Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Τα ηλεκτρικά πατίνια που έχουν "κατακτήσει" Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι θέμα χρόνου να έρθουν στην Πάτρα

Τα ηλεκτρικά πατίνια που έχουν "κατ...
Παπαδάκου Γωγώ
[email protected]

Επιφυλάξεις και προβληματισμοί για τη χρήση τους

Τα ηλεκτρικά πατίνια πρωταγωνίστησαν στη μεταφορά Αθηναίων και Θεσσαλονικέων τον περασμένο χειμώνα και τον περασμένο χρόνο σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις, στις μετακινήσεις εντός της πόλης προκαλώντας αφενός πολλές συζητήσεις για την ευκολία στην ενοικίαση και τη χρήση αφετέρου γκρίνιες και διαμαρτυρίες για τον τρόπο οδήγησης και τους κινδύνους ατυχήματος.

Σήμερα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη οι εταιρείες Lime και Hive διαθέτουν εκατοντάδες απ' αυτά, με τον ακριβή τους αριθμό ωστόσο να μην έχει γίνει ακόμη γνωστός από καμία εκ των δύο εταιρειών.

Από την πρώτη στιγμή της έλευσης των πατινιών, όλοι μιλούν για ένα από τα πιο καινοτόμα μέσα μεταφοράς που έχουν φτάσει ποτέ στην πόλη, έτοιμο να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο κινούμαστε. Κι αυτό δεν αφορά μόνο την πρωτεύουσα και τη συμπρωτεύουσα αλλά και όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας, όπως η Πάτρα, στις οποίες είναι θέμα χρόνου να επεκταθεί αυτός ο εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης. Με την προυπόθεση βέβαια ότι θα υπάρξουν οι πεζόδρομοι, οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια στα οποία θα μπορούσαν να κινηθούν τα συγκεκριμένα μέσα και σιγουρα με την ευχη ότι δεν θα έχουν τύχη των δημοτικών ποδηλάτων που ξηλώθηκαν μέσα σε λίγους μήνες και … εξαφανίστηκαν.

Οι μετακινήσεις με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έχουν προκαλέσει και αντιδράσεις κυρίως για το κενό που υπάρχει σε ο,τι αφορά τις προυποθέσεις ασφάλισης για το ενδεχόμενο τροχαίου ατυχήματος.

Στις αρχές της άνοιξης περίπου στη Θεσσαλονίκη ένας 16χρονος χειριστής ενοικιαζόμενου ηλεκτρικού πατινιού συγκρούστηκε στην Καλαμαριά με διερχόμενο αυτοκίνητο, με συνέπεια να τραυματιστεί και να διακομιστεί σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης για την παροχή πρώτων βοηθειών. Αυτό ήταν το πρώτο επισήμως καταγεγραμμένο τροχαίο με ηλεκτρικό πατίνι στη χώρα.

Τα πατίνια δεν ασφαλίζονται μέχρι στιγμής. Μπορεί να ασκηθεί δίωξη μόνο αν υπάρξει αστική ευθύνη. Πολλοί ωστόσο σκέφτονται ήδη, να δημιουργηθεί κάποια κάλυψη και για εκείνα.

Τα πατίνια λειτουργούν ως εξής: οι χρήστες που θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν κατεβάζουν από το διαδίκτυο την εφαρμογή των εταιρειών, πληκτρολογούν τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου και αφού το κάνουν, λαμβάνουν έναν κωδικό τον οποίο σκανάρουν πάνω στον πατίνι που με τη σειρά του ξεκλειδώνει και είναι πια έτοιμο για χρήση.

Τα εν λόγω μέσα μεταφοράς μπορούσαν να πιάσουν ταχύτητα της τάξεως των 25 χιλιομέτρων την ώρα.

Μέχρι πρότινος –τουλάχιστον όσον αφορά τη Lime– καθώς ύστερα από το περιστατικό στη Θεσσαλονίκη που οδήγησε και σε εισαγγελική παρέμβαση και τη συνεννόηση με την ομάδα εργασίας που δημιούργησε ο δήμος Αθηναίων επί του θέματος, το όριο ταχύτητας έπεσε στα 20 χιλιόμετρα.

Κάτω απ' αυτές τις συνθήκες, το ζήτημα που θέτει είναι κατά πόσο πρέπει να θεωρείται νόμιμη η χρήση τους από ανήλικους. Σύμφωνα με τους όρους χρήσης των πατινιών της εταιρίας Lime, έτσι όπως αναγράφονται στην εφαρμογή, η οδήγησή τους επιτρέπεται μόνο στα άτομα που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους.

Ένα άλλο θέμα που έχει ανακύψει και προβληματίζει σχετικά με τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών είναι η χρήση τους από μικρότερες ηλικίες και ο τρόπος που τα διαχειρίζονται. Προ καιρού υπήρξε επίσημη καταγγελία στο δήμο Αθηναίων για νεαρούς που έκαναν αγώνες δρόμου με τα πατίνια χωρίς την απαραίτητη χρήση κράνους για το ποιος θα φθάσει πιο γρήγορα στην παραλιακή στις 10.30 το βράδυ.

Έτσι η εταιρεία αποφάσισε να απαγορεύσει   τη χρήση των πατινιών στις μεγάλες λεωφόρους της Αθήνας.

Το ζήτημα σχετικά με το πού τελικά θα πρέπει να επιτρέπεται η χρήση των πατινιών στις πόλεις και πού όχι έχει αρχίζει να ταλανίζει αρκετούς.

Και μπορεί στις εφαρμογές των εταιρειών να επισημαίνεται συγκεκριμένα πως δεν επιτρέπεται η οδήγησή τους στους δρόμους και τα πεζοδρόμια, παρά μόνο στους ποδηλατόδρομους, ωστόσο αν κινηθεί κανείς στην πόλη θα δει πως κάτι τέτοιο δεν τηρείται.

Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που θέτει ερωτήματα γύρω από τη χρήση τους και την τήρηση του ΚΟΚ.

Οι μεγαλύτερες αντιδράσεις φαίνεται πως έχουν προκληθεί στην Γαλλία, όπου τα συγκεκριμένα πατίνια ήταν διαθέσιμα πολύ καιρό πριν φτάσουν στην Ελλάδα.

Η Γαλλία αποφάσισε να επιβάλλει αυστηρά πρόστιμα σε όσους τα χρησιμοποιούν ανεξέλεγκτα, μ' αυτούς που τα οδηγούν σε πεζοδρόμια και πεζοδρόμους να απειλούνται με πρόστιμο 135 ευρώ.

Είχε προηγηθεί η αποκάλυψη των σοκαριστικών στοιχείων από τη Le Parisien, σύμφωνα με τα οποία τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα πατίνια προκάλεσαν 284 τραυματισμούς και πέντε θανάτους στη χώρα το 2017 και περιγράφονταν ως «πολύ γρήγορα και αθόρυβα και ως εκ τούτου επικίνδυνα».

Οι κάτοικοι του Παρισιού, από την άλλη, έχουν εξοργιστεί που τα πατίνια αφήνονται στη μέση πεζοδρομίων και εισόδων.

Οι μεγαλύτερες αντιδράσεις γύρω από τη χρήση των ηλεκτρονικών πατινιών φαίνεται πως έχουν προκληθεί στην Γαλλία.   Κάτι τέτοιο φαίνεται πως αρχίζει να συμβαίνει και στην Αθήνα. Η λύση που πρέπει να υλοποιηθεί, σύμφωνα το δήμο Αθηναίων, είναι να δημιουργηθούν κοινόχρηστοι χώροι για να μπορούν να αφήνουν και να παίρνουν ξανά τα πατίνια οι Αθηναίοι.

Η έκρηξη του συγκεκριμένου μέσου μεταφοράς στην Ελλάδα έχει πιάσει απροετοίμαστους τους πάντες στη χώρα.

Δεν έχουν πινακίδα και δεν χρειάζεται άδεια οδήγησης για να τα χρησιμοποιήσει κανείς. Το μόνο που μπορεί να κάνει η αστυνομία είναι να σταματήσει τον οδηγό και να μεταφέρει το πατίνι σ' έναν χώρο απ' όπου θα το παραλάβει εκ νέου η εταιρεία.   Την άποψη της θέσπισης όρων σχετικά με τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών φαίνεται να υποστηρίζει μεγάλο μέρος των κατοίκων της Αθήνας   Πρέπει να ισχύσουν και γι' αυτά οι κανόνες κυκλοφορίας. Δεν μπορούν να κυκλοφορούν πάνω στα πεζοδρόμια της Αθήνας.

Σε πολλά σημεία της πόλης είναι ιδιαίτερα στενά και προβληματικά, άρα το πατίνι επιδεινώνει το πρόβλημα

Την άποψη της θέσπισης όρων σχετικά με τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών φαίνεται να υποστηρίζει μεγάλο μέρος των κατοίκων της Αθήνας, καθώς σε πρόσφατο poll της LiFO, συνολικά 983 άτομα σε ποσοστό 53,7% θεωρούν πως πρέπει να περιοριστούν και να υπάρξουν πρόστιμα για τους παραβάτες.

Ήδη η ομάδα εργασίας του δήμου Αθηναίων ετοιμάζει πόρισμα για το ζήτημα. Μένει να αποδειχθεί αν τελικά και ποιες αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο θα προκύψουν γύρω απ' τη χρήση των νέων ηλεκτρικών πατινιών.

*στοιχεία lifo

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις