Η κυριαρχία του Instagram και η ανερχόμενη αυτοκρατορία του TikTok
Chris Kogias, Filiolou, Stella Passari, Ioanna Touni, Aleksandros Kopsialis: Αν γνωρίζετε αυτά τα ονόματα, τότε είστε εξοικειωμένοι με τον κόσμο του Instagram και του TikTok, όπου ανθεί η αγορά του «influencer marketing».
Τα παραπάνω ονόματα είναι τα πέντε δημοφιλέστερα στις προτιμήσεις των εταιρειών που προωθούν προϊόντα και υπηρεσίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως αποκάλυψε ο Γιώργος Καραβοκύρης, συνιδρυτής της εταιρείας Rênfluence.
H Rênfluence ιδρύθηκε πριν από τέσσερα χρόνια και αναλαμβάνει για λογαριασμό των επιχειρήσεων διαφημιστικές εκστρατείες μέσω influencer. Στην πλατφόρμα της είναι εγγεγραμμένοι 900 influencer.
«Η πλατφόρμα καθοδηγεί τις εταιρείες στο ποιος είναι ο κατάλληλος influencer για τα προϊόντα της» εξηγεί ο Γ. Καραβοκύρης. «Έχουμε τα πραγματικά στοιχεία των influencer από την Meta (τα δημογραφικά τους στοιχεία, τα μερίδια ανδρών/γυναικών στους followers, τα ηλικιακά τους κοινά, πόσα views παίρνουν στα stories, από ποιες χώρες είναι οι followers τους, αν έχουν ψεύτικους followers κλπ), και γνωρίζουμε τα ποσά που χρεώνουν. Έτσι μπορούμε να βρίσκουμε ποιος είναι ο πιο κατάλληλος, ώστε να προσφέρουμε value for money στις εταιρείες.».
Έλληνες influencer: Ποιοι είναι
Αν και ακριβής ορισμός δεν υπάρχει, σε γενικές γραμμές ως influencer νοείται αυτός που μπορεί να επηρεάσει τους followers του σε βαθμό που να κάνει μία πραγματική διαφορά: είτε πρόκειται για κοινωνική είτε για καταναλωτική συμπεριφορά.
Στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στην διαφημιστική αγορά, ως influencer λογίζονται όσοι έχουν λογαριασμούς σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (κυρίως Instagram και TikTok) με περισσότερους από 10.000 followers. Υπάρχουν περίπου 1.500 τέτοια προφίλ. Από αυτά περίπου τα 500 ανήκουν σε εταιρείες, οπότε τα φυσικά πρόσωπα που μπορούν να λειτουργήσουν ως influencer είναι περίπου 1.000.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από την πλατφόρμα Rênfluence, σήμερα οι πιο δημοφιλείς influencer είναι:
• Kogias
• filio lou
• Stella Passari
• Ioanna Touni
• Aleksandros Kopsialis
• Fipster
• Anna Maria velli
• Madam Ginger
• Fanis Labropoulos
• Dimitris Alexandrou
• Dimitra Alexandraki
• Unboxholics
• Angelos Patsis
• Dat Lilly
• Ilias Gkotsis
• Venetia Kamara
• Dionysis Atzarakis
• Sakis Tanimanidis
• Panos Dent
• Christina Mpompa
• Fay Skorda
• Mary Synatsaki
«Αυτοί που έχουν τις μεγαλύτερες δουλειές ως influencer δεν είναι οι διάσημοι της τηλεόρασης, αλλά οι διάσημοι που έχουν γεννηθεί μέσα από τις πλατφόρμες» σημειώνει ο Γ. Καραβοκύρης. «Έχουν πολύ καλύτερο περιεχόμενο, ξέρουν να χρησιμοποιούν το Instagram όπως ο κόσμος θέλει να τους βλέπει, αφιερώνουν πάρα πολύ χρόνο σε αυτό. Είναι πολύ καλοί επαγγελματίες, με αποτέλεσμα να έχουν πολύ περισσότερους followers και views. Αν κάποιος έχει – για παράδειγμα – ένα εκατομμύριο followers, αυτό δε σημαίνει ότι αξίζει να του δώσουμε 10.000 ευρώ για να μας κάνει μια διαφήμιση, γιατί μπορεί να παίρνει μόλις 50.000 views.
Το να είναι κάποιος διάσημος, δεν σημαίνει ότι είναι καλός στο να κάνει μια ενέργεια influencer marketing. Πρέπει να παράγει καλό περιεχόμενο μέσα στην πλατφόρμα του Instagram. Οι αποτελεσματικοί influencer είναι όλη την μέρα πάνω από ένα κινητό και παράγουν περιεχόμενο, απαντάνε σε μηνύματα, μιλάνε με τον κόσμο. Είναι μια full time δουλειά σε έναν νέο κλάδο. Δεν πρέπει να κοιτάμε μόνο τον χρόνο που θα χρειαστούν για ένα συγκεκριμένο ποστ ενός πελάτη, αλλά το συνολικό χρόνο που έχουν αφιερώσει στο λογαριασμό τους, την εμπειρία και τις ιδέες που έχουν αξιοποιήσει για να χτίσουν το προφίλ τους.
Για να γίνει κάποιος επιτυχημένος influencer πρέπει να δουλεύει πάρα πολλές ώρες, να ανεβάζει πολύ περιεχόμενο, να διαβάζει πολύ και να είναι ενημερωμένος για το πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι. Τα βίντεο πρέπει να έχουν συγκεκριμένη δομή, συγκεκριμένα φίλτρα. Επίσης πρέπει να αλληλεπιδρά με το κοινό του, να απαντά στα μηνύματα και στα σχόλια, να συζητά με τους χρήστες. Δεν είναι κάτι που μπορούν να το κάνουν όλοι, για αυτό και οι καλύτεροι influencer στην Ελλάδα είναι περίπου 20».
Έλληνες influencer: Πόσα χρεώνουν
Στον αγορά των influencers υπάρχουν δύο διακριτοί κόσμοι: αυτός του Instagram και αυτός του TikTok.
Προς το παρόν, η αγορά είναι πολύ πιο ανεπτυγμένη στο Instagram και για αυτό και τα ποσά που αποκομίζουν οι influencer από τις ενέργειές τους σε αυτή την πλατφόρμα είναι υψηλότερα.
Όπως διευκρινίζουν παράγοντες της αγοράς, δεν υπάρχει «κατώφλι» στις αμοιβές των influencer. Μπορούν να ξεκινήσουν πρακτικά από το μηδέν, που σημαίνει ότι ο influencer θα λάβει ως ανταμοιβή μόνο τα προϊόντα που θα διαφημίσει. Όσο όμως ανεβαίνουν τα views, τόσο ανεβαίνουν και οι αμοιβές.
Η μέση αμοιβή για τους επιδραστικούς influencer αναφέρεται πως ανέρχεται στα 6.000-8.000 ευρώ ανά ενέργεια (δηλαδή ανά ανάρτηση). Το ποσό αυτό μπορεί να ανέβει στα 10.000 ευρώ ανά ποστ στις περιπτώσεις διαγωνισμών, όπου ο influencer ποστάρει και κάποια stories που τον υπενθυμίζουν.
Έλληνες influencer: Το μυστικό της επιτυχίας
Αυτό που έχει αξία για τους διαφημιζόμενους είναι η απήχηση που θα έχει η διαφημιστική εκστρατεία στους καταναλωτές. Σε αντίθεση με άλλα κανάλια διαφήμισης, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η απήχηση είναι – πολλές φορές – απολύτως μετρήσιμη.
«Οι εταιρείες δεν μπορούν να τα βρούνε σε κανένα άλλο μέσο τα αποτελέσματα που φέρνει αυτή τη στιγμή το influencer marketing, στο κομμάτι cost per view» υποστηρίζει ο Γ. Καραβοκύρης. «Προσφέρει το χαμηλότερο cost per view που μπορεί να πετύχει μια εταιρία στη διαφημιστική αγορά. Εκτός από τον αριθμό των καταναλωτών που βλέπουν τα stories/βίντεο ή οποιαδήποτε ενέργεια, οι influencers αποτελούν και ένα “social proof”. Μπορούν να επηρεάσουν τον κόσμο που τους ακολουθεί, σε αντίθεση με τις διαφημίσεις που μπορεί να δει ένας τηλεθεατής στη διάρκεια μίας τηλεοπτικής εκπομπής».
Ακόμα και τα 10.000 ευρώ για μία ενέργεια δεν είναι ακριβή τιμή, αναφέρει ο Γ. Καραβοκύρης. «Γιατί αν μία εταιρεία πληρώσει 10.000 ευρώ για να τη δουν ένα εκατομμύριο καταναλωτές, η τιμή αυτή είναι πολύ χαμηλή. Στην Ελλάδα ο πληθυσμός είναι 10 εκατομμύρια και το δυναμικό κοινό (δηλαδή χωρίς τα παιδιά και τους ηλικιωμένους) είναι 5-6 εκατομμύρια. Αν μία εταιρεία «πιάσει» 1.000.000 views από το δυναμικό κοινό μέσω ενέργειας στο Instagram, το κόστος των 10.000 ευρώ είναι πολύ χαμηλό.
Επίσης, για το κοινό που βρίσκεται στις πλατφόρμες είναι πολύ εύκολο να προχωρήσει σε μία αγορά. Και οι απευθείας αγορές είναι κάτι απόλυτα μετρήσιμο για τις εταιρείες. Όταν ένας influencer κάνει ένα story για ένα συγκεκριμένο προϊόν και δίνει έναν κωδικό που συνήθως προσφέρει και έκπτωση για την αγορά του προϊόντος, ο κόσμος χρησιμοποιεί το λινκ του influencer για να ψωνίσει και αυτό καταγράφεται άμεσα στα αποτελέσματα της εταιρείας. Είναι η μόνη απολύτως μετρήσιμη διαφημιστική ενέργεια και έχει μεγάλη απήχηση. Στη δική μας εταιρεία, το 70% του τζίρου αφορά σε απευθείας πωλήσεις μέσω των influencer».
Έλληνες influencer: Η αναδυόμενη αυτοκρατορία του TikTok
Προς το παρόν, το Instagram κυριαρχεί στο influencer marketing. Ωστόσο το TikTok ανεβαίνει γρήγορα και οι παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι σύντομα θα είναι κυρίαρχο.
Οι Έλληνες influencer στο TikTok είναι περίπου 1.300 άτομα και οι αμοιβές τους είναι χαμηλότερες: τα ποσά που χρεώνονται για ένα βίντεο δεν ξεπερνούν τα 4.000 ευρώ.
Όμως το κοινό του TikTok είναι πιο απαιτητικό, οι διαφημίσεις πιο «έμμεσες» και οι δημιουργοί πρέπει να προσπαθήσουν περισσότερο για να κερδίσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
«Οι χρήστες του TikTok δεν καταναλώνουν το ίδιο περιεχόμενο με αυτούς του Instagram. Είναι πιο απαιτητικοί, θέλουν ευχάριστα και ενδιαφέροντα βίντεο και συνήθως η διαφήμιση μέσα από αυτά είναι έμμεση. Το πλεονέκτημα του TikTok είναι ότι η διάχυση του βίντεο δεν περιορίζεται στον αριθμό των followers του δημιουργού. Ένα καλό βίντεο μπορεί να πάρει εκατομμύρια views ακόμα και αν ο influencer δεν έχει τόσους πολλούς followers. Αυτή τη στιγμή, όλες οι μεγάλες εταιρείες προτιμούν το TikTok, όπου το cost per view είναι χαμηλότερο».
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr