Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΠΟΨΕΙΣ

/

Η χαμένη τιμή της ανώτατης εκπαίδευσης

Η χαμένη τιμή της ανώτατης εκπαίδευσης

Άρθρο του Κυριάκου Δ. Σκιαθά, εκπαιδευτικού αναλυτή -συγγραφέα

Περίπου 25.000 επιτυχόντες (σε σύνολο 80.696) εισήχθησαν φέτος στα ΑΕΙ της χώρας με βαθμούς κάτω από τη βαθμολογική βάση του 10. Ένας στους τέσσερεις υποψηφίους από τα Γενικά Λύκεια και τέσσερεις στους δέκα από τα ΕΠΑ.Λ θα μπουν φέτος στα πανεπιστήμια με βαθμό κάτω από 10.000 μόρια. Η κατάσταση ανέδειξε για άλλη μία φορά τις πολλές στρεβλώσεις του εκπαιδευτικού συστήματος και ιδιαίτερα τα προβλήματα του λυκείου.

Σχεδόν το 1/3 του συνόλου των 459 τμημάτων έχει βάση εισαγωγής κάτω από 10.000 μόρια, γεγονός που ισχύει και για τα 81 από τα 133 καινούργια τμήματα του φετινού μηχανογραφικού δελτίου. Όπως φαίνεται οι υποψήφιοι «γύρισαν την πλάτη» τους στα νέα τμήματα που ιδρύθηκαν από την «πανεπιστημοποίηση» των ΑΤΕΙ.  Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής -αν και κεντρικό πανεπιστήμιο- στην κατηγορία Ημερήσιων ΓΕΛ, είχαμε πτώση βάσεων σε 25 τμήματα και άνοδο μόνο σε ένα [ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ (ΑΙΓΑΛΕΩ)]. Στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο (ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ.) από τα 11 τμήματα μόνο 3 ανέβηκαν πάνω από τη βάση, ενώ στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙ.ΠΑ.Ε.) από τα 31 τμήματά του μόνο τα 13.

Ειδικότερα για τους υποψηφίους των Ημερήσιών Γενικών Λυκείων μόνο σε 29 από τα 459 τμήματα (εκ των οποίων τα 13 είναι τμήματα Στρατιωτικών Σχολών) οι βάσεις εισαγωγής ανήκουν στις άριστες βαθμολογίες (ποσοστό 6,32%) και μόνο 3 από αυτά έχουν βάση εισαγωγής πάνω από 19.000 μόρια (ποσοστό 0,65%):

ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ( ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)        19312

ΨΥΧΟΛΟΓΩΝ (ΣΣΑΣ) ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΓΕΝΙΚΗ ΣΕΙΡΑ            19097

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ( ΑΘΗΝΑ)                                19050

Στις βαθμολογίες του πρώτου και του τρίτου τμήματος προσμετρώνται τα μόρια των ειδικών μαθημάτων στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι. Στην ίδια κατηγορία υποψηφίων σε 35 τμήματα η βάση εισαγωγής δεν ξεπέρασε τις 6000 μόρια και σε 10 τις 5000, με χαμηλότερη βάση όλων αυτή του περιζήτητου τμήματος ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ (ΣΣΑΣ) ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ειδική κατηγορία 3648/β) που ήταν 2840 μόρια. Παρ’ όλα αυτά από τους 77.052 υποψηφίους των Ημερήσιων Γενικών Λυκείων εισήχθησαν με Πανελλαδικές Εξετάσεις στην ανώτατη εκπαίδευση 66319, ποσοστό 86,07%.

Στην κατηγορία των Εσπερινών Γενικών Λυκείων η βαθμολογική κατάσταση είναι χειρότερη. Από τα 430 τμήματα που μπορούν να επιλέξουν οι υποψήφιοι αυτής της κατηγορίας 65 έχουν βάση εισαγωγής πάνω από 10.000 μόρια (ποσοστό 15,12% ) και μόνο 2 πάνω από 17.000 μόρια: ΙΑΤΡΙΚΗΣ (ΑΘΗΝΑ) 17.749 και ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΑΘΗΝΑ) 17.063. Ακόμη 128 τμήματα ( ποσοστό 29,76% ) έχουν βάσεις εισαγωγής μέχρι 4000 μόρια και ανήκουν στα τμήματα της « λευκής σελίδας ».

Αναλυτικότερα:

3   τμήματα με βάση εισαγωγής μέχρι 1000 μόρια,

39   τμήματα με βάση εισαγωγής μέχρι 2000 μόρια

52   τμήματα με βάση εισαγωγής μέχρι 3000 μόρια

34   τμήματα με βάση εισαγωγής μέχρι 4000 μόρια

Μέσα σ’ αυτά βρίσκεται και το τμήμα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ) με βάση εισαγωγής 500 μόρια, τη χαμηλότερη απ’ όλα τα τμήματα του φετινού μηχανογραφικού δελτίου. Παραδόξως, σε 7 τμήματα οι βάσεις εισαγωγής για τους υποψηφίους των Εσπερινών Γενικών Λυκείων ήταν μεγαλύτερες απ’ αυτές των Ημερησίων για τα ίδια τμήματα. Το ποσοστό επιτυχίας των υποψηφίων των Εσπερινών ΓΕΛ έφτασε το 92,31% και ήταν το μεγαλύτερο από όλες τις κατηγορίες επιλογής για τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Στα παράξενα των φετινών Πανελλαδικών καταγράφονται οι υψηλότερες βάσεις εισαγωγής που πέτυχαν οι μαθητές των Ημερησίων ΕΠΑ.Λ και στα 7 τμήματα Ιατρικής σε σχέση με αυτές των Ημερησίων ΓΕΛ. Μάλιστα η βάση εισαγωγής στο τμήμα ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑ (ΕΚΠΑ) του Ημερήσιου ΕΠΑ.Λ είναι η μοναδική που υπερβαίνει τα 19.000 μόρια, φτάνοντας τα 19010. Η ευκολότερη εισαγωγή φέτος των μαθητών των ΕΠΑ.Λ ανέδειξε προβλήματα και παθογένειες, όπως η εισαγωγή σε πανεπιστήμια με λιγότερα από 1000 μόρια, δηλαδή με βαθμό κάτω από 1. Σε 159 τμήματα οι υποψήφιοι των Ημερησίων ΕΠΑ.Λ και σε 154 αυτοί των Εσπερινών, εισήχθησαν με βάση κάτω από 10.000 μόρια. Η υπερπληθώρα των προσφερόμενων θέσεων οδήγησε σε 12 τμήματα για τους υποψηφίους των Ημερησίων ΕΠΑ.Λ και σε 11 για αυτούς των Εσπερινών η βάση εισαγωγής να είναι κάτω από 2. Συμπερασματικά, η ανάλυση των στοιχείων της γεωγραφίας των μορίων εισαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2019 αποκάλυψε ότι σε 65 πανεπιστημιακά τμήματα, 42 για τους μαθητές των Εσπερινών ΓΕΛ και σε 23 των ΕΠΑ.Λ εισήχθησαν με βάσεις εισαγωγής κάτω από 2000 μόρια.

  Η μικρή αποτύπωση της «τραγωδίας» του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος θέτει αβίαστα το ερώτημα: πόσοι από αυτούς τους μαθητές που δεν κατάφεραν να γράψουν ούτε καν πάνω από τη μονάδα θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους; Από την άλλη, είναι μία απαράδεκτη κατάσταση που προβληματίζει έντονα τους διαχειριστές της ελληνικής εκπαίδευσης που πάνω της στήνονται κάθε χρόνο ρητορικές και άκριτες συλλογιστικές πιθανής βελτίωσης.

  Ωστόσο, τα προηγούμενα χρόνια εισάγονταν στα πανεπιστήμια μαθητές με βαθμούς πολύ κάτω από τη βάση και δεν έγινε τίποτε αυτό να αλλάξει. Είναι κοινό εθνικό μυστικό ότι τα ελληνικά σχολεία δίνουν απολυτήρια κενά περιεχομένου. Ποιος ευθύνεται που το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών της Γ΄ Λυκείου λαμβάνει απολυτήριο με πολύ υψηλούς και άριστους βαθμούς και αμέσως μετά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις γράφουν 1,2,3,4 και 5 στα 20; Είναι γεγονός ότι πλέον τα ελληνικά πανεπιστήμια δέχονται απόφοιτους χαμηλής ή «μη πραγματικής» λυκειακής εκπαίδευσης. Τα συμπεράσματα της πρόσφατης έκθεσης της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) - που κάνουν λόγο για τον κίνδυνο σχεδόν οι μισοί μαθητές των Λυκείων να έχουν αυξημένη πιθανότητα να είναι λειτουργικά αναλφάβητοι - δίνουν μια λογική εξήγηση για τα άσχημα βαθμολογικά αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2019. Σύμφωνα με την έκθεση, για το σχολικό έτος 2017-2018 οι επιδόσεις των μαθητών της Β΄ Λυκείου (που πήραν μέρος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2019) σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια ήταν απογοητευτικές.

            Ενδεικτικά, για τα ΓΕΛ στη Φυσική βαθμολογήθηκαν κάτω από τη βάση 1 στους 2 μαθητές, ποσοστό 48,4%. Στην Άλγεβρα το ποσοστό των μαθητών που βαθμολογήθηκαν κάτω από τη βάση ήταν 38,9% και στη Γεωμετρία 44,2%. Ακόμη χειρότερη είναι η βαθμολογική εικόνα στα ΕΠΑ.Λ.

            Αναμενόμενες, λοιπόν, οι χαμηλές βαθμολογίες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και η εισαγωγή των μαθητών σε περιζήτητες σχολές με επιδόσεις ακόμα και κάτω από το «φράγμα» των 5000 μορίων, αποτέλεσμα μιας ελληνικής εκπαίδευσης που ταξιδεύει για χρόνια στο κενό.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Απόψεις