Στο "Όλα Χάθηκαν" όπου είναι ο μοναδικός πρωταγωνιστής, υποδύεται έναν γηραιό ιστιοπλόο που δίνει μία σκληρή μάχη επιβίωσης στα νερά του Ινδικού ωκεανού
TOY ΤΑΚΗ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΥ
Είναι η ταινία όπου ο αγαπητός ηθοποιός και σκηνοθέτης Ρόμπερτ Ρέντφορντ, ένας θρύλος του Χόλυγουντ χωρίς αμφιβολία με καριέρα πενήντα και πλέον ετών, ταλαιπωρήθηκε περισσότερο από κάθε άλλη που έχει κάνει ως σήμερα. Είναι η ταινία που ο 77χρονος καλλιτέχνης και μαχητικός υπερασπιστής του περιβάλλοντος και με βαθύ δημοκρατικό φρόνημα και ιδέες, λίγο έλειψε να χάσει την ακοή του από το ένα του αυτί.
Για την ακρίβεια έχασε το 60% της δύναμης και ακοής του από το ένα αυτί λόγω μόλυνσης που έπαθε μετά από γύρισμα όπου αντλίες νερού πετούσαν πάνω του με ορμή νερό, σε μία από τις σκηνές της καταιγίδας στην ιδιαίτερη περιπέτεια επιβίωσης «All is Lost – Όλα Χάθηκαν» του 39χρονου Τζέι Σι Τσάντορ όπου ο Ρέντφορντ είναι ο μοναδικός ήρωας και πρωταγωνιστής ενώ μιλάει και ελάχιστα!
Η ταινία αυτή που ήδη στις ΗΠΑ έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές (το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει και στην Ελλάδα) και σε περιορισμένη διανομή στις αίθουσες έχει φτάσει τα σχεδόν 2 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις, από σήμερα 7 Νοεμβρίου 2013 βγαίνει από την εταιρεία Audiovisual Enterprises στην Ελλάδα (και στην Πάτρα στα Ster Cinemas, στη Βέσο Μάρε σε 2 μάλιστα αίθουσες, στην 1 και 3) και αξίζει πραγματικά να σπεύσετε να δείτε το one man show στην κυριολεξία, ένα master class ηθοποιίας του Ρέντφορντ όπως το χαρακτήρισε ο κριτικός του περιοδικού Rolling stone.
Ο επώδυνος αυτός ρόλος ενός μεγάλης ηλικίας αλλά σε καλή φυσική κατάσταση ιστιοπλόου που πλέει με το 19 μέτρων σκάφος του, το Virginia Jean κάπου ανοικτά στον Ινδικό ωκεανό και βρίσκεται ξαφνικά να παλεύει για την επιβίωση και την σωτηρία της ζωής του, είναι πολύ πιθανό όπως γράφεται ήδη από πολλούς κριτικούς, να φέρει τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ ως τις υποψηφιότητες των Βραβείων Όσκαρ 2014 (η απονομή θα είναι στις 2 Μαρτίου). Ήδη εκτός του Ρέντφορντ ακούγεται έντονα το όνομα του Τομ Χανκς (θαυμάσιος και συγκινητικός στο «Captain Philips», άλλη μία συγκλονιστική ιστορία επιβίωσης) αλλά και του Τσιουέτελ Ελιτζόφορ στο συγκινητικό «12 Χρόνια Σκλάβος».
Το αξιοσημείωτο επίσης στην περίπτωση του Ρόμπερτ Ρέντφορντ (από τους πιο δημοφιλείς ηθοποιούς στις ΗΠΑ και όλο τον κόσμο τις δεκαετίες του ’70 και ’80 που ωστόσο είχε δεχτεί συχνά τα πυρά των κριτικών όπως της δύσκολης Pauline Kael σε σημείο να θεωρείται ως όχι ιδιαίτερα εκφραστικός ή ότι επαναλάμβανε συχνά τον εαυτό του ή ότι δεν ήταν τολμηρός στις επιλογές των ρόλων του) είναι ότι για τις ανάγκες του «Όλα Χάθηκαν» έκανε σχεδόν όλες τις δύσκολες σκηνές μόνος του χωρίς κασκαντέρ αν και υπερήλικας πλέον στα 77 του με πρόβλημα όρασης (δεν το έχει κρύψει ότι έχει πρεσβυωπία) αλλά και πρόβλημα αρθρίτιδας.
Ο Ρέντφορντ εντυπωσίασε όλο το τεχνικό τιμ και τον σκηνοθέτη της ταινίας «Όλα Χάθηκαν» με την θέληση του, την αφοσίωση του στο ρόλο του που μάλιστα δεν έχει καν όνομα (στους τίτλους τέλους αναφέρεται μόνο ως ο Άνθρωπος Μας) και την καλή φυσική του κατάσταση!
Ανέβηκε στο πανύψηλο κατάρτι σε μία σκηνή, βούτηξε στα νερά του ωκεανού, άφησε το άλλοτε πανέμορφο πρόσωπο του (πλέον ρυτιδιασμένο αλλά πάντα με εκείνο το ζεστό, γοητευτικό γαλανό βλέμμα) να γίνει κατακόκκινο από τον ήλιο και σε μία άλλη σκηνή πήδηξε από το σκάφος με σχεδόν κίνδυνο της ζωής του.
«Δεν θα το πιστέψετε αλλά μετά το γύρισμα που ανάγκαζε τον Ρέντφορντ να είναι βρεγμένος για πολλή ώρα, τον έβλεπα στο ξενοδοχείο να κάνει και δύο απλωτές στην πισίνα για να κρατιέται σε φόρμα!», δήλωσε ο Τζέι Σι Τσάντορ.
Τα γυρίσματα έγιναν ανοικτά του Λος Άντζελες, στον Ειρηνικό ωκεανό αλλά και στα Baja στούντιο, στο Μεξικό όπου στις εκεί τεράστιες δεξαμενές νερού είχε γυριστεί ο Τιτανικός του Τζέιμς Κάμερον. Ακόμα γυρίσματα έγιναν στα ανοιχτά κοντά στις Μπαχάμες.
Όσο για την χαρισματική φωνή του Ρέντφορντ (μία ακόμα ιδιαιτερότητα του «All is Lost») ακούγεται μόνο στο ξεκίνημα όπου ο ήρωας διαβάζει ένα λιτό μήνυμα με αποδέκτη προφανώς την οικογένεια του όπου λέει ότι «τουλάχιστον προσπάθησα» και σε ορισμένες στιγμές έντασης στη διάρκεια του φιλμ.
Θεαματικό και συγκλονιστικό, έχει χαρακτηριστεί το φιλμ από σοβαρά έντυπα του εξωτερικού. Το επίσης σπάνιο για τα δεδομένα Αμερικανικής κινηματογραφικής παραγωγής είναι ότι το σενάριο ήταν συνολικά μόλις 31 σελίδες και ο προυπολογισμός της παραγωγής 9 εκατομμύρια δολάρια ενώ εκτός από την ερμηνεία, την καλύτερη εδώ και χρόνια του Ρέντφορντ, εύσημα αποδίδονται και στην σκηνοθετική δουλειά του Τσάντορ (Margin Call), στην μουσική του Άλεξ Έμπερτ και στην διεύθυνση φωτογραφίας.
Η γνωριμία του Ρέντφορντ με τον Τζέι Σι Τσάντορ είχε γίνει στο Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου του Σάντανς όπου προίσταται ο Ρέντφορντ. «Αυτό που με παρακίνησε πέρα από το σενάριο και την ιδέα, ήταν ότι ο Τζέι Σι ήταν ίσως ο μοναδικός σκηνοθέτης όλα αυτά τα σχεδόν 30 χρόνια του Φεστιβάλ του Σάντανς που μου ζήτησε να παίξω σε ταινία του. Κανένας άλλος ως τώρα δεν το είχε κάνει», ομολόγησε σε συνέντευξη του ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ.
Πάντως η αίσθηση του δέους και του σεβασμού ήταν έντονη από πλευράς του Τζέι Σι Τσάντορ προς τον βετεράνο ηθοποιό σε σημείο να απευθύνεται προς αυτόν ως «κύριε Ρέντφορντ» παρά την καθημερινή επαφή και τριβή επί 3 μήνες των γυρισμάτων. Όσο για την καλύτερη παρέα μετά τα κοπιαστικά και «βρεγμένα» γυρίσματα ήταν για το τεχνικό επιτελείο και τον παλαίμαχο σταρ, η τεκίλα!
To "Όλα Χάθηκαν" πρωτοπροβλήθηκε και έκανε αίσθηση στο φετινό Φεστιβάλ των Κανών τον περασμένο Μάιο, εκτός συναγωνισμού.
Ακολουθεί η κριτική του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου στην εφημερίδα Lifo, για την ταινία. Ο ίδιος κριτικός μίλησε για τη νέα κινηματογραφική προσπάθεια του Ρέντφορντ και σήμερα το μεσημέρι στον Alpha, στην εκπομπή της Ελένης Μενεγάκη.
«Έχουμε δει πολλές παραλλαγές, και ουσιαστικά διαφορετικές εκδοχές, του άνδρα που παλεύει με τη θάλασσα, με όλους τους αρχετυπικούς συμβολισμούς και το επακόλουθο ψυχικό κόστος. Στην δεύτερη ταινία του Τσάντορ, μετά το Margin Call, πρωταγωνιστεί μόνο ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ και δεν μαθαίνουμε τίποτε γι' αυτόν: Τον ακούμε στο ξεκίνημα να συντάσσει μια απολογητική επιστολή προς τους αγαπημένους του ανθρώπους. Έκτοτε παραμένει σιωπηλός. Φοράει βέρα. Πλέει σόλο στον Ινδικό ωκεανό. Το σκάφος του είναι ταπεινό. Αλλά ο ίδιος πρέπει να είναι ευκατάστατος, αν κρίνουμε από τα αντικείμενα στο σκάφος. Ένα αδέσποτο container τρυπάει την καρίνα. Η επικοινωνία χάνεται. Και η αυτοπεποίθηση του απειλείται. Έχουμε κάνει βέβαια την υπόθεση πως πρόκειται για έναν επιτυχημένο άνθρωπο που έχει απογοητευθεί και κάνει ένα ταξίδι απομόνωσης, περισυλλογής, ή ακόμη και συγκρατημένης απελπισίας.
Ο Ρέντφορντ, ένας ηθοποιός πασίγνωστος για πολλούς λόγους που δεν σχετίζονται πάντα με την ερμηνευτική του δεινότητα, εδώ τα δίνει όλα, χωρίς να χρειάζεται να φαίνεται πως παραδίδεται. Είναι χωρίς αμφιβολία ο καλύτερος του ρόλος και ανταπεξέρχεται δυνατά, με αυτό το ρυτιδιασμένο, στιβαρό πρόσωπο, κάτω από την οικονομία του οποίου παραμονεύουν μυριάδες εκφράσεις. Προτεραιότητα όμως έχει η δράση. Και ο ανώνυμος χαρακτήρας ("ο άνθρωπος μας" περιγράφεται λακωνικά στους τίτλους) μάχεται με τα στοιχεία της φύσης και το απόθεμα της υπομονής, της γνώσης, της στρατηγικής και της ελπίδας του.
Η μεγάλη ένσταση αυτής της ξεχωριστής, θαρραλέας ταινίας που πάει κόντρα στις περιπέτειες των καιρών μας, είναι πως ο αγώνας ενός ανθρώπου για την επιβίωση του είναι μάλλον αυτονόητος».





Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr








