Back to Top
#TAGS Αιγιάλεια Δελτίο Ειδήσεων Κορωνοϊός Άγριες Μέλισσες
Εξάπλωση κορωνοϊού Χάρτης

ΑΠΟΨΕΙΣ

/

Ζητούμενο η σύγχρονη παιδεία Μετά!

Ζητούμενο η σύγχρονη παιδεία Μετά!

του Ανδρέα Κοσμάτου

Τραγικά όσα ζούμε τον τελευταίο καιρό, όχι λόγω της οικονομικής επίπτωσης του κορονοιού ή της απαγόρευσης της κυκλοφορίας των πολιτών, αλλά για τους συνανθρώπους που χάνουν καθημερινά την ζωή τους σε όλο τον κόσμο. Μήπως όμως πάντα, στην ιστορία του ανθρώπινου είδους, η ανοσία στα δισεκατομμύρια των ιών που υπάρχουν γύρω μας, δεν «κερδήθηκε» με πληρωμή σε ζωές;! Θυμάστε πως τελείωσε ο «πόλεμος των κόσμων» του Χ. Τζ. Γουέλς; Τα βακτήρια τελικά σκότωσαν τους εξωγήινους, επειδή δεν είχαν ανοσία σ’ αυτά, ανοσία που κέρδισε με απώλειες το ανθρώπινο γένος στη μακρόχρονη ιστορία του! Επειδή λοιπόν ουδέν κακό αμιγές καλού και επειδή είμαι εκ φύσεως αισιόδοξο άτομο, βλέπω το ποτήρι μισογεμάτο και αυτό που θα κρατήσω από την πανδημία, είναι η τεχνογνωσία που αποκτούν οι χώρες, η αντίληψη του τι σημαίνει ατομική ευθύνη στους πολίτες αλλά και η συνειδητοποίηση των ελλείψεων που υπάρχουν στις υποδομές υγείας των κρατών, αλλά όχι μόνο σε αυτό τον τομέα.

Έτυχε τον Νοέμβριο που μας πέρασε να βρεθώ σε αίθουσα δημόσιου σχολείου της Μ. Βρετανίας για να διδάξω μαθηματικά. Η αίθουσα και οι μαθητές φαίνονται εν ώρα μαθήματος στην φωτογραφία που συνοδεύει το άρθρο (είναι από το επίσημο site του σχολείου). Με την πρώτη ματιά βλέπει κανείς ότι ΟΛΟΙ οι μαθητές έχουν μπροστά τους ένα notebook. Αποτελεί αναπόσπαστο εργαλείο της μαθησιακής διαδικασίας του σχολείου, το παρέχει το ίδιο το σχολείο (σημειώνω και πάλι ότι πρόκειται για δημόσιο σχολείο) και στο τέλος της ημέρας οι μαθητές το αφήνουν στην τάξη. Οι ασκήσεις στους μαθητές φορτώνονται, ήδη από το δημοτικό μάλιστα, ηλεκτρονικά σε cloud server και τις κατεβάζουν στα σπίτια τους από τους υπολογιστές τους ή τις απαντούν ηλεκτρονικά Online. Εγώ, ως καθηγητής, για το μάθημα είχα ετοιμάσει slide show σε powerpoint και το έφερα στο σχολείο σε usb stick. Ταυτόχρονα είχα στην διάθεση μου διαδραστικό πίνακα, όπου αυτά που έγραφα περνούσαν αυτόματα στα notebooks των μαθητών. Πρόκειται για μια διαδικασία που έχει εμπεδωθεί με τα χρόνια σε μαθητές, καθηγητές αλλά και γονείς!

Εδώ στα εγχώρια… πόσοι καθηγητές ή γονείς θα διαβάσουν την προηγούμενη παράγραφο χωρίς να καταλάβουν αυτά που περιγράφω; Δυστυχώς πιστεύω αρκετοί, τόσοι ώστε αυτή τη στιγμή η όποια προσπάθεια γίνεται στην παιδεία από το υπουργείο, λόγο της κατάστασης που βιώνουμε, να είναι στην καλύτερη ανεπαρκής! Εκπαιδευτικοί με τους οποίους μίλησα αυτές τις μέρες, περιγράφουν πλατφόρμες που κρασάρουν και ανθρώπους που αδέξια προσπαθούν να κατανοήσουν τι πρέπει να γίνει, αν και εφόσον ξεπεράσουν τα πάγια γραφειοκρατικά εμπόδια που παρουσιάζονται στην πορεία. Όλα αυτά, απλά και μόνο για να ανταλλάξουν εκπαιδευτικοί και μαθητές μερικές ασκήσεις! Για ζωντανό, διαδραστικό μάθημα φυσικά ούτε καν σκέψη! Μη ξεχνάμε επίσης ότι η διδασκαλία θέλει δύο για να πετύχει, κάτι σαν το ταγκό, άρα θα πρέπει να έχει σύμμαχο και τον μαθητή με τον γονέα του. Ο γονέας ειδικά όμως, είναι απαίδευτος κι αυτός και δεν έχει το χρόνο να συνηθίσει ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό τρόπο διδασκαλίας για να βοηθήσει και το παιδί του. Αφήνω τελευταίο το θέμα του εξοπλισμού και γενικά των απαραίτητων υποδομών και το αν υπάρχουν σε κάθε Ελληνικό σπίτι, καθώς έχουμε περάσει και πολλά χρόνια κρίσης!

Ειλικρινά δε νομίζω να υπάρχει σώφρον άνθρωπος, που μπορεί να πιστέψει ότι σε ένα-δυο μήνες μπορεί η χώρα να προλάβει το τρένο της χρήσης της τεχνολογίας στην παιδεία, που τόσα χρόνια και με τόση επιμέλεια αγνοούσε! Πόσα χρήματα ξοδεύτηκαν σε επιμορφώσεις που δεν απέδωσαν, πόσα σε εκσυγχρονίσεις που δεν έγιναν, πόση αντίσταση δέχτηκε ο εκμοντερνισμός της παιδείας μας αυτά τα χρόνια κυρίως από πολιτικούς και συνδικαλιστές! Και να, που τώρα οι καταστάσεις έρχονται να μας αναγκάσουν σαν χώρα να δούμε κατάματα τις ελλείψεις μας σε αυτό τον τομέα στην παιδεία. Προσπαθούμε άγαρμπα να κάνουμε κάτι, αλλά στο τέλος θα είναι λίγο, για λίγο και σε λίγους! Λένε ότι τα μεγάλα τεχνολογικά άλματα γίνονται κατά την διάρκεια των πολέμων! Ζούμε έναν ιδιόρρυθμο πόλεμο αυτή την στιγμή και είναι η μεγάλη ευκαιρία να βγει κάτι καλό από αυτή την κακή συγκυρία. Είναι ευκαιρία στο επόμενο διάστημα να «τρέξουμε» τον εκσυγχρονισμό της παιδείας μας, την απόκτηση εξοπλισμού, την κατάρτιση των εκπαιδευτικών μας και μετέπειτα να επιδιώξουμε και την εξοικείωση των Ελλήνων μαθητών και γονέων με αυτό που ονομάζεται «εκπαίδευση εξ αποστάσεως».

Κοσμάτος Ανδρέας, Μαθηματικός, συντονιστής παιδείας στο "σπιράλ"

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Απόψεις