ΕΚΛΟΓΕΣ 2019

SPOTLIGHT

/

Στα άδυτα του παλιότερου εργαστηρίου χειροποίητων καπέλων της Πάτρας - Ο Τάκης Καλογερόπουλος μας ξεναγεί στην «πιλοποιία Κλαυδιανού»

Στα άδυτα του παλιότερου εργαστηρίου χειροποίητων καπέλων της Πάτρας - Ο Τάκης Καλογερόπουλος μας ξεναγεί στην «πιλοποιία Κλαυδιανού»

Συμπληρώνει 100 χρόνια λειτουργίας

Στην οδό Κανακάρη βρίσκεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια ίσως η παλιότερη πιλοποιία στην Πάτρα. Πρόκειται για την πιλοποιία «Κλαυδιανός» που συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι και σήμερα κατασκευάζοντας χειροποίητα καπέλα.

Μπήκαμε στο εργαστήριο όπου ο Τάκης Καλογερόπουλος κατασκευάζει χειροποίητα καπέλα

 

Στο χώρο υπάρχει ό,τι καπέλο μπορεί να φανταστεί κανείς ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το εργαστήριο που βρίσκεται μέσα σε αυτόν.

Ο Τάκης Καλογερόπουλος που συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση από το 1995 (τέταρτη γενιά) μας υποδέχθηκε και μας μίλησε για τη μεγάλη του αγάπη, που δεν είναι άλλη από την κατασκευή χειροποίητων καπέλων. Μας ξενάγησε στο εργαστήριο του και αφηγήθηκε την ιστορία της οικογένειας του που ξεκίνησε από τη Ζάκυνθο, το μακρινό 1919, και έφερε στην Πάτρα τις γνώσεις και την τέχνη του καπέλου.

Συνέντευξη: Κωνσταντίνα Τσίχλα

Φωτογραφίες: Δημήτρης Χριστοδουλόπουλος

Τι ακριβώς συμβαίνει σε αυτό τον χώρο;

Αυτό που κάνουμε είναι κατασκευή και εμπόριο καπέλων. Κατασκευάζουμε κάποιες ιδιαίτερες σειρές και ότι μας επιτρέπουν οι πρώτες ύλες που μπορούμε να βρούμε σε κάθε εποχή. Φυσικά υπάρχουν και κάποια καπέλα που φέρνουμε έτοιμα στο κατάστημα μας.

Εξειδικευόμαστε σε φίνα ψάθινα καπέλα το καλοκαίρι, καλές ποιότητες ρεπούμπλικας το χειμώνα και σε όλη την γκάμα των υφασμάτινων

 

Εξειδικευόμαστε σε φίνα ψάθινα καπέλα το καλοκαίρι, καλές ποιότητες ρεπούμπλικας το χειμώνα και σε όλη την γκάμα των υφασμάτινων. Προσπαθούμε να μην εξειδικευόσαστε μόνο σε εμπορικά καπέλα αλλά και σε ιδιαίτερες σειρές.

Αυτό γιατί παρατηρήσαμε τα τελευταία χρόνια, με τον καιρό, ότι η αγοραστική κίνηση δεν είναι δυνατή στα απλά καπέλα. Όσο και να ακούγεται παράξενο, είναι αλήθεια ότι το πιο «εκλεπτυσμένο» καπέλο είναι αυτό που «τραβάει» περισσότερο.

Πώς ξεκίνησαν όλα;

Ως πιλοποιεία ξεκινήσαμε το 1919 από τον προπάππου και την προγιαγιά μου, τον Κωνσταντίνο και την Στέλλα Κλαυδιανού που ήρθαν από την Ζάκυνθο

 

Ως πιλοποιία ξεκινήσαμε το 1919 από τον προπάππου και την προγιαγιά μου, τον Κωνσταντίνο και την Στέλλα Κλαυδιανού που ήρθαν από την Ζάκυνθο. Ίδρυσαν το πρώτο κατάστημα από τα τρία τα οποία βρίσκονταν όλα στην Γούναρη. Στη συνέχεια μεταφέρθηκαν εδώ, στην Κανακάρη, όπου βρίσκονταν από το 1919. Τότε η ζωή στην Πάτρα ήταν οικονομικά καλύτερη απ’ ότι στην υπόλοιπη Περιφέρεια. Ήρθαν εδώ γνωρίζοντας την τέχνη του καπέλου, την «δυνάμωσαν» και την τελειοποίησαν.

Ο παππούς του Τάκη Καλογερόπουλος, Διονύσης Κλαυδιανός (δεύτερη γενιά) έξω από το κατάστημα

Ο παππούς του Τάκη Καλογερόπουλος, Διονύσης Κλαυδιανός (δεύτερη γενιά) έξω από το κατάστημα

Ο παππούς του Τάκη Καλογερόπουλος, Διονύσης Κλαυδιανός (δεύτερη γενιά) έξω από το κατάστημα

Πώς ήταν τότε η εποχή η σχέση με το καπέλο; Πόσο σημαντικό ήταν και τι ζητούσε ο κόσμος σε σχέση με αυτό;

Αυτό είναι μια πολύ όμορφη συζήτηση. Φανταστείτε ότι εκείνη εποχή, και μέχρι το 1960 δεν υπήρχε άνδρας ή γυναίκα χωρίς καπέλο... σε όποια κοινωνική τάξη κι αν ανήκε.

Μέχρι το 1960 δεν υπήρχε άνδρας ή γυναίκα χωρίς καπέλο σε όποια κοινωνική τάξη κι αν ανήκε

 

Πάντοτε φορούσαν καπέλα οπότε το αγοραστικό κοινό υπήρχε. Βέβαια δε φορούσαν τα σχέδια που υπάρχουν τώρα αλλά πιο ιδιαίτερα. Από τη στιγμή που υπήρχε ζήτηση υπήρχε και κατασκευή και προσφορά καπέλων. Στην Κορίνθου, μέχρι το 1930, υπήρχαν τέσσερις πιλοποιίες, από την πλατεία Όλγας μέχρι την πλατεία Γεωργίου.

Στην Κορίνθου, μέχρι το 1930, υπήρχαν τέσσερις πιλοποιείες από την πλατεία Όλγας μέχρι την πλατεία Γεωργίου

 

Κάποια στιγμή, μέχρι την δεκαετία του 1950, υπήρχε και σχολή εκμάθησης στην πιλοποιία μας. Άνθρωποι έρχονταν να μάθουν εδώ την τέχνη και στη συνέχεια δούλευαν. Ο χώρος σταμάτησε να λειτουργεί μόνο με τον πόλεμο. Για ενάμιση χρόνο.

Ο παππούς μου, ο Διονύσης Κλαυδιανός (δεύτερη γενιά) ανέλαβε την πιλοποιία σε νεαρή ηλικία. Και την ανέλαβε διαλυμένη αμέσως μετά τον πόλεμο. Πρακτικά και ουσιαστικά.

Τι είχε αλλάξει πλέον;

Το βιοτικό επίπεδο είχε καταβαραθρωθεί. Δεν υπήρχε ζήτηση για καπέλο αφού έπρεπε πρώτα να καλυφθούν άλλες ανάγκες. Ακολούθησε όμως μία περίοδος αναγέννησης. Με πολλή δουλειά ζωντάνεψε ξανά το εργαστήριο. Η μεγάλη κάμψη σημειώθηκε από το 1980 όπου το καπέλο άρχισε να φεύγει από τη νοοτροπία των νέων. Το καπέλο έγινε «χαρακτηριστικό» των ηλικιωμένων.

Η μεγάλη κάμψη σημειώθηκε από το 1980 όπου το καπέλο άρχισε να φεύγει από τη νοοτροπία των νέων. Το καπέλο έγινε «χαρακτηριστικό» των ηλικιωμένων

 

Αυτό έκανε έναν κύκλο και τέλη του 1990 με αρχές του 2000 οι μικρές ηλικίες αγάπησαν ξανά το καπέλο. Σιγά σιγά αγκάλιασαν το τζόκεϊ οι μεγακλύτεροι και οι μικρές ηλικίες το υφασμάτινο και το ψάθινο καπέλο, τις τραγιάσκες.

Τι φοριέται σε καπέλο οι γυναίκες;

Η γυναίκα φοράει ότι της ταιριάζει. Αρκεί να το τολμήσει γιατί υπάρχει ένας μικρός δισταγμός στην Ελλάδα για το καπέλο. Στο εξωτερικό δεν υπάρχει αυτός ο δισταγμός. Το καπέλο είναι ενταγμένο στη φιλοσοφία και στο ντύσιμο τους. Δουλειά του καπελά είναι να βοηθήσει να βρεθεί αυτό που της ταιριάζει.

Υπάρχει ένας μικρός δισταγμός στην Ελλάδα για το καπέλο

 

Είναι φυσιολογικό να αισθάνεται κανείς περίεργα την πρώτη φορά που θα κυκλοφορήσει με καπέλο. Όμως το σωστό καπέλο χρειάζεται γιατί είναι αυτό που κρατάει το κεφάλι τη  σωστή θερμοκρασία. Τα θέμα είναι να κάνεις το πρώτο βήμα… μετά δε μπορείς να φανταστείς τον εαυτό σου χωρίς αυτό.

Οι άντρες, τι επιλέγουν;

Τραγιάσκα. Παραγγέλλουν και με βάση τα ρούχα που έχουν να φορέσουν, το κοστούμι τους. Και οι γυναίκες επιλέγουν ανάλογα και με τα παλτά τους. Πλέον πολλές φορές ταιριάζουν το καπέλο με το ντύσιμο που έχουν να βάλουν σε καποιο γάμο. Αυτό συμβαίνει τα τελευταία έξι χρόνια.

Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν συλλογή;

Φυσικά! Είναι αυτοί που εξαφανίζουν αμέσως τα ιδιαίτερα καπέλα.

Τι υλικά χρησιμοποιείται και ποια είναι η διαδικασία κατασκευής ενός καπέλου;

Επιλέγουμε καλή ποιότητα σε υφάσματα. Για το χειμώνα μάλλινα ή ολόμαλλα. Όπως κόβουμε ένα ρούχο με το πατρόν του, έτσι κάνουμε και με το καπέλο.

Δίνουμε έμφαση και στον τρόπο κατασκευής και στα υφάσματα

 

Στη συνέχεια το γαζώνουμε και κατασκευάζουμε το καπέλο. Το ψάθινο δε γαζώνεται. Είναι ένας κώνος που θα μπει σε καλούπια και πρέσα για να βγει το σχέδιο. Υπάρχουν και καπέλα από τρίχες ζώων. Ανάλογα μάλιστα με την ποιότητα της τρίχας του ζώου αυξάνεται το κόστος. Δίνουμε έμφαση και στον τρόπο κατασκευής αλλά και στα υφάσματα.

Πόσο ακριβό μπορεί να είναι ένα καπέλο;

Ένα καπέλο από τρίχα κάστορα μπορεί να κάνει πάνω από 500 ευρώ. Στο εξωτερικό θα κόστιζε ακόμα περισσότερο.

Πιο είναι το μυστικό της επιτυχίας;

Δεν είναι μόνο η ποιότητα σε προσιτή τιμή, πρέπει να είσαι ερωτευμένος με αυτό για να πετύχεις και να τα καταφέρεις

 

Δεν είναι μόνο η ποιότητα σε προσιτή τιμή, πρέπει να είσαι ερωτευμένος με αυτό. Αλλιώς δεν μπορείς να ανταπεξέλθεις στις δυσκολίες. Δεν πρέπει να σε κουράζει. Αν δεν έχεις τρέλα με αυτό δεν μπορείς να επιβιώσεις. Δεν είναι σαν τα ρούχα και τα παπούτσια που είναι είδη πρώτης ανάγκης και αναγκαστικά ο καταναλωτής θα τα πάρει.

Πόσος χρόνος χρειάζεται για να κατασκευαστεί ένα καπέλο;

Από  45 λεπτά μέχρι έξι ώρες.

Στόχος μου είναι να δυναμώσω τη δουλειά μου και να εδραιωθώ στην χοντρική με πιο φίνο καπέλο

 

Ποιος είναι ο στόχος σας από εδώ και πέρα;

Να δυναμώσω τη δουλειά μου και να εδραιωθώ στην χοντρική με πιο φίνο καπέλο. Να βγουν πιο ωραίες γραμμές και σχέδια. Θέλω αυτός που θα πάρει ένα χειροποίητο καπέλο, να «μιλάει» πάνω του.

Ετοιμάζετε κάτι άλλο;

Ετοιμάζουμε κι ένα eshop όπου ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να «φτιάχνει» το καπέλο του, όπως θέλει να είναι… με τη φαντασία του και θα μπορεί να το παραγγείλει.

 

Καπέλο στο αρχικό στάδιο κατασκευής του

Καπέλο στο αρχικό στάδιο κατασκευής του

Καπέλο στο αρχικό στάδιο κατασκευής του

Σχόλια

Spotlight