Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

To καρναβάλι φέρνει στην Πάτρα 16εκ. ευρώ σε ένα…τριήμερο!!!

To καρναβάλι  φέρνει στην Πάτρα 16εκ. ευ...

Μια άκρως ενδιαφέρουσα έρευνα για τον μεγαλύτερο πολιτιστικό θεσμό της πόλης

 

Τα οικονομικά οφέλη του καρναβαλιού για την Πάτρα αλλά και τα ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ήταν το αντικείμενο της  μελέτης που πραγματοποιήθηκε από την DATA RC και παρουσιάστηκε  από τον υπεύθυνο της εταιρίας Θεόδωρο Λουλούδη.

Η έρευνα ανατέθηκε πέρυσι  στην DATA RC από τη ΔΕΠΑΠ  και η μελέτη  θα παραδοθεί στον Οργανισμό του Καρναβαλιού, θέμα που πρόκειται να συζητηθεί στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο κατά πάσα πιθανότητα μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα και θα τεθεί προς ψήφιση.

Στόχος της αντιδημαρχίας Πολιτισμού όπως σημείωσε ο κ. Σκαρμέας, «είναι η δημιουργία ενός Οργανισμού απαλλαγμένου από προηγούμενες οφειλές, με δικό του κεφάλαιο και μέσω του οποίου να γίνεται πράξη αυτό που κάθε χρονιά λέγεται: με την ολοκλήρωση μίας διοργάνωσης, την αμέσως επόμενη ημέρα να γίνεται ο σχεδιασμός του επόμενου Καρναβαλιού».

Από την πλευρά της η πρόεδρος της ΔΕΠΑΠ Ελένη Δάσιου επεσήμανε πως «είναι λογικό να υπάρχει ανυπομονησία για το πότε θα ολοκληρωθεί ο Οργανισμός του Πατρινού Καρναβαλιού, όμως πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα της πόλης και τώρα επιτέλους γίνεται πράξη με τις καλύτερες συνθήκες.»

 

 

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

«Ποτέ πριν δεν είχε αξιολογηθεί η λειτουργία αλλά και το πώς επιδρά στην πόλη το Πατρινό Καρναβάλι» επεσήμανε  ο Θεόδωρος Λουλούδης  σημειώνοντας πως η πορεία ανάπτυξής του είναι σταθερή και αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της ζωής της πόλης. Το πρώτο μέρος της έρευνας αφορά τη μελέτη εκτίμησης των άμεσων οικονομικών οφελών του θεσμού και το δεύτερο είναι η οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας για την ίδρυση της νέας Δημοτικής Επιχείρησης με την επωνυμία «Δημοτική Επιχείρηση – Πατρινό Καρναβάλι».

Το ερευνητικό σχέδιο περιελάμβανε πέντε είδη ερευνών και μία μελέτη: έρευνα σε 503 δημότες της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας, ηλικίας 15 έως 64 ετών συμμετέχοντες και μη στο Πατρινό Καρναβάλι με τηλεφωνικές συνεντεύξεις, έρευνα σε 286 επισκέπτες του Πατρινού Καρναβαλιού κατά το τελευταίο τριήμερο, ποσοτική έρευνα σε 60 τοπικές επιχειρήσεις, χορηγούς και πιθανούς χορηγούς, διερεύνηση των απόψεων των αρχηγών γκρουπ (ποσοτική και ποιοτική) – μελών ΔΕΠΑΠ – υπευθύνων επιχειρηματικών Φορέων, πανελλαδική έρευνα σε 502 μη επισκέπτες του Πατρινού Καρναβαλιού ηλικίας 18 έως 54 ετών και μελέτη εκτίμησης του οικονομικού αντίκτυπου του θεσμού.

Οσον αφορά τον βαθμό ενασχόλησης με το Καρναβάλι, το 18,1% (περίπου 27.000 δημότες) δηλώνουν αδιάφοροι μη έχοντας κανένα ενδιαφέρον για τον θεσμό καθώς δεν αισθάνονται ότι τους εκφράζει, δεν το παρακολουθούν και δεν συμμετέχουν, το 52,7% (περίπου 78.000 δημότες) είναι περιστασιακά εμπλεκόμενοι έχοντας συμμετάσχει κατά το παρελθόν και το 29,2% (περίπου 43.000 δημότες) είναι πιστοί θιασώτες. Το 18,3% συμμετείχε φέτος σε κάποιο πλήρωμα εκ των οποίων η πλειοψηφία (64,1%) αποτελείται από πιστούς θιασώτες. Παράλληλα, το 81,7% δεν συμμετείχαν σε κάποιο πλήρωμα.

Αναφορικά με τους λόγους μη συμμετοχής στο Καρναβάλι των περιστασιακά εμπλεκομένων ή των πιστών θιασωτών, είναι σημαντικό να δει κανείς ότι οι λόγοι που τους οδήγησαν εκεί είναι περισσότερο προσωπικοί και όχι οργανωτικού χαρακτήρα. Ως σημαντικότερους λόγους πρόβαλλαν την έλλειψη διάθεσης και ενθουσιασμού (17,5%) και  τις επαγγελματικές υποχρεώσεις (11,3%). Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι ποσοστό 11,3% των δημοτών που δηλώνουν περιστασιακά εμπλεκόμενοι ή πιστοί θιασώτες αναφέρουν ότι δεν τους αρέσει να συμμετέχουν σε γκρουπ.

Οπως σημείωσε ο κ. Λουλούδης το 2009 η συμμετοχή στην μεγάλη παρέλαση του Καρναβαλιού έφτασε στις 38.000 ποσό ιδιαίτερα μεγάλο, ενώ όσον αφορά τον βαθμό πιστότητας, σύμφωνα με τα στοιχεία το 16,5% των δημοτών (περίπου 24.500 άτομα) είναι φανατικοί υποστηρικτές του Πατρινού Καρναβαλιού, το 22,7% (περίπου 33.800 άτομα) διασκεδάζουν σε εκδηλώσεις αλλά δεν συμμετέχουν σε γκρουπ, το 40,9% (περίπου 88.000 άτομα) είναι περιστασιακοί υποστηρικτές του Πατρινού Καρναβαλιού και το 13,9% (περίπου 20.700 άτομα) είναι αδιάφοροι.

Σημαντικό είναι να δούμε και ποιοι συμμετέχουν σε πληρώματα. Ετσι το 42,5% είναι νέοι και φοιτητές (18 και άνω), το 37,5% κυρίως οικογένειες με παιδιά και το 20% οικογένειες με παιδιά και νέοι/φοιτητές (18 και άνω). Αύξηση παρουσιάζεται και στον βαθμό συμμετοχής σε εκδηλώσεις του Πατρινού Καρναβαλιού, όσον αφορά τις παρελάσεις του Σαββάτου και της Κυριακής με τα ποσοστά να φτάνουν το 87% και το 89,1% αντίστοιχα (σε σχέση με το 1999 που σε ίδια έρευνα τα ποσοστά ήταν 78,4% και για τις δύο παρελάσεις). Μικρή αύξηση παρουσιάζεται και στη συμμετοχή στις τελετές έναρξης και λήξης, ενώ μείωση βλέπουμε στη συμμετοχή στις εκδηλώσεις της Τσικνοπέμπτης και του Κρυμμένου Θησαυρού. Καθολική είναι και η συμμετοχή των πληρωμάτων στις δύο παρελάσεις αλλά και στην έκθεση καρναβαλικών στολών.

 

ΟΤΑΝ ΑΚΟΥΝΕ ΠΑΤΡΑ, ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ

 

Τα σκήπτρα κρατά το Πατρινό Καρναβάλι όσον αφορά την αναγνωρισιμότητα σε σχέση με τις υπόλοιπες διοργανώσεις συγκεντρώνοντας ποσοστό 98,4%, με την Ξάνθη να φτάνει το 52,8%, το Μοσχάτο στο 40%, το Ρέντη το 22,9%, τη Κοζάνη το 12% και το Ρέθυμνο το 9,6%. Μάλιστα, το 66% των ερωτηθέντων που γνωρίζει το Πατρινό Καρναβάλι, το αξιολογεί σαφώς ανώτερο από όλα τα άλλα.

Το Πατρινό Καρναβάλι προσελκύει κόσμο από πολλές περιοχές της Ελλάδος με τον κύριο όγκο των επισκεπτών σε ποσοστό 49,3% να προέρχονται από την Αθήνα. Παράλληλα, το 72,8% όσων δεν έχουν ακόμα επισκεφθεί την Πάτρα κατά τη διάρκεια του Καρναβαλιού, εκφράζεται θετικά στο να το κάνει σε κάποια μελλοντική στιγμή, ενώ πάνω από τους μισούς θεωρεί ως πιο πιθανό η επίσκεψη αυτή να γίνει είτε του χρόνου είτε τουλάχιστον μέσα στην επόμενη τριετία.

Σημαντικό είναι το γεγονός πως σε σχέση με την εικόνα της πόλης, όπως την βλέπουν οι κάτοικοι άλλων περιοχών που δεν έχουν επισκεφθεί το Πατρινό Καρναβάλι, το πρώτο χαρακτηριστικό που της προσδίδουν είναι το ότι διαθέτει μεγάλη καρναβαλική ιστορία, το ότι οι άνθρωποι ξέρουν να διασκεδάζουν στο καρναβάλι, διαθέτει σημαντική πολιτιστική δραστηριότητα, διαθέτει ευκαιρίες για συμμετοχή και διασκέδαση και ότι το καρναβάλι της είναι αυθεντικό. Παράλληλα, οι περισσότεροι δημότες απάντησαν πως το Καρναβάλι είναι ένα γεγονός που ο κόσμος το περιμένει ενώ δημιουργεί πολλές ευκαιρίες για να διασκεδάσει ο κόσμος. Ενα στοιχείο που δείχνει την επισκεψιμότητα είναι το ότι το 42,2% των νοικοκυριών της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχής φιλοξένησαν κατά τη διάρκεια του Πατρινού Καρναβαλιού ξένο κόσμο, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 1999 ήταν 58,85%.

Το Πατρινό Καρναβάλι αποδεικνύεται και ένα στοιχείο που ενεργοποιεί επιχειρηματικά ένα ζωντανό τμήμα της τοπικής κοινωνίας, που δεν είναι άλλο από τους αρχηγούς των πληρωμάτων.

ΟΙ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

 

Οσον αφορά τις οικονομικές επιδράσεις που έχει ο θεσμός και τις δαπάνες, αφορούν αυτές του Δήμου και της ΔΕΠΑΠ για τη διοργάνωση, αυτές των ξένων επισκεπτών το τελευταίο τριήμερο, τις δαπάνες των δημοτών και τις δαπάνες των αρχηγών πληρωμάτων. Η αύξηση καθεμίας εκ των δαπανών είναι αλληλένδετη με την αύξηση της συνολικής οικονομικής επίδρασης του θεσμού στην τοπική κοινωνία.

Οι συνολικές άμεσες δαπάνες του Καρναβαλιού του 2009 εκτιμήθηκαν σε 20.467.208 ευρώ, με τα 16.906,113 ευρώ να προέρχονται από επισκέπτες, τα 2.483,038 ευρώ από συμμετέχοντες σε παρελάσεις και το 1.078, 057 ευρώ από το Δήμο.

Σε σχέση με τους Φορείς που ωφελούνται από το Πατρινό Καρναβάλι, το μεγαλύτερο ποσοστό (3,72%) παρατηρείται στην κοπτική-ραπτική και το εμπόριο υφασμάτων (702.384) και ακολουθούν η ενοικίαση χώρων οργάνωσης πληρωμάτων, η αγορά εμπορίας υλικών, τα ηχητικά – φωτιστικά, οι καλλιτεχνικές και άλλες υπηρεσίες, η διαφήμιση και τα έντυπα υλικά, το λιανικό εμπόριο, η φιλοξενία (ξενοδοχεία), η εστίαση-καφετέριες, το εποχιακό εμπόριο, οι τοπικές μεταφορές, η έμμισθη εργασία κ.ά.

Σημαντικό όμως είναι το γεγονός πως χάρις στο Πατρινό Καρναβάλι συνδέεται κάθε χρονιά με τη δημιουργία τουλάχιστον 251 θέσεων εργασίας, το μεγαλύτερο ποσοστό των οποίων κατατάσσονται στην εποχική απασχόληση στις τοπικές επιχειρήσεις.

Το 2009, το Πατρινό Καρναβάλι δημιούργησε συναλλαγές οι οποίες απέφεραν στο δημόσιο έσοδα από Φ.Π.Α. ύψους 3.683.938 ευρώ και στο Δήμο 84.530,60 ευρώ. Ο ευρύτερος δημόσιος τομέας ωφελείται σημαντικά από την επένδυση που πραγματοποιεί η Δημοτική Αρχή για τη διοργάνωση του θεσμού. Η απόδοση της επένδυσης με τη μορφή φόρων και ίδια έσοδα εκτιμήθηκε στο 269,7%. Εάν η επιστροφή της επένδυσης εκτιμηθεί αυστηρώς με τη μορφή εσόδων για την ίδια την δημοτική Αρχή και τη ΔΕΠΑΠ, περιορίζεται στο 16,1% μετά και το πρόσφατο περιορισμό των δημοτικών τελών στο 0,5%.

Τα χρήματα αυτά διαχέονται αρχικώς σε συγκεκριμένους κλάδους της τοπικής οικονομίας, οι οποίοι και ωφελούνται κατά προτεραιότητα ως εξής: Εστίαση (58,65%), εποχικό εμπόριο (11,37%) και λιανικό εμπόριο (8,34%).

Το συνολικό οικονομικό αντίκτυπο του Πατρινού Καρναβαλιού του 2009, εκτιμήθηκε στο ποσό των 48.262,977 ευρώ γεγονός που τεκμηριώνει το σημαντικό ρόλο της εκδήλωσης στην τοπική οικονομία και ανάπτυξη. Η επίδραση του θεσμού σε κάθε νοικοκυριό της ευρύτερης περιοχής προσδιορίστηκε στα 750, 75%

 

ΠΡΟΒΟΛΗ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 

Η ενίσχυση της προβολής και διαφήμισης του Πατρινού Καρναβαλιού θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική για την επιβίωση και ανάπτυξη του θεσμού ενώ εξίσου σημαντική θεωρείται και η επιβολή συγκεκριμένων αρχών και κανόνων που θα προστατεύουν το θεσμό από ακρότητες. Οσον αφορά τα προβλήματα, ως σημαντικότερα αξιολογούνται η ρύπανση, η δυσκολία στη στάθμευση αλλά και στην κίνηση των οχημάτων. Οι αρχηγοί των πληρωμάτων σημείωσαν πως σημαντικός παράγοντας για την εξέλιξη και περαιτέρω ανάπτυξη του θεσμού είναι η ανάγκη να αναδειχθεί το Πατρινό Καρναβάλι ως το πιο σημαντικό πολιτιστικό γεγονός αλλά και η προβολή του, ενώ στα θετικά συγκαταλέγουν το ότι αποτελεί ένα πολιτιστικό γεγονός που ο κόσμος το περιμένει και του προσφέρει διασκέδαση.

Οπως σημείωσε ο κ. Λουλούδης, η ΔΕΠΑΠ αυτή τη στιγμή έχει εξαντλήσει τις δυνατότητες ανάπτυξης γιατί στερείται εξειδικευμένου προσωπικού δυναμικού σε διοικητικούς και τεχνικούς τομείς, δεν διαθέτει αφοσιωμένο προσωπικό που να απασχολείται σε 12μηνη βάση, παράγει σημαντικές δυσλειτουργίες που απορρέουν από αποσπασματική χρηματοδότηση, στερείται ουσιαστικής προβολής και επικοινωνίας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και αδυνατεί να δημιουργήσει τις απαιτούμενες προϋποθέσεις εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης. Οι σημαντικότερες ελλείψεις σε ειδικότητες εντοπίζονται στις δημόσιες σχέσεις και το γραφείο Τύπου, το μάρκετινγκ και την προβολή υπηρεσιών, την εξεύρεση πόρων και τα χορηγικά προϊόντα, την επικοινωνία και τη διαχείριση εθελοντών, το σχέδιο, τα γραφικά και τις εφαρμογές web και την επιστημονική στήριξη κατασκευών.

Η δημιουργία Οργανισμού κρίνεται αναγκαία καθώς το Πατρινό Καρναβάλι έχει ανάγκη της δημοτικής επιχορήγησης η οποία προβλέπεται μόνο στην περίπτωση Κοινωφελούς Επιχείρησης και όχι Ανώνυμης, δεν προσέλκυσε το ενδιαφέρον άλλων τοπικών Φορέων, εξαρτάται από την τακτική χρηματοδότηση της δημοτικής Αρχής κ.α.

 

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture