Back to Top

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Νίκος Τζανάκος: "Από το 2011 προβλέπεται υπογειοποίηση από το Ρίο"

Νίκος Τζανάκος: "Από το 2011 προβλέπεται υπογειοποίηση από το Ρίο"

Από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο

Από το 2011 προβλέπεται από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο η υπογειοποίηση του τρένου  από το Ρίο αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Νίκος Τζανάκος, επικεφαλής της παράταξης "Πάτρα η δική μας πόλη".

Αναλυτικά αναφέρει: "Βασική προϋπόθεση για να τοποθετούμεθα και να παίρνουμε αποφάσεις, για κάθε πρόβλημα της πόλης, είναι η γνώση,  η επίκληση και τελικά η εφαρμογή  του Γενικού της Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ).

Το ΓΠΣ το οποίο θεσμοθέτησε η ίδια η πολιτεία, αποτελεί και χρήσιμο και δεσμευτικό εργαλείο, τόσο για τις  κυβερνήσεις όσο και για το Δήμο, με θεματοφύλακα τον ίδιο  το Δήμαρχο κατά το νόμο.  Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό πως στην αιτιολογική έκθεση για τη θεσμοθέτηση των ΓΠΣ, αναφέρεται από τους επαΐοντες του αρμόδιου Υπουργείου:

 «Επιτέλους πρέπει να διορθωθεί το δημοκρατικό έλλειμμα της σύγχρονης Ελλάδας και οι αντίστοιχες στρεβλώσεις στην ανάπτυξη των πόλεων, οι οποίες δημιουργούνται από τις αυθαίρετες παρεμβάσεις τόσο του κράτους, όσο και των ιδιωτών». Επίσης αναφέρεται πως:

 «η κεντρική διοίκηση και κατ' επέκταση η νέα διακυβέρνηση έχει μπροστά της όχι ’άλλο ένα μεγάλο στοίχημα να κερδίσει’, όπως συνήθως ακούγεται, αλλά μια υποχρέωση προς τους πολίτες της, που πρέπει να τηρηθεί.

 Το κράτος θα καταφέρει, (ισχυρίζεται η τότε κυβέρνηση), να υπερβεί τους γνωστούς εντυπωσιασμούς και τα ευχολόγια και θα οδηγήσει την Πάτρα σε μια αλλαγή φυσιογνωμίας με σεβασμό για το ιστορικό της παρελθόν και με επίγνωση για τη μελλοντική της βιώσιμη ανάπτυξη. Θα αποκτήσει το πρώτο σχέδιο που θα ορίζει την εξέλιξή της.

 Το ΓΠΣ θα προσφέρει για πρώτη φορά ένα σταθερό πλαίσιο αρχών, κατευθύνσεων και στόχων για την ανάπτυξή της Πάτρας.  Έχει ταυτόχρονα περιβαλλοντική και αναπτυξιακή σημασία. διαχειρίζεται τα μεταφορικά δίκτυα και προτείνει παρεμβάσεις στον ιστό της πόλης, για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς της».

Με λίγα λόγια όλες οι κυβερνήσεις από το 1997 έως και το 2011 (κυβερνήσεις Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ) έδωσαν τις παραπάνω κατευθύνσεις για το ΓΠΣ και δεσμεύτηκαν για την υλοποίησή τους.

   Για την Πάτρα το ΓΠΣ μελετήθηκε με εντολή και χρηματοδότηση της πολιτείας, από το 2005 έως και το 2010 οπότε και ολοκληρώθηκε (Δήμαρχοι Καράβολας και Φούρας). Μετά από μαραθώνια και με βάσανο 6 ετών  διαβούλευση με την πόλη, στην οποία έλαβε μέρος και ο τελευταίος συλλογικός φορέας και  αφού το τελικό αποτέλεσμα ελέγχτηκε και υιοθετήθηκε από τα εντεταλμένα όργανα της Πολιτείας, υπογράφηκε  από την πολιτεία και δημοσιεύθηκε  σε ΦΕΚ το 2011.

Δημιουργήθηκε κατά κοινή ομολογία ένα από τα πιο σύγχρονα ΓΠΣ, με κύριο προσανατολισμό τη βιώσιμη ανάπτυξη, μέσα από την αλλαγή φυσιογνωμίας της πόλης.  

Ένα από τα βασικά του χαρακτηριστικά, η αλλαγή φυσιογνωμίας και στροφής της πόλης προς τη θάλασσα, με κύριο χαρακτηριστικό την ποιότητα ζωής των κατοίκων της με παράλληλη  ανάπτυξή της, είναι και η προτεινόμενη υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής, από την είσοδο της πόλης στο βόρειο άκρο του Καστελλόκαμπου, ενώ συγχρόνως πάνω στην παλιά γραμμή δημιουργείται γραμμικό πάρκο (πράσινο). Από το 2011 λοιπόν, κράτος και πόλη έχουν συμφωνήσει και δεσμευτεί για υπογειοποίηση και ανάπτυξη της πόλης προς το μέλλον, με βάση αυτή την προϋπόθεση.

   Η υποχρέωση είναι και για τις δυο πλευρές, πως αν θέλουν να τροποποιήσουν κάτι από το ΓΠΣ, την υπογειοποίηση π.χ. αναγκαία και ικανή συνθήκη πρέπει να είναι η αναθεώρηση του ΓΠΣ, σε όλες εκείνες τις παραμέτρους του σχεδιασμού οι οποίες επηρεάζονται από την όποια διαφορετική χάραξη  π.χ. την επίγεια ή την έξω από την πόλη. 

    Η παράταξή μας συμμετείχε ουσιαστικά και πρωταγωνίστησε σε όλες τις περιγραφόμενες παραπάνω εξελίξεις και τις στήριξε δυναμικά. Τα τελευταία χρόνια μετά το 2011 μάταια προσπαθούσαμε να πείσουμε πως πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το ΓΠΣ, γιατί είναι το μόνο μας όπλο, το οποίο θα αποκτήσει ιδιαίτερη αξία και δυναμική αν το κάνουμε κτήμα των συνδημοτών μας. Κάποιοι όμως προσπάθησαν να το απαξιώσουν και κατάφεραν να το αποκρύψουν. Η εκτίμησή μας είναι πως σήμερα μπορούμε να περιγράψουμε και να καταγράψουμε το λόγο που κινήθηκαν με τέτοια υστεροβουλία.

     Αναφέρουμε τα παραπάνω διότι η ιστορία δυστυχώς, μετά το 2011 καταγράφει στρεβλώσεις, οι οποίες προκλήθηκαν από τους εκ του νόμου θεματοφύλακες του ΓΠΣ. Σε αυτό το σημείο θα επανέλθουμε σύντομα.

      Να επισημάνουμε επιπλέον, πως το ίδιο το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Σιδηροδρόμων, στα πλαίσια του Γ ΚΠΣ, για να μην δημιουργήσει πρόβλημα στην πόλη, προέβλεπε την υπογειοποίηση και την ανάδυση της γραμμής εντός των νέων λιμενικών εγκαταστάσεων.

   Ανεξάρτητα πάντως από τα παραπάνω, πιστεύουμε πως ουδείς έχει δικαίωμα να αυθαιρετεί και να κινείται σε διαφορετικό προσανατολισμό  από εκείνον του ΓΠΣ, δίχως τουλάχιστον παράλληλη, τεκμηριωμένη  πρόταση αλλαγής του. Τέτοια πρόταση, όπως ο νόμος ορίζει προκειμένου να τεθεί σε διαβούλευση με την πόλη με σκοπό να  επιτευχθεί αναθεώρηση, ουδείς έχει επιχειρήσει να προτείνει.

   Κατά τη διάρκεια ενός από τα τελευταία δημοτικά συμβούλια ο Δήμαρχος κ. Κ. Πελετίδης για πολλοστή φορά τα τελευταία 6 χρόνια, ανέφερε πως το ΓΠΣ της πόλης υπογειοποιεί τη σιδηροδρομική γραμμή από το ύψος της οδού Κανελλοπούλου. Συνειδητά το αναφέρει λανθασμένα προκειμένου να αποκρύψει πως τότε δεν το ψήφιζε ή πράγματι δεν το γνωρίζει;

   Για να ξεκαθαριστεί λοιπόν μια για πάντα το θέμα, μήπως και αποφασίσουμε σε αυτήν την πόλη να εφαρμόζουμε και υποστηρίζουμε τους νόμους και εν τέλει ομονοήσουμε, δημοσιοποιούμε τι ακριβώς αναφέρει το ΦΕΚ του ΓΠΣ.

     « Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Πατρών ΦΕΚ 358/30 Δεκεμβρίου 2011

Αρθρο 12. σελ. 3499. Στ. Υποδομές Μέσων Σταθερής Τροχιάς.

   Στα πλαίσια της αναβάθμισης των υποδομών μέσων σταθερής τροχιάς προβλέπονται μετά την εκπόνηση των απαιτούμενων ειδικών μελετών.

   Υποβιβασμός της γραμμής από το βόρειο άκρο της Δημοτικής Ενότητας στον Καστελλόκαμπο μέχρι το νέο λιμάνι.

Αρθρο 13. Περιβαλλοντική Αναβάθμιση ΠΣΠ. Σελ. 3499

Σ1. Κατρελλόκαμπος-Παραλία Προαστίου- Αγιος Παντελεήμονας.

 Μετά τη βύθιση της σιδηροδρομικής Γραμμής, ολόκληρη τη συνοικιία διαπερνά το γραμμικό πράσινο που διαμορφώνεται σε όλο το εύρος της ζώνης του Ο.Σ.Ε.  με διαδρομές πεζών, ποδηλάτων και ήπιο αυτοκινητόδρομο δυο κυκλοφοριακών λωρίδων.

 Μετατρέπονται σε παραποτάμιο-παραθαλάσσιο άλσος τα 8 εκτάρια περίπου του οικοπέδου ιδιοκτησίας ΟΕΚ. Για τις ανάγκες του οργανισμού θα αποδοθεί αντίστοιχη ιδιοκτησία σε άλλο σημείο του ΠΣΠ ή των ΠΕΠΔ1 και ΠΕΠΔ2

Σ4. Εξω Αγυιά-Αγυιά-Γλυφάδα/Παναχαϊκή-Αγία Σοφία-Νόρμαν.

   Συνεχίζεται το γραμμικό πράσινο στην διαδρομή της βυθισμένης σιδηροδρομικής Γραμμής με τους ίδιους όρους της Σ1. Οι τρεις Π.Ε. (Παναχαϊκή, Αγία Σοφία, Νόρμαν) αποκτούν θαλάσσιο μέτωπο».

   Τέλος σας παρουσιάζουμε αποσπάσματα του πολεοδομικού χάρτη, ο οποίος αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του εγκεκριμένου ΦΕΚ και δείχνει τη σιδηροδρομική γραμμή να εισέρχεται στον Καστελλόκαμπο από το Ρίο, υπογειοποιημένη. Ελπίζουμε πως κάποιοι αυτή τη φορά, θα κάνουν τον κόπο να ανοίξουν και να διαβάσουν το ΦΕΚ του ΓΠΣ, ώστε να μην παραπληροφορούν και εκμεταλλεύονται τους συνδημότες μας.

   Ελπίζουμε πως επιτέλους θα αρχίσουμε να ακολουθούμε κανόνες, να συνεννοούμεθα, να διαβάζουμε και να σεβόμαστε τις επιτυχημένες κυρίως προσπάθειες των προηγούμενων δημοτικών αρχών και το κυριότερο, να βλέπουμε μακροπρόθεσμα με το μάτι των επόμενων γενεών την ανάπτυξη της πόλης.

  Εν κατακλείδι το ΓΠΣ, εξακολουθεί να αποτελεί την πρόταση τόσο της πολιτείας όσο και της πόλης, και οφείλουμε να μην επιτρέψουμε την αλλοίωση του και τη συνέχιση της στρεβλής ανάπτυξης της πόλης.

Δημοτική Παράταξη

Πάτρα: η δική μας πόλη

Νίκος Τζανάκος

Σχόλια

Ειδήσεις