Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΠΟΨΕΙΣ

/

Πάρε κόσμε… Πανεπιστήμια!

Πάρε κόσμε… Πανεπιστήμια!
Κυριάκος Δ. Σκιαθάς

Του Κυριάκου Δ. Σκιαθά, Σύμβουλος εκπαίδευσης - συγγραφέας

Στο μηχανογραφικό του 2019 θα υπάρχουν πολλά νέα τμήματα στα πανεπιστήμια, για τα οποία οι υποψήφιοι δεν έχουν καμία ενημέρωση τόσο για το επιστημονικό τους αντικείμενο όσο και για τα επαγγελματικά τους δικαιώματα και σημαντικός αριθμός τμημάτων με διαφορετική σημασία. Πολλά τμήματα ΤΕΙ που καταργούνται επανέρχονται ως πανεπιστημιακά τμήματα.

Όπως προκύπτει από τους πίνακες του αριθμού εισακτέων που ανακοινώθηκαν δεν θα υπάρχουν Τεχνολογικά Ιδρύματα (ΤΕΙ) εκτός από την ΑΣΠΑΙΤΕ και τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, τα πτυχία των οποίων είναι ισότιμα με των ΤΕΙ. Η μετατροπή με συνοπτικές διαδικασίες του ΤΕΙ Κρήτης σε πανεπιστήμιο με το όνομα Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, η συγχώνευση των ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και Διεθνούς Πανεπιστημίου και οι άλλες συγχωνεύσεις προώθησαν μια «τεχνητή πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ. Για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 θα λειτουργήσουν 426 πανεπιστημιακά τμήματα και εισαγωγικές  κατευθύνσεις τμημάτων.

Πανεπιστήμιο… η Ελλάς!
Με τις προωθούμενες αλλαγές του υπουργείου Παιδείας ο χάρτης των πανεπιστημίων είναι κατακερματισμένος σ’ όλη την Ελλάδα. Σύμφωνα με το νόμο Γαβρόγλου τα περιφερειακά πανεπιστήμια «φορτώνονται» με πολλά νέα τμήματα και εκατοντάδες εισακτέους (σ’ αυτά  ο συνολικός αριθμός εισακτέων για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 ανέρχεται σε 25.123). Δημιουργούνται εν μία νυκτί πολυτεχνικές, παραϊατρικές, γεωπονικές κι άλλες σχολές σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Μόλις σε 5 νομούς της χώρας δεν θα λειτουργήσει για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 πανεπιστημιακό τμήμα, ενώ το επόμενο έτος (όπως προβλέπεται ) δεν θα λειτουργήσει μόνο στους νομούς Ημαθίας και Χαλκιδικής.

Ειδικότερα, το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 56 πόλεις ή πρωτεύουσες νομών της ελληνικής επικράτειας θα έχουν τουλάχιστον ένα πανεπιστημιακό τμήμα, αριθμός που θα αυξηθεί το επόμενο έτος και θα φτάσει τις 62 πόλεις.

Όλη η Ελλάδα θα γίνει ένα απέραντο Πανεπιστήμιο, με την ιστορία να επαναλαμβάνεται. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, ελέω ευρωπαϊκών κονδυλίων, άρχισαν να δημιουργούνται νέα τμήματα. Από το 1999 έως το 2009 ιδρύθηκαν περίπου 100 νέα τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, παρά τις αρνητικές εκθέσεις της ΑΔΙΠ και του ΟΟΣΑ που μιλούσαν ότι πολλά εξ’ αυτών δεν είχαν σαφές γνωστικό αντικείμενο και ότι είναι δεκάδες οι όμοιες σχολές (όπως για παράδειγμα 22 Παιδαγωγικά τμήματα, 32 Σχολές Πληροφορικής, 36 Οικονομικά τμήματα και 50 τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων κ.α.). Τμήματα με ίδιο γνωστικό αντικείμενο που δεν χρειάζονταν στην Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά δημιουργήθηκαν για ψηφοθηρικούς λόγους ως επί το πλείστον για να τονώσουν  οικονομικά τις τοπικές κοινωνίες. Εκείνες οι ξεπερασμένες εκπαιδευτικές πρακτικές επαναλαμβάνονται σήμερα με την ίδρυση 100 νέων τμημάτων. Οι αρμόδιες πανεπιστημιακές επιτροπές κάνουν αγώνα δρόμου για να προλάβουν μέσα σε τρεις μήνες να έχουν ετοιμάσει όλες τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία τους ώστε να προλάβουν τις πιθανές στρεβλώσεις που θα προκύψουν στις αρχές του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020 όταν θα ξεκινήσουν οι μετεγγραφές. Το σύνθημα «κάθε πόλη και ΑΕΙ, κάθε χωριό και ΤΕΙ», του όχι και τόσο μακρινού παρελθόντος, μετασχηματίστηκε σήμερα σε «κάθε πόλη και ΑΕΙ και πουθενά ΤΕΙ». Αυτό που στην πραγματικότητα θα συμβεί είναι η απόλυτη πανεπιστημιοποίηση όλων των τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης χωρίς όμως να έχει ληφθεί η απαραίτητη πρόνοια ούτε για την ποιότητα των σπουδών που θα παρέχουν, ούτε για το επαγγελματικό αντίκρισμα των πτυχίων που θα αποδίδουν.

Η προωθούμενη «τεχνητή πανεπιστημοποίηση» των ΤΕΙ η οποία γίνεται χωρίς και την απαιτούμενη συναίνεση της ακαδημαϊκής αλλά και επαγγελματικής κοινότητας παραβιάζει κεκτημένες βασικές ακαδημαϊκές αρχές με τη συστηματική οικειοποίηση ονομασιών σημερινών πανεπιστημιακών γνωστικών αντικειμένων, χωρίς τις αντίστοιχες αναγκαίες προϋποθέσεις. Σε συνδυασμό με την έλλειψη των απαιτούμενων προϋπολογισμών στο σύνολο των πανεπιστημιακών τμημάτων, νέων και υφισταμένων, η «τεχνητή πανεπιστημιοποίηση» θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε υποβάθμιση, του εκπαιδευτικού έργου και συνολικά στην αξιακή κατάσταση των πανεπιστημιακών τίτλων σπουδών.

Η ακαδημαϊκή λειτουργία των ΤΕΙ συνεχίζεται μέχρι την αποφοίτηση όλων των ήδη εγγεγραμμένων φοιτητών τους. Οι φοιτητές που ήδη σπουδάζουν στα ΤΕΙ, σύμφωνα με το νόμο Γαβρόγλου, εντάσσονται στο πανεπιστήμιο με το οποίο συγχωνεύτηκε το τμήμα τους μέχρι να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα σπουδών τους και να λάβουν στο τέλος τον αντίστοιχο τίτλο σπουδών τμήματος ΤΕΙ. Όσοι απ’ αυτούς θέλουν να αποφοιτήσουν με πτυχίο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης μετά από την ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών του ΤΕΙ εισαγωγής τους θα πρέπει να παρακολουθήσουν επιπλέον μαθήματα από το πρόγραμμα σπουδών του αντίστοιχου ΑΕΙ με το οποίο συγχωνεύτηκε το τμήμα τους.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Απόψεις