Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Πάτρα: Μία εξαιρετική ιδέα αξιοποίησης του παλαιού κτηρίου στο λιμάνι από την Έμπη Σπαθή

Πάτρα: Μία εξαιρετική ιδέα αξιοποίησης τ...
Τσίχλα Κωνσταντίνα
[email protected] , Facebook Page

Εξηγεί στο thebest την σπουδαιότητα του κτιρίου

Ζητήσαμε από την διακεκριμένη πατρινή αρχιτέκτονα - μηχανικό (Ε.Μ.Π., Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών) Έμπη Σπαθή, τη δική της γνώμη για το φλέγον αρχιτεκτονικό ζήτημα των ημερών στην πόλη, το εάν δηλαδή πρέπει να γκρεμιστεί ή όχι το παρατημένο κτήριο επί της Γούναρη, στο λιμάνι της Πάτρας, και μας έδωσε κάτι πολύ περισσότερο από μία γνώμη. Μας κατέθεσε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόταση. Απαντώντας, λοιπόν, η κα Σπαθή επισημαίνει ότι πρόκειται για ένα νομίμως υφιστάμενο κτίριο, αξιόλογο αρχιτεκτονικό έργο, αντιπροσωπευτικό δείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής που έχει υλοποιηθεί κατόπιν πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού.

«Φανταστείτε ένα κτίριο που λόγω της ελεύθερης κάτοψής του μπορεί να στεγάσει με ευκολία οποιαδήποτε χρήση πολιτισμού, που το τεράστιο δώμα του μπορεί, αν φυτευτεί (κατά τις μοντέρνες αρχές που το διέπουν), να αποτελέσει έναν θαυμάσιο ανοιχτό δημόσιο χώρο αναψυχής και παρατήρησης της πόλης και της θάλασσας και που η στατική του αποκατάσταση μπορεί να προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον» λέει μεταξύ άλλων.

Υπενθυμίζουμε ότι η διαδικασία κατεδάφισης προχωρά και τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με το σχέδιο, το συγκεκριμένο κτίριο που θεωρείται επικίνδυνο, θα είναι παρελθόν. 

Η μη αποδοχή της αισθητικής κάποιου κτιρίου δεν μπορεί να οδηγήσει αυτοδίκαια στη κατεδάφισή του

Είναι άδικο από τη στιγμή που πολλοί ιδιώτες είναι αναγκασμένοι να συντηρούν διατηρητέα κτίρια, άσχετα αν το κόστος είναι μεγάλο. Δεν μπορούν να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Γιατί να μην ισχύει για το δημόσιο ό,τι και για τον ιδιώτη» αναφέρει στο thebest.gr η Έμπη Σπάθη.

Όπως εξηγεί η τύχη ενός κτιρίου δεν είναι θέμα αισθητικής και δεν μπορεί να αποφασιστεί με βάση το αν μας αρέσει ή όχι. Μία αρχιτεκτονική επιτροπή θα αποφασίσει, για να το πούμε απλά, εξετάζοντας μία «λίστα» και όχι με το συναίσθημα.

«Η συζήτηση για το αν πρέπει να κατεδαφιστεί το κτήριο υπηρεσιών του οργανισμού λιμένα Πατρών μου θυμίζει τη συζήτηση για την χρήση της μάσκας. Όσο κι αν δεν μας αρέσει να τη φοράμε, είναι αδύνατον να βρούμε έστω και έναν γιατρό που θα μας επιτρέψει να το κάνουμε. Αν πρέπει να κατεδαφιστεί το κτίριο λοιπόν; Ως αρχιτέκτονα η απάντηση μου είναι πως όχι. θα πω πως η μη αποδοχή της αισθητικής κάποιου κτιρίου δεν μπορεί να οδηγήσει αυτοδίκαια στη κατεδάφισή του. Θα πρέπει να υπενθυμίσω ότι το έργο πληροί όλα τα νόμιμα κριτήρια περί διατήρησης. Είναι νομίμως υφιστάμενο κτίριο, αξιόλογο αρχιτεκτονικό έργο, αντιπροσωπευτικό δείγμα
μοντέρνας αρχιτεκτονικής και έχει υλοποιηθεί κατόπιν πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού.

Όσο αφορά το εάν αυτό το κτίριο είναι μέρος της ιστορίας του τόπου, θέλω ευγενικά να υπενθυμίσω ότι χρονικά η ιστορία δεν έχει όρια. Όσο αφορά το ύψος της οικονομικής δαπάνης για την στατική του αποκατάστασή του,
θέλω να επισημάνω ότι ουδέποτε απασχόλησε τον νομοθέτη το ύψος της δαπάνης αποκατάστασης των κηρυγμένων κτηρίων. Αυτό πάντα βαρύνει τους ιδιοκτήτες οι οποίοι τι να κάνουν; Το αποδέχονται.

Όσο αφορά την ενδεχόμενη υλοποίηση ενός νέου τοπόσημου στη θέση του, επιφυλάσσομαι γιατί δεν μπορώ να κατανοήσω πώς μια νέα επίλυση έστω κι αν προκύψει από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό θα είναι άριστη ή έστω καλύτερη από την προηγούμενη; Και τέλος όσον αφορά την ευθύνη της τελικής απόφασης για την κατεδάφισή του, αυτή την έχει το συμβούλιο αρχιτεκτονικής που (είτε σε τοπικό επίπεδο είτε σε κεντρικό) θα κληθεί να γνωμοδοτήσει αυστηρά βάσει των κριτηρίων που σας είπα νωρίτερα και όχι βάσει δημοσκοπήσεων ή επιθυμιών. Εν κατακλείδι: Φανταστείτε ένα κτίριο που λόγω της ελεύθερης κάτοψής του μπορεί να στεγάσει με ευκολία οποιαδήποτε χρήση πολιτισμού, που το τεράστιο δώμα του μπορεί, αν φυτευτεί (κατά τις μοντέρνες αρχές που το διέπουν), να αποτελέσει έναν θαυμάσιο ανοιχτό δημόσιο χώρο αναψυχής και παρατήρησης της πόλης και της θάλασσας και που η στατική του αποκατάσταση μπορεί να προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Το κτίριο είναι ήδη διάσημο στον αρχιτεκτονικό κόσμο. Ας του δώσουμε την ευκαιρία να μας απογειώσει. Δεν θα χάσουμε» λέει η κα Σπάθη.

 

Ποια είναι η Έμπη Σπαθή

Η περιζήτητη αρχιτέκτων - μηχανικός Έμπη Σπαθή δραστηριοποιείται εντός κι εκτός συνόρων, και έχει αφήσει το δικό της αποτύπωμα σε ονομαστά και πολυσύχναστα καταστήματα της εμπορικής Πάτρας, καθώς και σε δημόσια κτίρια, μνημεία, χώρους διασκέδασης και κατοικίες της περιοχής μας. Ήταν η «εκλεκτή» της αυτοκρατορίας Zara του ισπανικού ομίλου Inditex για megastores στα μέρη μας. Γεννημένη στην Μπολόνια, μεγάλωσε και ζει στην πόλη μας έχοντας αποφοιτήσει από το Πειραματικό Λύκειο και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και μετεκπαιδευτεί στο interior design στο Μιλάνο, αλλά και στον περιβαλλοντικό σχεδιασμό στο ΕΑΠ. Mε λίγα λόγια είναι το κατάλληλο πρόσωπο για να μιλήσει για την κυρίαρχη αρχιτεκτονική του σήμερα, την εικόνα της Πάτρας. Πιο πρόσφατο δημιούργημά της είναι το πρώτο πεντάστερο ξενοδοχείο της Πάτρας, το The Bold Type που έχει επικρατήσει στην κατηγορία του καλύτερου ξενοδοχείου πόλης των 100% Design Awards.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις