Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

SPOTLIGHT

/

Το σπίτι του Πατρινού σταφιδέμπορου Βέτσου έχει μετατραπεί σε "πίνακα" των γκραφιτάδων - ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟ

Το σπίτι του Πατρινού σταφιδέμπορου Βέτσ...

Ανέβηκαν και έγραψαν και στον τοίχο της οικίας Πατρώνη

Η ιστορία της τέχνης του γκράφιτι είναι λέγεται αρκετά παλιά και μετράει χιλιάδες χρόνια. Γκράφιτι λογίζεται η αναγραφή κειμένου όπως συνθημάτων ή η ζωγραφική σε επιφάνειες που συνήθως βρίσκονται σε δημόσιους χώρους.

Το φαινόμενο του γκράφιτι στους τοίχους που δεν λέει να κοπάσει, θεωρείται από πολλούς ότι αποτελεί μέρος της κουλτούρας χιπ χοπ.

Στην Πάτρα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία όπου στην κυριολεξία τα γκράφιτι "δίνουν και παίρνουν" είναι ο δρόμος της Ηφαίστου και δη κοντά στην Παντάνασσα.

Σε κάποιες περιπτώσεις η ζωγραφική των γκράφιτι θα μπορούσε να πει κανείς πως αγγίζει την υπαίθρια τέχνη και είναι αλήθεια πως έχουν γίνει ορισμένα γκράφιτι σε τοίχους που είναι αριστουργήματα, ωστόσο σε άλλες περιπτώσεις κάποιοι επιλέγουν μόλις δουν μία καθαρή επιφάνεια π.χ. τοίχο ενός σπιτιού ή μία κολόνα, να την ζωγραφίσουν ή σε άλλες περιπτώσεις απλώς να γράψουν κάποιο σύνθημα πάνω της ή και να την «λερώσουν».

Στην Πάτρα, στο ιστορικό κέντρο όπως και σε άλλες πόλεις υπάρχουν πολλά παραδείγματα όπου κολόνες κτιρίων φρεσκοβαμμένες καταλήγουν εντός ολίγων μηνών να είναι αγνώριστες!

Αφορμή για όλο αυτόν τον μακροσκελή πρόλογο αποτελεί η καθημερινή σχεδόν περιήγηση μας στους δρόμους γύρω από τον ιστορικό ιερό ναό της Παντάνασσας που αυτό το σαββατοκύριακο ξανανοίγει για τους πιστούς περίλαμπρος και ανακατασκευασμένος μετά από έργα διάρκειας σχεδόν 3 χρόνων υπό την εποπτεία του Υπουργείου πολιτισμού, με κονδύλια μέσω ΕΣΠΑ.

Η μεγάλη αγωνία των περίοικων αλλά και κυρίως των ιερέων και επιτρόπων του ναού είναι αν θα σεβαστούν οι γνωστοί «άγνωστοι» των γκράφιτι τις εξωτερικές επιφάνειες του ναού. Εξωτερικά ο ναός έχει και τμήματα με παλαιά πέτρα που είχε επιχρωματιστεί παλιότερα και τώρα με τα έργα ανακατασκευής, «αποκαλύφθηκε» και συντηρήθηκε. Πραγματικά όσοι περνούν απ’ έξω αυτόν τον καιρό εντυπωσιάζονται από το έργο που έχει γίνει και θαυμάζουν εκ νέου τον όμορφο και ψηλό αυτό ναό στην κατηφοριά των οδών Παντανάσσης και Βότση.

Σύμφωνα με πληροφορίες του thebest.gr σκέψη και μέλημα των ιερέων και επιτρόπων θα είναι η προστασία του ιερού ναού και το σίγουρο είναι πως τις επόμενες μέρες οι επιφάνειες θα επενδυθούν με το ειδικό αντιγκράφιτι υλικό προκειμένου οι όποιες ζωγραφιές ή επιγραφές να «φεύγουν» κατόπιν εύκολα και χωρίς να γίνεται ζημιά στο ιστορικό διατηρητέο μνημείο όπως είναι ο ναός της Παντάνασσας.

Άλλη σκέψη είναι να έμπαιναν κάμερες παρακολούθησης ή και να υπάρξει προσωπικό φύλαξης – Security, ωστόσο κάτι τέτοιο θα κόστιζε πάρα πολύ και ενδεχομένως να μην ήταν και ωραία εικόνα για ένα χριστιανικό ναό λατρείας όπως η Παντάνασσα.

Το πρόβλημα είναι πως γύρω από την Παντάνασσα οι «γκραφιτάδες» δίνουν τον…καλύτερο τους εαυτό. Οι τοίχοι στο σημείο όπου άλλοτε λειτουργούσαν δημόσιες τουαλέτες είναι καλυμμένοι με λογιών συνθήματα και ζωγραφιές ακόμη και προσωπογραφίες. Το ίδιο και στους στοίχους του κτιρίου του Σπιτιού του Πολίτη, της διπλανής κατοικίας συμπολίτη πιλοποιού με αποκορύφωμα το κτίριο αποθήκη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αχαΐας στην γωνία της Ηφαίστου και το εξαιρετικής αρχιτεκτονικής οίκημα που δεσπόζει στην συμβολή των οδών Αλεξίου Υψηλάντου και Παντανάσσης.

Ο λόγος φυσικά για το διώροφο κτίριο του Πατρινού σταφιδέμπορου Ιωάννη Βέτσου, αδελφού του βιομήχανου πλεκτικής καλτσών και τέως Δημάρχου Πατρέων Νικολάου Βέτσου. Το συγκεκριμένο οίκημα σύμφωνα με πληροφορίες του thebest.gr, χρονολογείται εδώ και έναν αιώνα, ανακαινίστηκε πριν περίπου 10 χρόνια από την κόρη του Ιωάννη Βέτσου, Χαρίκλεια Βέτσου Ηλιάδη, η οποία έφυγε από τη ζωή το 2010 και έξι μήνες αργότερα πέθανε και ο σύζυγος της.

Δυστυχώς δεν πέρασε λίγος καιρός από την ανακαίνιση και το φρεσκάρισμα του σπιτιού και οι εξωτερικές επιφάνειες του έγιναν «αγαπημένες» εστίες έκφρασης και τέχνης των «γκραφιτάδων» καλλιτεχνών. Μάλιστα θα τολμούσαμε να πούμε πως ορισμένοι συμπεριφέρθηκαν και με μία «μανία» σε αυτό το κτίριο μη σεβόμενοι προφανώς την ιστορία του αλλά και το γεγονός πως το κτίριο κατοικείται σήμερα από την κόρη της οικογένειας, εγγονή του Βέτσου.

Μάλιστα όπως μαρτυρούν και οι φωτογραφίες που τράβηξε για τις ανάγκες του ρεπορτάζ του thebest.gr ο Δημήτρης Χριστοδουλόπουλος, βλέπουμε πως κάποιοι ανέβηκαν και στα κεραμίδια του γειτονικού σπιτιού για να γράψουν διάφορα στον τοίχο του διατηρητέου σπιτιού όπου έζησε η οικογένεια του Ιωάννη Βέτσου (ο Βέτσος είχε δύο ακόμη κόρες την Ελένη Βέτσου – Ιγγλέση και την Ελισάβετ Βέτσου - Παναγοπούλου, οι οποίες ζουν με τις οικογένειες τους στην Πάτρα).

Χαρακτηριστική είναι η ατάκα που έχει γραφτεί με μαύρα γράμματα «I could never pay for a canvas – δεν μπορώ να πληρώσω για ζωγραφικό καμβά». Σαν να λέει δηλαδή ότι επειδή δεν έχω λεφτά για καμβά χρησιμοποιώ τον τοίχο του σπιτιού σας γι’ αυτό τον λόγο.

Στην άλλη πλευρά της Παντάνασσας, ακριβώς πίσω από το λυόμενο ναίδριο, πριν περίπου ένα μήνα, όπως καταγγέλθηκε στο thebest.gr, άγνωστοι ανέβηκαν στην στέγη της αποθήκης – τουαλέτας του ναού που συνορεύει με τον τοίχο της οικίας του αείμνηστου τέως βουλευτή Αχαΐας και δικηγόρου Νικολάου Πατρώνη και στη συνέχεια ζωγράφισαν την επιφάνεια. Το δείχνει και η φωτογραφία.

Επίσης κατά καιρούς η προτομή του Αγίου Γρηγορίου του Ε’, του μαρτυρικού Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως που απαγχονίστηκε από τους Τούρκους, έχει γίνει στόχος «βανδάλων».

Για να μην παρεξηγηθούμε, δεν έχουμε κάτι εναντίον της τέχνης του γκράφιτι. Σε πολλές περιπτώσεις ένα ωραίο γκράφιτι φτιάχνει τη διάθεση στον περαστικό, στέλνει κοινωνικό μήνυμα, προσφέρει χαμόγελο και χρώμα στη ζωή και εξωτερικεύει συναισθήματα, αντιλήψεις και θέσεις. Ωστόσο όταν μιλάμε για το σπίτι, άρα περιουσία κάποιου, οφείλει ο άλλος να το σέβεται, όσο τέλος πάντων μπορεί.

Πάντως το στενό της Ηφαίστου και το τέλος του δρόμου της Παντανάσσης και η προέκταση του δρόμου πίσω από το ναό που βγαίνει στην Βότση, έχει κι άλλα προβλήματα όπως το παράνομο παρκάρισμα οχημάτων κι ας έχουν πέσει ουκ ολίγα πρόστιμα από την αστυνομία κατά καιρούς. Επίσης καθότι ψιλοερημικό σημείο τις νυχτερινές ώρες χρησιμοποιείται και ως σημείο για να ουρήσει κανείς ενώ οι σκάλες που οδηγούν στην Ι. Βλάχου είναι συχνά βρώμικες και γύρω υπάρχουν πεταμένα σκουπίδια.

Επίσης περίοικοι παραπονούνται και για κάποιους που βγάζουν τον σκύλο τους βόλτα στο σημείο αφήνοντας στη συνέχεια τα περιττώματα των ζώων στον πεζόδρομο!

Επιμέλεια κειμένου - Τ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

Φωτογραφίες - Δ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Spotlight