Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΘΕΑΤΡΟ

/

Ο Φάνης Δίπλας ζωντανεύει επί σκηνής μια Πάτρα άλλης εποχής

Ο Φάνης Δίπλας ζωντανεύει επί σκηνή...
Τσίχλα Κωνσταντίνα
[email protected] , Facebook Page

Τρεις παραστάσεις έξω από το θέατρο Απόλλων, στην πλατεία Γεωργίου

Πυρετώδεις ήταν το απόγευμα της Πέμπτης, στο θέατρο Απόλλων, οι προετοιμασίες για την παράσταση...  Πάτρα η Πόλη των Εργοστασίων, του Ρεμπέτικου και του Καραγκιόζη.

Tο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας παρουσιάζει την παράσταση η οποία πραγματοποιείται στο πλαίσιο του έργου NeTT- “Δίκτυο Θεάτρων για την αξιοποίηση της Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς και την ανάπτυξη του Αειφόρου Τουρισμού” (Network of Theatres for the valorization of Cultural and Natural Heritage to develop a Sustainable Tourism) του προγράμματος Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας INTERREG Ελλάδα Ιταλία 2014-2020.

Να σημειώσουμε ότι, όπως μάθαμε, φτιάχνεται ένα site με το όνομα αυτής της παράστασης κι εκεί σιγά σιγά θα ανέβει το υλικό με το οποίο συγχρωτίστηκαν οι συντελεστές και μάλιστα ο στόχος είναι να εμπλουτιστεί. 

Σε ένα διάλλειμα από τις πρόβες συναντήσαμε τον σκηνοθέτη της παράστασης Φάνη Δίπλα ο οποίος είχε και τη σύλληψη της ιδέας. Ο ίδιος μας μίλησε για τη διαδρομή προετοιμασίας της παράστασης αλλά και για το τι άλλαξε στο project εξαιτίας της πανδημίας και των μέτρων προστασίας. 

Όπως μας εξήγησε, μεταξύ άλλων, " αυτό που στ΄ αλήθεια πραγματευόμαστε στην παράσταση είναι οι άνθρωποι. Όχι μόνο αυτοί που ζουν τώρα σε αυτήν αλλά και εκείνοι που ζούσαν πριν".

Στην παράσταση επιχειρούνται και τεχνικές πρωτοτυπίες με το εμβληματικό θέατρο να μετατρέπεται σε ένα μεγάλο σκηνικό ενώ η όψη του θα αλλάζει ανάλογα σε όσα συμβαίνοπυν δραματουργικά. 

 

Θα είμαι πολύ ευχαριστημένος αν καταφέρουμε, αυτό που είδα σε κάποιες πρόβες, άνθρωποι που θα παρακολουθήσουν την παράσταση να χαμογελούν και να συγκινούνται ταυτόχρονα. Θα ήθελα να τελειώσει με γλυκιά μελαγχολία

Βρισκόμαστε στο θέατρο Απόλλων όπου είναι πυρετώδεις οι προετοιμασίες για μία παράσταση που περιμένουμε εδώ και αρκετό καιρό…

Είναι μία ιδιαίτερη συνθήκη καθώς δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για τον προγραμματισμό σου. Για παράδειγμα η ανακοίνωση της κυβέρνησης την Τρίτη το απόγευμα ότι αναστέλλονται οι παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα, μας οδήγησε να θεωρήσουμε ότι δεν θα παίξουμε. Τελικά αυτό διορθώθηκε από το Υπουργείου Πολιτισμού και μπορούμε να παίξουμε.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν προσαρμόζεσαι. Προσαρμόζεσαι στις καινούργιες συνθήκες. Για παράδειγμα στην παράσταση μας υπάρχουν άνθρωποι μεγάλης ηλικίας οι οποίοι επρόκειτο να χορέψουν. Με βάση την παρούσα κατάσταση, θα το κάνουν κάπως διαφορετικά, δεν θα «πιαστούν».

Το project μας γενικότερα επηρεάστηκε πολύ, δεν ήταν σχεδιασμένο να γίνει έτσι όπως θα γίνει τελικά. Θα ήταν πιο «ταξιδιάρικο». Τώρα το ένα του κομμάτι θα στηθεί όλο μπροστά στον Απόλλωνα, για τρεις παραστάσεις( Σάββατο, Κυριακή, Δευτέρα). Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν οι θεατές να έρθουν εδώ, να δουν δρώμενο μπροστά στον Απόλλωνα, να μεταφερθούν με λεωφορεία στην Πειραϊκή Πατραϊκή. Μάλιστα θα υπήρχε παρουσίαση από τους ηθοποιούς και μέσα στα λεωφορεία. Θα είχαν κατά κάποιο τρόπο το ρόλο του ξεναγού. Άλλωστε η δουλειά λέγεται… «Πάτρα...».

Στη συνέχεια θα επέστρεφαν στο θέατρο και θα έβλεπαν το «κομμάτι» που θα δούμε και τώρα, και θα ακολουθούσε και μία ξενάγηση, μέσα στον Απόλλωνα. Όλα αυτά «κόπηκαν». Πλέον θα δούμε κομμάτι της δουλειάς αυτής μπροστά από τον Απόλλωνα και θα υπάρξει μία εγκατάσταση στην Πειραϊκή Πατραϊκή με, λίγους θεατές σε επόμενη ημερομηνία αλλά θα μαγνητοσκοπηθεί πολύ καλά και μαζί με αυτό το υλικό θα φτιάξει όλη την παράσταση.

Πώς προέκυψε η ιδέα γι ΄αυτή την παράσταση; Έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά…  

Ο τίτλος δεν είναι δικός μου. Είναι ανάθεση από το ΔΗΠΕΘΕ μέσω ευρωπαϊκού προγράμματος. Είχα να διαχειριστώ ένα κομμάτι που είχε να κάνει με την ίδια μου την πόλη. Μία πόλη που τη γνώρισα όταν ήμουν μικρός και τη συνάντησα ξανά όταν ήρθα πλέον να δουλέψω σε αυτή, στο θέατρο. Προσπάθησα στην αρχή να σκεφτώ τι μου αρέσει σε αυτή την πόλη ή τι περισσότερο θα ήθελα από αυτή. Στην πορεία προέκυψαν ερωτήματα για την ίδια τη φύση της πόλης και κατέληξα στους ανθρώπους.

Αυτό που στ΄αλήθεια πραγματευόμαστε στην παράσταση είναι οι άνθρωποι. Όχι μόνο αυτοί που ζουν τώρα σε αυτήν αλλά και εκείνοι που ζούσαν πριν. Επαναλαμβάνεται, στην παράσταση, το ερώτημα… «ποιοι έφτιαξαν την Πάτρα;». Για να μιλήσουμε για την πόλη, φτάσαμε σε ερωτήματα που μας οδηγούσαν, όλο και περισσότερο σε ανθρώπους.

 

Όλες οι διηγήσεις λένε πως όταν άλλαζε βάρδια η Πειραϊκή- Πατραϊκή, γέμιζε η Πάτρα από ανθρώπους

Για τις ανάγκες της παράστασης συλλέξατε και μαρτυρίες ανθρώπων που εργάζονταν στην Πειραϊκή Πατραϊκή...

Ναι… έμαθα πράγματα και αισθάνομαι ότι θα ήθελα άλλους έξι μήνες έρευνα. Μιλήσαμε με εργαζόμενους στις βιομηχανίες, με ανθρώπους πρόσφυγες ή με παιδιά τους. Ανθρώπους που ήρθαν και δούλεψαν στη πόλη και έμειναν στους προσφυγικούς συνοικισμούς. Ήταν σπουδαία εμπειρία αυτό.

Η βιομηχανική ζωή της πόλης ήταν ένα σημαντικό της κομμάτι που διεκόπη απότομα το 1990. Μέχρι τότε η Πάτρα είχε μία μεγάλη βιομηχανία και άρα πάρα πολλούς εργαζόμενους. Όλες οι διηγήσεις λένε πως όταν άλλαζε βάρδια η Πειραϊκή- Πατραϊκή, γέμιζε η Πάτρα από ανθρώπους. Στην παράσταση «χρησιμοποιούμε» μεγάλους ανθρώπους, περίπου 40, που θα παίξουν και θα χαρίσουν τη φυσική τους παρουσία.

Υπάρχουν και κάποιες τεχνικές πρωτοτυπίες…

Το να χρησιμοποιήσουμε ως σκηνικό όλο τον Απόλλωνα έχει δυσκολίες. Θα κάνουμε ένα video margining  θα προσπαθήσουμε να αλλάζουμε την όψη του Απόλλωνα ανάλογα με αυτό που θέλουμε δραματουργικά να συμβαίνει.  Κάποια στιγμή, θα προσπαθήσουμε, το εσωτερικό του Απόλλωνα να το δείξουμε πάνω στον Απόλλωνα. «Παίζουμε» με αυτό το οικοδόμημα πολύ σοβαρά. Είναι ένα πείραμα και για εμάς, ούτε κι εγώ το έχω ξανά κάνει.

Τι μπορεί να σας άγχωσε κατά την προετοιμασία αυτής της παράστασης;

Εκτός από το τεχνικό κομμάτι, οι πάρα πολλοί συντελεστές. Είμαι ένας άνθρωπος που δουλεύει στο θέατρο. Αυτό το έχω ονομάσει «θέατρο- documento» ή θέαμα με δραματουργία. Έχει και τα δύο στοιχεία, και του ντοκιμαντέρ, γιατί παίρνουμε ντοκουμέντα και τα αναλύουμε και τα ενσωματώνουμε στην παράσταση θα υπάρχουν και άνθρωποι που δεν είναι ηθοποιοί και θα ανέβουν στη σκηνή να πουν την προσωπική τους ιστορία).

Από την άλλη πρόκειται για ένα θέαμα με δραματουργία. Αυτά τα δύο πράγματα είναι πολύ αγχωτικά. Η ομάδα έργου είναι 25 άτομα.

Τι είναι αυτό που θα σας χαροποιούσε στο τελικό αποτέλεσμα;

Το τεχνικό μέρος είναι πάντα υποστηρικτικό σε μία δουλειά. Θα είμαι πολύ ευχαριστημένος αν καταφέρουμε, αυτό που είδα σε κάποιες πρόβες, άνθρωποι που θα παρακολουθήσουν την παράσταση να χαμογελούν και να συγκινούνται ταυτόχρονα. Θα ήθελα να τελειώσει με γλυκιά μελαγχολία.

Κι άλλες πληροφορίες για την παράστσση

Η σύμπραξη της θεατρικής ομάδας Βιομηχανική με την Mosaic που έχουν αναλάβει την εκτέλεση της παραγωγής Πάτρα, η πόλη των εργοστασίων, του ρεμπέτικου και του Καραγκιόζη, φιλοδοξεί να φωτίσει πτυχές του παρελθόντος της πόλης συνδέοντάς τες με το παρόν της.

Η πορεία της πόλης στο χρόνο,  η οικονομική και η επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων, η ενσωμάτωση των προσφύγων στον ιστό της πόλης,  η ακμή και η παρακμή της βιομηχανίας, το εμβληματικό Δημοτικό Θέατρο  Απόλλων, η όπερα, το καρναβάλι, το ρεμπέτικο τραγούδι, ο καραγκιόζης και το αποτύπωμα που άφησαν στην κοινωνική και πολιτιστική ζωή της πόλης.

Αληθινές ιστορίες μπλέκονται με αφηγήσεις λογοτεχνών, ιστορικά στοιχεία και επιστημονικά τεκμήρια των ερευνητών της ομάδας έργου σε μία παράσταση που αξιοποιεί τις τεχνικές του θεάτρου-ντοκουμέντο και της περφόρμανς.

Η παράσταση θα  περιλαμβάνει video mapping, παράσταση Καραγκιόζη και θραύσματα της ρεμπέτικης παράδοσης των προσφύγων της Πάτρας με επίκεντρο το θέατρο Απόλλων. Με σκηνικό την πρόσοψη του θεάτρου «Απόλλων» αλλά και τον ανοιχτό χώρο της πλατείας Γεωργίου, θα έρθουν σε αντιπαράθεση αλλά και θα συντεθούν η αστική με τη λαϊκή κουλτούρα φτιάχνοντας το ετερόκλητο ψηφιδωτό της πόλης.

Σε συνέχεια της περφόρμανς, στο παλιό εργοστάσιο της Πειραϊκής – Πατραϊκής, θα παρουσιαστεί το οπτικοακουστικο έργο «Νήματα Μνήμης». 

Η Εγκατάσταση εμπεριέχει ένα «ηχητικό τοπίο» συντεθειμένο από ήχους που φέρνουν στην μνήμη αυτούς των μηχανών της κλωστοϋφαντουργίας εν λειτουργία, καθώς και ντοκουμέντα από αφηγήσεις  και περιγραφές  πρώην εργαζόμενων στο εργοστάσιο.

Το ολοκληρωμένο οπτικοακουστικό έργο εγκατάσταση στο εργοστάσιο της Πειραϊκής – Πατραϊκής θα παρουσιαστεί τον Οκτώβριο  σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν σύντομα.

Συντελεστές

Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Φάνης Δίπλας

Λογοτέχνης - Συγγραφέας: Βασίλης Λαδάς

Δραματολόγος: Έλενα Αλεξανδράκη

Ενδυματολόγος – Σκηνογράφος: Κέννυ Μακ Λέλλαν

Εγκατάσταση Πειραϊκής-Πατραϊκής:  Δανάη Στράτου

Βίντεο Μάπινγκ και Εικόνα: Εύα Βλαχάκη, Θοδωρής Λιβαθινός

Ερευνητές: Διονύσης Καρατζάς, Ισίδωρος Σιδερόπουλος, Μίνα Πετροπούλου

Ιστορικός Σύμβουλος: Γιώργος Θεοδωρίδης

Σύμβουλος Παραδοσιακών Χορών και Μουσικής: Γρηγόρης Μικρώνης
Καραγκιοζοπαίχτης: Χρήστος Καλπουζάνης

Σύμβουλοι Βιομηχανικών Κτηρίων και Αρχιτεκτονικής: Νίκος Σαραφόπουλος, Ξενοφών Παπαευθυμίου

Σύμβουλος Ιστορίας Καραγκιόζη και Ρεμπέτικου: Άρης Μηλιώνης

Μουσική: Papercut, Νίκος Μαυρίδης

Σχεδιασμός Φωτισμών: Ευσταθία Δρακονταειδή

Ηθοποιοί: Δημήτρης Γεωργαλάς, Γεωργία Καλογεράτου, Χριστίνα Κουταλιάγκα, Γιώργος Μάρκου, Νικόλας Τσίχλας

Παραστάσεις:

Η  περφόρμανς θα παρουσιαστεί στο κοινό της Πάτρας στις 26, 27 και  28 Σεπτεμβρίου στην Πλατεία Γεωργίου στις 20:30 και θα ακολουθήσει διαδικτυακό

φεστιβάλ όπου θα παρουσιαστούν και οι 4 παραγωγές ( Πάτρα, Κέρκυρα, 2 Ιταλία ) του έργου NeTT.

Το υλικό που συγκεντρώνεται από την ομάδα έργου θα ανεβαίνει σταδιακά  σε ηλεκτρονική πλατφόρμα. Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα  να παρακολουθούν την εξέλιξη του πρότζεκτ και να αντλούν υλικό και πληροφορίες για την ιστορία της Πάτρας.

Λόγω των περιοριστικών μέτρων τόσο στην Ελλάδα όσο και την Ιταλία ΄΄ένα πρώτο βίντεο από το έργο διάρκειας 32’ εστάλη  και παρουσιάστηκε στις πόλεις Ruvo di Puglia και Lecce της Ιταλίας.

Υπενθυμίζεται ότι λόγω των μέτρων προστασίας από τον κορονοϊό υπάρχει περιορισμένος αριθμός θέσεων και για την προστασία του κοινού επιβάλλεται η έγκαιρη προσέλευση στο ταμείο του Δημοτικού θεάτρου Απόλλων για την παραλαβή του δελτίου εισόδου (Δωρεάν Είσοδος).

Info

Οι θεατές θα παραλαμβάνουν τα δελτία εισόδου μία ημέρα πριν την παράσταση επιλογής τους

Συγκεκριμένα :

Για την παράσταση του Σαββάτου 26 Σεπτεμβρίου θα παραλαμβάνουν τα δελτία εισόδου από το ταμείο του Δημοτικού θεάτρου Απόλλων, την Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου από τις 10 έως 16:00

Για την παράσταση της Κυριακής 27 Σεπτεμβρίου θα παραλαμβάνουν τα δελτία εισόδου το Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου από τις 10 έως 16:00

Για την παράσταση της Δευτέρας 28 Σεπτεμβρίου θα παραλαμβάνουν τα δελτία εισόδου την Κυριακή 27  Σεπτεμβρίου από τις 10 έως 16:00

Οι θεατές θα πρέπει να έχουν μαζί τους μάσκα προστασίας.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture