Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΓΟΡΑ

/

Πάτρα: "Δώρο ζωής" επί 85 χρόνια ο ποταμός Γλαύκος

Πάτρα: "Δώρο ζωής" επί 85 χρόν...

Τι έγραψε στην "Καθημερινή" ο δημοσιογράφος Ηλίας Κάνιστρας

Είναι από τους λίγους ποταμούς που δεν υπέστη καταστροφικές ανθρώπινες επεμβάσεις. Ως δώρο ζωής για την Πάτρα χαρακτηρίζεται ο ποταμός Γλαύκος. Και αυτό το δώρο η Πάτρα το αξιοποιεί εδώ και περίπου 85 χρόνια, χωρίς να το αλλοιώνει.

Μέσω λοιπόν της αξιοποίησης των επιφανειακών νερών του Γλαύκου υδροδοτείται η πόλη (μετά την επεξεργασία τους σε σύγχρονες εγκαταστάσεις διύλισης και απολύμανσης), καλύπτεται μέρος της ηλεκτροδότησης και αρδεύονται καλλιεργήσιμες εκτάσεις στις ανατολικές και νότιες περιοχές.

Ταυτόχρονα, η φυσική θέση του Γλαύκου, που πηγάζει από το Παναχαϊκό Ορος, διατρέχει τη ΝΔ πλευρά της πόλης και εκβάλει στον Πατραϊκό Κόλπο, συμβάλλει στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, αφού στις παρόχθιες περιοχές κατασκευάστηκαν δύο οδικοί άξονες που συνδέουν τη μεγάλη περιμετρική με το νέο λιμάνι.

Επίσης ο υδροηλεκτρικός σταθμός του Γλαύκου έχει πλούσια ιστορία, αφού είναι από τους πρώτους που κατασκευάστηκαν και λειτούργησαν στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 1920, ενώ για την αξιοποίησή του συστάθηκε εκείνη την εποχή η πρώτη στη χώρα δημοτική επιχείρηση.

Ηλεκτροδότηση

Οσον αφορά την ηλεκτροδότηση της πόλης ο υδροηλεκτρικός σταθμός λειτουργεί σήμερα με δύο μονάδες παράγοντας ετησίως 10 GWh καλύπτοντας το 1/30 των αναγκών της Πάτρας. Το νερό το οποίο περισσεύει διατίθεται μέσω αρδευτικών καναλιών στις περιοχές Εγκλυκάδα, Περιβόλα, Σαραβάλι κ.ά., όπου αρδεύονται καλλιέργειες κυρίως με κηπευτικά.

Ταυτόχρονα, οι παραγλαύκιες οδοί που συνδέουν το νέο λιμάνι με τις εθνικές οδούς Πατρών – Αθηνών και Πατρών – Πύργου, μέσω της μεγάλης περιμετρικής, δίνουν διέξοδο στα φορτηγά, οι οδηγοί των οποίων δεν είναι αναγκασμένοι πλέον να χρησιμοποιούν και να επιβαρύνουν το οδικό δίκτυο της πόλης. Η κατασκευή εναέριου κόμβου, που βρίσκεται σε εξέλιξη, θα κάνει πιο σύντομη την είσοδο και την έξοδο των οχημάτων από τη λιμενική ζώνη.

Ο Γλαύκος δεν αντιμετωπίζει άμεσους οικολογικούς κινδύνους. Ωστόσο, όπως αναφέρει στην «Καθημερινή» το στέλεχος της Οικολογικής Κίνησης Πάτρας κ. Γιώργος Κανελής, λόγω των έργων για την κατασκευή των κόμβων έχει καταστραφεί η μικρή βλάστηση με ψαθί και καλαμιές στην ευρύτερη περιοχή της εκβολής του ποταμού, ενώ ο εγκιβωτισμός έχει εμποδίσει την ανάπτυξη βλάστησης. Πάντως, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, η φύση αντιστέκεται και ήδη έχει αρχίσει η ανάπτυξη βλάστησης στο εγκιβωτισμένο κομμάτι, στο ύψος της οδού Ακρωτηρίου.

Γειτονικές επιχειρήσεις

Επίσης, όπως τονίζει o κ. Κανελής, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη λειτουργία του γειτονικού με τον ποταμό βιοτεχνικού πάρκου, ώστε να μην υπάρξει μόλυνση. Ακόμη στην ευρύτερη περιοχή του Γλαύκου λειτουργούν εδώ και χρόνια επιχειρήσεις - νεροτριβές, οι οποίες χρησιμοποιούν τα νερά του ποταμού για βιολογικό πλύσιμο, χωρίς να ρυπαίνουν.

Στο μεταξύ ο υδροηλεκτρικός σταθμός αποτελεί και πεδίο εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Τις εγκαταστάσεις του Γλαύκου επισκέπτονται σχολεία, αλλά και φοιτητές του Πανεπιστημίου Πατρών και σπουδαστές των ΤΕΙ, για να αντλήσουν πολύτιμα στοιχεία για τις έρευνες και τις διπλωματικές τους εργασίες.

Το μουσείο

Η ιστορία του υδροηλεκτρικού σταθμού φυλάσσεται στο ανακαινισμένο διώροφο κτίριο όπου παλαιότερα έμεναν ο διευθυντής και το προσωπικό και σήμερα λειτουργεί ως μουσείο. Οπως ανέφερε στην «Καθημερινή» ο διευθυντής της μονάδας κ. Δημήτρης Λουκάς εκεί φυλάσσονται εξαρτήματα των πρώτων υδροηλεκτρικών μηχανών, βοηθητικά εργαλεία και, άθικτος, ο παλαιός πίνακας ελέγχου. Η ιστορία του σταθμού αρχίζει το 1922 όταν το κράτος διέθεσε στον Δήμο Πατρέων το προνόμιο της υδροηλεκτρικής αξιοποίησης του ποταμού. Το έργο κατασκευάστηκε την περίοδο 1922 – 1926 από τη δημοτική επιχείρηση «Γλαύκος Α.Ε.» με τη συνεργασία της τότε Ηλεκτρικής Εταιρείας, υπό την εποπτεία της οποίας λειτούργησε ώς την εξαγορά της δημοτικής επιχείρησης από τη ΔΕΗ το 1968. Μετά τη μεταπολίτευση, με αγώνες του δημάρχου Πατρέων Θεόδωρου Αννινου, ο δήμος ξαναπήρε τον σταθμό.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Αγορά