Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Τέμπη
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΠΟΨΕΙΣ

/

Διαχείριση της κρίσης του Κορωνοϊού, συγκρούσεις,παθογένειες και η αμφισβήτηση του γαλλικού μοντέλου

Διαχείριση της κρίσης του Κορωνοϊού, συγ...

Της Ελένης Νικολοπούλου

Η διαχείριση κρίσης αποτελεί ένα βασικό εργαλείο βοήθειας για προετοιμασία και αντιμετώπιση εκτάκτων καταστάσεων που θέτουν η ενδεχομένως θα θέσουν σε κίνδυνο το άτομο και την κοινωνία. Και φυσικά προϋποθέτει ένα έτοιμο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο δράσης. Η διαχείριση σε περίοδο κρίσης διαφέρει από τη διαχείριση σε περίοδο κανονικότητας κυρίως στο ότι οι κανόνες και οι μέθοδοι που νομιμοποιούνται στις συνθήκες κρίσης είναι υπερβατικές σε σχέση με τους κανόνες και τις μεθόδους που συνηθίζεται να εφαρμόζονται στις συνθήκες ρουτίνας. Έκτακτη πραγματικότητα λοιπόν επιβάλλει έκτακτα μέτρα και το ζητούμενο είναι η άμεση αποτελεσματικότητα τους. Η αποτελεσματική διαχείριση μιας κρίσης εξαρτάται επίσης και από την εφαρμογή κάποιων παγίων σταθερών, όπως Προετοιμασία, Ετοιμότητα, Πρόληψη, Διάγνωση, Συνεργασία, Συντονισμός, Σύμπνοια. Δηλαδή, χωρίς τις παραπάνω παραμέτρους, η διαχείριση της κρίσης είναι ένα απόλυτο φιάσκο.

Ερχόμενη τώρα στο θέμα της πανδημίας του Κορωνοϊού, είναι δεδομένο ότι ένα σύστημα υγείας, όσο τέλειο και να είναι σε περίοδο κανονικότητας δεν αρκεί, από μόνο του, για να διασφαλιστεί μια αποτελεσματική διαχείριση υγειονομικής κρίσης. Και η Γαλλία, ενώ φημίζεται για ένα καλό σύστημα υγείας και προνοίας, αποδείχθηκε πως ούτε προετοιμασμένη υποδομικά ήταν για να αντιμετωπίσει την κρίση αυτή, αλλά ούτε και οι συγκρούσεις που ακολούθησαν τιμούν την χώρα και τους ηγέτες της και μάλιστα σε αυτές τις δύσκολες στιγμές που απαιτούν ακόμη περισσότερη συλλογικότητα, σύμπνοια και συνεργασία.

Ας ξεκινήσουμε με την προετοιμασία επιχειρησιακού σχεδίου. Εδώ και 20 χρόνια, ο Γάλλος καθηγητής Ντιντιέ Ραούλτ (Didier Raoult) έκρουε τον κώδωνα κινδύνου για την ανάγκη δημιουργίας υποδομών αντιμετώπισης μελλοντικών επιδημικών φαινομένων. Μάλιστα, το 2000, είχε υποβάλλει μια εμπεριστατωμένη έκθεση στον τότε υπουργό υγείας της Γαλλίας προτείνοντας την ίδρυση 7 κέντρων-πόλων διάγνωσης, έρευνας και ίασης μολυσματικών ασθενειών σε ολόκληρη τη Γαλλία, και αυτό διότι, όπως υποστήριζε, η χώρα είναι απροετοίμαστη να αντιμετωπίσει ένα πανδημικό ενδεχόμενο μορφής βιολογικού πολέμου. Σημειωτέον, ο καθηγητής Ραούλτ είναι παγκόσμιας αναφοράς επιδημιολόγος, μικροβιολόγος και λοιμωξιολόγος συνδυάζοντας ταυτόχρονα και την δεξιότητα του επιστήμονα ερευνητή και την δεξιότητα του μάχιμου γιατρού, Η πρόταση αυτή ήταν προφητική? Όχι, απλά ήταν ένα σοβαρό στρατηγικό σχέδιο προετοιμασίας στα πλαίσια μιας αποτελεσματικής διαχείρισης κρίσης σε εθνικό επίπεδο. Ποια ήταν όμως η έκβαση της? Από τα προτεινόμενα 7 κέντρα, μόνον ένα ιδρύθηκε, το Ινστιτούτο Μολυσματικών και Τροπικών Ασθενειών στο Νοσοκομείο της Μασσαλίας, το οποίο οργάνωσε και διευθύνει μέχρι σήμερα ο καθηγητής Ραούλτ πλαισιωμένος από μια σημαντική ομάδα επιστημόνων και γιατρών.

«Ο καθηγητής Ραούλτ στο επίκεντρο παθολογικών συγκρούσεων: συγκρούσεις συμφερόντων? συγκρούσεις προσώπων? συγκρούσεις μεθόδων?»

Ας έλθουμε τώρα στις συγκρούσεις και στον τρόπο που εκφράστηκαν. Συγκρούσεις συμφερόντων?Συγκρούσεις προσώπων? Συγκρούσεις αντιλήψεων και μεθόδων? Πάντως, συγκρούσεις που ξεπερνούν την γελοιότητα και που εστιάστηκαν περιέργως στο πρόσωπο του καθηγητή Ραούλτ, όταν ο ίδιος ανακοίνωσε στα μέσα Μαρτίου τα πρώτα θετικά αποτελέσματα θεραπείας ασθενών Κορωνοϊού στο Νοσοκομείο της Μασσαλίας κατόπιν συνδυαστικής χορήγησης υδροξυχλωροκίνης και αζυθρομυκίνης. Πάραυτα, μια σουρεαλιστική αλλά και επικίνδυνα νοσηρή εικόνα άρχισε να ξεδιπλώνεται απο τα συστημικά ΜΜΕ και τον συστημικό τύπο, του στυλ “Ο καθηγητής Ραούλτ, ιδιοφυΐα η τσαρλατάνος?”. Η απάντηση, βέβαια, ήταν καταπέλτης: πλήθος γιατρών και ερευνητών αλλά και πολλές πολιτικές προσωπικότητες μεταξύ των οποίων και αυτοί που ιάθηκαν από το πρωτόκολλο Ραούλτ εξέφρασαν την απόλυτη αποστροφή τους σε τέτοιους προπηλακισμούς και προσπάθειες αποδόμησης του καθηγητή και των διεθνώς αναγνωρισμένων εργασιών του. Παράλληλα, τα κοινωνικά δίκτυα άναψαν. Η Γαλλία ξανάζησε τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο καθηγητής Ραούλτ θεωρείται πλέον ο Ντε Γκωλ της κρίσης του κορωνοϊού που τόλμησε να τα βάλει με τους μεθοδιστές συμβούλους της κυβέρνησης Μακρόν και η Μασσαλία του 2020 είναι πλέον το Λονδίνο του 1940. Επίσης, και πάλι στο πρόσωπο του καθηγητή Ραούλτ, η Γαλλία ξαναζεί το κίνημα των κίτρινων γιλέκων, κίνημα που ξέσπασε πριν ένα χρόνο βγάζοντας στην επιφάνεια τις βαθιές παθογένειες και διχοτομήσεις της γαλλικής κοινωνίας μεταξύ μιας παριζιάνικης κατεστημένης ελίτ και των μεσαίων στρωμάτων της περιφερειακής Γαλλίας.

Με θλίψη διαπιστώνω ότι αυτό το παθολογικό σκηνικό συγκρούσεων μόνο διαχείριση κρίσης δεν θυμίζει. Η έξαρση της πανδημίας του κορωνοϊού στη Γαλλία συμβαδίζει με έξαρση παθών, όταν σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, θα έπρεπε να κυβερνούν η ψυχραιμία και η ορθή λογική, Παρόλα αυτά, γεννιούνται κάποια εύλογα ερωτήματα στον σκεπτόμενο πολίτη. Χωρίς να θέλω να υπεισέλθω στον τομέα της Ιατρικής που δεν άπτεται άλλωστε της ειδικότητας μου, εν τούτοις, διερωτώμαι τόσο σε πραγματικό επίπεδο διαχείρισης κρίσης, όσο και σε επιστημολογικό μεθοδολογικό επίπεδο. Γιατί το εμπειρικό πρωτόκολλο θεραπείας ασθενών, όπως αυτό του καθηγητή Ραούλτ, προσέκρουσε σε τόσο περίεργες αρνητικές αντιδράσεις, όταν μάλιστα αυτό που προέχει σε περίοδο κρίσης δεν είναι η προσήλωση σε κανονιστικές μεθόδους αλλά η θεραπεία όσο το δυνατόν περισσοτέρων ασθενών με ήδη υπάρχοντα δοκιμασμένα και φθηνά φάρμακα? Εφόσον τα φάρμακα αυτά καταγράφουν μια πολύ ικανοποιητική αποτελεσματικότητα ίασης, γιατί να μην διευρύνεται η υπό έλεγχο χρησιμοποίηση τους και πέραν των νοσοκομειακών δομών περίθαλψης?

Εν πάσει περιπτώσει, και πολύ περισσότερο σε έκτατες περιπτώσεις πανδημικής κρίσης, η ηθική της ιατρικής επιβάλλει την ίαση ασθενών με όποια διαθέσιμα μέσα υπάρχουν, ενώ θα ήταν ιατρικά ανήθικο να θυσιάζονται ανθρώπινες ζωές στον βωμό φορμαλιστικών κανόνων, αναμένοντας να αξιολογηθούν τα θεραπευτικά πρωτόκολλα ή περιμένοντας να βρεθεί το φάρμακο/εμβόλιο θαύμα. Είναι σαν να πρέπει να απολυμανθούν επειγόντως οι πληγές των στρατιωτών στον πόλεμο, αλλά ο κανόνας απαγορεύει την χρήση οινοπνεύματος, γιατί έχει παρέλθει η ημερομηνία λήξης του!!!

«Η Επιστήμη δεν είναι η Αλήθεια, είναι μια μέθοδος για να φτάσουμε στην Αλήθεια»

Πολλά λοιπόν τα ερωτήματα. Ίδωμεν τι μέλλει γενέσθαι. Πάντως, ένα είναι το αξίωμα, αδιαφιλονίκητο και αδιαπραγμάτευτο, διαχρονικό και αμετάκλητο: η Ηθική της Ιατρικής και της Επιστήμης κρυσταλοποιείται στον όρκο του Ιπποκράτη του σώζειν και θεραπεύειν ζωές. Η Επιστήμη δεν είναι η Αλήθεια, είναι μια μέθοδος για να φτάσουμε στην Αλήθεια.

 *της Ελένης Νικολοπούλου, ερευνήτριας-καθηγήτριας στο Université de Lille Γαλλίας 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Απόψεις