Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Τέμπη
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

BEST VIEW

/

H ΕΚΘΕΣΗ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΜΕ ΦΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΟ – ΜΟΝΑΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ΟΝΕΙΡΙΚΟΥ ΠΑΡΑΔΟΞΟΥ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ

H ΕΚΘΕΣΗ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΛΟΓΟΣ Γ...
Μπακοπούλου Άντυ
[email protected]

Ανακαλύπτω το ελληνικό σουρεάλ

Τι ωραιότερο να συνδυάσεις τα καταγάλανα νερά και τα πιο αρχοντικά νησιώτικα σπίτια, γνωρίζοντας τον κορυφαίο Ελληνα υπερρεαλιστή ζωγράφο; Ο πρωτοπόρος στη φαντασία, τα εκτυφλωτικά χρώματα και τις εξωπραγματικές φιγούρες Νίκος Εγγονόπουλος, ο «δικός μας» ντε Κίρικο ή Νταλί, παρουσιάζεται μέσα από μια σειρά 110 αντιπροσωπευτικών του έργων στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στη γραφική Χώρα της Ανδρου,  από 25 Ιουνίου ως 1 Οκτωβρίου βάζοντας σε πειρασμό τους φιλότεχνους.

Σκοπός της έκθεσης είναι η ανάδειξη του αξεπέραστου ζωγράφου, δίχως να επισκιάζεται η πλευρά του ποιητή, όπως και του καθηγητή.

«Ο Εγγονόπουλος ήθελε τον εαυτό του καλλιτέχνη της εποχής του. Ήθελε να εκφράζει τον εαυτό του ελεύθερα και να μεταλλάσσει ιδέες, σκέψεις, αισθήσεις και διαισθήσεις σε ποίηση και ζωγραφική. Το ανοίκειο και η παραδοξολογία, η χωρίς λογική συνάφεια, η χωρίς ειρμό και συνειρμό αλληλουχία και η υπερβαίνουσα τον ανθρώπινο νου φαντασιοπληξία και φαντασιολαγνεία, καταγράφονται με τα χρώματα του λόγου και το λόγο των χρωμάτων, για να παραγάγουν την αμίμητη καλλιτεχνική του ελεγεία. Ό,τι το άλογο και αταίριαστο συνέχεται από τη φλόγα του πάθους, προκειμένου να δοθεί σχήμα και μορφική οντότητα σε βιώματα, φόβους, αγωνίες, παρορμήσεις και κυκλοθυμικές εξάρσεις και εξάψεις», γράφει στον κατάλογο της έκθεσης ο διευθυντής του μουσείου, Κυριάκος Κουτσομάλλης.

Παράφορος λάτρης της ζωής, της Ελλάδας και της Τέχνης ήταν μια παρεξηγημένη προσωπικότητα που θεωρήθηκε ιδιόρρυθμη και ακατανόητη για την εποχή της. Μαθητής του Παρθένη, εκδήλωσε μεταγενέστερα τη ροπή του στον υπερρεαλισμό, επειδή το θεωρούσε άπρεπο προς το δάσκαλό του να εκφραστεί διαφορετικά. Μόνο μετά το 1938 τύπωσε τα πρώτα του ποιήματα. Αντιμετωπίζοντας με πείσμα το μέγεθος των επικρίσεων αλλά και τα χλευαστικά σχόλια επέβαλε σαν γνήσιος επαναστάτης μια άλλη άποψη στην επικρατούσα τότε νοοτροπία.

Θυμίζουμε πως ο ζωγράφος εκπροσώπησε το 1954 την Ελλάδα στην Μπιενάλε Βενετίας, το 1958 απέσπασε Πρώτο Κρατικό Βραβείο Ποίησης και το 1966 τιμήθηκε για τη ζωγραφική του από το βασιλιά Κωνσταντίνο Β με το Χρυσό Σταυρό Γεωργίου Α΄. Μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, ζούσε πάντα στο Κολωνάκι, στην οδό Αναγνωστοπούλου. Πίνακές του φιγουράρουν στην Εθνική Πινακοθήκη, στις Δημοτικές Πιακοθήκες Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ρόδου, στο Μουσείο Θεάτρου και το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο.

Έλεγε πάντα πως «πρέπει να ζεις όπως σκέφτεσαι γιατί αν ζήσεις με άλλον τρόπο θα καταλήξεις να σκέφτεσαι όπως ζείς». Η ζωγραφική-ψευδαίσθηση του Εγγονόπουλου μας προτείνει μια ελληνική εκδοχή του μεταφυσικού τοπίου του Ντε Κίρικο. Αποθεώνει το σώμα με γυμνασμένες σιλουέτες, εκκεντρικά ρούχα και ερωτικά γυναικεία στήθη σε μέρη υπερφυσικά, που όμως παραπέμπουν στην ελληνική φύση και μνημειακή αρχιτεκτονική.

 

ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΕΠΤΑ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Πίνακες θρησκευτικού χαρακτήρα με βυζαντινές επιρροές, ιστορικοί ήρωες, άπιαστες και αινιγματικές γυναικείες μορφές, ελληνική μυθολογία, το ζευγάρι ως μία οντότητα, αρχιτεκτονική κατοικιών και κοστούμια για το θέατρο είναι οι επτά ενότητες που ξεδιπλώνονται στην έκθεση.

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Best View