Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Πάτρα: Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση-αφιέρωμα για τον El Greco

Πάτρα: Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκ...

Με το Μάνο Στεφανίδη

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014 η εκδήλωση-αφιέρωμα στο Δομήνικο Θεοτοκόπουλο (El Greco) στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Αρχαιολογικού Μουσείου της Πάτρας με ομιλητή τον ιστορικό τέχνης και επίκουρο καθηγητή ΑΕΙ Αθηνών Μάνο Στεφανίδη και θέμα: «El Greco, ένας παγκόσμιος Έλληνας: μεταίχμιο και έκσταση».

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας και η Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr συνδιοργάνωσαν την επετειακή αυτή εκδήλωση με αφορμή τα 400 χρόνια (1614) από το θάνατο του πιο διάσημου Έλληνα ζωγράφου, του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου με στόχο το κοινό της Πάτρας να προσεγγίσει και να γνωρίσει τη διαχρονικότητα του έργου του μεγάλου αυτού καλλιτέχνη.

Τον Μάνο Στεφανίδη καλωσόρισαν και προλόγισαν η Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αχαΐας αρχαιολόγος Αναστασία Κουμούση και η Βάσω Πετροπούλου εκ μέρους της Κοινο_Τοπίας.

Ο Μάνος Στεφανίδης μεταξύ άλλων είπε: Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (1541–1614) συνιστά ένα αληθινό μετέωρο: ισορροπεί ανάμεσα στη Δύση και την Ανατολή, τη βυζαντινή παράδοση και τους νεωτερισμούς της Αναγέννησης, τον Μανιερισμό και το Μπαρόκ, ενώ εισάγει την τέχνη μαζί με τον Caravaggio στη νέα εποχή του Seicento.

Ο Γκρέκο σιχαίνεται τη λατρεία του προφανούς και τη διαλεκτική της μίμησης. Ο ίδιος επιχειρεί, μέσω της εικόνας, να αποκαλύψει, πριν τον Γκαίτε ή τον Καντίνσκυ ή τον Μπέκμαν, το αόρατο, την «άυλον φωτοδοσίαν», της οποίας αντανάκλαση είναι τα υλικά φώτα. Έτσι, στις συνθέσεις του κυριαρχεί το παράλογο και το θαυμαστό.

Ο Γκρέκο αποστρέφεται νωρίς την καλλιέπεια της βενετσιάνικης ή ρωμαϊκής ζωγραφικής και ενσωματώνεται στον ισπανικό μυστικισμό, για να εκφράσει τα συχνά υπερφυή και τρομακτικά οράματα της αντιμεταρρύθμισης. Γοητευτικό αμάλγαμα βυζαντινών τύπων και καθολικής θεματογραφίας η τέχνη του παραμένει ως σήμερα αινιγματική και άκρως υποβλητική. Ανήκει σε συγκεκριμένη εποχή και τόπο και είναι συγχρόνως παγκόσμια και εξαιρετικά σύγχρονη. Σε βαθμό ώστε να προοικονομεί τους εξπρεσιονιστές και τους σουρεαλιστές του Μοντερνισμού.

Ο Γκρέκο είναι ένας δημιουργός που δε βολεύεται μέσα στις ισχύουσες αισθητικές αξίες και δραπετεύει. Κατ’ αρχάς δραπετεύει από το ήδη πεπερασμένο μεταβυζαντινό ιδίωμα, για να προσεταιρισθεί τη νέα εποχή κι έπειτα εγκαταλείπει την ιταλική καλλιέπεια για να βυθιστεί στο προσωπικό του όραμα για το ωραίο, για να συνειδητοποιήσει μέσα στον προσωπικό του βιολογικό χρόνο όλη τη χρονικότητα της τέχνης, προηγούμενη και μέλλουσα. Γι’ αυτό είναι σημαντικός ο Γκρέκο. Γιατί γνωρίζει να διαβάζει την παράδοση, χωρίς να υπαλληλοποιείται σ’ αυτήν και γιατί δε διστάζει να τη βιάζει, προκειμένου να εκκολαφθεί το νέο.

Μετά την παρουσίαση του μεγάλου αυτού Έλληνα ζωγράφου, γλύπτη και αρχιτέκτονα, η οποία συνοδευόταν από προβολή ακολούθησε συζήτηση με συντονιστή το στέλεχος της Κοινο_Τοπίας Σάκη Κάπαρη.

Ο Μάνος Στεφανίδης γεννήθηκε στο Πειραιά το 1954. Σπούδασε αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μετεκπαιδεύτηκε στο Kunstmuseum του Dusseldorf και στο Smithsonian Institution της Washington DC. Είναι διδάκτορας του ΑΠθ. Επί 25 χρόνια ήταν επιμελητής της Εθνικής Πινακοθήκης. Το 2004 εξελέγη Λέκτορας του Πανεπιστήμιου Αθηνών και το 2005 μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Σήμερα διδάσκει Ιστορία της Τέχνης στη Φιλοσοφική Αθηνών, τμήμα θεατρικών Σπουδών.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture