Back to Top

CULTURE

/

Ιουλίτα Ηλιοπούλου, η μούσα του Ελύτη μιλά στο thebest και μας περιμένει αυτή την Παρασκευή στην Φιλαρμονική

Ιουλίτα Ηλιοπούλου, η μούσα του Ελύτη μιλά στο thebest και μας περιμένει αυτή την Παρασκευή στην Φιλαρμονική

"Ποίηση, μια τέχνη εύθραυστη και πολύτροπη"

Στην Πάτρα θα βρεθεί η ποιήτρια Ιουλίτα ηλιοπούλου καθώς την Παρασκευή 10 Μαΐου θα παρουσιάσει την τελευταία ποιητική συλλογή της με τίτλο «Το Ψηφιδωτό της Νύχτας». Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στις 21:00 στην αίθουσα εκδηλώσεων της Φιλαρμονικής Εταιρείας – Ωδείο Πατρών (Ρήγα Φεραίου 7).

Θα παρουσιάσει την τελευταία ποιητική συλλογή της με τίτλο «Το Ψηφιδωτό της Νύχτας»

 

Τη διοργάνωση της εκδήλωσης έχει το Λογοτεχνικό ηλεκτρονικό περιοδικό Διαπολιτισμός (www.diapolitismos.net), η Φιλαρμονική Εταιρεία Ωδείο Πατρών, οι Εκδόσεις Ύψιλον και το Βιβλιοπωλείο Discover Bookstore και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Συνδέσμου Φιλολόγων Πατρών.

Για το βιβλίο θα μιλήσουν:

Η φιλόλογος Μαίρη Σιδηρά και ο ποιητής-μεταφραστής Βασίλης Ρούβαλης.

Με την ποιήτρια θα συνομιλήσει ο φιλόλογος- ποιητής Γιάννης Η.Παππάς.

Θα ακουστούν μελοποιημένα ποιήματά της από τον συνθέτη Γιώργο Κουρουπό, τα οποία θα αποδώσουν η Δάφνη Πανουργιά (τραγούδι) με τον Τάσο Σπηλιωτόπουλο στο πιάνο. Η ίδια η ποιήτρια θα διαβάσει ποιήματά της.

Το Σάββατο 11 Μαΐου, στις 11:30 θα βρεθεί στον χωρο του βιβλιοπωλείου Discover (πεζόδρομος Βούρβαχη 3) όπου θα παρουσιάσει το παιδικό της βιβλίο "Η πράσινη σκουφίτσα".

Η παρουσίαση της ποιητικής συλλογής εντάσσεται στο πλαίσιο του μουσικού Μαΐου που διοργανώνει κάθε χρόνο η Φιλαρμονική εταιρεία ωδείο Πατρών

 

Η μούσα του Οδυσσέα Ελύθτη που έζησε μαζί του τα τελευταία 13 χρόνια της ζωής του, μίλησε στο thebest.gr για την ποίηση, τη ζωή δίπλα στον σπουδαίο ποιητή, για τη συγγραφή παιδικών βιβλίων αλλά και για τους φόβους που μπορεί αν έχει για το μέλλον.

Συνέντευξη: Κωνσταντίνα Τσίχλα

Σε λίγες μέρες θα βρεθείτε στην Πάτρα με την τελευταία σας ποιητική σας συλλογή… Ποιες είναι οι αναμνήσεις και η σχέση σας με την πόλη;

Πρωτοήρθα όταν ήμουν φοιτήτρια και από τότε έχω πολλές όμορφες αναμνήσεις απ΄ την πόλη

 

Την Πάτρα την αγαπώ ιδιαίτερα. Πρωτοήρθα όταν ήμουν φοιτήτρια και από τότε έχω πολλές όμορφες αναμνήσεις απ΄ την πόλη…Άλλωστε στο βιβλίο μου «11 Τόποι για 1 καλοκαίρι» η Πάτρα είναι αυτή που κρύβεται πίσω απ΄ την ενότητα, τον τόπο, με τίτλο «Η Πόλη με το λιμάνι».

Παλιά καράβια που ακόμη ξεφορτώνουν θάλασσα

Σ’ένα πλατύ κι ασπρόμαυρο λιμάνι….

Τι είναι για εσάς η ποίηση; Πώς μπήκε στη ζωή σας;

Κυριολεκτώντας θα έλεγα πώς η ποίηση είναι μία ισχυρή και συνάμα μια εύθραυστη τέχνη, πολύτροπη αλλά και ακριβής , μία λειτουργία γλώσσας ,μία οπτική διαφορετική, μια συνεχής εγρήγορση …Είναι σκέψη, μουσική και εικόνα ταυτόχρονα.

Η πρώτη επαφή μου με την ποίηση ήταν με τα προσχολικά κιόλας ακούσματα

 

Η πρώτη επαφή μου με την ποίηση ήταν με τα προσχολικά κιόλας ακούσματα, όταν η μητέρα μου ή τραγουδούσε ή μας απήγγειλε –σε μένα και την αδελφή μου - Παλαμά ,Δροσίνη, ποιητές που αγαπούσε. Ένας άλλος πυλώνας βέβαια ήταν και η Βυζαντινή υμνογραφία, μ’ άλλα λόγια η επαφή που είχα ως  παιδί με την υψηλή ποίηση στην εκκλησία. Άρχισα έτσι να γράφω αρκετά νωρίς, χωρίς όμως να δημοσιεύω.

Τι σας ωθεί σε αυτή;

Η εύπλαστη, πολυεπίπεδη ελληνική γλώσσα είναι αυτή με με ωθεί στην ποίηση

 

Η γλώσσα! Η εύπλαστη, πολυεπίπεδη ελληνική γλώσσα. Η γλώσσα που σου δίνει την δυνατότητα να κινηθείς μέσα σε  πολλά και διαφορετικά εκφραστικά συστήματα, να χρησιμοποιήσεις  στοιχεία από τις διαφορετικές της φάσεις, να πειραματιστείς με διαφορετικές συντακτικές δομές, να βρεις την δική σου  ποιητική γραμματική. Η γλώσσα είναι πρόκληση για να αναζητήσεις και να διαμορφώσεις το δικό σου «ιδίωμα».

Είναι η εποχή μας «αντιποιητική»; Πόσο εύκολο υπόθεση είναι η επιβίωση (κυριολεκτικά και μεταφορικά) για έναν ποιητή;

Θα έλεγα πως δεν βιοπορίζεται κανείς απ’ την ποίηση

 

Θα πω ξανά την ρήση του σπουδαίου Γάλλου Εντγκάρ Μορέν που λέει πώς σε μία υπερπεζολογική εποχή χρειάζεται υπερποίηση. Η εποχή είναι όντως υπερπεζολογική –δεν είναι βέβαια η μόνη στην ιστορία- και είναι φυσικό να επιστρατεύει κανείς τα όπλα της δικής του ευαισθησίας όχι μόνο για να εκφραστεί προσωπικά μα για να εκφράσει ,το άλλο , την άλλη οπτική, την ομορφιά, τις αξίες, την διαφορετική ανάγνωση πολλών καταστάσεων.

Εάν κυριολεκτείτε με τον όρο επιβίωση, θα έλεγα πως δεν βιοπορίζεται κανείς απ’ την ποίηση. Όλοι δουλεύουμε σε πολλούς διαφορετικούς τομείς, τέχνης, επιστήμης κλπ.

Ζήσατε δίπλα στον μεγάλο Έλληνα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη… Πώς σας επηρέασε αυτό;

Από τον Οδυσσέα Ελύτη «φυλάω» τον πλούτο του πνεύματος, το αξιακό του σύστημα, το ελάχιστο της κάθε μέρας που μπορούσε να το κάνει μέγιστο, το ταπεινό σπουδαίο

 

Είναι σπουδαίο να βλέπεις την συνέπεια έργου και ζωής, να βλέπεις όχι απλά την διατύπωση αξιών αλλά την πραγμάτωσή τους. Αυτό είναι ένα μεγάλο μάθημα ζωής. Συνέπεια και επιμονή στις αξίες και στους στόχους .

Τι «φυλάτε» από εκείνον;

Τον πλούτο του πνεύματος, το αξιακό του σύστημα, το ελάχιστο της κάθε μέρας που μπορούσε να το κάνει μέγιστο, το ταπεινό σπουδαίο.

Ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά σ΄ ένα ποίημα για να μείνει «ζωντανό» στο πέρασμα του χρόνου;

Η πληρότητα νοήματος και έκφρασης δομούν ένα ανθεκτικό στο χρόνο ποιητικό αλλά και εν γένει  καλλιτεχνικό έργο

 

Δεν υπάρχουν συνταγές. Εάν μπορώ να πω κάτι ως αναγνώστης είναι πως η πληρότητα νοήματος και έκφρασης δομούν ένα ανθεκτικό στο χρόνο ποιητικό αλλά και εν γένει  καλλιτεχνικό έργο. Η γνήσια ποιητική λειτουργία είναι βέβαια προϋπόθεση για την μετάβαση απ’  την περιγραφή στην αληθινή «γραφή», για την μετάπλαση του τυχαίου σε διαρκές.

Έχετε γράψει και αρκετά παιδικά βιβλία… Τι είναι αυτό που σας οδηγεί εκεί;

Ο άλλος τρόπος, η επιβεβλημένη απλότητα, η ελευθερία της φαντασίας και κυρίως η αποδοχή του μη λογικού απ΄τα παιδιά. Η διευρυμένη αντιληπτική τους ικανότητα που σε κάνει να αναζητάς ευφάνταστους και πρωτότυπους τρόπους για να τους μιλήσεις.

Τι σας άρεσε να διαβάζεται ως παιδί;

Πέρα από τα παιδικά αναγνώσματα ,μου άρεσε η ιστορία ,η δυνατότητα που δίνει να ταξιδεύεις σε άλλες εποχές .

Ποια είναι τα στοιχεία του χαρακτήρα σας που έχετε διατηρήσει από τότε και ποια είναι αυτό που ίσως έχουν εξαφανιστεί;

Μάλλον έχω διατηρήσει πολλά από τότε.. Προσπαθώ να ασκούμαι στην ψυχραιμία και την υπομονή, αρετές που δεν είχα και τόσο ως παιδί.

Εάν η αληθινή παιδεία - όχι απλά η εκμάθηση πληροφοριών-  δεν γίνει αληθινή προτεραιότητα της κοινωνίας, τι θα γίνει στο μέλλον ; Αυτό το ερώτημα προκαλεί πραγματικά φόβο

 

Ποιος μπορεί να είναι ο μεγαλύτερος σας φόβος για το μέλλον;

Το μέλλον είναι μια γενική έννοια και θ΄απαντήσω περισσότερο ως πολίτης. Με λυπεί λοιπόν η προϊούσα έκπτωση των αξιών , η άμβλυνση της έννοιας του πολίτη ,ο ατομικισμός ,η αγένεια, η απανθρωπιά, η βία που κάνουν ολοένα πιό συχνή την παρουσία τους γύρω.

Εάν η αληθινή παιδεία - όχι απλά η εκμάθηση πληροφοριών-  δεν γίνει αληθινή προτεραιότητα της κοινωνίας, τι θα γίνει στο μέλλον ; Αυτό το ερώτημα προκαλεί πραγματικά φόβο.

Τι υπάρχει στα μελλοντικά σας σχέδια;

Έχω γράψει το λιμπρέτο για την Όπερα του Γιώργου Κουρουπού με τίτλο « Πίσω απ΄τον Τοίχο».Θα παιχτεί στην Λυρική Σκηνή τον Ιανουάριο  του 2020 και είναι βασισμένη σε μια νουβέλα του Στέφαν Σβάιχ. Παράλληλα δουλεύω σε νέα ποιήματα  και παραμύθια, ενώ  ετοιμάζω κάποια προγράμματα ποίησης και μουσικής για το καλοκαίρι και για τη νέα σεζόν.

 

ΕΡΓΟ - ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βυζαντινή και Νεοελληνική Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και θέατρο στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών.

Με τον Σπύρο Σακκά και τον Γιώργο Κουρουπό παρουσιάζουν μουσικά προγράμματα βασισμένα στην ποίηση. Ένα από αυτά, αφιερωμένο στην ποίηση του Ελύτη, κυκλοφόρησε σε CD-βιβλίο με τίτλο "Με το λύχνο του άστρου"

 

Γράφει ποίηση, δοκίμια και παραμύθια. Έχουν εκδοθεί πέντε ποιητικά της βιβλία: "Καλούς ενιαυτούς Μάρκο" (1987), "Δίγαμμα" (1992), "Ευχήν Οδυσσεί" (1997), "Από το ένα στο δύο" (2000),, "11 τόποι για 1 καλοκαίρι", (2006), δύο παιδικά παραμύθια: "Τι ζητάει ο Ζήνων;" (2004, Κρατικό Βραβείο Παιδικού Βιβλίου) και "Η Πράσινη Σκουφίτσα" (2008) καθώς και η μετάφραση στο έργο του P. E. Shelley "Υπεράσπιση της ποίησης" όλα από τις εκδόσεις "ύψιλον/βιβλία" καθώς και το δοκίμιο "Η κούκλα" (εκδ. Ίκαρος, 2008). Το 2000 έγραψε το λιμπρέτο στην όπερα του Γιώργου Κουρουπού "Το καράβι του έλατου", ενώ το 2002 το ποιητικό κείμενο στη λυρική τραγωδία "Ιοκάστη" του ίδιου συνθέτη που παρουσιάστηκε στο θέατρο του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δελφών.

Τα παραμύθια της "Τι ζητάει ο Ζήνων;" και "Η Πράσινη Σκουφίτσα", σε μουσική Άλκη Μπαλτά και Γιώργου Κουρουπού, αντίστοιχα, παρουσιάστηκαν στην Αθήνα και αλλού. Παράλληλα με την ποίηση γράφει δοκίμια, μελετά το έργο του Οδυσσέα Ελύτη και έχει πραγματοποιήσει πολλές ομιλίες γι' αυτό. Επίσης, επιμελείται εκδόσεις βιβλίων. Επί δεκατρία χρόνια συνεργάστηκε με την Ορχήστρα των Χρωμάτων και το Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη στη δημιουργία προγραμμάτων λόγου και μουσικής.

Με τον Σπύρο Σακκά και τον Γιώργο Κουρουπό παρουσιάζουν μουσικά προγράμματα βασισμένα στην ποίηση. Ένα από αυτά, αφιερωμένο στην ποίηση του Ελύτη, κυκλοφόρησε σε CD-βιβλίο με τίτλο "Με το λύχνο του άστρου" (εκδ. "ύψιλον/βιβλία").

 

Σχόλια

Culture