ΘΕΑΤΡΟ

/

Κάνει πρεμιέρα η παράσταση - αφιέρωμα στην Πατρινή "Γιαννούλα η Κουλουρού"

Κάνει πρεμιέρα η παράσταση - αφιέρωμα στην Πατρινή "Γιαννούλα η Κουλουρού"

Ένα πρόσωπο τραγικό που οι συμπολίτες της εκμεταλλεύτηκαν, όπως ανέφερε η ηθοποιός στο Αθηνόραμα

Έντονο Πατρινό ενδιαφέρον κυρίως λόγω του κεντρικού θέματος & προσώπου της, έχει η παράσταση που βασίζεται στο πρωτότυπο θεατρικό έργο της Θεοδώρας Καπράλου «Γιαννούλα η κουλουρού», σε σκηνοθεσία του ηθοποιού Γιώργου Παπαγεωργίου που ανεβαίνει στον χώρο Η της Πειραιώς 260 στην Αθήνα στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών. Πρόκειται για το σκηνοθετικό ντεμπούτο του ταλαντούχου Γιώργου Παπαγεωργίου στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Διάρκεια 80 λεπτά.

Η παράσταση θα παιχθεί την Τρίτη 18/6/2019 στις 21:00 και την Παρασκευή 21/6/2019 στις 20:00.

Η πραγματική ιστορία της Γιαννούλας της κουλουρούς, που γεννήθηκε το 1868 στην Άνω πόλη της Πάτρας, έγινε λοιπόν παράσταση σε σκηνοθεσία του ευρηματικού σκηνοθέτη και ηθοποιού Γιώργου Παπαγεωργίου, που ανέθεσε τη συγγραφή ενός πρωτότυπου θεατρικού έργου μ’ αυτό το θέμα στη Θεοδώρα Καπράλου.

Η Γιαννούλα, ένα κορίτσι που πουλούσε κουλούρια στους δρόμους της Πάτρας, ζούσε με τον καημό να παντρευτεί. Η ελαφριά νοητική της υστέρηση την έκανε, όμως, αντικείμενο περίγελου στην τοπική κοινωνία. Καθώς όλο και περισσότεροι συμμετείχαν στα «δρώμενα» που στήνονταν για τους εικονικούς γάμους της με διάφορους υποψήφιους «γαμπρούς», οι φάρσες σε βάρος της απέκτησαν διαστάσεις μαζικής διαπόμπευσης. Δέκα χιλιάδες άτομα υπολογίστηκε ότι βρίσκονταν στην οδό Αγίου Νικολάου και την παραλία, συνοδεύοντας τη Γιαννούλα στην τελευταία τέτοια φάρσα που στήθηκε σε βάρος της. Μετά από αυτήν, η Γιαννούλα κατέρευσε. Πέθανε φτωχή και μόνη στην Κατοχή. Ωστόσο, η θλιβερή ιστορία της έγινε αστικός μύθος.

Η παράσταση θα επιχειρήσει να ζωντανέψει αυτόν τον μύθο με όχημα την αφήγηση, μέσω των ηθοποιών, με ζωντανή μουσική επί σκηνής, σε πρωτότυπη σύνθεση Ματούλας Ζαμάνη, και ακολουθώντας τους «δρόμους» του πατρινού καρναβαλιού, καθώς η «Γιαννούλα η κουλουρού» αποτελεί μέχρι και σήμερα τη βάση ενός παραδοσιακού δρώμενου της πατρινής Αποκριάς.

Η παράσταση περιέχει ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου

Κείμενο: Θεοδώρα Καπράλου

Σκηνογράφος: Ευαγγελία Θεριανού

Ενδυματολόγος: Βασιλική Σύρμα

Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου

Ηχολήπτης: Δημήτρης Δημητριάδης

Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα

Μουσική: Ματούλα Ζαμάνη

Βοηθός σκηνογράφου: Έλλη Παπαδάκη

Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Καλακίδης

Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Ιωάννης Λατουσάκης

Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου

Εκτέλεση παραγωγής: Νίκος Συμεωνάκης

Επικοινωνία Μαρία Τσολάκη

Παραγωγή: Goo Theater Company

Παίζουν οι: Έλενα Τοπαλίδου, Μιχάλης Συριόπουλος, Κίμωνας Κουρής, Αθανασία Κουρκάκη.

Μουσικοί: Μένιος Γούναρης, Γιάννης Κονταράτος, Ρία Ελληνίδου, Παναγιώτης Τσάκος.

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

 ΖΩΝΗ Α΄ 25€, ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ & 65+ 20€, ΖΩΝΗ Β΄ 20€, ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ & 65+ 15€,

ΖΩΝΗ Γ΄ 15€, ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ & 65+ 10€, ΑΝΕΡΓΩΝ 5€.

Σε συνέντευξη της στο περιοδικό Αθηνόραμα η Έλενα Τοπαλίδου αναφέρει πως η Γιαννούλα η Κουλουρού ήταν μία γυναίκα που γεννήθηκε και πέθανε στην Πάτρα. Οι συμπολίτες της εκμεταλλεύτηκαν την ελαφρά νοητική υστέρηση από την οποία έπασχε και τη λαχτάρα της να παντρευτεί και οργάνωσαν τρεις γάμους-φάρσες, οι οποίοι οδήγησαν τελικά την Γιαννούλα στην απόλυτη γελοιοποίηση, τη μοναξιά και την τρέλα. Ο Γιώργος Παπαγεωργίου, όπως προσθέτει η ταλαντούχα Έλενα Τοπαλίδου που υποδύεται την Γιαννούλα την Κουλουρού, «λέει συχνά πως συγκινείται από τις αληθινές ιστορίες ανθρώπων των λαικών στρωμάτων, εγώ θα συμπλήρωνα πως τον συγκινούν οι ιστορίες απλών ανθρώπων που θα έμεναν για πάντα στην ανωνυμία αν μία τρομακτική συγκυρία δεν τους είχε κάνει ήρωες σύγχρονων τραγωδιών».

Στο ερώτημα της δημοσιογράφου Μαρίας Κρύου από το Αθηνόραμα, αν το κείμενο της Θεοδώρας Καπράλου μιλάει για την Ελληνική κοινωνία, η Έλενα Τοπαλίδου απήντησε:

«Στο έργο υπάρχει η ατάκα: "Καρναβάλι και γλέντι δώσε μας και πάρε μας τη ψυχή". Αυτό ισχύει και για τους Έλληνες, τις περισσότερες φορές η κοινωνία μας συμπεριφέρεται σαν ανήλικο παιδί, παρορμητικό με ισχυρογνωμοσύνη και έλλειψη νου: “να περάσουμε καλά”. Από την άλλη βέβαια είναι φιλόξενη, αγαπησιάρα, ευσυγκίνητη και καλλιτεχνική!».   

Σχόλια

Culture