Ο Φατίχ Ακίν μίλησε για «Το χρυσάφι του Ρήνου» και ο Τζαφάρ Παναχί, φυλακισμένος στο Ιράν, απείχε
του Γιάννη Μουγγολιά
Για μια ακόμα φορά το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η μεγαλύτερη γιορτή του σινεμά στην Ελλάδα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη από τις 3 Νοεμβρίου που άνοιξε τις πύλες του προσφέροντας στους πολυάριθμους και φανατικούς φίλους του ξεχωριστές στιγμές και αφορμές γνωριμίας με τον παγκόσμιο κινηματογράφο σε κάθε άκρη του πλανήτη. Ταινίες πρόσφατης σοδειάς που αφουγκράζονται τη σύγχρονη εποχή και τα κοσμοϊστορικά ορόσημα τα οποία σφραγίζουν και αντανακλούν τη δύσκολη ζωή των τελευταίων χρόνων αλλά και συγκροτημένες ματιές στο κινηματογραφικό παρελθόν μέσω αφιερωμάτων σε ξεχωριστούς δημιουργούς της 7ης Τέχνης, δίνουν τη δυνατότητα στο κοινό να αφουγκραστεί τον παλμό του σήμερα αλλά και να ταξιδέψει στο χτες με μόνο μέσο την αναμέτρηση με τη μεγάλη οθόνη.
Το 63Ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης καθημερινά πιστό στο ραντεβού του μέχρι την ερχόμενη Κυριακή με τους σινεφίλ τόσο στο φυσικό χώρο του σινεμά, τη σκοτεινή αίθουσα και ειδικά τις αίθουσες Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Σταύρος Τορνές, Τζον Κασαβέτις, Τόνια Μαρκετάκη, Φρίντα Λιάππα και την παραδοσιακή αίθουσα του Μακεδονικόν, όσο και μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας onlinefilmfestival γράφει τη δική του ιστορία για το 2022, χρονιά ιδιαίτερη σε διεθνές επίπεδο, κρατώντας τα όνειρα των θεατών ζωντανά.
Τις πρώτες μέρες βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη προβλήθηκαν σημαντικές ταινίες κορυφαίων και διάσημων σκηνοθετών παρουσία συντελεστών των ταινιών αυτών.

Ο ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό Τούρκος σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη με αφορμή την προβολή της τελευταίας του ταινίας «Το χρυσάφι του Ρήνου» στο «Ολύμπιον». Τον Φατίχ Ακίν συνόδεψαν ο ηθοποιός Arman Kashani και ο ράπερ Giwar Hajabi, ο οποίος ήταν ο πυρήνας της δημιουργίας του φιλμ αφού στη ζωή του βασίστηκε. Πρόκειται για μια εξαιρετική ταινία με σπουδαία εμπορική επιτυχία που σημειώνει απίστευτα νούμερα θεατών στη Γερμανία καταρρίπτοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Ταυτόχρονα πρόκειται για την παρθενική απόπειρα του Φατίχ Ακίν να σκηνοθετήσει μια βιογραφική ταινία χαρίζοντας στο είδος μια αξιοσημείωτη ταινία. Η πραγματική ιστορία του ράπερ Xatar που ξεκίνησε από το Ιράκ με την οικογένειά του σαν πρόσφυγας και από τα γκέτο πέρασε στην παρανομία μέσα από τις διαδοχικές φάσεις του μικροεγκληματία και του μεγαλέμπορου ναρκωτικών και κάποια στιγμή συνελήφθη και φυλακίστηκε λόγω μιας ληστείας χρυσού που οργάνωσε για να εξοφλήσει τα χρέη του σε ένα μεγάλο καρτέλ ναρκωτικών, με τελική εξέλιξη να ηχογραφήσει τον πρώτο δίσκο του μέσα στη φυλακή και να γίνει ένας από τους πιο επιτυχημένους σταρ της ραπ. Μια απίστευτη ζωή σαν μυθιστόρημα που γίνεται η εκκίνηση και η αφορμή στο διεισδυτικό βλέμμα του Φατίχ Ακίν να μεταμορφώσει και να απογειώσει την ιστορία δημιουργώντας ένα συναρπαστικό φιλμ το οποίο παρακολουθείται με αμείωτο ενδιαφέρον. Ο Φατίχ Ακίν κινηματογραφεί με αστείρευτα αποθέματα τόλμης, νεύρου, φρεσκάδας, μπρίο, τρυφερότητας και ευαισθησίας.
Μιλώντας στο κοινό ο Φατίχ Ακίν υπογράμμισε ανάμεσα στις πολλές δυσκολίες που αντιμετώπισε στην προετοιμασία της ταινίας (γυρίσματα κατά τη διάρκεια του κορωνοϊού, οικονομικές και τεχνικές δυσκολίες, και προσπάθεια να κερδηθεί η εμπιστοσύνη των πραγματικών προσώπων στα οποία βασίζεται το φιλμ) τον θάνατο του πατέρα του , ενώ επισήμανε ως κέρδη από αυτή τη διαδικασία τη φιλία που δημιούργησε με τον ηθοποιό του Arman και τον πρωταγωνιστή Emilio Sakraya και τον ράπερ Giwar Hajabi», που ενέπνευσε το φιλμ και του οποίου η ζωή ξεδιπλώνεται στη μεγάλη οθόνη. Όπως αποκάλυψε ο δημοφιλής σκηνοθέτης, η χιπ χοπ ήταν εξέχουσα προτίμησή του στη δεκαετία του 1980 ενώ σήμερα ένα είδος περιέργειας του έδωσε το ερέθισμα για να γυρίσει το συγκεκριμένο φιλμ. Το είδος που διακρίθηκε ο ήρωας του φιλμ είναι απόρροια των κοινωνικών ανισοτήτων και της αγεφύρωτης απόστασης πλούσιων και φτωχών.

Ιδιαίτερα αυξημένο ήταν το ενδιαφέρον του κοινού για την ταινία «Αρκούδες Δεν Υπάρχουν» του εξαιρετικού Ιρανού σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί με θέμα εξαιρετικά επίκαιρο αφού η ιστορία βασίζεται στην εξέγερση των γυναικών του Ιράν. Και επειδή ο κινηματογράφος σε πολλές ξεχωριστές περιπτώσεις αντλείται μέσα από τη γη και η ζωή είναι πιο απρόβλεπτη και από τον κινηματογράφο, ο Τζαφάρ Παναχί δεν μπόρεσε να παρευρεθεί στην προβολή της ταινίας του αφού είναι κρατούμενος και περιορισμένος από το καταπιεστικό ανελεύθερο καθεστώς της χώρας του. Ωστόσο η συγκλονιστική εικόνα της πρωταγωνίστριας της ταινίας Μίνα Καβανί (έχει αυτοεξοριστεί στο Παρίσι μην έχοντας πλέον δεσμούς με τη χώρα της) με πανό που ανέγραφε το σύνθημα «Γυναίκα, Ζωή, Ελευθερία» και ανέβασαν στη σκηνή τρεις δυναμικές ακριβίστριες να κάνει τον γύρο του κόσμου μεταφέροντας το δυναμικό διεκδικητικό μήνυμά του, ήταν τεκμήριο της ευαισθησίας του φεστιβάλ για τα κοινωνικά θέματα που ταλανίζουν τον πλανήτη με διεθνές ενδιαφέρον.
Η Μίνα Καβανί εξέφρασε στο κοινό την ικανοποίησή της που η ταινία ταξιδεύει μεταφέροντας τα μαχητικά μηνύματά της καθώς και τη χαρά της που βρίσκεται στην Ελλάδα που αγαπά. Μάλιστα αναφέρθηκε στην αγάπη της για τη Θεσσαλονίκη αλλά και για την Αθήνα και τα Εξάρχεια στα οποία έζησε τρεις μήνες. Τόνισε το μήνυμα που αποκόμισε από τον Παναχί σε αυτή την ταινία και αφορά τη δυνατότητα να είναι παρούσα με διαφορετικούς τρόπους όταν περιορίζεται η φυσική παρουσία. Η ταινία αποτελεί ένα αιχμηρό πολιτικό σχόλιο για την προσπάθεια του κράτους του Ιράν να κρατήσει ακινητοποιημένους μέσα στη βάση τους και γύρω από τα σπίτια τους τούς ανθρώπους μην επιτρέποντάς τους να βγουν εκτός προδιαγεγραμμένης πορείας. Έτσι ο τίτλος του φιλμ «Αρκούδες Δεν Υπάρχουν» είναι με συμβολικό τρόπο απολύτως ενδεικτικός της θεματολογίας και του προβληματισμού που αναπτύσσεται σε αυτό.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr








