Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Τέμπη
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΓΟΡΑ

/

«Κλείδωσε» η επιλογή του TAP

«Κλείδωσε» η επιλογή του TAP

Αναμένεται η δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.

Θετικό είναι το κλίμα που επικρατεί γύρω από τον αγωγό TAP, μετά και από την «πρόκρισή» του, έναντι του αγωγού Nabucco, με «φόντο» την έκθεση του Υπουργείου Εξωτερικών, όπου αποτυπώνονται τα πλεονεκτήματα για τη χώρα μας.

Πραγματοποιήθηκε η επίσημη τελετή για τη Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας (Ηοst Government Agreement), στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετάνια». Τη συμφωνία υπέγραψαν από πλευράς της ελληνικής κυβέρνησης, ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Γιάννης Στουρνάρας και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Μάκης Παπαγεωργίου και από πλευράς TAP, o Managing Director, κ. Kετίλ Τούνκλαντ.

Ο κ. Στουρνάρας έκανε λόγο για «καλή συμφωνία» και έδωσε έμφαση στη γεωστρατηγική σημασία της κατασκευής του αγωγού, αφού η Ελλάδα «γίνεται ενεργειακός κόμβος».

Ο Πρωθυπουργός, κ. Αντώνης Σαμαράς, νωρίτερα, πραγματοποίησε συνάντηση με την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ, στο Μέγαρο Μαξίμου, λίγο πριν από την επίσημη ανακοίνωση της οριστικής απόφασης της Κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του κοιτάσματος ως προς τον αγωγό που θα προτιμηθεί για τη μεταφορά του καυσίμου.

Στην Κοινοπραξία μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).

Μία παράμετρος που έχει σημασία για τη χώρα μας είναι ότι η αζέρικη εταιρεία φυσικού αερίου SOCAR που συμμετέχει στην Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ, είναι η μοναδική υποψήφια για την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη στο ΤΑΙΠΕΔ.

Παράγοντες που σχετίζονται με τη διαδικασία εξέφραζαν συγκρατημένη αισιοδοξία για την επικράτηση του σχεδίου που υποστηρίζει η χώρα μας, έναντι του ανταγωνιστικού αγωγού Ναμπούκο που διέρχεται εκτός Ελλάδος.

«Κόκκινο» για Ναμπούκο, «πράσινο» για TAP

«Πράσινο φως» στην επιλογή του αγωγού ΤΑΡ ως της οδού που θα αξιοποιηθεί για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, συνιστά η απόρριψη του αγωγού Nabucco από τους παραγωγούς φυσικού αερίου στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν.

Το σχέδιο του αγωγού Nabucco απορρίφθηκε από τους παραγωγούς φυσικού αερίου στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν, ανακοίνωσε σήμερα ο μεγάλος αυστριακός ενεργειακός όμιλος OMV, ένας από τους επενδυτές στο πρόγραμμα του αγωγού που θα επιτρέψει να διαφοροποιηθούν οι πηγές φυσικού αερίου για την Ευρώπη.

«Η κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ ΙΙ ενημέρωσε τον OMV... για την απόφασή της σχετικά με τον τρόπο που προτιμά για την παράδοση του αερίου στην Ευρώπη. Το πρόγραμμα Nabucco δεν επελέγη από την κοινοπραξία», αναφέρει ο OMV στην ανακοίνωσή του.

Η κοινοπραξία που επέλεξε το σχέδιο του αγωγού TAP, αντί για εκείνο του αγωγού Nabucco West, για τη μεταφορά του αζερινού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, επισήμανε ως λόγο για την επιλογή της τις υψηλότερες τιμές του αερίου στην Ιταλία και την Ελλάδα.

 

Ο αυστριακός όμιλος πετρελαίου και φυσικού αερίου OMV, ο οποίος ήταν επικεφαλής της κοινοπραξίας Nabucco West, δήλωσε νωρίτερα σήμερα πως έχασε στην εκστρατεία του, την οποία διεξάγει εδώ και δέκα χρόνια, για να επιλεγεί ο Nabucco West από την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ που εξασφαλίζει τη λειτουργία του αζερινού κοιτάσματος από το οποίο θα εξορυχτεί το αέριο.

«Το πρόγραμμα Nabucco τελείωσε για μας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του OMV, ο Γκέρχαρτ Ρόις, σε μια συνέντευξη Τύπου που οργανώθηκε εσπευσμένα, δίνοντας τέλος στις υποθέσεις ότι ο Nabucco θα μπορούσε ενδεχομένως να κατασκευαστεί επίσης.

Ο Ρόις αμφισβήτησε αν υψηλότερες τιμές για το αέριο θα μπορέσουν πράγματι να επιτευχθούν στην Ελλάδα, η οποία πλήττεται από τη λιτότητα, ή στην Ιταλία, η οποία εφοδιάζεται με άφθονο φυσικό αέριο - χώρες οι οποίες αμφότερες βρίσκονται στο δρόμο που θα ακολουθήσει ο TAP.

Έκθεση του ΥΠ.ΕΞ. για τα πλεονεκτήματα από την κατασκευή του ΤΑΡ

Έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών για το ζήτημα των αγωγών, καταγράφει σειρά πλεονεκτημάτων για τη χώρα μας. Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:

1. Γεωστρατηγική σημασία

Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.

2. Αύξηση πολιτικής βαρύτητας

Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.

3. H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης

Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).

4. Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά

H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.

5. Σημαντική άμεση ξένη επένδυση

Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

6. Αύξηση απασχόλησης

Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.

7. Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία

 

Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.

8. Επενδυτική εμπιστοσύνη

Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.

Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP

Μέτοχοι:

TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%)

Statoil (Νορβηγία — 42,5%)

ΕΟΝ (Γερμανία—15%)

Μεταφορική ικανότητα: 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.

Διάμετρος αγωγού: στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα) στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)

Μήκος: 870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.

Υψομετρικές διαφορές: Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία - Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Αγορά