Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

"Καμπανάκι" και συμβουλές για τις ηλεκτρονικές απάτες από Ένωση Τραπεζών και Αστυνομία

"Καμπανάκι" και συμβουλές για ...

Περιστατικά ηλεκτρονικής απάτης στην Αχαΐα

Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών ενημερώνει το συναλλακτικό κοινό για μια νέα τυπολογία απάτης που έχει εμφανιστεί και γίνεται με τη μέθοδο της επισκευής υποτιθέμενης βλάβης υπολογιστή ή παροχής υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης (“technical support scams”).

 
Οι δράστες τηλεφωνούν, συνήθως από το εξωτερικό, σε ανυποψίαστους πολίτες και υποδύονται τεχνικούς από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής. Η τηλεφωνική συνομιλία γίνεται μάλιστα αρκετές φορές στα αγγλικά. Με πρόφαση ότι ο υπολογιστής τους ή/και η φορητή συσκευή τους είναι «μολυσμένα» από κακόβουλο λογισμικό ζητούν να εγκαταστήσουν λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης, για τη δήθεν επιδιόρθωση - αποκατάσταση του προβλήματος.

Οι εφαρμογές αυτές, αφότου εγκατασταθούν, επιτρέπουν στους δράστες να έχουν πλήρη έλεγχο στις ηλεκτρονικές συσκευές των ανυποψίαστων πολιτών, τους οποίους στη συνέχεια εξαπατούν για να τους «δώσουν» και τους προσωπικούς κωδικούς τους πρόσβασης στο e-banking (user name, password, κ.λπ.), καθώς και τους κωδικούς μίας χρήσης που λαμβάνουν μέσω SMS (SMS One-Time-Password/OTP). Οι δράστες προβαίνουν στη συνέχεια σε μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς (e-banking) των θυμάτων τους σε τραπεζικούς λογαριασμούς που ελέγχουν οι ίδιοι ή οι συνεργοί τους.

Καθώς οι δράστες χρησιμοποιούν τα πραγματικά στοιχεία που έχουν υποκλέψει από τους πολίτες, οι τράπεζες δεν μπορούν να γνωρίζουν ότι ο πελάτης τους στο e-banking έχει πέσει θύμα τέτοιας εξαπάτησης και δεν μπορούν οι ίδιες να προβούν σε κατάλληλα μέτρα πρόληψης και αποτροπής τέτοιων κακόβουλων ενεργειών.

Για τον λόγο αυτό ενημερώνουν το συναλλακτικό κοινό, καθώς η ευαισθητοποίηση και η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών αποτελεί τον βέλτιστο τρόπο πρόληψης και αποτροπής των ηλεκτρονικών απατών, ειδικά αυτή την περίοδο, όπου η χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών έχει αυξηθεί σημαντικά σε παγκόσμιο επίπεδο λόγω της πανδημικής κρίσης. Τη συγκυρία αυτή προσπαθούν να εκμεταλλευτούν οι επίδοξοι δράστες και πρέπει με την πρόληψη να τους εμποδίσετε.

Χρήσιμες Συμβουλές
Εάν κάποιος σας καλεί από άγνωστο αριθμό, ειδικά από το εξωτερικό και ισχυρίζεται ότι είναι από οποιαδήποτε εταιρεία πληροφορικής, χωρίς να έχετε δηλώσει κάποια βλάβη του υπολογιστή σας, να διακόπτετε την κλήση.

Mην προχωράτε ποτέ στην εγκατάσταση του προτεινόμενου από αγνώστους λογισμικού απομακρυσμένης διαχείρισης.

Μην αποκαλύπτετε για κανέναν λόγο σε τρίτους τους κωδικούς πρόσβασής σας στο e-banking, τους κωδικούς μίας χρήσης που λαμβάνετε μέσω SMS, καθώς και τα προσωπικά και οικονομικά σας στοιχεία.

Εάν έχετε πέσει θύμα αυτού του τύπου απάτης και έχετε διαπιστώσει συναλλαγές οι οποίες δεν έχουν την έγκρισή σας ενημερώστε άμεσα την Τράπεζά σας.

 Συμβουλές από την αστυνομία

Με αφορμή περιστατικά εξαπάτησης πολιτών από επιτήδειους, οι οποίοι με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα αποσπούν - κυρίως από ηλικιωμένους - χρηματικά ποσά, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Ελλάδας συμβουλεύει τους πολίτες :

·      να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ή επικοινωνούν τηλεφωνικά μαζί σας, ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή τράπεζας ή επιχείρησης για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος (βλάβη ηλεκτρικού ρεύματος, ανελκυστήρα, βλάβη σε υπολογιστή, λογισμικό web banking κ.λπ.), εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει,

·      να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν σας τηλεφωνούν άγνωστοι και προσπαθούν να σας πείσουν ότι έχει διαπιστωθεί βλάβη στο λογισμικό του υπολογιστή σας ή απαιτείται αναβάθμιση και ζητούν απομακρυσμένη πρόσβαση σε αυτό

·      να μην δέχεστε εγκατάσταση στον υπολογιστή σας αγνώστων εφαρμογών και να μην δίνεται τηλεφωνικά ή με sms το όνομα χρήστη και τους κωδικούς χρήσης υπηρεσιών web – banking ( ibank κλπ)

·      επισημαίνεται ότι οι Δημόσιες Υπηρεσίες, οι τράπεζες και οι επιχειρήσεις δεν τηλεφωνούν και δεν στέλνουν υπαλλήλους τους σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους για να ζητήσουν από πολίτες, κωδικούς web banking ή απομακρυσμένη πρόσβαση σε υπολογιστή σας

·      σε αυτές τις περιπτώσεις πάντα να επιδιώκετε ΠΑΝΤΑ οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με την Δημόσια Υπηρεσία - τράπεζα- επιχείρηση προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται,

·      η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι ή σας έχουν υποδείξει να καλέσετε,

·      να μην πείθεσθε από μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από φερόμενη τράπεζα, στο οποίο τηρείτε λογαριασμό, με το οποίο σας ζητείται να συμπληρώσετε τα στοιχεία σας (ονοματεπώνυμο, αριθμός λογαριασμού και πιστωτικής κάρτας κλπ)

·      να επικοινωνείτε πάντα εσείς με την τράπεζά σας, στο επίσημο και δημοσιευμένο τηλεφωνικό της δίκτυο

·      να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.),

·      να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.

Διαδικτυακές απάτες (απάτες με πιστωτικές κάρτες )

Η χρήση πιστωτικών καρτών στο Διαδίκτυο, για τη διεκπεραίωση πάσης φύσεως συναλλαγών (π.χ. μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου), έχει δημιουργήσει νέες δυνατότητες για τη διάπραξη εγκλημάτων. Η μη αυτοπρόσωπη παρουσία του αγοραστή και η άγνωστη ταυτότητα του πωλητή (ή υποψήφιου απατεώνα) έχουν συμβάλει στην αύξηση των περιπτώσεων απάτης, με την χρήση πιστωτικών καρτών στο Διαδίκτυο.

Οι απάτες αυτής της μορφής πραγματοποιούνται με την αλίευση (phising) στο διαδίκτυο των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων και κυρίως στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών, προκειμένου να επιτευχθεί η παράνομη μεταφορά χρημάτων σε λογαριασμούς μελών τους που βρίσκονται στην Ελλάδα ή οι χρεώσεις πιστωτικών καρτών πολιτών μέσω του διαδικτύου για αγορές διάφορων προϊόντων. Αυτή η μέθοδος πραγματοποιείται κυρίως ως ακολούθως:

- Είτε κάποιος κακόβουλος χρήστης του διαδικτύου δημιουργεί μια πλασματική ιστοσελίδα και με αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να συγκεντρώνει στοιχεία κι αριθμούς πιστωτικών καρτών χρηστών του διαδικτύου, οι οποίοι έχοντας εξαπατηθεί, νομίζουν ότι πρόκειται για κάποιο διαδικτυακό κατάστημα και κάνουν τις αγορές τους.

- Είτε επιτήδειοι καταφέρνουν να αποκτούν φυσική πρόσβαση στα στοιχεία πιστωτικών καρτών πολιτών, σημειώνοντας αυτά και εν συνεχεία τα χρησιμοποιούν σε διαδικτυακές αγορές, καθώς για τις αγορές αυτές δεν είναι απαραίτητη η φυσική κατοχή της πιστωτικής κάρτας, παρά μόνο τα στοιχεία αυτής.

- Είτε οι χρήστες του διαδικτύου δίνουν οι ίδιοι άθελά τους τα στοιχεία σε κακόβουλους χρήστες του διαδικτύου. Ειδικότερα, ο ανυποψίαστος πολίτης λαμβάνει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από Πιστωτικό Ίδρυμα, στο οποίο τηρεί λογαριασμό, με το οποίο του ζητείται να συμπληρώσει τα στοιχεία του (ονοματεπώνυμο, αριθμός λογαριασμού και πιστωτικής κάρτας κλπ), για λόγους π.χ. ενημέρωσης των αρχείων της τράπεζας, ειδάλλως ο λογαριασμός του θα κλείσει. Το μήνυμα, μέσω υπερσυνδέσμου, τους οδηγεί σε μια πλασματική ιστοσελίδα της τράπεζας, με αποτέλεσμα ο πολίτης να πείθεται και να χορηγεί τα επίμαχα στοιχεία.

Για περισσότερες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας (www.hellenicpolice.gr) στην ενότητα Οδηγός του Πολίτη.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις