Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΜΟΥΣΙΚΗ

/

Όταν ο Θάνος Μικρούτσικος είχε μιλήσει το 2014 στο thebest.gr - "Με 30% ανεργία, αυτό που συμβαίνει στη χώρα μας είναι ανθρωπιστική καταστροφή"

Όταν ο Θάνος Μικρούτσικος είχε μιλήσει τ...

O Πατρινός συνθέτης & τραγουδοποιός με αφορμή συναυλία του με την Ρίτα Αντωνοπούλου & τον Γιάννη Κότσιρα, μας είχε μιλήσει για το Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας και για την κρίση & τις βάρβαρες μνημονιακές πολιτικές

Ήταν καλοκαίρι του 2014 και ο Θάνος Μικρούτσικος, ο σημαντικός μουσικός δημιουργός που είχε γεννηθεί εδώ στην Πάτρα στην οδό Κορίνθου και έμαθε τις πρώτες του νότες στο πιάνο στην Φιλαρμονική Εταιρεία Ωδείο Πατρών που βρισκόταν στη γειτονιά του, λίγο πιο κάτω από το παλιό Αρσάκειο στην Ρ. Φεραίου και Γκότση, είχε μιλήσει στο thebest.gr όπως πάντα με περισσή προθυμία και χαρά.

Κι όπως πάντα τα λεγόμενα του σπουδαίου αυτού τραγουδοποιού που πλέον δεν είναι ανάμεσα μας αλλά που μας έχει αφήσει πολύτιμη κληρονομιά του, τα τραγούδια και τις μουσικές του, είχαν κάνει αίσθηση. Σε μία περίοδο ιδιαίτερα ανήσυχη και ανάστατη πολιτικά εν μέσω της οικονομικής κρίσης που στιγμάτισε τη δεκαετία του 2010 που τελειώνει σε λίγο, ο Θάνος Μικρούτσικος δεν "μάσησε" τα λόγια του και μας είπε ευθαρσώς πως αυτό που βιώνουμε με την ανεργία να έχει φτάσει το 30%, είναι πλέον μία ανθρωπιστική καταστροφή.

Η αφορμή γι' αυτή τη συζήτηση ήταν μία συναυλία του με ερμηνευτές την Ρίτα Αντωνοπούλου και τον Γιάννη Κότσιρα εδώ στην Πάτρα.

Αξίζει τον κόπο να διαβάσουμε και πάλι τα όσα ξεχωριστά και μέσα από την καρδιά του μας είχε τότε πει:

 

Του ΤΑΚΗ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΥ

Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους μουσικούς δημιουργούς της νεότερης Ελληνικής μουσικής σκηνής και ένας καλλιτέχνης συνεπής, ακαταπόνητος, εξαιρετικά δραστήριος, με άποψη για τα πολιτιστικά αλλά και τα πολιτικά πράγματα που την εκφράζει ευθαρσώς.

Ο Πατρινός Θάνος Μικρούτσικος με κλασικές σπουδές πιάνου (το ξεκίνημα του έγινε ως γνωστό από το Ωδείο της Φιλαρμονικής Εταιρείας Πατρών) εξελίχθηκε σχεδόν σαράντα χρόνια τώρα σε έναν συνθέτη και τραγουδοποιό που μελοποίησε μοναδικά τον Νίκο Καββαδία (Σταυρός του Νότου, γραμμές των Οριζόντων), που έγραψε συγκλονιστικά τραγούδια που θέλουμε ολοένα να ξανακούμε όπως την «Ελένη», το «Άννα μην κλαις», την «Θάλασσα» που είχε πρωτοερμηνεύσει η Ιταλίδα ντίβα Μίλβα, την «Ρόζα» που συνδέθηκε με την φωνή και αγέρωχη ερμηνεία του Δημήτρη Μητροπάνου, το «Μηδέν» που έχει πει η Ελευθερία Αρβανιτάκη και τόσα άλλα.

Στις σημαντικές στιγμές της έως τώρα πορείας του συγκαταλέγονται και η θητεία του ως Υπουργός Πολιτισμού, την περίοδο 1994-1996 αλλά και η δημιουργία του θεσμού του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας που έστησε με όραμα, όρεξη και φαντασία, φέρνοντας στην Πάτρα καλλιτεχνικά ονόματα σημαντικού κύρους και ακτινοβολίας.

Ο Θάνος Μικρούτσικος με αφορμή το νέο ερχομό του, στην γενέτειρα του, την Πάτρα αυτή την Δευτέρα 7 Ιουλίου 2014 για μία μοναδική συναυλία στον προαύλιο χώρο του ΕΑΚ Δ. Τόφαλος, στα Μποζαίτικα, όπου θα εμφανιστεί μαζί με τους ερμηνευτές Γιάννη Κότσιρα και Ρίτα Αντωνοπούλου, μίλησε στο thebest.gr, καθ’ οδόν για την Θεσσαλονίκη όπου την Πέμπτη 3/7 είχε συναυλία στη Μονή Λαζαριστών, για όλα.

Με τον εκφραστικό, χειμαρρώδη λόγο του αναφέρθηκε στην «χρυσή» περίοδο των πρώτων χρόνων του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, στο ότι το κεφάλαιο, καλλιτεχνική διεύθυνση έχει πλέον κλείσει για τον ίδιο, στο ταλέντο των Γιάννη Κότσιρα και Ρίτας Αντωνοπούλου αλλά και στην ανθρωπιστική καταστροφή που έχουν επιφέρει τα μνημόνια στην Ελλάδα της κρίσης.

- Κύριε Μικρούτσικε, μετά την μουσική παράσταση που χειροκροτήθηκε θερμά την περασμένη χειμερινή περίοδο στον Σταυρό του Νότου, η σύμπραξη σας με τον Γιάννη Κότσιρα και την Ρίτα Αντωνοπούλου συνεχίζεται και το καλοκαίρι με μία μεγάλη περιοδεία ανά την Ελλάδα. Τι θα ακούσουμε στην συναυλία που θα δοθεί την ερχόμενη Δευτέρα 7 Ιουλίου 2014 στην Πάτρα.

«Είναι γνωστό ότι έχω συνεργαστεί με τις μεγαλύτερες εν δυνάμει φωνές γυναίκες και άνδρες και πάρα πολλές φορές οι συναυλίες που έχω κάνει με όλους αυτούς ήταν ιδιαιτέρως επιτυχείς από κάθε άποψη. Όμως τον περασμένο χειμώνα αυτό που έγινε με τον Κότσιρα και την Αντωνοπούλου και τους μουσικούς θέλω να το τονίσω αυτό, ήταν πραγματικά μία πολύ μεγάλη έκπληξη για μένα διότι η αποδοχή ήταν ίσως η πιο ουσιαστική αποδοχή που θυμάμαι τα τελευταία χρόνια. Η αποδοχή της παράστασης, ο τρόπος που παίξαμε ο τρόπος που τραγούδησε ο Γιάννης και η Ρίτα, ο τρόπος που έπαιξαν οι μουσικοί είχε κάτι το μαγικό κάθε φορά, κι αυτός ήταν και ο λόγος που αποφασίσαμε να συνεχίσουμε την συνεργασία μας το καλοκαίρι με μία μεγάλη περιοδεία. Αυτό λοιπόν που θα ακουστεί στην Πάτρα είναι ένα απόσταγμα αυτής της παράστασης με τραγούδια δικά μου τα οποία έχουν καταστεί διαχρονικά με τα πολλά χρόνια, μία σειρά τραγουδιών σε ποίηση του Νίκου Καββαδία, αλλά και άλλα τραγούδια σε ποίηση του Αλκαίου αλλά και του Οδυσσέα Ιωάννου, με μία σειρά τραγουδιών του Γιάννη Κότσιρα που τον έφεραν σε μία θέση να είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες τραγουδιστές και τραγούδια άλλων συνθετών γιατί πάντοτε στα προγράμματα που κάνω θέλω να παίζω τραγούδια που μου αρέσουν.

Νομίζω πως είναι μία σειρά τραγουδιών που αφορά πάρα πολύ τον κόσμο είτε απλώς να τα ακούσει με πολύ καλά παιξίματα από τους μουσικούς είτε και να τα τραγουδήσει μαζί μας».

- Με την Πάτρα, την γενέτειρα σας διατηρείτε μία ξεχωριστή σχέση. Πέρυσι τον Αύγουστο είχατε κάνει και μία υπέροχη συναυλία στο φινάλε του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας στον ελαιώνα του Κάστρου μαζί και με την Ρίτα Αντωνοπούλου και την Νέλη Σεμιτέκολο όπου είχε παρουσιαστεί και η «Μουσική Πράξη στον Μπρεχτ» σε μουσική δική σας. Φέτος γιατί δεν συμμετέχετε στο πρόγραμμα του Διεθνούς Φεστιβάλ. Θα αναλαμβάνατε ξανά την καλλιτεχνική διεύθυνση αν σας το πρότειναν ή έχει κλείσει οριστικά αυτό το κεφάλαιο για σας.

«Καταρχήν δεν συμμετέχω στο πρόγραμμα γιατί δεν μου έγινε κάποια σχετική πρόταση από το Φεστιβάλ αλλά και δεν ήταν απαραίτητο να μου γίνει, δεν χρειάζεται κάθε χρόνο να συμμετέχουν οι ίδιοι, από εκεί και πέρα στο δεύτερο ερώτημα αν θα αναλάμβανα την διεύθυνση του Φεστιβάλ, το έχω πει πάρα πολλές φορές. Αυτά τα πράγματα, η πολιτιστική διαχείριση δηλαδή, έχει τελειώσει οριστικά για μένα, φυσικά όχι μόνο για την Πάτρα αλλά γενικότερα. Νομίζω ότι είναι καιρός καινούργια πρόσωπα να έρθουν στο προσκήνιο γιατί πρέπει να αποδεικνύουμε στην πράξη αυτό που λέμε, να δώσουμε χώρο στους νέους ανθρώπους, να μην είναι μόνο θεωρητικό. Κάνω στην άκρη για να περάσουν οι νέοι σημαίνει ότι οι νέοι καλλιτέχνες, οι νέοι άνθρωποι του πολιτισμού πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους, να φέρουν καινούργιες ιδέες τους, έτσι προχωράει η ζωή, έτσι προχωράει η τέχνη έτσι προχωράει ο πολιτισμός».

-Φέτος για παράδειγμα που είχε έρθει ξανά στην Ελλάδα ο Μπομπ Ντύλαν για συναυλίες, όλοι θυμηθήκαμε ότι τον είχαμε πρωτοδεί live στην Πάτρα, στα πρώτα χρόνια του Διεθνούς Φεστιβάλ χάρη στον Θάνο Μικρούτσικο, όπως και την Τζόαν Μπαέζ, τον Γεχούντι Μενουχίν και τόσες άλλες σημαντικές προσωπικότητες της τέχνης!

«Το Διεθνές Φεστιβάλ της Πάτρας στην περίοδο 1986-1990 σύμφωνα με τα όσα είπαν πολλοί ξένοι, ξένα Μέσα μαζικής ενημέρωσης μπόρεσε να γίνει ένα από τα καλύτερα φεστιβάλ στην Ευρώπη μέσα σε μία πενταετία. Ήταν λοιπόν φυσικό, ανάμεσα σε άλλα πρωτότυπα πράγματα που έκανε, ανάμεσα σε πολλούς χώρους που ανέδειξε, που δεν ήταν καθαρόαιμοι θεατρικοί χώροι να έρθουν και πάρα πολύ μεγάλα ονόματα, εκτός από αυτά που αναφέρατε ήρθαν πολύ μεγάλες ορχήστρες, ήρθαν οι καλύτεροι μουσικοί της τζαζ παγκοσμίως ο Τσικ Κορία, ο Γκάρυ Μπάρτον ο Γουίντον Μαρσάλις ήρθαν μεγάλοι πιανίστες, ότι εκείνη την πενταετία εθεωρείτο πολύ σημαντικό στην Ευρώπη και στον κόσμο ολόκληρο, νομίζω πέρασε από την Πάτρα.

Ήταν πάνω από 50 ονόματα μεγάλα που πέρασαν από την Πάτρα αυτή την πενταετία κι αυτός ήταν και ένας από του λόγους, όχι ο μοναδικός, που είχε αναδείξει το Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας  εκείνα τα χρόνια, σαν ένα από τα καλύτερα Φεστιβάλ της Ευρώπης».

- Με την Ρίτα Αντωνοπούλου που νομίζω έχει κάποια συγγενική σχέση με την Πάτρα, έχετε πλέον δημιουργήσει μία πολύ δυνατή καλλιτεχνική σχέση. Είναι η «μούσα» σας και ερμηνεύει συγκλονιστικά τα τραγούδια σας όπως την «Ελένη». Είναι αρκετά χρόνια πια που κρατά αυτή η συνεργασία.

«Νομίζω ότι έχετε απολύτως δίκιο, η Αντωνοπούλου είναι η μούσα μου, είναι εδώ και 8 χρόνια που συνεργαζόμαστε, επί της ουσίας. Η σταδιοδρομία της, η σολιστική ξεκίνησε με εμένα και εγώ το είχα από την πρώτη στιγμή σημειώσει αυτό, αλλά νομίζω σήμερα το λένε πάρα πολλοί, ότι είναι η σημαντικότερη φωνή που έβγαλε αυτή η γενιά και αυτό έχει να κάνει με το τεράστιο φάσμα στον χώρο του τραγουδιού το οποίο η Ρίτα αντιμετωπίζει, και το αντιμετωπίζει με ένα τρόπο απίστευτο σκηνικά και με φωνητικές δυνατότητες που με πάνε πίσω στις πολύ μεγάλες φωνές του Ελληνικού τραγουδιού. Και δεν θα φοβηθώ να πω πως αυτή τη στιγμή είναι μέσα και στις μεγάλες φωνές της Ευρώπης.

Νομίζω ότι η Ρίτα Αντωνοπούλου έχει δυνατότητες σχεδόν για όλα τα πράγματα, είναι αυτό που λέμε total voice, ολοκληρωτική φωνή, μπορεί να τραγουδήσει από τη μια μεριά του φάσματος σχεδόν μέχρι την άλλη και θεωρώ ότι παρότι η κατάσταση είναι ιδιαίτερα άσχημη, η δισκογραφία είναι κατεστραμμένη και αυτό δεν βοηθά τους νεότερους ανθρώπους, το μέλλον της ανήκει».

- Με τον Γιάννη Κότσιρα από την άλλη είχατε ήδη δουλέψει παρέα σε συναυλίες παλιότερα. Πώς προέκυψε η νέα συνεργασία σας, επίκειται κι ένας δίσκος ενώ το πρώτο κομμάτι «Αυτός ο ήλιος» έχει ήδη κάνει αίσθηση στα ραδιόφωνα όπου παίζεται. Εκφραστήκατε εγκωμιαστικά για την φωνή και το ταλέντο του Γιάννη Κότσιρα, τον είπατε τον πιο ολοκληρωμένο Έλληνα τραγουδιστή που υπάρχει αυτή τη στιγμή.

«Με τον Γιάννη όντως ξεκίνησα τη συνεργασία στη σκηνή το 2005 όταν παρουσιάσαμε στο Μέγαρο Μουσικής και σε κάποιες ειδικές πόλεις, ολοκληρωμένο το Σταυρό του Νότου σε ποίηση Νίκου Καββαδία. Αργότερα πριν από ενάμιση, δύο χρόνια, τον κάλεσα να τραγουδήσει πάλι μαζί με άλλους τραγουδιστές στην παραγωγή “Πάντα Γελαστοί και Γελασμένοι” που είχε ξεκινήσει από το Ηρώδειο και είχε έρθει και στην Πάτρα. Εκεί συνειδητοποίησα ότι ο Γιάννης, τον οποίο γνώριζα ως ένα σπουδαίο τραγουδιστή, της γενιάς του στον χώρο της μπαλάντας και στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού ήταν κάτι πολύ παραπάνω από αυτό, είχε τραγουδήσει θυμάμαι στο Ηρώδειο απρόβλεπτα τραγούδια, το “Είσαι η Πρέβεζα, τα Γιάννενα και το Κιλκίς”, ένα παλιό μου τραγούδι από τα “Τροπάρια για φονιάδες”, 4.500 κόσμος σιώπησε στο Ηρώδειο και τον αποθέωσε και εκεί κατάλαβα  ότι είχα να κάνω με ένα πρόσωπο πρωτογενές, με ένα πρόσωπο που μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα πράγματα από αυτά που είχε κάνει μέχρι τότε, και αυτός ήταν ο λόγος που του ζήτησα την φετινή συνεργασία.

Η συνεργασία αυτή ολοκληρώνεται με αυτή την περιοδεία, αλλά και με ένα δίσκο με καινούργια τραγούδια που έγραψα γιατί ήθελα να αποτυπωθεί η φωνή του σε δικά μου πράγματα, και κάλεσα τον Οδυσσέα Ιωάννου να μου δώσει τα κείμενα και εδώ έχουμε να κάνουμε με δύο πράγματα που θέλω να τα σημειώσω. Εξαιρετικά κείμενα από το Ιωάννου, κείμενα τα οποία επί της ουσίας αναδεικνύουν το κοινό αίσθημα, αναδεικνύουν την συγκυρία, χωρίς όμως να αναφέρονται σε αυτή τη δίκαιη οργή που κατακλύζει τον κόσμο. Δεν είναι επικά τραγούδια ή τραγούδια θυμού, είναι τραγούδια ουσίας. Το δεύτερο είναι οι ερμηνείες του Γιάννη, πραγματικά όποιος ακούσει όταν θα κυκλοφορήσει ο δίσκος τον Σεπτέμβρη, - ο τίτλος του είναι «Ότι θυμάσαι δεν πεθαίνει»- και θα ακούσουν προσεκτικά όπως το άκουγαν όλοι παλιότερα στο σπίτι τους κατά μόνας, με τους φίλους τους, θα διαπιστώσουν ότι έχουμε να κάνουμε με έναν τραγουδιστή ο οποίος μας πηγαίνει κατευθείαν πίσω στις πηγές των μεγάλων φωνών του Ελληνικού τραγουδιού».

- Κύριε Μικρούτσικε στις συναυλίες σας καταφέρνετε να έχετε ένα ευρύ κοινό με δυναμική παρουσία των νέων παιδιών, είναι πολύ αισιόδοξο αυτό.

«Ναι, έχετε απόλυτο δίκιο με ακολουθούν αυτή τη στιγμή και άνθρωποι της γενιάς μου και άνθρωποι της επόμενης γενιάς, αλλά και της τρίτης κατά σειρά γενιάς που είναι οι σημερινοί 15άρηδες-20άρηδες. Αυτό είναι μεγάλο παράσημο για μένα, με συγκινεί αλλά ταυτόχρονα είναι αυτό που με κινητοποιεί και δείχνει ότι τα τραγούδια μου μπορούν να κερδίσουν το στοίχημα της διαχρονικότητας και αν αυτό συμβεί ή συμβαίνει, αυτό οφείλεται πάρα πολύ στο γεγονός ότι εξελίσσεται αφενός η μουσική μου, αφετέρου η φόρμα των τραγουδιών μου δεν παραμένει στάσιμη σε μία εποχή».

-Σας ρωτούν επανειλημμένα αλλά δεν γίνεται να το παραλείψουμε. Συνεχίζουμε να διάγουμε μία εξαιρετικά ασταθή και ανήσυχη περίοδο στην χώρα μας. Αιχμή του δόρατος αυτές τις μέρες είναι οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων της ΔΕΗ κόντρα στην ιδιωτικοποίηση της. Πώς σχολιάζετε την όλη κατάσταση. Η κυβέρνηση μας μιλά για ανάπτυξη και από την άλλη πιάσαμε πρωτιά πανευρωπαικά στην ανεργία και ιδιαίτερα των νέων.

«Αυτό που συμβαίνει στη χώρα μας εδώ και 4 χρόνια δεν είναι τίποτα άλλο παρά μία ανθρωπιστική καταστροφή. Όταν μιλάμε για κοινωνία με ανεργία που ακουμπάει το 30%, όταν μιλάμε για μία κοινωνία όπου οι φτωχοί άνθρωποι μετά τους ανέργους είναι πάνω από 20-25% και όταν η περίφημη μεσαία τάξη, που ήταν στυλοβάτης της οικονομικής ανάπτυξης στην Ελλάδα, κατακερματίζεται το αποτέλεσμα είναι ανθρωπιστική καταστροφή. Όλες αυτές οι πολιτικές που ασκήθηκαν από τις 3 κυβερνήσεις τις μνημονιακές, ήταν πολιτικές βάρβαρες, πολιτικές που μας οδήγησαν όλους εδώ.

Η μοναδική λύση είναι αυτό να σταματήσει γρήγορα γιατί μόνο αν σταματήσει αμέσως τότε υπάρχει περίπτωση τα επόμενα χρόνια να ξεκινήσει η πραγματική ανάκαμψη που όμως θα σημαίνει ανάκαμψη με τα εργασιακά δικαιώματα στη θέση τους, με τον κόσμο να εργάζεται γιατί η εργασία είναι δικαίωμα και δεν στο παραχωρεί κανένας έτσι “χατιρικά”, μόνο τότε μπορούμε να χαμογελάσουμε , όταν κάποια στιγμή μετά από 3-4 χρόνια, όταν σταματήσουν τα μνημόνια θα ξυπνάμε το πρωί και τα παιδιά θα έχουν γάλα να πιούν».

*Να θυμίσουμε ότι η παράσταση των Θάνου Μικρούτσικου, Γιάννη Κότσιρα και Ρίτας Αντωνοπούλου είχε μία εντυπωσιακή υποδοχή από το κοινό την περασμένη περίοδο στον «Σταυρό του Νότου» στην Αθήνα.

Την μουσική παράσταση πλαισιώνουν 6 εξαιρετικοί σολίστ, οι εξής:

Θύμιος Παπαδόπουλος: πνευστά, ενορχηστρώσεις,

Άκης Κατσουπάκης: πιάνο, ενορχηστρώσεις,

Άκης Γαβαλάς: τύμπανα,

Γιάννης Γρυπαίος: μπάσο,

Βαγγέλης Μαχαίρας: μπουζούκι,

Κώστας Μιχαλός: κιθάρα,

Επιμέλεια ήχου: Γιώργος Κορρές

Επιμέλεια φωτισμού: Ανδρέας Κούρτης

Τιμές εισιτηρίων:

Προπώληση - 13 ευρώ

Tα πρώτα 500 εισιτήρια κοστίζουν 10 ευρώ.

Το βράδυ της συναυλίας στην πόρτα – 15 ευρώ.

Εισιτήρια προπωλούνται στα εξής σημεία:

Musical, Discover, καφέ Oro antico και Everest.

Οι πόρτες ανοίγουν στις 20.00

Στον χώρο θα υπάρχουν και καρέκλες ενώ μετά το τέλος της συναυλίας θα υπάρχουν αστικά λεωφορεία για να μεταφέρουν όσους δεν έχουν μεταφορικό μέσο, στο κέντρο της Πάτρας.

*O προαύλιος χώρος του ΕΑΚ Δ. Τόφαλος στο Προάστιο της Πάτρας ξεκίνησε από το φετινό καλοκαίρι να λειτουργεί ως συναυλιακός χώρος χάρη στην πρωτοβουλία της ομάδας του χειμερινού πολιτιστικού χώρου της Πάτρας, «Μικρός Πρίγκιπας».

*Να προσθέσουμε τέλος ότι για την συνέντευξη με τον Θάνο Μικρούτσικο ήταν πολύτιμη η βοήθεια της Λου Μακροπούλου και της Βίκυς Σταύρου.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture