Back to Top

ΣΙΝΕΜΑ

/

To "Βorder - Σύνορα" του Ιρανού Αλί Αμπάσι, 7 Ιουνίου στην Ελλάδα

To "Βorder - Σύνορα" του Ιρανού Αλί Αμπάσι, 7 Ιουνίου στην Ελλάδα

Μία διαφορετική ιστορία αγάπης με στοιχεία φαντασίας & θρίλερ

Στις 7 Ιουνίου 2019 θα κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα το φιλμ «Σύνορα – Border – Grans» τoυ Αλί Αμπάσι με τους Εύα Μέλαντερ, Ίρο Μιλόνοφ. Η ταινία μας έρχεται από το συγγραφέα του: «Άσε το κακό να μπει», Τζον Αβίντε Λίντγκβιστ.

 «Γεμάτο εκπλήξεις, συναρπαστικές ιδέες, συναισθηματική αγωνία, αλλά και σασπένς» FLIX

Ευφυής και περίπλοκη …προκλητική και ανατρεπτική» VΑRΙΕΤΥ

«Τουλάχιστον συγκλονιστική» SCREEN ANARCHY

«Δεν έχετε ξαναδεί κάτι παρόμοιο» SCREEN DAILY

Όπως αναφέρει το δελτίο Τύπου της εταιρείας διανομής Seven Films, πρόκειται για μια διαφορετική ιστορία αγάπης, ένα φιλμ του φανταστικού, και ταυτόχρονα ένα θρίλερ.

Σύνοψη

Η Τίνα έχει την ικανότητα να μυρίζει τα ανθρώπινα συναισθήματα, μια ιδιότητα που τη βοηθάει πολύ ως συνοριοφύλακα. Μια μέρα εμφανίζεται ένας μυστηριώδης άντρας χωρίς μυρωδιά. Βαθιά ταραγμένη, θα αναγκαστεί να έρθει αντιμέτωπη με τον ίδιο της τον εαυτό.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Ο Τζον Λίντκβιστ (συγγραφέας, «Άσε το κακό να μπει») έγραψε το διήγημα στο οποίο βασίστηκε το Border. Ο τρόπος γραφής του και το σύμπαν του είναι πολύ συγκεκριμένα και η λογοτεχνία του δεν είναι 'feel-good'- αν θα έπρεπε να το βάλω σε λέξεις, του αρέσει να καταπιάνεται με  μεταφυσικά θέματα κι έχει πάντα μια ανατροπή. Ο τρόπος που χειρίζεται τους χαρακτήρες του- περιγράφει λεπτομερώς την εσωτερική διαμάχη τους, τα συναισθήματα τους, τις σκέψεις τους, κάτι που θα περίμενες από τη «σοβαρή λογοτεχνία».

Παρότι γνωστός για τα μεταφυσικά του διηγήματα, είναι δύσκολο να κατατάξει κανείς τα βιβλία του σε αυτό το συγκεκριμένο είδος. Έχουμε αλλάξει πολλά πράγματα στην ιστορία, αλλά ο πυρήνας παραμένει στο έργο του Λίντκβιστ.

Η ιστορία είναι στυλιζαρισμένη, δεν πρόκειται για ρεαλισμό- υπάρχουν κι άλλα στοιχεία σε αυτή. Στην κινηματογραφική γλώσσα ωστόσο, αποφασίσαμε να πάμε με το ρεαλισμό, το οποίο αποδείχθηκε να είναι η σωστή απόφαση- αν η Τίνα δεν ήταν αληθινή, το κοινό δε θα νοιαζόταν για εκείνη.

Δεν καταπιάνομαι ιδιαιτέρως με τις τεχνικές λεπτομέρειες όταν σκηνοθετώ, η διαδικασία που ακολουθώ είναι αρκετά απλή. Το πιο σημαντικό στοιχείο, κι εκείνο που απαιτεί τον περισσότερο χρόνο είναι το casting, να βρεις τους κατάλληλους ανθρώπους. Όταν τους βρεις, έχεις κάνει την περισσότερη δουλειά ήδη. Κι έχεις γράψει ένα σενάριο που έχει λογική. Σκέφτεσαι μέσω αυτών.

Μεγάλο μέρος της σκηνοθεσίας βρίσκεται μέσα στο σενάριο, στο πως γράφονται οι διάλογοι, ποιος είναι ο ρυθμός. Από εκεί κι έπειτα είμαι κάτι σαν personal trainer. Στο τέλος της μέρας δε μπορώ να κάνω κάποιον καλύτερο απ’ ότι είναι, μπορώ μόνο να τους βοηθήσω να φτάσουν τις δυνατότητες τους. 

Η ιδέα ενός τέρατος είναι βαθιά συνδεδεμένη με την ιδέα του ανθρώπου. Νομίζω ότι ανέκαθεν τα τέρατα είχαν ανθρώπινα στοιχεία, το συσχετίζαμε πάντα με κάποιο πλάσμα που θύμιζε άνθρωπο. Είναι βέβαια πάντα αρκετά μακρυά από εμάς για να θεωρείται άνθρωπος. Η απόσταση είναι αυτή που καθορίζει τα τέρατα. Ένα από τα βασικά ερωτήματα της ταινίας είναι «Τι είναι αυτό που μας κάνει ανθρώπους;» Για εμένα, είναι εύκολο να αιτιολογήσεις γιατί η Τίνα είναι πιο ανθρώπινη από το Βορ. Η Τίνα έχει την ικανότητα να κατανοήσει τα συναισθήματα του άλλου, ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά του ανθρώπου.

Ο Αλί Αμπάσι έχει γεννηθεί το 1981 στο Ιράν και έχει ασχοληθεί & με τη λογοτεχνία, με πολλά διηγήματα του να έχουν εκδοθεί στα Περσικά. Το 2002 παράτησε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Τεχεράνης για να ταξιδέψει στην Ευρώπη- κατέληξε στη Στοκχόλμη, όπου και σπούδασε αρχιτεκτονική. Το 2007 αποφοίτησε κι έπειτα σπούδασε σκηνοθεσία. Η 1η του μεγάλου μήκους ταινία, Shelley, έκανε πρεμιέρα στο τμήμα Πανόραμα του διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 2016.

Το φιλμ "Border" ενδεχομένως να έρθει και στην Πάτρα.

Nα αναφέρουμε τέλος πως πρόκειται για Σουηδική παραγωγή και πως κατάφερε να προταθεί στα 91α Όσκαρ για το βραβείο καλύτερου μακιγιάζ και κομμώσεων.

Επιμέλεια: Τ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

Σχόλια

Culture