Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

H «αόρατη» λωρίδα που σας «μιλά» και θα μπει στην Αττική Οδό - Η διεθνής καινοτομία του Πανεπιστημίου Πατρών

H «αόρατη» λωρίδα που σας «μιλά» και θα ...
Μακρυγένη Ελευθερία
[email protected]

Θα συμβάλει σημαντικά στην οδική ασφάλεια και στην αποφυγή της ταλαιπωρίας

Φαντάζεστε να οδηγείτε και να ειδοποιείστε έγκαιρα, είτε μέσω κινητού είτε μέσω της οθόνης του αυτοκινήτου σας, για το τι θα συναντήσετε μπροστά σας; Να λαμβάνετε δηλαδή ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο, για την κατάσταση που επικρατεί ή στην οποία βρίσκεται ο αυτοκινητόδρομος; Αν ο δρόμος είναι ολισθηρός, αν υπάρχει πάγος ή φθορές στο οδόστρωμα ή για το αν θα συναντήσετε εμπόδια ή αν εκτελούνται έκτακτα έργα;

Αυτή η δυνατότητα δεν θα μείνει στη «σφαίρα της φαντασίας». Θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε περίπου 8 μήνες από σήμερα, στην Αττική Οδό και στον αυτοκινητόδρομο Α22 στην Ιταλία. Στη δημιουργία αυτής της καινοτόμας εφαρμογής το Πανεπιστήμιο Πατρών έχει ιδιαίτερη συμβολή, με δύο ερευνητικές ομάδες.  Mία από το ΙΤΥΕ Διόφαντος και μία από το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών.

Ο Kαθηγητής του Τμήματος Μηχανικών Η/Υ του Πανεπιστημίου Πατρών και ερευνητής του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ Διόφαντος) Σωτήρης Νικολετσέας μας μιλά για αυτή τη λωρίδα (strip) που θα τοποθετηθεί στους αυτοκινητόδρομους και αφορά στην  ενίσχυση της οδικής ασφάλειας (safety) και η οποία δημιουργείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου SAFESTRIP  («Safe and green Sensor Technologies for self-explaining and for giving Road Interactive applications»).

«Πρόκειται για μια χαμηλού κόστους, πολύ λεπτή, «αόρατη» λωρίδα (strip), που τοποθετείται κάθετα στην κατεύθυνση της κίνησης, και φέρει ποικιλία μίκρο- και νάνο- αισθητήρων για θερμοκρασία, υγρασία, διαρροή βενζίνης, φθορά εδάφους κλπ. Η ομάδα μας στο ΙΤΥΕ Διόφαντος εστιάζει στο θέμα της παροχής ενέργειας στη λωρίδα, μέσω προηγμένων αλλά και επερχόμενων τεχνολογιών, πχ μικροί ηλιακοί συλλέκτες (solarpanels) αλλά και πιεζο-ηλεκτρικοί αισθητήρες, που μετατρέπουν τις δονήσεις από τα διερχόμενα αυτοκίνητα σε ενέργεια.

Επιπρόσθετα, η ομάδα μας εισάγει μια διεθνή καινοτομία, την ασύρματη μεταφορά ενέργειας στη λωρίδα από πλευρικούς σταθμούς στην άκρη του δρόμου (που συλλέγουν ηλιακή ή αιολική ενέργεια, ανάλογα με τη χώρα), χωρίς καλώδια.  Σκοπός είναι τελικά το strip να είναι ενεργεια κάαυτόνομο, να χρησιμοποιεί αποκλειστικά ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να βελτιστοποιεί τη διαχείριση της ενέργειας μέσω κατάλληλων μοντέλων πρόβλεψης και μηχανικής μάθησης. Επίσης, η ομάδα του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών με επικεφαλής τον καθηγητή Βασίλη Κωστόπουλο αναπτύσσει τον εγκιβωτισμό (encapsulation) της λωρίδας για την προστασία της και την ανάπτυξη αισθητήρων για τον εντοπισμότης φθοράς του οδοστρώματος  (straingauges).Ο γενικός στόχος είναι οι αυτοκινητόδρομοι να γίνουν «συγχωρητικοί» και «αυτοεπεξηγούμενοι», παρέχοντας δηλαδή στους οδηγούς κρίσιμες πληροφορίες για την κατάστασή τους. Στην ομάδα του ΙΤΥΕ πολύτιμοι συνεργάτες είναι οι διδάκτορες και μεταπτυχιακοί φοιτητές Γαβρίλης Φίλιος, Γιάννης Κατσιδήμας, Γιάννης Τσενεμπής, Αντρέας Μπαρδούτσος και Μανώλης Κεριμάκης».

 

 

 

 

Το strip θα συμβάλει σημαντικά στην οδική ασφάλεια και στην αποφυγή της ταλαιπωρίας. Ο οδηγός θα μπορεί κατεβάζοντας την εφαρμογή να λαμβάνει τις ενημερώσεις αυτές, είτε μέσω ειδικής οθόνης τα οποία διαθέτουν κάποια αυτοκίνητα, είτε μέσω κινητού. Το strip μπορεί να εφαρμοστεί και σε οδικούς άξονες εντός αστικού ιστού και σε αυτές τις περιπτώσεις θα μπορεί να διαθέτει και άλλες εφαρμογές, όπως π.χ. να εντοπίζει την αυξημένη κυκλοφορία ώστε να ρυθμίζονται αυτόματα τα φανάρια, ανάλογα με τις ανάγκες που επικρατούν κάθε φορά, για τη διευκόλυνση των οδηγών και την αποφυγή της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται από την ΕυρωπαϊκήΈνωση και έχει διάρκεια τριών ετών (2017-2020). Στόχος είναι το ερευνητικό πρωτότυπο που δημιουργείται να μετατραπεί σε ένα αξιοποιήσιμο «προϊόν». Η πιλοτική εφαρμογή του strip σε πραγματικές συνθήκες, Ελλάδα και Ιταλία, προσδιορίζεται χρονικά τον Σεπτέμβριο και σε περίπου τρεις μήνες ξεκινούν οι πειραματικές δοκιμές και προσαρμογές των συστημάτων που έχουν αναπτυχθεί σε τρία ελεγχόμενα περιβάλλοντα στο Βαγιαδολίδ (στην Ισπανία), στο Μιλάνο και το Τορίνο (στην Ιταλία).

Εταίροι του έργου είναι Πανεπιστήμια, ερευνητικά ιδρύματα, και εταιρείες. Το ITYE Διόφαντος το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών,  το Πανεπιστήμιο Trento,CEA-Γαλλία, CNR-Ιταλία,  οι εταιρείες  Continental, Piaggio,FIAT και οι  αυτοκινητόδρομοι Αττική Οδός, Autostrada Α22 στην Ιταλία.

Συντονιστής είναι το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και ανήκει στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), και στο διοικητικό μέρος συντονίζει ο (σχετικός  με μεταφορές) οργανισμός ERTICO με έδρα τις Βρυξέλλες.

Το έργο πέρασε πριν από λίγες ημέρες με επιτυχία την ενδιάμεση αξιολόγηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις Βρυξέλλες.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις