SPOTLIGHT

/

Μία έκθεση με λίθους από τον ποταμό Γλαύκο και πανιά της Πειραικής Πατραικής, στην γκαλερί Καλφαγιάν στο Κολωνάκι

Μία έκθεση με λίθους από τον ποταμό Γλαύκο και πανιά της Πειραικής Πατραικής, στην γκαλερί Καλφαγιάν στο Κολωνάκι

Είναι η 1η ατομική έκθεση του εικαστικού και καθηγητή στο τμήμα αρχιτεκτόνων μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών Γιάννη Παπαδόπουλου

Οι Kalfayan Galleries στην οδό Χάρητος 11 στο Κολωνάκι στην Αθήνα παρουσιάζουν αυτό το διάστημα την ατομική έκθεση του Γιάννη Παπαδόπουλου, με τον τίτλο «The book of stones - Το βιβλίο των λίθων».

[...] Υπάρχουν διανοητικές δραστηριότητες που δεν είναι τα ογκώδη βιβλία, αλλά οι μικρές πραγματείες που κάνουν έναν άνθρωπο υπερήφανο. Αν κάποιος, λόγου χάρη, ανακάλυπτε ότι οι πέτρες, υπό ορισμένες συνθήκες, μπορούν να μιλήσουν, θα του χρειάζονταν ελάχιστες σελίδες για να περιγράψει και να εξηγήσει ένα τόσο επαναστατικό φαινόμενο [...]. - Απόσπασμα από Τον Άνθρωπο χωρίς ιδιότητες του Ρόμπερτ Μούζιλ

Η πρώτη αυτή ατομική έκθεση του Γιάννη Παπαδόπουλου στην Kalfayan Galleries αποτελεί συνέχεια της έρευνας και του εικαστικού πειραματισμού του καλλιτέχνη στη διάρκεια του residency στο WIELS στις Βρυξέλλες. Τα ζωγραφικά έργα της έκθεσης συνθέτουν ένα εικαστικό δοκίμιο επάνω σε αρχετυπικά σχήματα/σημασίες, τα οποία ο καλλιτέχνης συλλέγει και μελετά: πέτρες από τις όχθες του ποταμού Γλαύκου.

Τη συλλογή των λίθων ακολουθεί ενδελεχής καταγραφή και μελέτη σε συνάρτηση με τη μακρόχρονη ενασχόληση του καλλιτέχνη με τις κλασικές σπουδές, τα μαθηματικά και τις επιστήμες. Η συγκομιδή των λίθων έλαβε χώρα κατά τους χειμερινούς μήνες, όταν ο ποταμός είναι πολύ ορμητικός και επικίνδυνος. Η επιλογή του ποταμού, σε άμεση σχέση με την καταγωγή του καλλιτέχνη έγινε με γνώμονα το ρόλο του ως οδηγού προς μια ενδοχώρα και ως σύνορο, το οποίο άλλοτε ενώνει και άλλοτε διαχωρίζει. Παράλληλα ο Παπαδόπουλος προχώρησε στην οργάνωση μιας χρωματικής κλίμακας βάσει του ρόλου των χρωμάτων στην τυπογραφία, ένα εικαστικό πεδίο στο οποίο επίσης εκτείνεται η δουλειά του.

Τα υλικά, όπως για παράδειγμα βαμβακερά πανιά της Πειραϊκής Πατραϊκής ή χαρτί από τον Λαδόπουλο, επιλέχθηκαν για τη σχέση τους με τον τόπο καταγωγής και δραστηριότητας του καλλιτέχνη. Κάθε φάση της παραγωγής, κάθε επιλογή ως προς τη φόρμα, τα μέσα, τις συνθήκες εργασίας (στο εργαστήριο του καλλιτέχνη δεν υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα), τα υλικά και τον τρόπο παρουσίασης, αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του κάθε έργου.

Τα ζωγραφικά έργα του Γιάννη Παπαδόπουλου απηχούν την εμμονή του καλλιτέχνη για αλληγορίες και σύμβολα σε σχέση με τη γη σαν επιφάνεια φύσης και ενέργειας. Χαρακτηριστικός του πολυσχιδούς έργου του Παπαδόπουλου είναι ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζει την εικαστική παραγωγή, με μια μεθοδικότητα που ακροβατεί μεταξύ ποίησης και επιστήμης.

Αποσπάσματα από το σημειωματάριο του καλλιτέχνη:

-              Ένας τρόπος για να εισέλθει κάποιος από την Αχαΐα στην ενδοχώρα της Πελοποννήσου είναι η αναπόταμη διάσχιση του Γλαύκου, ο οποίος κατά τους χειμερινούς μήνες είναι πολύ ορμητικός, ιδιαίτερα φέτος που είχαμε πολλές βροχές. Στις όχθες του βρέθηκαν οι i, ii, iii, iv και η v.

-              Στον πλειστηριασμό ΔΙΑΓ. 9376/17 Απ. 81322 Μ. 1163 ο Φ.Μ. αγόρασε μια μεγάλη ποσότητα βαμβακερού υφάσματος Πειραϊκής Πατραϊκής, το οποίο αγοράζω συστηματικά διότι βρίσκω ότι έχει έναν απίθανο κόκκο. Δεν πρέπει όμως να πλυθεί˙ θα μπει -περισσότερο από 20%- και θα αλλάξει η δομή του.

 - Με την αλλαγή της χειμερινής ώρας αποκόμισα μια ώρα επιπλέον εργασίας, τον Απρίλιο μπορώ να κάθομαι ακόμα και μέχρι τις 8 το βράδυ. (…) ενώ στα σχέδια εργάζομαι με έναν τρόπο «διοικητικού ελέγχου παρακολούθησης καμπύλων»

*Ο Γιάννης Παπαδόπουλος είναι εικαστικός, έχει σπουδάσει μαθηματικά, εικαστικά και τυπογραφία στην Ελλάδα, την Ολλανδία και το Βέλγιο. Το 2018 φιλοξενήθηκε στο WIELS residency program, Brussels, ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ 2015, το 2010 τιμήθηκε με το έπαθλο Β. Βαλαμπούς από το Ίδρυμα Γιάννη και Ζωής Σπυροπούλου και έχει υπάρξει υπότροφος του Φλαμανδικού υπουργείου πολιτισμού το 2014, 2015-16 και του ΙΚΥ 2008-2010. Η εργασία του έχει παρουσιαστεί στο WIELS Brussels, Extra City Kunsthal Antwerp, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ΕΜΣΤ Αθήνα, ΙΣΕΤ Αθήνα. Συνεργάζεται τακτικά με την Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών και είναι επιμελητής των εκδόσεων ΟΜΠΛΟΣ.

 Από το 2016 ο Γιάννης Παπαδόπουλος διδάσκει στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πάτρας.

*H έκθεση ξεκίνησε στις 14 Μαΐου 2019 & θα ολοκληρωθεί το Σάββατο 29 Ιουνίου 2019.

Ώρες λειτουργίας:

Τρίτη - Παρασκευή 11.00 - 19.00 και Σάββατο 11.00 – 15.00.

Να προσθέσουμε πως ο Γιάννης Παπαδόπουλος θα παρουσιάσει την Πέμπτη 27/6 στις 19.30 με ελεύθερη είσοδο, την εικαστική performance «reading stones -σύνθεση για τούμπα και πέντε λίθους» στην γκαλερί Kalfayan, στο πλαίσιο της ατομικής του έκθεσης. Ο Γιάννης Παπαδόπουλος προτείνει τα σχήματα των λίθων που απεικονίζονται στα ζωγραφικά του έργα, να διαβαστούν σαν μουσική σύνθεση για χάλκινο πνευστό χαμηλής συχνότητας (μπάσο τούμπα). Στο συγκεκριμένο μουσικό όργανο ο ήχος προέρχεται από μία δονούμενη στήλη αέρα. Ο ήχος είναι στρογγυλός, γήινος, σπηλαιώδης και δυναμικός.

Η performance αποτελεί μία προσπάθεια να συγχρονιστούν ηχητικές και οπτικές συχνότητες με στόχο τη δημιουργία ενός κύματος ενέργειας. Είναι μία σύντομη περιδιάβαση – μέσα από λεπτούς συσχετισμούς – στον χώρο που υπάρχει μεταξύ των πραγμάτων. Θα μπορούσε να πει κανείς για παράδειγμα, πως «υπό ορισμένες συνθήκες οι πέτρες μπορούν να μιλήσουν»*.

Ιδέα - Επεξεργασία: Γιάννης Παπαδόπουλος

Ανάγνωση -μουσική εκτέλεση από την εικαστικό Sarah De Wilde, η οποία εργάζεται με το φιλμ και τον ήχο.

Διαβάστε ακόμα:

Ο Πατρινός εικαστικός Γιάννης Παπαδόπουλος στην έκθεση «Φθαρμένος Ήλιος», στην Γκαλερί Καλφαγιάν

Σχόλια

Spotlight