Back to Top

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ

/

Η Μαθησιακή Κρίση στην Ελλάδα απειλεί το μέλλον της

Η Μαθησιακή Κρίση στην Ελλάδα απειλεί το μέλλον της

Του Δημήτρη Κουνιάκη, ιδιοκτήτη φροντιστηρίου Μέλλον

Τι γίνεται όταν όλοι απλά κάνουμε την παραδοχή ότι τα παιδιά μας δεν μαθαίνουν στο δημόσιο Ελληνικό σχολείο;

Πώς έχει αλλάξει ο ρόλος της εκπαίδευσης στον 21ο αιώνα και πόσο τελικά σημαντικός είναι για το μέλλον των παιδιών μας;

Μια ματιά στα πρόσφατα αποτελέσματα των Πανελληνίων εξετάσεων 2019 αρκεί για να αντιληφθούμε αρκετές από τις παθογένειες του εκπαιδευτικού μας συστήματατος.

Μόνο το 23% των μαθητών πέρασε σε σχολή 1ης προτίμησης. 
Μόνο το 30% τον εισακτέων περνάει σε μία από τις 10 πρώτες σχολές προτίμησης. 
Δηλαδή 3 στους 4 θα καλεστούν να σπουδάσουν κάποιο αντικείμενο και σε κάποια σχολή που ΔΕΝ είναι αυτό που ονειρεύονται γιατί η 12χρονη εκπαιδευτική και ακαδημαϊκη τους διαδρομή κρίθηκε σε 4 ημέρες και 4 γραπτά διαγωνίσματα....

Την ίδια ώρα οι υπόλοιπες χώρες δεν επενδύουν απλά περισσότερο χρήμα στην παιδεία, αλλά αλλάζουν και προσαρμόζουν το εκπαιδευτικό τους σύστημα ώστε να μπορέσουν οι μαθητές του σήμερα να έχουν τα κατάλληλα εφόδια να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του 21ου αιώνα τόσο σε κοινωνικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.

 

Ποιες λοιπόν είναι αυτές οι περιβόητες προκλήσεις και γιατί το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα παρουσιάζεται τόσο ελλιπές;

Καταρχήν θεωρείται αδιανόητο σε οποιονδήποτε, πως ενώ ολόκληρος ο κόσμος έχει αλλάξει δραστικά από κάθε άποψη, από τον τρόπο που επικοινωνούμε μέχρι τις αλλαγές που έχει επιφέρει η ψηφιακή επανάσταση, το μόνο πράγμα που έχει μείνει σταθερό και αναλλοίωτο στον χρόνο, άφθαρτο και ίδιο, είναι το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα του, λες και δεν αντιλαμβανόμαστε ότι αν συνεχίσουμε έτσι, σε λίγα χρόνια ελάχιστοι μαθητές, ελάχιστα από τα παιδιά μας, θα έχουν αποκτήσει τα κατάλληλα εφόδια και τις ικανότητες ώστε να βρουν εργασία σε ένα υπό διαμόρφωση ψηφιακό εργασιακό περιβάλλον !

Καινούργιες αλλά και παλαιότερες επιστήμες όπως η Νευροεπιστήμη, η Εκπαιδευτική Ψυχολογία αλλά και η επιστήμη της Μάθησης συνεχώς ρίχνουν νέο φως και μας δίνουν καινούργιες πληροφορίες στο ΠΩΣ οι μαθητές μαθαίνουν καλύτερα και τις λειτουργίες του εγκεφάλου που συσχετίζονται με τις μαθησιακές δυνατότητες και ικανότητες.

Λογικά, δεν θα έπρεπε να προσαρμοστεί το Ελληνικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα στα καινούργια δεδομένα της εποχής;

Το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα βασίζεται κυρίως στη δεξιότητα της αποστήθισης.
Μαθαίνουν ΤΙ να σκέφτονται και όχι ΠΩΣ να σκέφτονται.
Η αξιολόγηση βασίζεται κυρίως, αν όχι ολοκληρωτικά, στην απόδοση των μαθητών στα γραπτά διαγωνίσματα που δεν αντιπροσωπεύουν τίποτα παραπάνω από στιγμιαία αποτύπωση γνώσεων.
Η καρδιά και η ψυχή της εκπαίδευσης και οποιουδήποτε εκπαιδευτικού συστήματος δεν είναι τα κτίρια και οι υπολογιστές, είναι οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί. 
Στην Ελλάδα έχουμε αφήσει τους εκπαιδευτικούς χωρίς συνεχή μετεκπαίδευση ώστε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, με ελάχιστα κίνητρα προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, αλλά το χειρότερο είναι ότι δεν αξιολογούνται και δεν εποπτεύονται, η δε “μονιμότητα” και "ασφάλεια" που προσφέρει το Δημόσιο αφήνει πολλούς εκπαιδευτικούς αδιάφορους στις ανάγκες της μαθησιακής διαδικασίας και εστιάζουν μόνο στην διδασκαλία. 
Το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι δομημένο για την παραγωγή ακαδημαϊκών και αδιαφορεί για την προαγωγή οποιουδήποτε άλλου ταλέντου ή κλίσης όπως μουσική, αθλητισμός και ζωγραφική.
Η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ασύνδετη με τις ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας.
Η γραμμική σχέση μεταξύ εκπαίδευσης έχει πια διαταρχθεί και ΔΕΝ αποτελεί εγγύηση επαγγελαμτικής αποκατάστασης.

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Σχόλια

Απόψεις