσίαση προτάσεων σχετικά με την αντιμετώπιση της κατάστασης.

Θα επιδιώξουμε κάποιες συναντήσεις και με τον Δήμο αλλά και με την Περιφέρεια. Ελπίζουμε να βρούμε γόνιμο έδαφος, να χαράξουμε όλοι μαζί μία κοινή πολιτική, απέναντι σε αυτό που συμβαίνει αλλά και σε αυτό που έρχεται. Χρειαζόμαστε κάποιο είδος πολιτιστικής συμμαχίας που θα μας περιλαμβάνει όλους. Έχουμε ως Έλληνες την τάση ο καθένας να «κοιτάει τη δουλειά του», να τραβιέται στην άκρη αλλά πρέπει να βρούμε τον τρόπο αν είμαστε όλοι μαζί σε αυτό που συμβαίνει τώρα. Όχι μόνο για το θέατρο αλλά για όλα τα επαγγέλματα που πλήττονται ή θα πληγούν το επόμενο διάστημα.

Πρόκειται για ένα ντόμινο που θα αποδείξει πόσο σημαντικοί είναι οι άνθρωποι δίπλα μας. Αν «πέσει» το ένα επάγγελμα θα συμπαρασύρει και το άλλο, και το άλλο. Δεν είναι μόνο ο ηθοποιός αλλά και ο μουσικός και ο ηλεκτρολόγος, ο γραφίστας κ.α.

Πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση αυτό τον καιρό. Ερχόμαστε έτσι κι αλλιώς από μία πολυετή κρίση, με οικονομικές δυσκολίες. Είναι θετικό λοιπόν ότι οι άνθρωποι του πολιτισμού αρχίσουν και βρίσκονται και ελπίζω ότι θα υπάρχει και η βούληση και η καλή διάθεση από τον Δήμο και την Περιφέρεια. Πέρα από τις προτάσεις που μορφοποιούμε αυτό το διάστημα. θέλω να ελπίζω ότι από την μεριά τους ήδη επεξεργάζονται κάποια σχέδια και ψάχνουν τρόπους. Ο Δήμος θα παίξει σημαντικό ρόλο και με τις δράσεις που θα αποφασίσει να πραγματοποιήσει αλλά και με τον αν θα μας εντάξει σε αυτές.  Η Περιφέρεια από την πλευρά της πρέπει να διεκδικήσει έξτρα κονδύλια για τον πολιτισμό. Αλλιώς είμαστε απόλυτα εκτεθειμένοι.

Η δουλειά μας ήταν γενικώς αχαρτογράφητη και η γενιά μας έχει ευθύνη σε αυτό. Υπάρχει πολύς κόσμος στο επάγγελμα... είναι και η ανάγκη να παίξεις που σε έκανε να βάζεις στην άκρη το κομμάτι που είχε να κάνει με τους σωστούς όρους εργασίας. Είμαστε σε μία χαώδη κατάσταση και αυτό που συμβαίνει τώρα ίσως είναι και μία ευκαιρία να «ξυπνήσουμε» και να διεκδικήσουμε, να μη συμφωνούμε να εργαζόμαστε με άθλιους όρους προκειμένου να βρεθούμε στη σκηνή. Δε θυμάμαι πότε έκανε απεργία τελευταία φορά αυτός ο κλάδος.

Πρώτα εμείς οι ίδιοι είχαμε καταστρέψει αυτό που λέγεται επάγγελμα λόγω της ανάγκης μας να υπηρετήσουμε το όνειρό μας. Κάποια στιγμή πρέπει να γίνει αυτή η αυτοκριτική. Υπήρχαν προβλήματα που διογκώθηκαν με την εμφάνιση του ιού.

Αν ο κάθε πατρινός πήγαινε στο θέατρο μία φορά το χρόνο, δεν θα υπήρχε πρόβλημα. Έχει σημασία και το πώς θα αλληλοβοηθηθούμε όλοι μας και αν αλλάξουμε την νοοτροπία μας απέναντι στα πράγματα

Θα πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τον Ιούλιο, τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο, να μη χαθεί ολόκληρη η σεζόν. Κάνουμε κάποιες σκέψεις στις συναντήσεις μας. Θα πρέπει να υπάρχει ένα πρόγραμμα και μια μέριμνα για τη χειμερινή σεζόν που έρχεται. Θα πρέπει να βρούμε μέτρα σε συνεργασία με τους φορείς και να φτιάξουμε έναν στρατηγικό σχεδιασμό, τουλάχιστον διετίας. Πρέπει να κάνουμε συνεργασίες και να ξαναβρεθούμε. Χρειαζόμαστε ένα σχέδιο και την απόφαση να είμαστε όλοι μαζί σε αυτό. Και για τον πολιτισμό, και για την εστίαση, και για τον τουρισμό. Για όλους που παλεύουν να επιβιώσουν, αυτή τη στιγμή.

Από την μία είμαι τυχερός που οι δουλειές μου έχουν την αποδοχή του θεατρικού κοινού, από την άλλη δε μπορώ να μην επισημάνω ότι σε μία πόλη 220.000 κατοίκων το θεατρικό κοινό, είναι 3.000 – 5.000 άτομα και το ευχαριστούμε που υπάρχει. Θα πρέπει και οι πολίτες να στηρίξουν το θέατρο και τις τέχνες. Αν ο κάθε πατρινός πήγαινε στο θέατρο μία φορά το χρόνο, δεν θα υπήρχε πρόβλημα. Έχει σημασία και το πώς θα αλληλοβοηθηθούμε όλοι μας και αν αλλάξουμε την νοοτροπία μας απέναντι στα πράγματα.

Ο ιός μας έκανε να καταλάβουμε ότι είμαστε συνδεδεμένοι, ότι αλληλεξαρτόμαστε. Πριν αυτό το προσπερνούσαμε για ασήμαντους λόγους. Πρέπει όμως τώρα να σταθούμε στο διπλανό μας για αν καταφέρουμε να επιζήσουμε σε πρακτικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο ανθρωπιάς.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture