Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Πελοπόννησος: Σε τραγική κατάσταση το σιδηροδρομικό δίκτυο - Καμένοι, λεηλατημένοι και κατεστραμμένοι οι ιστορικοί σταθμοί

Πελοπόννησος: Σε τραγική κατάσταση το σι...

ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟ

Πετρόκτιστοι πανέμορφοι σταθμοί του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου, που έφεραν υπογραφές Ελλήνων και Ιταλών αρχιτεκτόνων και μηχανικών του 19ου αιώνα, έχουν παραδοθεί τα τελευταία χρόνια στην εγκατάλειψη με πόρτες ανοικτές, αρχειακό υλικό σχεδίων και λειτουργίας των γραμμών σε μεγάλο βαθμό κατεστραμμένο και εξοπλισμό λεηλατημένο.

Την τραγική αυτή εικόνα μάς μετέφεραν τόσο ο επ. καθηγητής του ΕΜΠ Νίκος Μπελαβίλας όσο και ο αρχαιολόγος Απόλλων Κύρκος, που ασχολείται ερευνητικά με το δίκτυο αυτό, το οποίο σχεδιάστηκε επί Τρικούπη από Γάλλους μηχανικούς και κατασκευάστηκε τμηματικά από Ελληνες και Ιταλούς μεταξύ του 1882 και του 1904.

Το σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου κάλυπτε 780 χλμ. και είχε 153 σταθμούς και στάσεις, εκ των οποίων οι 79 (σταθμοί) είναι κηρυγμένοι διατηρητέοι από το υπουργείο Πολιτισμού, ανάμεσά τους φυσικά και ο σταθμός του Πύργου, έργο του Ερνέστου Τσίλερ.

Το δίκτυο άρχισε να κλείνει τμηματικά από το 2004. Εκλεισε πρώτα η γραμμή Κόρινθος-Αργος-Τρίπολη-Καλαμάτα, προκειμένου να αντικατασταθούν οι παλιές ράγες με νέες και να συντηρηθεί το δίκτυο.

Το έργο αυτό τελείωσε, κόστισε μάλιστα 80 εκατ. ευρώ, όπως μας λέει ο κ. Κύρκος, αλλά το ορεινό κομμάτι της Αρκαδίας (μοναδικής φυσικής ομορφιάς) από την Τρίπολη ώς έξω από την Καλαμάτα δεν ξαναλειτούργησε.

Ενα άλλο τμήμα που περνούσε από τον Αχλαδόκαμπο (Κόρινθος-Ναύπλιο-Τρίπολη) έκλεισε με πρόσχημα ένα δυστύχημα που είχε και ένα νεκρό. Από το 2009 είχε κλείσει και το κομμάτι Κιάτου-Πάτρας.

Ο,τι είχε απομείνει, έκλεισε το 2011 εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Μετά τη δυσμενή αυτή εξέλιξη, ο ΟΣΕ υποσχέθηκε στο υπουργείο Πολιτισμού ότι θα προστατεύει τα κηρυγμένα κτήρια των διατηρητέων σταθμών και το αρχειακό υλικό, εάν και εφ' όσον διαθέτει το αναγκαίο προσωπικό. Ομως από τις περικοπές φαίνεται πως του έχουν απομείνει μόνο πέντε άτομα για όλο το δίκτυο, μας επισημαίνει ο κ. Κύρκος.

Και ως εκ τούτου «σήμερα έχουν παραβιαστεί πολλοί σταθμοί, οι οποίοι είναι πλέον ανοικτοί, κάποιοι έχουν καεί γιατί έχουν ξύλινες μεσοτοιχίες και πατώματα, άρα υλικό για να ζεσταθεί κάποιος, όπως έγινε με το σταθμό της Μεγαλόπολης που παραδόθηκε στη φωτιά, ενώ ο σταθμός του Αργους καταστράφηκε γιατί πλημμύρισε και είναι πλέον ανοικτός».

«Το θέμα είναι πολύ σημαντικό γιατί έχουμε κτήρια εκπληκτικής ομορφιάς, γέφυρες εξαιρετικής τεχνικής και πολύτιμο αρχειακό υλικό που καταστρέφεται» επιμένει ο Ν. Μπελαβίλας, που έχει αναλάβει με τη διοίκηση του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Επιτροπής για τη Διατήρηση της Βιομηχανικής Κληρονομιάς (TICCIH) πρωτοβουλία για τη σωτηρία τους. «Είδα με τα μάτια μου χιλιάδες σχέδια της εποχής του Τρικούπη ανοικτά στους πέντε ανέμους» μας είπε. «Γιατί κάθε σταθμός, εκτός από τον κινητό εξοπλισμό του, είχε τις τεχνικές υπηρεσίες και όλο το τεχνικό αρχείο της γραμμής».

Το ελληνικό TICCIH (για τη διάσωση των βιομηχανικών μνημείων) έχει ήδη απευθύνει επείγουσα έκκληση τόσο στους σιδηροδρομικούς φορείς και τα αρμόδια υπουργεία (Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Πολιτισμού) όσο και στα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ) και τα τοπικά τους παραρτήματα στην Πελοπόννησο, προκειμένου «να λάβουν άμεσα μέτρα για την προστασία του σπουδαίου αυτού πολιτιστικού πλούτου της χώρας και να διερευνήσουν τη δυνατότητα αξιοποίησης στην κατεύθυνση που κινούνται σήμερα διεθνώς άλλα παρόμοια ιστορικά δίκτυα, που είτε είναι πλήρως ενεργά για επιβατικές και εμπορικές μεταφορές (π.χ. Bernina Express Ελβετίας, Mariazell Bahnhof Αυστρίας, Γραμμή Septemvri-Dobrinishte Βουλγαρίας) ή λειτουργούν αμιγώς για τουριστική χρήση (π.χ. Durango & Silverton Train, USA, Santa Fe Southern Railway, USA, Train a vapeur des Cevennes, Γαλλία κ.λπ.)».

Θεωρούν πως τμήματα του δικτύου, όπως π.χ. η γραμμή Κορίνθου-Ναυπλίου και Τρίπολης-Καλαμάτας ή η γραμμή Κατακόλου-Ολυμπίας κ.λπ., μπορούν να αξιοποιηθούν επιτυχώς διασώζοντας παράλληλα ζωντανή την ιστορική μνήμη και εν λειτουργία το μνημειακό ιστορικό υλικό.

Δηλώνουν μάλιστα ότι θα στηρίξουν οποιαδήποτε ανάλογη προσπάθεια και ότι έχουν κατατεθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ πλήρεις φάκελοι τεκμηρίωσης για την εσωτερική γραμμή Κορίνθου-Μύλων-Καλαμάτας, προϊόν συστηματικής έρευνας στο πλαίσιο του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Προστασία Μνημείων» του ΕΜΠ.

Καλούν τέλος τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, που έχουν κινητοποιηθεί για τη διάσωση του αρχειακού υλικού, να παρέμβουν και σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΣΕ να συγκεντρωθεί και να διασωθεί το πλούσιο και ποικίλο ιστορικό και σχεδιαστικό αρχείο των Σιδηροδρόμων Πελοποννήσου, το οποίο είναι διάσπαρτο και απροστάτευτο, ευρισκόμενο σε διάφορους χώρους και εγκαταστάσεις.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις