Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

/

Πάτρα: Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου στην ημερίδα "Δημοκρατία στο Μεταίχμιο"

Πάτρα: Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου στην ημερ...

Η ομιλία του

Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου μίλησε στην ημερίδα του Ιδρύματος Ανδρέας Παπανδρέου με θέμα "Δημοκρατία στο Μεταίχμιο".

Η ομιλία του

"Αγαπητές Κυρίες, Αγαπητοί Κύριοι,

 Θέλω να σας ευχαριστήσω για τη συμμετοχή σας στη σημερινή εκδήλωση του Ιδρύματος Ανδρέας Παπανδρέου.

 Να ευχαριστήσω και τους διακεκριμένους ομιλητές μας,που δέχτηκαν να συμμετάσχουν στην ημερίδα αυτή.

 Να εκφράσω τη χαρά μου για το γεγονός ότι οι εκδηλώσεις του Ιδρύματος Ανδρέας Παπανδρέου στην Πάτρα,αποκτούν χαρακτήρα θεσμού.

 Προωθούμε το διάλογο για τη Δημοκρατία, παράγουμε σημαντικό υλικό για πολιτική δράση και προτάσεις που αφορούν και στην περιοχή μας.

 Στόχος μας είναι όλοι οι πολίτες, ανεξαρτήτως του αντικειμένου ενασχόλησής τους, να μπορούν να συμμετέχουν και να συμβάλλουν στο δημοκρατικό αυτό διάλογο.

 Ξεκινώντας ανορθόδοξα, από το αποτέλεσμα, όχι από τις αιτίες, αναφέρω το έλλειμμα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και πολιτικής.

 Μια αμφισβήτηση αντισυστημική, που βαθαίνει σε πολλές κοινωνίες.

 Και δεν μιλώ για καθεστώτα αυταρχικά ή δικτατορικά.

Γιατί εκεί δύσκολα εκφράζεται η κοινωνία, παρά μόνο ως εξέγερση.

Μιλώ για κοινωνίες που διέπονται από μια κανονικότητα δημοκρατική.

Που όμως, φαίνεται ότι και σε αυτές, σήμερα, υπάρχει μια βαθύτερη αποξένωση από το σύστημα.

 Αυτή η αμφισβήτηση τείνει να συμπαρασύρει και την έννοια της Δημοκρατίας.

Όσοι ζήσαμε εποχές δικτατορίας, αυταρχισμού, κατα πίεσης και καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θεωρούμε αυτονόητη την ανάγκη της Δημοκρατίας.

Όμως, αυτή η θέση δεν είναι σήμερα πια αυτονόητη. 

Αμφισβητούνται από πολλούς βασικές αρχές, πρακτικές και αξίες της Δημοκρατίας.

 Η αλήθεια είναι ότι ζούμε αλλεπάλληλες κρίσεις, το κραχτου 2008, στη Wall Street, και την οικονομική κρίση πουχτύπησε εμάς και άλλους Ευρωπαίους, το 2009, τα συνεχιζόμενα κύματα προφυγιάς, τη μεγάλη - γιατί υπήρχαν και άλλες πιο περιορισμένες - πανδημία, την εντεινόμενη κλιματική κρίση μαζί με την ενεργειακή κρίση, αλλά και τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις που ανατρέπουν τις εργασιακές σχέσεις.

 Όλα τα παραπάνω προκαλούν ανασφάλεια, αβεβαιότητα, ακόμα και φόβο, αλλά και αμφισβήτηση.

 Η αποξένωση ή και ο φόβος, εκφράζονται με διάφορους τρόπους:

 - Τον ωχαδελφισμό, τη μοιρολατρία που εκφράζεται με απόσυρση ή και αποστροφή για την πολιτική ζωή και τις εκλογές και καταλήγει σε μεγάλη αποχή - κάτι που βλέπουμε και στην Ελλάδα.

 - Τη φυγή, ακόμα και τη μετανάστευση σε αναζήτηση καλύτερης μοίρας - φαινόμενο γνωστό στην Ελλάδα.

 - Ή ακόμα, την αναζήτηση ενός σωτήρα, μιας μαγικής λύσης που είτε θα μας εγγυηθεί την επιστροφή σε μια κανονικότητα, είτε θα μας λυτρώσει από τις κακουχίες και θα πάρει την ρεβάνς για όσα άδικα υποφέραμε. Συνήθως, προσωπικότ ητες δημαγωγικές ή και αυταρχικές που πείθουν για την ύπαρξη εύκολων παραδείσων.

 Καμία από τις παραπάνω λύσεις όμως, δεν αλλάζει ριζικά την κατάσταση.

Αντιθέτως καλλιεργείται ακόμα μεγαλύτερη απογοήτευση.

 Άρα φταίει η Δημοκρατία;

Ή μήπως το αντίθετο. 

 Γιατί γνώμη δική μου είναι, ότι δεν φταίνε ούτε οι έννοιες, ούτε οι πρακτικές, ούτε οι αξίες της Δημοκρατίας.

 Φταίει πιστεύω, το γεγονός ότι αρκετές δεκαετίες τώρα έχουμε την εκ των έσω «άλωση» της Δημοκρατίας.

 Δηλαδή, τη συστηματική και συνεχή περιθωριοποίηση του πολίτη, της κοινωνίας των πολιτών, της δύναμης της λαϊκής βούλησης μέσα από ένα κοινωνικο-οικονομικό σύστημα που συγκεντρώνει εξουσία και πλούτο και παράγει ανισότητες, ανασφάλεια, εξάρτη ση και αδικίες. Που παράγει κρίσεις.

 Άρα, το παράδοξο και η πρόκληση για εμάς τους προοδευτικούς πολίτες, είναι να ανατρέψουμε τη ροπή της συνεχούς υπονόμευσης της δημοκρατίας και με την αναζωογόνηση και εμβάθυνσή της να απαντήσουμε στα κρίσιμα ζητήματα της εποχής μας.

 Τελικά, 

Να απαντήσουμε σε αυτήν την βαθιά κρίση, με περισσότερη Δημοκρατία.

 Φίλες και φίλοι,

 Θέλουμε μέσα από αυτή την Ημερίδα να αναδείξουμε τη σημασία της έννοιας Δημοκρατία, τις σημερινές απειλές που θέτουν τη δημοκρατία σε ένα μεταίχμιο, όπως και τις νέες καινοτόμες προσεγγίσεις για το πώς εμβαθύνουμε,πώς δίνουμε οξυγόνο στη δημοκρατική μας κουλτούρα και τους δημοκρατικούς θεσμούς.

 Είναι παράλληλα, μια κραυγή αγωνίας απέναντι στον εκφασισμό της πολιτικής ζωής σε πολλές κοινωνίες αλλά και μια πρόταση ελπίδας και αγώνα για να ανακτήσουμε, επανασυστήσουμε και με καινοτόμους τρόπους εμβαθύνουμε, τη Δημοκρατία μας.

 Στεκόμαστε στη φωτεινή πλευρά της ιστορίας που εμπιστεύεται τις δυνατότητες της ανθρωπότητας και τησυλλογική σοφίας της, με την προϋπόθεση ότι θα μπορεί απελευθερωμένος ο πολίτης από εξαρτήσεις και ανασφάλεια, να συμμετέχει ενεργά στις λύσεις και στη δημιουργία.

 Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι Αρχαίοι Έλληνες αντιμετώπιζαν ως απειλή για τη δημοκρατία εκείνους που δεν συμμετείχαν στα δημόσια ζητήματα και τους αποκαλούσαν "ιδιώτες".

 Και όπως έλεγε ο Όλοφ Πάλμε, Πρωθυπουργός της Σουηδίας, για τον οποίον εγκαινιάσαμε Μουσείο στην Κρήτη προχθές, «η Δημοκρατία δεν είναι σπορ για θεατές, είναι η υποχρέωση μας να είμαστε ενεργοί συμμέτοχοι πολίτες». 

 Βέβαια, η συμμετοχική διαδικασία δεν είναι κάτι που μας δίνεται δωρεάν. Θέλει αγώνα, γιατί όπως είπα, βλέπουμε τη συστηματική αλλοίωση των δημοκρατικών θεσμών.

 Υπάρχει σήμερα πραγματική ισονομία ή βλέπουμε όλο και περισσότερο η ισχύς του δικαίου να δίνει τη θέση της στο δίκιο του ισχυρού;

 Υπάρχει σήμερα πραγματική ελευθερία έκφρασης, όταν τα ΜΜΕ αιχμαλωτίζονται με διάφορους τρόπους, από την κρατική διαφήμιση μέχρι και την απειλή της άνισης μεταχείρισης;

 Υπάρχει σήμερα η έννοια της ισηγορίας, του ίσου δικαιώματος του καθενός στο λόγο, όταν στο διαδίκτυο τα bots, δηλαδή αλγοριθμικές μηχανές,  αναπαράγουν μια φωνή εκατομμύρια φορές, ενώ η δική μας είναι μό νο μία;

 Ή όταν η σημερινή Εκκλησία του δήμου, η σύγχρονη Πνύκα, ο σημερινός δημόσιος χώρος, είναι οι ψηφιακές πλατφόρμες, τα σόσιαλ μίντια, όπου υποτίθεται ότι θα υπάρχει διάλογος πολιτών, και όμως οι κανόνες διαλόγου διαμορφώνονται από το χρήμα, όπως για παράδειγμα, απότον Elon Musk και το twitter, ή από ελεγχόμενα αυταρχικά καθεστώτα;

 Υπάρχει σήμερα εγγυημένη προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όταν κυβερνήσεις - αξιοποιώντας την νέα τεχνολογία - ξαναφτιάχνουν κρά τος φακελώματος, ένα εξελιγμένο τεχνολογικό παρακράτος για να εισβάλλει στα προσωπικά μας δεδομένα;

 Υπάρχει σήμερα δυνατότητα ουσιαστικού διαλόγου και σεβασμού της διαφορετικότητας, όταν καλλιεργείται κλίμα ακραίας πόλωσης και η διαφορετική άποψη γίνεται αντικείμενο bullying ή και ποινικοποιείται;

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις