ΕΚΛΟΓΕΣ 2019

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Σαν το γεφύρι της Άρτας, ολονυχτίς το βάφανε, τη μέρα καθαριζόταν

Σαν το γεφύρι της Άρτας, ολονυχτίς το βάφανε, τη μέρα καθαριζόταν
Σταθόπουλος Τάσσος

Η τραγωδία της Δόξας στην πλατεία Όλγας

Ενα από τα πράγματα που κάνουν πιο όμορφη, πιο διασκεδαστική, λιγότερη πληκτική και καταθλιπτική τη ζωή των κατοίκων αυτής της πόλης, είναι ασφαλώς το άγαλμα της Δόξας στην πλατεία Όλγας.

Κατά το πρότυπο του γεφυριού της Άρτας, που ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν, έτσι κι η Δόξα, κάθε τρεις και λίγο υφίσταται χρωματισμούς, βανδαλισμούς, κι άλλες τόσες την καθαρίζουν τα αρμόδια συνεργεία του Δήμου.

Η πίσω πλευρά...

Το ηρώον της Πάτρας, το άγαλμα της Δόξας, το μνημείο πεσόντων, ότι όρο και να χρησιμοποιήσετε, είναι σωστός. Εδώ σε πλάνο από την πίσω πλευρά, εξίσου λιτή και όμορφη, όπως και η εμπρόσθια. Δείτε τα μαλλιά της, τη άκρη του χιτώνα της, την κλίση του χεριού της. Η Δόξα κοιτάει προς την Κολοκοτρώνη, δεν έχει πάντως να δει και μακριά, περικυκλωμένη από πολυκατοικίες. Η κατασκευή που προφυλάσσει τον χώρο, επίσης γεμάτη με συνθήματα. Πιο πίσω το κουφάρι ενός φοίνικα ο οποίος μεγάλωσε και έζησε κοντά ενενήντα χρόνια μαζί με την φιλενάδα του. Κι ας μην καταδέχτηκε ποτέ να γυρίσει να τον κοιτάξει. Ούτε ακόμα πιο πίσω το σιντριβάνι, που προϋπήρχε αυτής. Εκεί το βρήκε, το 1928 όταν την ξετύλιξαν από το λευκό σεντόνι, ανήμερα της 25ης Μαρτίου. Όμως η Νηρηίδα με την υδροχόο της, έπαιζαν με τα νερά του σιντριβανιού από το 1874.

Δεν είναι ιδιότροπη η Δόξα, κι ας δείχνει έτσι ψηλή κι απόμακρη. Η μοναξιά της ίσως την κάνει έτσι, ξένη. Άλλωστε οι μόνοι που την καταδέχονται είναι οι 15χρονοι με το πατίνι, η μόνη της παρέα κάθε απόγευμα. Όλοι εμείς οι υπόλοιποι, βιαστικά την προσπερνάμε, ούτε μια ματιά δεν καταδεχόμαστε να της ρίξουμε.

Κι όμως από όπου κι αν την κοιτάξεις, κι ας μην φαίνεται, αυτή σε παρακολουθεί.

Με κείνη τη λιτή αρχοντιά της, και την μελαγχολία που την διέπει. Λες και γεννήθηκε με στενοχώριες. Λες και τη στοίχειωσαν οι αντιδράσεις του κόσμου, πριν καν δει το φως της ημέρας. «Κακότεχνη» την έλεγαν οι σπουδαγμένοι της εποχής, όσο ήταν ακόμα ένα κομμάτι μάρμαρο.

Απόκληρη πριν καν γεννηθεί. Σαν τους παράνομους καρπούς του έρωτα.

Ίσως πάλι να την μαράζωσε ο σκοπός για τον οποίο ήρθε στον κόσμο. Να θυμίζει δηλαδή σε όλους μας, τους άγνωστους συμπολίτες που πέθαναν σε κάποιο πόλεμο. Νεαρά πατρινόπουλα, που κάποιοι δεν τους άφησαν να ζήσουν μια ήρεμη ζωή, έπρεπε να γίνουν ήρωες.

«Μπα σε καλό τους. Καλύτερα είναι τώρα, με τούτα τα παιδόπουλα να μη μ’ αφήνουν σε ησυχία με τα πατίνια τους. Ούτε τ’ άλλα με τις μπογιές είναι κακά παιδιά. Ας παίζουν, είναι καλύτερα από το να τρέχουν και να τους φέρνουν πίσω ήρωες», είπε η Δόξα, κι έστριψε αλλού το βλέμμα της. Στη μοναξιά της.

Το ηρώο της Πάτρας, στην πλατεία Ολγας εγκαινιάστηκε ανήμερα την 25η Μαρτίου 1928

Ένα μικρό χρονικό του τι έχει υποστεί μόλις τα τελευταία χρόνα, παρουσιάζουμε πιο κάτω, έτσι για να διασκεδάσουμε όλοι μαζί με τα μαύρα χάλια μας.

Παλαιότερες δεκαετίες το μόνο μη αποδεκτό που μπορούσε να δει κανείς είναι δύο καρναβαλιστές να φωτογραφίζονται εμπρός του, αυτό (σιγά το πράμα δηλαδή) και τίποτε άλλο, άντε κι ένα «ΠΑΟ» χαμηλά στη βάση. Στις μέρες όμως!

Παλαιότερες δεκαετίες το μόνο μη αποδεκτό που μπορούσε να δει κανείς είναι δύο καρναβαλιστές να φωτογραφίζονται εμπρός του, αυτό (σιγά το πράμα δηλαδή) και τίποτε άλλο, άντε κι ένα «ΠΑΟ» χαμηλά στη βάση. Στις μέρες όμως!

H έρευνα του thebest.gr ξεκινάει το 2001 με την πιο παλιά σωζόμενη φωτογραφία του αγάλματος με φθορά

H έρευνα του thebest.gr ξεκινάει το 2001 με την πιο παλιά σωζόμενη φωτογραφία του αγάλματος με φθορά

Μία ακόμα παλιά φωτογραφία του, με σύνθημα, στις 21 Σεπτεμβρίου 2003. Για τους συλληφθέντες της Θεσσαλονίκης τον Ιούνιο εκείνης της χρονιάς…

Μία ακόμα παλιά φωτογραφία του, με σύνθημα, στις 21 Σεπτεμβρίου 2003. Για τους συλληφθέντες της Θεσσαλονίκης τον Ιούνιο εκείνης της χρονιάς…

Άγνωστο τι και ποιον αφορούσε το «15» που γράφτηκε με κόκκινη μπογιά στις 14 Δεκεμβρίου 2008. Πιθανώς τον αδικοχαμένο Γρηγορόπουλο

Άγνωστο τι και ποιον αφορούσε το «15» που γράφτηκε με κόκκινη μπογιά στις 14 Δεκεμβρίου 2008. Πιθανώς τον αδικοχαμένο Γρηγορόπουλο

Και πάλι τον Δεκέμβριο του 2008, αυτή τη φορά του έχουν κρεμάσει σχοινί

Και πάλι τον Δεκέμβριο του 2008, αυτή τη φορά του έχουν κρεμάσει σχοινί

«Βία» το 2011

«Βία» το 2011

Στις 10 Σεπτεμβρίου 2011, χωρίς βία, αλλά για πρώτη φορά με τα σημάδια της βίας πάνω του

Στις 10 Σεπτεμβρίου 2011, χωρίς βία, αλλά για πρώτη φορά με τα σημάδια της βίας πάνω του

Το καθαρίζουν (2012)

Το καθαρίζουν (2012)

Είναι 2 Μαΐου του 2012 και βλέπουμε πάνω του συνθήματα για τους ανυπάκουους μαθητές, τους Μπ… Γου…, ένα ακόμα μη διακρινόμενο στη βόρεια πλευρά του αλλά και χνάρια από προηγούμενες «σύγχρονες παρεμβάσεις» στη διακοσμητική μετόπη

Είναι 2 Μαΐου του 2012 και βλέπουμε πάνω του συνθήματα για τους ανυπάκουους μαθητές, τους Μπ… Γου…, ένα ακόμα μη διακρινόμενο στη βόρεια πλευρά του αλλά και χνάρια από προηγούμενες «σύγχρονες παρεμβάσεις» στη διακοσμητική μετόπη

«Αντίφα» στις 29-6-2013

«Αντίφα» στις 29-6-2013

Κάπου το 2014, γκράφιτι

Κάπου το 2014, γκράφιτι

Το 2014, φρεσκοκαθαρισμένο, αλλά με ορατά τα σημάδια, στη δεξιά πλευρά, από πρόσφατο γκράφιτι ή σύνθημα

Το 2014, φρεσκοκαθαρισμένο, αλλά με ορατά τα σημάδια, στη δεξιά πλευρά, από πρόσφατο γκράφιτι ή σύνθημα

Ιούλιος 2014 και ιδού πεδίο δόξης λαμπρό για τους διαμαρτυρόμενους ενάντια στις φυλακές τύπου Γ'

Ιούλιος 2014 και ιδού πεδίο δόξης λαμπρό για τους διαμαρτυρόμενους ενάντια στις φυλακές τύπου Γ'

Καθαρίζοντας την «Παναχαϊκή» (2014)

Καθαρίζοντας την «Παναχαϊκή» (2014)

Το 2015, από τους «Νορτένος»

Το 2015, από τους «Νορτένος»

Πρώτη Μαρτίου 2016 ο Πορ Χου επισκέφθηκε τη βάση του αγάλματος και κάποιοι άλλοι την κεφαλή του. Άφησαν τα χνάρια της επίσκεψής τους…

Πρώτη Μαρτίου 2016 ο Πορ Χου επισκέφθηκε τη βάση του αγάλματος και κάποιοι άλλοι την κεφαλή του. Άφησαν τα χνάρια της επίσκεψής τους…

Προστέθηκε και η «Δυτική βρωμιά» για να καλυφθεί ένα μεγάλο μέρος του αγάλματος που ήταν λευκό

Προστέθηκε και η «Δυτική βρωμιά» για να καλυφθεί ένα μεγάλο μέρος του αγάλματος που ήταν λευκό

Κι αφού σβήστηκε το σύνθημα περί «Άγριας Δύσης» και «Αντίφα», λίγες μέρες μετά (5/2) το άγαλμα στολίστηκε εκ νέου: Λίτες, αδαλίτες, γάβροι, ασφαλίτες, αντίφες, άγρια - δύση κι ο Κωστάρας που ζει όλοι μαζί σε έναν αχταρμά

Κι αφού σβήστηκε το σύνθημα περί «Άγριας Δύσης» και «Αντίφα», λίγες μέρες μετά (5/2) το άγαλμα στολίστηκε εκ νέου: Λίτες, αδαλίτες, γάβροι, ασφαλίτες, αντίφες, άγρια - δύση κι ο Κωστάρας που ζει όλοι μαζί σε έναν αχταρμά

Φρέσκο σύνθημα για την «Αγρια Δύση» της 17ης Ιανουαρίου 2016

Φρέσκο σύνθημα για την «Αγρια Δύση» της 17ης Ιανουαρίου 2016

«Kαμιά δίωξη» στις 6/12/2015

«Kαμιά δίωξη» στις 6/12/2015

Ποιος Χαρτάκος; 2-10-2015

Ποιος Χαρτάκος; 2-10-2015

Μάιος του 15 και ακόμα μία «εικαστική παρέμβαση»…

Μάιος του 15 και ακόμα μία «εικαστική παρέμβαση»…

Στις 12 Μάη του 2015, μετά τους «Νορτένος», νά’σου κι οι «Ναβάχο» στην πλατεία

Στις 12 Μάη του 2015, μετά τους «Νορτένος», νά’σου κι οι «Ναβάχο» στην πλατεία

Στις 24 Μαρτίου 2016, το πρωί, έλαμπε για την κατάθεση στεφάνων από τα Σχολεία

Στις 24 Μαρτίου 2016, το πρωί, έλαμπε για την κατάθεση στεφάνων από τα Σχολεία

 Ευθύς μετά το Πάσχα (Χριστός Ανέστη παιδιά!) τα σπρέι έπιασαν δουλειά! Ηταν 10 Μαΐου όταν ένα μεγάλο Α σε κύκλο διακόσμησε τη βάση του αγάλματος

Ευθύς μετά το Πάσχα (Χριστός Ανέστη παιδιά!) τα σπρέι έπιασαν δουλειά! Ηταν 10 Μαΐου όταν ένα μεγάλο Α σε κύκλο διακόσμησε τη βάση του αγάλματος

Δυο βδομάδες έμεινε άσπρο. Στις 7 Απριλίου 2016 σύνθημα ενάντια στης φύσης τη λεηλασία και καμιά εξόρυξη στις Σκουριές

Δυο βδομάδες έμεινε άσπρο. Στις 7 Απριλίου 2016 σύνθημα ενάντια στης φύσης τη λεηλασία και καμιά εξόρυξη στις Σκουριές

Βράδυ 11ης Απριλίου και το άγαλμα έχει νέα σχεδιάκια και συνθήματα. Ένα μεγάλο Α σε κύκλο, κάτι κόκκινα σχεδιάκια κλπ

Βράδυ 11ης Απριλίου και το άγαλμα έχει νέα σχεδιάκια και συνθήματα. Ένα μεγάλο Α σε κύκλο, κάτι κόκκινα σχεδιάκια κλπ

Πέρασαν τρεις ολάκεροι μήνες κι οι σπρεϊτζήδες της Πάτρας επανήλθαν (κι αυτοί) από τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Στις 27 Αυγούστου το άγαλμα «στολίστηκε» με σύνθημα για την «Άγρια δύση» και πάλι. Όλα τούτα προφανώς μαζί με την έναρξη της εξεταστικής περ

Πέρασαν τρεις ολάκεροι μήνες κι οι σπρεϊτζήδες της Πάτρας επανήλθαν (κι αυτοί) από τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Στις 27 Αυγούστου το άγαλμα «στολίστηκε» με σύνθημα για την «Άγρια δύση» και πάλι. Όλα τούτα προφανώς μαζί με την έναρξη της εξεταστικής περ

Λίγο μετά, 26 Σεπτέμβρη ήταν, το άγαλμα αφισοκολλήθηκε, κάποια εκδήλωση γινόταν…

Λίγο μετά, 26 Σεπτέμβρη ήταν, το άγαλμα αφισοκολλήθηκε, κάποια εκδήλωση γινόταν…

Κοκκίνισε το άγαλμα, και μεις από ντροπή. Επτά διαφορετικές «παρεμβάσεις» στη βάση του… Ηταν 27 Νοεμβρίου 2016

Κοκκίνισε το άγαλμα, και μεις από ντροπή. Επτά διαφορετικές «παρεμβάσεις» στη βάση του… Ηταν 27 Νοεμβρίου 2016

Πέρασαν πάνω από ενενήντα χρόνια και το ηρώο της Πάτρας έχει γίνει σύμβολο σε όλους όσοι θέλουν να αντιδράσουν σε κάτι. Χτυπήματα, φθορές, βαψίματα, βανδαλισμοί είναι η καθημερινή του συντροφιά τα τελευταία χρόνια.
Στις 20 Νοεμβρίου ξανά η «Αγρια Δύση»

Στις 20 Νοεμβρίου ξανά η «Αγρια Δύση»

Ενίοτε στο άγαλμα αφισοκολλούμε διάφορα πράγματα, προς ενημέρωση των περαστικών. Καθώς, ως φαίνεται, δεν έχουμε άλλο μέρος να τα βάλουμε (Λήψη στη 1 Δεκεμβρίου 2016)

Ενίοτε στο άγαλμα αφισοκολλούμε διάφορα πράγματα, προς ενημέρωση των περαστικών. Καθώς, ως φαίνεται, δεν έχουμε άλλο μέρος να τα βάλουμε (Λήψη στη 1 Δεκεμβρίου 2016)

Κάποιες άλλες φορές το άγαλμα αποκτά κι άλλες χρήσεις, πως να το πούμε, γίνεται πιο χρηστικό, πιο ωφέλιμο για την πόλη. Χρησιμεύει, για παράδειγμα, στο να στερεώνονται διάφορα αεροπανό. Το δένουμε με τα σκοινιά και κάνουμε τη δουλειά μας. Πάτρα 2 Δεκεμβρί

Κάποιες άλλες φορές το άγαλμα αποκτά κι άλλες χρήσεις, πως να το πούμε, γίνεται πιο χρηστικό, πιο ωφέλιμο για την πόλη. Χρησιμεύει, για παράδειγμα, στο να στερεώνονται διάφορα αεροπανό. Το δένουμε με τα σκοινιά και κάνουμε τη δουλειά μας. Πάτρα 2 Δεκεμβρί

Στις 12 Δεκέμβρη μετά από «επίσκεψη» ειδικού στα αστέρια…

Στις 12 Δεκέμβρη μετά από «επίσκεψη» ειδικού στα αστέρια…

Στις 14/12/2016 αφισσοκολήθηκε, ζητούμενο τα της εκμετάλλευσης των ζώων

Στις 14/12/2016 αφισσοκολήθηκε, ζητούμενο τα της εκμετάλλευσης των ζώων

Και μία σπάνια φωτογραφία του ηρώου, αυτή τη φορά εν μέσω …χιονοθύελλας (τρόπον τινά) για τα δεδομένα της Πάτρας, ανήμερα τ’ Άι-Γιαννιού του 2017!

Και μία σπάνια φωτογραφία του ηρώου, αυτή τη φορά εν μέσω …χιονοθύελλας (τρόπον τινά) για τα δεδομένα της Πάτρας, ανήμερα τ’ Άι-Γιαννιού του 2017!

Η επιγραφή

Το κείμενο που αποτυπώθηκε στο «μνημείο πεσόντων» της πόλης, είναι του Τυρταίου,
Η επιγραφή, δυσδιάκριτη πια από τα χτυπήματα, αναφέρει:

«οὐδέ ποτε κλέος ἐσθλὸν ἀπόλλυται οὐδ’ ὄνομ’ αὐτοῦ, ἀλλ’ ὑπὸ γῆς περ ἐὼν γίγνεται ἀθάνατος, ὅντιν’ ἀριστεύοντα μένοντά τε μαρνάμενόν τε γῆς πέρι καὶ παίδων θοῦρος Ἄρης ὀλέσῃ».

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ 

κι η δόξα δεν ξεγράφεται ποτές ή τ᾽ όνομά του

και μες στο χώμα γίνεται αθάνατος και ζει

εκείνος που σαν πολεμά και μάχεται και στέκει,

για την πατρίδα, τα παιδιά σαν άνδρας σκοτωθεί!

Νέα αφισοκόλληση, ένα μικρό αυτοκόλλητο δηλαδή, στις 9/1/2017

Νέα αφισοκόλληση, ένα μικρό αυτοκόλλητο δηλαδή, στις 9/1/2017

Τσικνοπέμπτη 2017 (16 Φεβρουαρίου) και το πιο επίκαιρο μήνυμα (κατά της καπιταλιστικής ζωοφαγίας, σε μια πόλη που έτρωγε από το πρωί σουβλάκια) στο πιο ακατάλληλο σημείο

Τσικνοπέμπτη 2017 (16 Φεβρουαρίου) και το πιο επίκαιρο μήνυμα (κατά της καπιταλιστικής ζωοφαγίας, σε μια πόλη που έτρωγε από το πρωί σουβλάκια) στο πιο ακατάλληλο σημείο

Καθαρά Δευτέρα, προστέθηκε και μια «υπογραφή»

Καθαρά Δευτέρα, προστέθηκε και μια «υπογραφή»

Στις 7 Απριλίου 2017 «is back» (επιτέλους και μας έλειψε)…

Στις 7 Απριλίου 2017 «is back» (επιτέλους και μας έλειψε)…

Μία εβδομάδα αργότερα, τη Δευτέρα του Πάσχα 17 Απριλίου το άγαλμα έτυχε νέας παρέμβασης για τη σφαγή των αρνιών και των ζώων

Μία εβδομάδα αργότερα, τη Δευτέρα του Πάσχα 17 Απριλίου το άγαλμα έτυχε νέας παρέμβασης για τη σφαγή των αρνιών και των ζώων

Sampo (;) διαβάσαμε στις 17 Μαΐου 2017

Sampo (;) διαβάσαμε στις 17 Μαΐου 2017

Δύο μήνες μετά, τον Ιούλιο του 2017 ένα μικρό αυτοκόλλητο τοποθετήθηκε στη βάση του που εικονίζει έναν ποδηλάτη και από κάτων γράφει dirt-holics

Δύο μήνες μετά, τον Ιούλιο του 2017 ένα μικρό αυτοκόλλητο τοποθετήθηκε στη βάση του που εικονίζει έναν ποδηλάτη και από κάτων γράφει dirt-holics

Μία από τις πιο ευρείες όσο και έντονες «επεμβάσεις» που έγιναν ποτέ στο ηρώο. Αυτή την εικόνα είχε το δόλιο στις 25 Ιουλίου 2017. Καμιά δεκαριά διαφορετικά συνθήματα φέρει, όπως antifa, antinazi, σκατά στα έθνη, έξω οι Ναζί από παντού κ.ά.

Μία από τις πιο ευρείες όσο και έντονες «επεμβάσεις» που έγιναν ποτέ στο ηρώο. Αυτή την εικόνα είχε το δόλιο στις 25 Ιουλίου 2017. Καμιά δεκαριά διαφορετικά συνθήματα φέρει, όπως antifa, antinazi, σκατά στα έθνη, έξω οι Ναζί από παντού κ.ά.

Και πάλι ένα μικρό αυτοκόλλητο πάνω στο γλυπτό, με έναν ποδηλάτη. Ήταν 18 Οκτωβρίου 2017.

Και πάλι ένα μικρό αυτοκόλλητο πάνω στο γλυπτό, με έναν ποδηλάτη. Ήταν 18 Οκτωβρίου 2017.

Η μεγάλη ζημιά του 2011

Το 2011 υπέστη τη μεγαλύτερη ζημιά στην υπερενενηντακονταετή του "ζωή". Φύλακας της πλατείας ή κάποιος πιθανά δημοτικός υπάλληλος άρχιζε να το σπάει χτυπώντας το από τη δεξιά πλευρά. Πολλοί προσπάθησαν να τον σταατήσουν, όμως μέχρις ότου αυτός ακινητοποιηθεί, είχε προκαλέσει μεγάλες ζημιές στο άγαλμα. Φέρεται πως είχε το ακαταλόγιστο...

Τον Οκτώβρη του 2017 της έβαλαν κάτι σαν κραγιόν στο αριστερό μάγουλο, αλλά και ψηλά στο φόρεμά της…

Τον Οκτώβρη του 2017 της έβαλαν κάτι σαν κραγιόν στο αριστερό μάγουλο, αλλά και ψηλά στο φόρεμά της…

Τα πράγματα για το άγαλμα είναι απλά. 'Η το θέλουμε ή όχι. Από τη στιγμή που αποφασίστηκε ότι το θέλουμε, θα πρέπει να το σεβαστούμε. Δεν είναι θέμα αντίδρασης, αλλά σεβασμού, είναι θέμα καλαισθησίας. Από πότε το "κάνω την επανάστασή μου" ταυτίστηκε με το "γίνομαι κακόγουστος";
Στις 19 Οκτωβρίου 2017 είδαμε αυτό: ΑΔΑΔ εις την 5η… Κάποιο παιδάκι πέρασε από εκεί και προσπάθησε να μάθει ανάγνωση και γραφή…

Στις 19 Οκτωβρίου 2017 είδαμε αυτό: ΑΔΑΔ εις την 5η… Κάποιο παιδάκι πέρασε από εκεί και προσπάθησε να μάθει ανάγνωση και γραφή…

Στις 23 Οκτωβρίου μια σαμπρέλα λάστιχο, εντέχνως τοποθετημένη, με αφαιρετική διάθεση από τον έχοντα την ιδέα, τοποθετήθηκε στον λαιμό της. Εν είδει κοσμήματος…

Στις 23 Οκτωβρίου μια σαμπρέλα λάστιχο, εντέχνως τοποθετημένη, με αφαιρετική διάθεση από τον έχοντα την ιδέα, τοποθετήθηκε στον λαιμό της. Εν είδει κοσμήματος…

Στις 4 Νοεμβρίου νέες υπογραφές στο κάτω μέρος του αγάλματος…

Στις 4 Νοεμβρίου νέες υπογραφές στο κάτω μέρος του αγάλματος…

Στις 10 Νοεμβρίου 2017 μαύρες γραμμές το μαύρισαν…

Στις 10 Νοεμβρίου 2017 μαύρες γραμμές το μαύρισαν…

Στις 8 Δεκεμβρίου μία μεγάλη φθορά: Είχε ήδη απομακρυνθεί από αγνώστους το ένα μικρό τριγωνικό κολονάκι της βάσεως του αγάλματος. Βρισκόταν στη μέση την πλατείας…

Στις 8 Δεκεμβρίου μία μεγάλη φθορά: Είχε ήδη απομακρυνθεί από αγνώστους το ένα μικρό τριγωνικό κολονάκι της βάσεως του αγάλματος. Βρισκόταν στη μέση την πλατείας…

Τη Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου κάποιος χριστιανός το είχε βάλει δίπλα στην αρχική του θέση.

Τη Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου κάποιος χριστιανός το είχε βάλει δίπλα στην αρχική του θέση.

Αφισοκολλημένο, πρωί - πρωί τη Δευτέρα 18 Δεκέμβρη…

Αφισοκολλημένο, πρωί - πρωί τη Δευτέρα 18 Δεκέμβρη…

Στις 8 Γενάρη, κάποιος έκανε «ποδαρικό» στο 2018 γράφοντας με σπρέι, από πάνω προς τα κάτω διάφορα γράμματα: α, ρ, χ, ι, δ, ι, α

Στις 8 Γενάρη, κάποιος έκανε «ποδαρικό» στο 2018 γράφοντας με σπρέι, από πάνω προς τα κάτω διάφορα γράμματα: α, ρ, χ, ι, δ, ι, α

Παρεμπιπτόντως το γλυπτό λειτουργεί και ως φόντο σε καρναβαλικές εκδηλώσεις…

Παρεμπιπτόντως το γλυπτό λειτουργεί και ως φόντο σε καρναβαλικές εκδηλώσεις…

Στη 1 Μαρτίου, μπήκε η άνοιξη ήρθαν κι οι «πεταλούδες» στο άγαλμα…

Στη 1 Μαρτίου, μπήκε η άνοιξη ήρθαν κι οι «πεταλούδες» στο άγαλμα…

Τρίτη 20 Μαρτίου και ιδού ένα μεγάλο LDC αγνώστων λοιπών στοιχείων

Τρίτη 20 Μαρτίου και ιδού ένα μεγάλο LDC αγνώστων λοιπών στοιχείων

Τετάρτη 11 Απριλίου κι ένας απροσδιορίστου ταυτότητας και επαγγέλματος γενειοφόρος «κοσμεί» το Ηρώο

Τετάρτη 11 Απριλίου κι ένας απροσδιορίστου ταυτότητας και επαγγέλματος γενειοφόρος «κοσμεί» το Ηρώο

«Δεν προσκυνάμε καμιά σημαία». Αφισοκόλληση στις 27 Μάη του 2018

«Δεν προσκυνάμε καμιά σημαία». Αφισοκόλληση στις 27 Μάη του 2018

«ΜΚR 13», αγνώστων λοιπών στοιχείων επιγραφή την 1η Ιουλίου 2018. Συνθήματα και στο πλακάκι μπροστά από το Ηρώο

«ΜΚR 13», αγνώστων λοιπών στοιχείων επιγραφή την 1η Ιουλίου 2018. Συνθήματα και στο πλακάκι μπροστά από το Ηρώο

Aφισσοκολημμένο στις 18 Ιουλίου…

Aφισσοκολημμένο στις 18 Ιουλίου…

Μια βδομάδα μετά, 24 Ιουλίου, με το πανό δίπλα του για την εθνική τραγωδία στην Ραφήνα

Μια βδομάδα μετά, 24 Ιουλίου, με το πανό δίπλα του για την εθνική τραγωδία στην Ραφήνα

Στις 5 Αυγούστου ένα αυτοκόλλητο από την Original Petroupolis. Me agapi. Kι ένα ΜΚΡ ακριβώς από πάνω

Στις 5 Αυγούστου ένα αυτοκόλλητο από την Original Petroupolis. Me agapi. Kι ένα ΜΚΡ ακριβώς από πάνω

Το μνημείο πεσόντων της Πάτρας είναι δημιούργημα του πανεπιστημιακού και ακαδημαϊκού Αντώνιου Σώχου, ενός εξαιρετικού όσο και ανήσυχου γλύπτη, με πολλά έργα σε όλη την Ελλάδα.
τις 27 Απριλίου 2018 το άγαλμα προσφέρεται για να κρεμαστεί ένα πανό που κάτι καταγγέλλει. Ας είναι καλά που διευκόλυνε την ανάρτηση του πανό

τις 27 Απριλίου 2018 το άγαλμα προσφέρεται για να κρεμαστεί ένα πανό που κάτι καταγγέλλει. Ας είναι καλά που διευκόλυνε την ανάρτηση του πανό

Διάφορες υπογραφές στη βάση του (2/9/2018)

Διάφορες υπογραφές στη βάση του (2/9/2018)

Δεμένο με πανό περί παράδοσης γης σε φασισμό… (16/9)

Δεμένο με πανό περί παράδοσης γης σε φασισμό… (16/9)

Αφισσοκολλημένο για εκδήλωση (live) με μουσική hip-hop (24/9)

Αφισσοκολλημένο για εκδήλωση (live) με μουσική hip-hop (24/9)

Δεμένο πάνω του ένα πανό για τη διαδήλωση με αφορμή τον τραγικό θάνατο ενός νέου, του δύσμοιρου Ζακ Κωστόπουλου

Δεμένο πάνω του ένα πανό για τη διαδήλωση με αφορμή τον τραγικό θάνατο ενός νέου, του δύσμοιρου Ζακ Κωστόπουλου

«Αυτή είναι η κοινωνία του καπιταλισμού». Έτσι τελειώνει το έμμετρο με το οποίο «στολίστηκε» στις 13/10/2018

«Αυτή είναι η κοινωνία του καπιταλισμού». Έτσι τελειώνει το έμμετρο με το οποίο «στολίστηκε» στις 13/10/2018

Δεμένο με ένα πανό που αναφέρει πως «ο Ζακ είναι ένα ακόμα θύμα του κοινωνικού ταξικού πολέμου»… (14/10/2018)

Δεμένο με ένα πανό που αναφέρει πως «ο Ζακ είναι ένα ακόμα θύμα του κοινωνικού ταξικού πολέμου»… (14/10/2018)

Το αφισοκόλλησαν στις 7 Δεκεμβρίου

Το αφισοκόλλησαν στις 7 Δεκεμβρίου

Η απόφαση του Δήμου Πατρέων

Τα της κατασκευής του μνημείου απασχόλησαν το Δήμο Πατρέων, όπως διαβάζουμε στα πρακτικά διαφόρων συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου (πηγή: «Η «Πατραϊκή Δημαρχία από τα σωζόμενα πρακτικά του δημοτικού συμβουλίου» του Βασίλη Λάζαρη, β’ τόμος):

- Συνεδρίαση 18ης Μαΐου 1927

«Εν Πάτραις και εν τω Δημοτικώ καταστήματι σήμερον ημέραν Τετάρτην και ώραν 6ην μ.μ. τη εγγράφω προσκλήσει του κ. Προέδρου υπ’ αριθμόν 12 προσήλθαν [17] μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου. Παρίστατο και ο Δήμαρχος κ. Ιωάν. Βλάχος, αποτελεσθείσης δε νομίμου απαρτίας ο κ. Πρόεδρος κηρύττει την έναρξιν της συνεδριάσεως του σώματος.

[……]

Ο κ. Δήμαρχος ανακοινοί εις το Σώμα, ότι συνελθούσα η επί της τοποθετήσεως της αναμνηστικής στήλης των πεσόντων τέκνων της πόλεως των Πατρών Επιτροπή απεφάσισεν, όπως το παρά του γλύπτου Αντ. Σώχου κατασκευασθέν μνημείον τοποθετηθή εις την πλατείαν της Βασιλίσσης Ολγας και παρά την ανατολικήν πλευράν του κεντρικού κηπαρίου, θέλει δε αναγραφή η εξής επιγραφή [εκ των «Εμβατηρίων»] του Τυρταίου.

Λίγες ημέρες αργότερα στις 16/12 το είδαμε με σύνθημα «Εκδίκηση για κάθε βιασμό». Το περιστέρι επιδεικτικά του έχει γυρίσει την πλάτη

Λίγες ημέρες αργότερα στις 16/12 το είδαμε με σύνθημα «Εκδίκηση για κάθε βιασμό». Το περιστέρι επιδεικτικά του έχει γυρίσει την πλάτη

Μουντζούρα / γκράφιτι στο κάτω δεξιό μέρος της βάσης (6/1/19)

Μουντζούρα / γκράφιτι στο κάτω δεξιό μέρος της βάσης (6/1/19)

Μαυρίλα δεξιά στη μέση, εκεί όπου λείπει ένα μεγάλο κομμάτι μαρμάρου από προηγούμενο βανδαλισμό (14/1/19)

Μαυρίλα δεξιά στη μέση, εκεί όπου λείπει ένα μεγάλο κομμάτι μαρμάρου από προηγούμενο βανδαλισμό (14/1/19)

Ως στήριγμα σε αναρτημένο πανό που καταδικάζει τον στρατό του Ισραήλ

Ως στήριγμα σε αναρτημένο πανό που καταδικάζει τον στρατό του Ισραήλ

Κάποιος του κόλλησε μια αφίσα, στις 16 Μάη μήνα

Κάποιος του κόλλησε μια αφίσα, στις 16 Μάη μήνα

Το συμβόλαιο κατασκευής

 

Τον Οκτώβριο του 1925, στις 6, ημέρα Τρίτη, υπογράφηκε το συμβόλαιο μεταξύ του γλύπτη Αντώνιου Σώχου και του Δήμου Πατρέων, τον οποίο εκπροσώπησε στην υπογραφή των συμβολαίων, ο ίδιος ο δήμαρχος Δημήτρης Β. Ανδρικόπουλος - Μπουκαούρης.

Τη σύνταξη του συμβολαίου ανέλαβε ο συμβολαιογράφος Ιωάννης Π. Αργυριάδης, ενώ μάρτυρες ήσαν ο έμπορος Στέργιος Γ. Παπαστεργίου και ο συμβολαιογράφος Αντώνης Ν. Οικονομόπουλος.

Το χειρόγραφο συμβόλαιο βρίσκεται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους, είναι το υπ’ αριθμ. 46.652 και συνοδεύεται από γραμμάτιο είσπραξης 500 δραχμών. Είναι δε εξασέλιδο.

Με φόντο πίσω του, τον αυλητή στο σιντριβάνι. Ο οποίος επί ενάμιση αιώνα αδειάζει νερό, εσχάτως δε, το κάνει έχοντας όμορφη μοβ ή μοβοροζέ κώμη…

Με φόντο πίσω του, τον αυλητή στο σιντριβάνι. Ο οποίος επί ενάμιση αιώνα αδειάζει νερό, εσχάτως δε, το κάνει έχοντας όμορφη μοβ ή μοβοροζέ κώμη…

Το μαρμαρένιο πλακάκι στην «είσοδο» του αγάλματος. Κατασκευή ολίγων χρόνων μονάχα και δείχνει σαν να το βρήκαν μόλις οι αρχαιολόγοι, ύστερα από χιλιετίες που ήταν θαμμένο. Τι στην ευχή μας έκανε το μάρμαρο…

Το μαρμαρένιο πλακάκι στην «είσοδο» του αγάλματος. Κατασκευή ολίγων χρόνων μονάχα και δείχνει σαν να το βρήκαν μόλις οι αρχαιολόγοι, ύστερα από χιλιετίες που ήταν θαμμένο. Τι στην ευχή μας έκανε το μάρμαρο…

Νά’τη η Δόξα, κάθε βράδυ του Σάββατου, παρέα με τους φίλους της. Δεκάδες νέοι με διάφορα δρώμενα και χορευτικά της κάνουν, τρόπον τινά, παρέα. Κι ας τσακώνονται πολλές φορές. Αυτή εκεί, αγέρωχη…

Νά’τη η Δόξα, κάθε βράδυ του Σάββατου, παρέα με τους φίλους της. Δεκάδες νέοι με διάφορα δρώμενα και χορευτικά της κάνουν, τρόπον τινά, παρέα. Κι ας τσακώνονται πολλές φορές. Αυτή εκεί, αγέρωχη…

Κι αφού δεν χόρτασαν να το βάφουν με σπρέι, πέρασαν και μια βόλτα από το ακριβώς δίπλα παρακείμενο φοινικόδεντρο. Κι αυτό βαμμένο…

Κι αφού δεν χόρτασαν να το βάφουν με σπρέι, πέρασαν και μια βόλτα από το ακριβώς δίπλα παρακείμενο φοινικόδεντρο. Κι αυτό βαμμένο…

Αρκετά παλαιά η φωτογραφία με τονισμένη την εγχάρακτη αναφορά και προστατευτικό καλαίσθητο καγκελάκι μπροστά από τη βάση

Αρκετά παλαιά η φωτογραφία με τονισμένη την εγχάρακτη αναφορά και προστατευτικό καλαίσθητο καγκελάκι μπροστά από τη βάση

Έτσι φαίνεται από ψηλά. Μάλλον είναι καλύτερα έτσι…

Έτσι φαίνεται από ψηλά. Μάλλον είναι καλύτερα έτσι…

Πριν καν τοποθετηθεί και αποκαλυφθεί το άγαλμα, έτυχε σκληρής αποδοκιμασίας από διάφορους που το ήθελαν, μεγαλύτερο, επιβλητικότερο (sic)

...to be continued

Σχόλια

Ειδήσεις