Back to Top
#TAGS Κορωνοϊός Επίδομα 800 ευρώ Πατρών-Πύργου Έβρος
Εξάπλωση κορωνοϊού Χάρτης

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

/

Τσίπρας από Ηλεία: Φοβάμαι ότι θα πάει στις καλένδες η Πατρών- Πύργου

Τσίπρας από Ηλεία: Φοβάμαι ότι θα πάει στις καλένδες η Πατρών- Πύργου

Ο πρώτος σταθμός της περιοδείας του

Ο Αλέξης Τσίπρας μεταβαίνοντας στην Ηλεία πέρασε από τον δρόμο καρμανιόλα και τόνισε ότι "ο δρόμος μετά την Πάτρα θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2013".

Πρώτος σταθμός της περιοδείας του Αλέξη Τσίπρα ήταν τα Λεχαινά, όπου συναντήθηκε με τον δήμαρχο Ανδραβίδας- Κυλλήνης, Γίαννη Λέντζα. Όπως αναφέρει το Κόκκινο το θέμα, που μονοπώλησε την συζήτηση των δυο ανδρών ήταν η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα- Πύργος, με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να μην κρύβει την ανησυχία του για το μέλλον του έργου.

«Είμαι ανήσυχος και φοβάμαι ότι θα πάει στις καλένδες το έργο της Πατρών- Πύργου. Είναι μια λάθος τακτική, η οποία μας οδηγεί σε κινδύνους και θα ήθελα με την παρουσία μου εδώ να κρούσω τον κώδωνα του κινδύνου, που έχει να κάνει με τις μεγάλες καθυστερήσεις, η εμπειρία μου λέει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καθυστερήσει πολλούς και νομίζω ότι δεν θα δώσει ένα τόσο μεγάλο έργο με ανάθεση. Συνεπώς να το ξανασκεφτούν, διότι οι πολίτες της Ηλείας και της ευρύτερης περιοχής δεν είναι β’ κατηγορίας και ο φόρος αίματος είναι μεγάλος».

Ο Αλέξης Τσίπρας ερχόμενος στην Ηλεία πέρασε από τον δρόμο καρμανιόλα και τόνισε ότι «ο δρόμος μετά την Πάτρα δεν είναι αυτός, που θα έπρεπε να είναι το 2020. Είναι ένας δρόμος, που θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2013. Τότε το θεωρούσαν ασύμφορο και το έβγαλαν από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, καθώς θεωρούσαν φιλέτο το Πάτρα-Κόρινθος, το οποίο ούτε αυτό ολοκλήρωσαν και ήρθαμε να το πράξουμε εμείς» σχολιάσε, ενώ στη συνέχεια έκανε λόγο για εκδικητικότητα από πλευράς της κυβέρνησης της ΝΔ δηλώνοντας ότι «σε αυτή την χώρα νομίζω ότι είμαστε θύματα μιας λογικής εκδικητικότητας απέναντι στις πολιτικές δυνάμεις, από τις οποίες παραλαμβάνουμε την διακυβέρνηση.

Εμείς δεν το κάναμε , αλλά βλέπω οτι η σημερινή κυβέρνηση στα θέματα υποδομών (ΒΟΑΚ, μετρό Θεσσαλονίκης, Πατρών- Πύργου), ακολουθεί μια τακτική, έργα που είχαν δρομολογηθεί, έργα για τα οποία είχε εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, έργα, τα οποία μετά απο χρόνια θα ολοκληρώνονταν, σε μια λογική εκδικητική, σε μια λογική πολιτικής αντιδικίας χωρίς λόγο, να τα καταργεί και να τα θέτει σε μεγάλη διακινδύνευση, σε ότι αφορά την χρηματοδότηση και σε ότι αφορά στις αποζημιώσεις, που θα κληθεί να πληρώσει στους υπάρχοντες παραχωρησιούχους».

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Ανδραβίδας- Κυλλήνης επισήμανε ότι «η Πατρών- Πύργου είναι ένας δρόμος χειρότερος από το γεφύρι της Άρτας. Θέλουμε ο δρόμος να γίνει και να μην παραπεμφθεί στις καλένδες. Εμείς θέλουμε τον δρόμο χθες.

Έχουμε πληρώσει μεγάλο τίμημα σε ανθρώπινες ζωές και σε τραυματίες όλα αυτά τα χρόνια». Στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ θα συναντηθεί 1:15 στην Αρχαία Ολυμπία με τον δήμαρχο της περιοχής, Γιώργο Γεωργιόπουλο, ενώ μισή ώρα αργότερα, θα ξεναγηθεί στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας και στο Μουσείο. Το πρόγραμμα του Αλέξη Τσίπρα ολοκληρώνεται το απόγευμα, όπου στις 6:30 θα συναντηθεί με τον δήμαρχο Πύργου, Παναγιώτη Αντωνακόπουλο στο Δημαρχείο της πόλης και στη συνέχεια θα μεταβεί στο θεματικό Πάρκο Ξυστρή, όπου θα συμμετάσχει σε ανοιχτή συνέλευση για τη διεύρυνση του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία στις 7 το απόγευμα.

Τα τελευταία 10 χρόνια περισσότερα από 100 θανατηφόρα τροχαία έχουν καταγραφεί στην κατ’ ευφημισμό εθνική οδό, στα οποία έχουν σκοτωθεί 130 άνθρωποι.

Στην Αχαΐα έχουν σημειωθεί 50 θανατηφόρα με 60 νεκρούς και στην Ηλεία 60 θανατηφόρα δυστυχήματα με πάνω από 70 ανθρώπους να αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην αιματοβαμμένη άσφαλτο.

Χαρακτηριστική, ήταν η δήλωση του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριου Φαρμάκη ο οποίος είχε πει ότι «Εμείς θα πανηγυρίσουμε μόνο όταν η Πατρών – Πύργου ολοκληρωθεί», δίνοντας τον τόνο της στάσης που τηρούν οι τοπικές κοινωνίες στο θέμα.

Υπενθυμίζεται ότι ο νέος υπουργός Υποδομών από την πρώτη περίοδο ανάληψης του χαρτοφυλακίου του, είχε κάνει σαφείς τις προθέσεις του, ότι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας - Πύργου δεν πρόκειται ποτέ να κατασκευαστεί μέσω 8 διαγωνισμών, που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση κάνοντας λόγο για «σαλαμοποίηση» του έργου.

Ξεκινώντας από την εκτίμηση ότι ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι ήρθε σε (κατ’ αρχήν) συμφωνία με την Ολυμπία Οδό για την ανάθεση του έργου.

Οι όροι της συμφωνίας για το Πάτρα - Πύργος
Η  εφημερίδα «Καθημερινή» φέρνει στο φως τη συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και της Ολυμπίας Οδού για την κατασκευή του έργου. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, τη συμβολή της Ολυμπίας Οδού με 80 εκατ. ευρώ στην κατασκευή του άξονα Πάτρας - Πύργου, με παράλληλη επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 2-3 έτη και τη μείωση του εσωτερικού βαθμού απόδοσης ολόκληρου του παραχωρημένου έργου (IRR), περιλαμβάνει η συμφωνία του υπουργείου Υποδομών με την κοινοπραξία.

Παράλληλα, το υπουργείο εξασφάλισε ότι το έργο θα ενταχθεί ως γέφυρα στο τρέχον ΕΣΠΑ, προκειμένου να υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για την ολοκλήρωσή του είτε ανατεθεί απευθείας στην Ολυμπία Οδό είτε, αν αυτό δεν επιτραπεί από την Ε.Ε., να επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Σύμφωνα με πληροφορίες τα βασικά σημεία της συμφωνίας είναι τα εξής:

– Η συμμετοχή του Δημοσίου και της Ε.Ε. στο έργο μειώνεται ελαφρώς, στα 224 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), από 255 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που ήταν ο αναθεωρημένος προϋπολογισμός του έργου.

 
 
– Οι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού θα συνεισφέρουν με 80 εκατ. ευρώ στην κατασκευή του τμήματος και δεσμεύονται να μη θέσουν επιπρόσθετες οικονομικές διεκδικήσεις.

– Το Δημόσιο θα δεχθεί επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού έως 3 ετών (έως το 2040-2041), δυνατότητα που παρέχεται από την αρχική σύμβαση.

– Το τμήμα Πάτρας - Πύργου θα ενταχθεί επί ίσοις όροις στην παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας - Κορίνθου - Πάτρας (και όχι με χωριστό «πορτοφόλι», όπως έγινε στην περίπτωση του νότιου τμήματος του Ε65). Για τη δημιουργία εσόδων για τη λειτουργία του, θα κατασκευαστούν οι δύο σταθμοί διοδίων και οι δύο σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) που προβλέπονταν στην αρχική σύμβαση παραχώρησης (και οι οποίοι δεν θα κατασκευάζονταν αν το έργο προχωρούσε ως δημόσιο έργο).

– Με δεδομένο ότι η Ολυμπία Οδός θα έχει μεγαλύτερα έσοδα από την προσθήκη ενός τμήματος 75 χλμ. στην παραχώρηση, ο εσωτερικός βαθμός απόδοσης (IRR) της παραχώρησης θα μειωθεί από 11,79 σε 10,50.

Η ύπαρξη συμφωνίας ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και την Ολυμπία Οδό είχε ζητηθεί από τις κοινοτικές αρχές, καθώς ήταν απαραίτητο η συζήτηση για την ανάθεση του έργου να γίνεται σε συγκεκριμένη βάση. Και φυσικά, είναι υπό την κρίση των αρμόδιων διευθύνσεων της Ε.Ε. (ουσιαστικά τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, καθώς το κύριο ζήτημα είναι η ακύρωση του αποτελέσματος διαγωνισμού και η απευθείας ανάθεση σε μια κοινοπραξία). Στο πλαίσιο αυτό και οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει πως θα δεχθούν οποιεσδήποτε αλλαγές ζητήσουν οι κοινοτικές υπηρεσίες. Σε κάθε περίπτωση όμως, η συμφωνία είναι ενδεικτική, καθώς πρέπει πρώτα να εγκριθεί από την Ε.Ε. και στη συνέχεια θα κυρωθεί με την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.

Εν τω μεταξύ, το υπουργείο ζήτησε και πέτυχε το έργο να μπορεί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ως γέφυρα, είτε ανατεθεί απευθείας στην Ολυμπία Οδό είτε επαναδημοπρατηθεί εκ νέου, ενιαίο. Με δεδομένη τη δυσκολία της διαπραγμάτευσης που θα εξελιχθεί το επόμενο διάστημα, το υπουργείο έχει και επισήμως επιλέξει ως plan Β την επαναδημοπράτηση του έργου. Υπενθυμίζεται ότι η Ε.Ε. είχε ζητήσει το έργο, ως χωρισμένο σε 8 τμήματα, να ενταχθεί μόνο στο τρέχον ΕΣΠΑ, με την Ελλάδα να δεσμεύεται ότι θα καλύψει το υπόλοιπο κόστος αν αυτό δεν ολοκληρωθεί έγκαιρα.

Πότε θα υπάρχει μια απάντηση, αν το έργο μπορεί να προχωρήσει όπως το υπουργείο Υποδομών επιθυμεί; Η εκτίμηση του κ. Καραμανλή είναι πως μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους θα έχει δοθεί η πολυπόθητη έγκριση των κοινοτικών υπηρεσιών. Η οποία όμως (εφόσον δοθεί) δεν είναι ο μόνος σκόπελος που πρέπει το υπουργείο Υποδομών να ξεπεράσει. Οπως ανέφερε προ ημερών ο υπουργός, το Δημόσιο θα αποζημιώσει τις τρεις κοινοπραξίες που έχουν ήδη υπογράψει τις 5 από τις 8 συμβάσεις. Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να προβλέψει εάν εις εκ των τριών θα προσφύγει δικαστικά απέναντι στην απόφαση ακύρωσης του διαγωνισμού –  και με δεδομένη την κοινοτική εμπλοκή, αυτή η προσφυγή μπορεί να φθάσει ακόμα και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.  Οπως είναι προφανές, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα προκληθεί νέα, πολυετής καθυστέρηση στο έργο, η οποία μάλιστα μπορεί δυνητικά να οδηγήσει στην επαναδημοπράτησή του. Μέχρι στιγμής, η GD Inftrastrutture έχει ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή της να προσφύγει δικαστικά και το υπουργείο Υποδομών «χτίζει» την περίοδο αυτή το «οπλοστάσιό» του, σε μια προσπάθεια να υπάρξει συνεννόηση έστω και την τελευταία στιγμή.

Η κατασκευή

Το τμήμα Πάτρας - Πύργου έχει μήκος περίπου 75 χιλιομέτρων και θα κατασκευαστεί με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση (συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης). Η αρχική σύμβαση περιλάμβανε την κατασκευή δύο σταθμών διοδίων, στις θέσεις Κάτω Αχαγιά και Χανάκια, και δύο σταθμούς εξυπηρέτησης (ΣΕΑ), στον Πύργο και στα Καραίικα.

Οσον αφορά το ύψος των διοδίων, με βάση τη σημερινή τιμή χρέωσης (0,064 ευρώ/χλμ.) οι δύο σταθμοί θα χρεώνουν στα Ι.Χ. συνολικά περί τα 4,80 ευρώ

Ειδήσεις