Back to Top
#TAGS Αιγιάλεια Δελτίο Ειδήσεων Κορωνοϊός Πανελλήνιες Εξετάσεις 2020 Αγιά Σοφιά ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Εξάπλωση κορωνοϊού Χάρτης

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

/

Χρήστος Πατούχας: Τι προτείνουμε για το νερό του Φράγματος

Χρήστος Πατούχας: Τι προτείνουμε για το ...

Ανακοίνωση της παράταξης Ανυπότακτη πολιτεία

Στην ανακοίνωση της δημοτικής παράταξης "Ανυπότακτη Πολιτεία" σχετικά με τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για το φράγμα Πείρου - Παραπείρου αναφέρεται:

Η συζήτηση- πρόταση για σύσταση Φορέα Διαχείρισης έχει αρχίσει από το 2013. Θα ήταν εύλογο να συζητάμε από τότε, αν το Φράγμα παραδινόταν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του το 2012.

Η συζήτηση από τότε, γινόταν σύμφωνα με Κυβερνητική πρόταση, αποδεκτή πλήρως από όλες τις πολιτικές δυνάμεις του μνημονιακού τόξου και τις προσκείμενες σε αυτές Δημοτικές και Περιφερειακές παρατάξεις. Η πρόταση προέβλεπε Φορέα με την μορφή Ανώνυμης Εταιρείας, με μετόχους τους Δήμους και την Περιφέρεια αλλά και την ΒΙΠΕ Πατρών, μάλιστα με ένα μεγάλο ποσοστό. Μάλιστα, σύμφωνα με την μελέτη που εκπονήθηκε από καθηγητή του Πανεπιστημίου της Πάτρας, το διοικητικό- λειτουργικό κόστος του φορέα είχε προ εκτιμηθεί στα 3 εκατομμύρια Ευρώ ετησίως. Προφανώς στην πράξη πολύ περισσότερο.

Σημειώνουμε για την ιστορία, ότι αν από τότε είχε συσταθεί ο Φορέας όπως ζητούσαν, οι δημότες μας θα είχαν επιβαρυνθεί με ένα ποσόν πάνω από 21 εκατομμύρια για λειτουργικό κόστος και παχυλούς μισθούς Προέδρων και συμβούλων. Και πιθανότατα ο Φορέας θα είχε επιβαρυνθεί με κατασκευή βασικών ή παράπλευρων έργων.

Επειδή πολλή κουβέντα γίνεται και θα γίνει για τον Δημόσια χαρακτήρα του νερού, που είναι το σημαντικότερο κοινωνικό αγαθό και η υποκρισία όλων των φωνασκούντων, είναι στον μέγιστο βαθμό, θα επισημάνουμε λίγα πολύ απλά: Ανησυχούν ειλικρινά αυτές οι δυνάμεις, για την προστασία της δημόσιας περιουσίας; Ανησυχούν για την προστασία των κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων των πολιτών; Δεν έδειξαν την ανησυχία τους σε καμία περίπτωση. Ούτε στην πώληση δημοσίων επιχειρήσεων, λιμανιών, αεροδρομίων, υποθήκευσης ολόκληρης της δημόσιας περιουσίας, ούτε στην οικονομική εξόντωση των πολιτών, ούτε στην καθημερινή καταπάτηση όλων των διαχρονικών κατακτήσεων τους. Αντίθετα πρωτοστάτησαν σε αυτά. Τα αποδέχτηκαν, τα στήριξαν και τα στηρίζουν.

Αν λοιπόν, το νερό κινδυνεύει με παραχώρηση στον ιδιωτικό τομέα και ως εκ τούτου να πάψει να αντιμετωπίζεται σαν κοινωνικό αγαθό, ο κίνδυνος προέρχεται από την Κυβέρνηση της χώρας. Θα την καταγγείλουν; Θα καταγγείλουν συνολικά την πολιτική της, πολιτική που υποστηρίζει με προτεραιότητα τα ιδιωτικά συμφέροντα; Αυτό πρέπει να περιληφθεί στο ψήφισμα τους. Για όλη τη χώρα. Θα το κάνουν; Είμαστε βέβαιοι ότι δεν θα το κάνουν!

ΟΙ ΔΥΟ ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Η πρόταση της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Πατρέων.

Η πρόταση της Δημοτικής Αρχής, (Πρόταση του Δημοτικού Συμβουλίου στην προηγούμενη Δημοτική περίοδο), περιλαμβάνει στις γενικές γραμμές της τα εξής:

Η διαχείριση, η λειτουργία και η συντήρηση του Φράγματος να είναι στην αρμοδιότητα του Δημοσίου ή δημοσίου Φορέα, που θα ελέγχει την επάρκεια, την ποιότητα και την κατανομή των επιφανειακών και υπογείων υδάτων. Το νερό του Φράγματος να παρέχεται στους ωφελούμενους Δήμους δωρεάν.

Η πρόταση αυτή είναι θεωρητικά σωστή. Η κριτική μας εστιάζεται στα παρακάτω: Πρώτο:

 Η πρόταση δεν λαμβάνει υπόψη της τις δεδομένες συνθήκες και την πολιτική βούληση της Κυβέρνησης. Ο πολιτικός συσχετισμός είναι υπέρ της, για να ξεφορτωθεί το οποιοδήποτε λειτουργικό κόστος. Αν της προκύψει δυνατότητα απευθείας ιδιωτικοποίησης θα προχωρήσει σε αυτήν χωρίς κανένα δισταγμό.

 Δεύτερο:

 Ο συσχετισμός είναι αρνητικός σε επίπεδο Νομού. Η Περιφέρεια, οι δύο άλλοι Δήμοι, οι παρατάξεις της Αντιπολίτευσης του Δήμου Πατρέων, είναι έτοιμοι να δεχθούν οποιαδήποτε κυβερνητική πρόταση. Είναι έτοιμοι να την δεχθούν χωρίς καμιά διαπραγμάτευση. Να προχωρήσουν στην σύσταση του Φορέα χωρίς την συμμετοχή του Δήμου Πατρέων, του μεγάλου καταναλωτή.

Η πρόταση των λοιπών δυνάμεων της Αντιπολίτευσης

Σύσταση του Φορέα τώρα χωρίς άλλες διατυπώσεις. Με την μορφή Ανώνυμης Εταιρείας, ενδεχομένως και με την συμμετοχή της ΒΙΠΕ. Με «υψηλών προδιαγραφών» αμοιβές Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου, (για να αποκατασταθούν επαγγελματικά και κάποιοι ημέτεροι στα πρότυπα του ΣΥΔΙΣΑ), με αποζημιώσεις των λοιπών διοικητικών στελεχών. Προφανώς, καμία αντίρρηση δεν θα προβάλλουν στο να αναλάβει ο Φορέας την τεχνική συντήρηση του Φράγματος, πιθανά συνοδά έργα, με αντάλλαγμα πιθανή «επιχειρηματική» αξιοποίηση της τεχνητής λίμνης και υποσχέσεις για κάποια ισχνή χρηματοδότηση τα πρώτα χρόνια, η οποία πιθανότατα δεν θα δοθεί ποτέ.

Η δική μας πρόταση

Για όλους τους παραπάνω λόγους, θα προσπαθήσουμε να διατυπώσουμε την πρόταση μας, με συνεκτίμηση των δεδομένων συνθηκών, των αναγκών και των δυνατοτήτων.

Πρώτη αρχή:

 Δεν έχουμε ούτε την δυνατότητα ούτε την θέληση να αναλάβουμε την ευθύνη της τεχνικής συντήρησης του Φράγματος. Πρέπει να είναι ευθύνη της Πολιτείας, όπως πρέπει να είναι ευθύνη της η λειτουργία όλων των μεγάλων έργων. Η πιθανή αξιοποίηση της λίμνης, ας δοθεί στον Δήμο Ερυμάνθου.

Δεύτερη αρχή:

 Το νερό θα φεύγει από το Φράγμα χωρίς κόστος. Οι ωφελούμενοι Δήμοι θα επιβαρυνθούν μόνο και αυστηρά με το ετήσιο κόστος της Τεχνικής Υπηρεσίας, η οποία δεν είναι απαραίτητο να έχει περισσότερα από 15 άτομα και για τις τρείς βάρδιες. Προεκτιμώμενο κόστος 15χ2000χ12=360 000. Οι δύο μικροί Δήμοι, θα επιβαρυνθούν με το κόστος λειτουργίας του Διυλιστηρίου, το οποίο επίσης μπορεί να προσδιοριστεί ακριβώς.

Προτείνουμε λοιπόν δημιουργία φορέα σαν θυγατρική εταιρεία των τριών ΔΕΥΑ με μετόχους τις τρεις ΔΕΥΑ, με ποσοστό  αυτό που αναλογεί στην κατανάλωση της κάθε μιας.

Ο Φορέας, θα διοικείται από 9μελές συμβούλιο, που θα αποτελείται από αιρετούς με την ίδια αναλογία, με τετραετή θητεία. (Θα παρακολουθεί την θητεία των Δημοτικών Αρχών). Το Συμβούλιο θα είναι άμισθο.

Γενικές παρατηρήσεις.

1.      Η υπάρχουσα υποδομή της ΔΕΥΑΠ και του Δήμου Πατρέων, επένδυση δεκαετιών δεν θα επιτρέψουμε να απαξιωθεί. Θα είναι πάντοτε απαραίτητη εφεδρικά, πρέπει επομένως να συντηρείται και να λειτουργεί δοκιμαστικά σε εβδομαδιαία βάση. Ή αντίθετη άποψη είναι πρόχειρη και ανεύθυνη. Κατά τούτο την ίδια προχειρότητα έχει η άποψη της δήθεν οικονομίας τριών εκατομμυρίων το χρόνο από την ΔΕΗ. Είναι επομένως πάντα επίκαιρη η διεκδίκηση της ένταξης στο Βιομηχανικό τιμολόγιο της ΔΕΗ. Αυτό θα δημιουργήσει πραγματική οικονομία μισού εκατομμυρίου το χρόνο.

2.      Θα ήταν δυνατό, τον ρόλο αυτό, τον ρόλο του Φορέα, να τον παίξει απευθείας η ΔΕΥΑΠ. Με την προϋπόθεση και την διαβεβαίωση, ότι θα της δοθεί η δυνατότητα να προσλάβει το αναγκαίο εξειδικευμένο προσωπικό. Η κοστολόγηση αυτής της υπηρεσίας στους άλλους Δήμους, μπορεί να γίνει με διαφάνεια στα όρια του πραγματικού κόστους.

3.      Πάντοτε θα είναι στην επικαιρότητα το αίτημα, για κατάργηση του ΦΠΑ στο νερό και τις συναφείς υπηρεσίες στους δημότες. Αίτημα που πρέπει να υποστηριχθεί στα πλαίσια της αντίληψης ότι το νερό είναι το πιο βασικό κοινωνικό αγαθό.

4.      Η εισήγηση των παρατάξεων της Αντιπολίτευσης, (δια του κ. Χρυσανθακόπουλου), όχι μόνο έχει την έκδηλη αγωνία της ακύρωσης της σημερινής Δημοτικής Αρχής, αλλά πάσχει από προχειρότητα, δεν έχει στοιχειώδη επεξεργασία, δεν βάζει κανένα όρο, υιοθετεί την παροιμία «γουρούνι στο σακί». Βεβαίως, η «πολιτική ουδετερότητα» της εισήγησης, ταιριάζει γάντι στο φιλομνημονιακό συνοθύλευμα που τάχα συνασπίζεται για το καλό της πόλης, αντικατοπτρίζει τους συμβιβασμούς για την από κοινού υποστήριξη της.

 

Το Συντονιστικό Γραφείο της Ανυπότακτης Πολιτείας

 

 

Υ/Γ Πληροφορηθήκαμε λίγο πριν την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ότι η Κυβέρνηση έχει στα σκαριά διαγωνισμό για συνοδά έργα αποπεράτωσης του Φράγματος, (έργα οδοποιίας, κατασκευής υπολειπόμενων δικτύων ύδρευσης οικισμών κτλ. Προϋπολογισμού 15 εκατομμυρίων. Στον διαγωνισμό αυτόν εντάσσει και ποσό 8 εκατομμυρίων για λειτουργία του Φράγματος για 3 χρόνια με δυνατότητα παράτασης για άλλα 2 χρόνια. Η χρονική πρόβλεψη για ανάδειξη αναδόχου για το έργο αυτό, είναι οι αρχές του 2021. Επομένως, με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η λειτουργία του Φράγματος μέχρι τουλάχιστον τις αρχές του 2026.

Επισημαίνουμε, ότι η τριετής συντήρηση και λειτουργία του Φράγματος, είναι συμβατική υποχρέωση του κατασκευαστή αναδόχου. Η Κυβέρνηση, εφηύρε την αμοιβή για αυτή την υπηρεσία. Υλοποιώντας ίσως, συμφωνίες και δεσμεύσεις κάτω από το τραπέζι.

Τούτων δοθέντων, δεν έχει καμία επικαιρότητα και κανένα νόημα η δημιουργία Φορέα Διαχείρισης τώρα. Σε κάθε περίπτωση, η συζήτηση αυτή, έχουμε χρόνο να γίνει σφαιρικά και ολοκληρωμένα το 2025. Ή έστω, να κατατεθούν οι απόψεις όλων στην προεκλογική περίοδο των εκλογών του 2023.

Επισημαίνουμε τα εξής:

1.      Όσο ανόητο και επιβλαβές για το δημόσιο συμφέρον και το συμφέρον των δημοτών-καταναλωτών, ήταν να έχει συγκροτηθεί Φορέας από το 2013, το ίδιο άκαιρο και επιβλαβές για το Δημόσιο συμφέρον, είναι να πάρουμε οποιαδήποτε απόφαση σήμερα.

2.      Παρά τις πολλές κραυγές, αποδεικνύεται ότι το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί, καθώς απαιτούνται ακόμα έργα 15 εκατομμυρίων Ευρώ. Πολύ ορθά, μόνο εμείς από την Αντιπολίτευση το επισημαίναμε σε όλους τους τόνους σε κάθε ευκαιρία.

3.      Εν τέλει, η Κυβέρνηση, αφού απέτυχε να μας το φορτώσει, φορτώνοντας μας και τα υπολειπόμενα έργα, σωστά προχωρά στην 3+2 ετών λειτουργία, που θα αποτελέσει και την καθόλα δοκιμή. Της τεχνικής επάρκειας του Φράγματος, της ποιοτικής καταλληλότητας των υδάτων του, της ολοκλήρωσης του σχεδιασμού τροφοδοσίας όλων των ανθρώπων για τους οποίους σχεδιάστηκε η κατασκευή του.

Συνακόλουθα, ψηφίζουμε πρόταση αναβολής κάθε συζήτησης και απόφασης για δημιουργία οποιουδήποτε Φορέα. Δεν ωφελεί να είμαστε οι επισπεύδοντες και οι «πρόθυμοι» για κάθε συμβιβασμό.

 

 

Ειδήσεις