Back to Top
#TAGS Novartis Πατρών-Πύργου Κορωνοϊός Ακύρωση Πατρινού Καρναβαλιού
ΠΑΤΡΙΝΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ 2020

CULTURE

/

Πάτρα:Το Πλήρωμα 94 για την "Ημέρα Άλκη Στέα"

Πάτρα:Το Πλήρωμα 94 για την "Ημέρα Άλκη Στέα"

Είναι ο τέταρτος χρόνος που τιμάται

Το «Πλήρωμα 94» χαιρετίζει τον φετινό, τέταρτο κατά σειρά, εορτασμό της «Ημέρας Άλκη Στέα», ημέρας που θεσμοθετήθηκε στις 9 Μαρτίου του 2009, μετά από σχετική πρόταση στον Δήμο Πατρέων και το Υπουργείο Πολιτισμού και καθιερώθηκε με την εκδήλωση «Ευτυχείτε!» που διοργανώθηκε τότε στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων», με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από το θάνατο του αείμνηστου Άλκη Στέα.

Σήμερα, δεκατρία χρόνια από τον θάνατό του και τρία χρόνια από την καθιέρωση του εορτασμού της «Ημέρας Άλκη Στέα», συνειδητοποιούμε με ικανοποίηση πως η ιδέα μας υλοποιείται σύμφωνα με το αρχικό σκεπτικό, σύμφωνα με το οποίο «η 9η Μαρτίου είναι πλέον μία μέρα που αφενός μεν τιμά αυτόν τον αεικίνητο εργάτη και φίλο των Πατρέων, αφετέρου δε αποτελεί αφορμή για εκδηλώσεις μνήμης και σοβαρές τοποθετήσεις πάνω σε θέματα της πόλης, με πηγή έμπνευσης την πολυσχιδή ενασχόληση του Άλκη Στέα με ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαφήμιση, κινηματογράφο κ.α.»

Το «Πλήρωμα 94» επέλεξε φέτος να γιορτάσει την «Ημέρα Άλκη Στέα» διαδίδοντας τόσο το σκεπτικό του εορτασμού, όσο και στοιχεία που αφορούν στη ζωή και το έργο του Άλκη Στέα. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκαν, την παρούσα εβδομάδα, δύο ειδικές ομάδες στην ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης Facebook, με τίτλους «ΑΛΚΗΣ ΣΤΕΑΣ – ΕΥΤΥΧΕΙΤΕ!» και «9 ΜΑΡΤΙΟΥ – ΗΜΕΡΑ ΑΛΚΗ ΣΤΕΑ». Η ανταπόκριση από τους χρήστες του διαδικτύου είναι εντυπωσιακή και η απήχηση σε ανθρώπους κάθε ηλικίας συγκινητική.

Ήδη στους παραπάνω χώρους στον κυβερνοχώρο έχουν αναρτηθεί από το «Πλήρωμα 94», από μέλη του καθώς και από άλλους φίλους του Άλκη Στέα, μία σειρά από κείμενα και σπάνια οπτικοακουστικά ντοκουμέντα. Τα βίντεο που έχουν συγκεντρωθεί σ’ αυτό το χώρο μνήμης και τιμής για τον αγαπημένο μας Άλκη Στέα προέρχονται –μεταξύ άλλων- από τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές του εκπομπές, μεταδόσεις του Πατρινού Καρναβαλιού και του Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, ενώ καθημερινά κατατίθενται και στοιχεία βιογραφικού του, μνήμες φίλων, απόψεις και σχόλια.

Στέλνουμε τη σκέψη μας στον Άλκη Στέα και συνεχίζουμε να πορευόμαστε στο δρόμο που μας έδειξε με τις αρχές του, τις αξίες του, την ανθρωπιά και τον επαγγελματισμό του. Ευχόμαστε δε ο πέμπτος εορτασμός της «Ημέρας Άλκη Στέα» (το Σάββατο 9 Μαρτίου 2013, παραμονή της Κυριακής των Απόκρεω) να συμπέσει με την ονοματοδοσία της Πλατείας Άλκη Στέα, όπως ορίζει σχετική πρόταση που καταθέσαμε πρόσφατα προς τον Δήμο Πατρέων και την οποία δημοσιοποιούμε σήμερα, με αφορμή τον σχετικό εορτασμό.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ

ΠΡΟΣ: κ. Ηλία Γρηγόρη

κ. Αντώνη Σκιαθά

κ. Χρήστο Λέγκα

κ. Μαρία Ανδρικοπούλου-Ρούβαλη

 

Αξιότιμοι κύριοι,

 

Απευθυνόμαστε σε εσάς σχετικά με παλιότερη πρόταση προς τον Δήμο Πατρέων, που αφορούσε τη μετονομασία δρόμου (ή πλατείας) της Πάτρας σε Οδό (ή Πλατεία) Άλκη Στέα.

 

Η πρόταση κατατέθηκε στην εκδήλωση μνήμης για τον αείμνηστο Άλκη Στέα, που διοργανώθηκε στις 9 Μαρτίου 2009, στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων». Η εκδήλωση είχε τον τίτλο «Ευτυχείτε!», ήταν συνδιοργάνωση του Δήμου Πατρέων και του «Πληρώματος 94» και κατά τη διάρκεια της διατυπώθηκαν δύο ιδέες: Η καθιέρωση της «Ημέρας Άλκη Στέα» (στις 9 Μαρτίου κάθε χρόνου, ημέρα που συμπίπτει με την επέτειο θανάτου του) και η σχετική ονοματοδοσία δρόμου ή πλατεία της πόλης μας.

 

Οι ιδέες βρήκαν απόλυτα σύμφωνη την τοπική κοινωνία και τους ανθρώπους του Πατρινού Καρναβαλιού. Η «Ημέρα Άλκη Στέα» καθιερώθηκε. Η Πάτρα, όμως, δεν έχει ακόμα τιμήσει με μια οδό (ή πλατεία) την εμβληματική μορφή του Καρναβαλιού της και την αξέχαστη «φωνή» του Κρυμμένου Θησαυρού.

 

Επανερχόμαστε, προτείνοντας ο φετινός τέταρτος εορτασμός της «Ημέρας Άλκη Στέα», την Παρασκευή 9 Μαρτίου 2012, να συνοδευτεί από την πλευρά του Δήμου Πατρέων με τη σχετική απόφαση για την συμβολική ονομασία ενός κοινόχρηστου χώρου του με το όνομα του (και επίτιμου συμπολίτη μας) Άλκη Στέα.

 

Εναλλακτικά στην αρχική σκέψη για μετονομασία σε «Οδό Άλκη Στέα» τμήματος της οδού Κιλκίς (επισυνάπτουμε την αρχική μας πρόταση, με όλες τις λεπτομέρειες), ερχόμαστε σήμερα να προτείνουμε την ονοματοδοσία της μικρής πλατείας που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Αγίας Σοφίας και Κωνσνταντινουπόλως σε «Πλατεία Άλη Στέα». Ο λόγος για την πλατεία έναντι των πλατειών Αγίας Σοφίας και Βορείου Ηπείρου, σημείο κατάληξης των πληρωμάτων, μετά την Μεγάλη Παρέλαση της τελευταίας Κυριακής του Πατρινού Καρναβαλιού και ως εκ τούτου απόλυτα συνδεδεμένης με τη μνήμη του εκλιπόντος.

 

Περισσότερες σκέψεις για τη συγκεκριμένη ονοματοδοσία -καθώς και λεπτομέρειες για την από πλευράς μας πρόθεση να αναλάβουμε την υιοθεσία της Πλατείας Άλκη Στέα με την ανάληψη όλων των υποχρεώσεων που αυτό συνεπάγεται- είμαστε στη διάθεσή σας να σας παραθέσουμε, όποτε θελήσετε.

 

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για το ενδιαφέρον και την δραστηριοποίηση.

Ελπίζουμε η φετινή «Ημέρα Άλκη Στέα» να εορταστεί με τα αποκαλυπτήρια της σχετικής πλάκας στη συγκεκριμένη πλατεία.

Για το «Πλήρωμα 94»

Δημήτρης Λιακάκος

Πρόεδρος

 

9 ΜΑΡΤΙΟΥ – «ΗΜΕΡΑ ΑΛΚΗ ΣΤΕΑ»

Για τέταρτη χρονιά φέτος η Πάτρα τιμά την 9η Μαρτίου, ως «Ημέρα Άλκη Στέα». Πρόκειται για την ημερομηνία που ταυτίζεται με τον θάνατο της εμβληματικής μορφής του Πατρινού Καρναβαλιού και επίτιμου δημότη του Δήμου Πατρέων, το 1999.

Το 2009, με τη συμπλήρωση 10 χρόνων από το θάνατό του, καθιερώθηκε η ημέρα του, ως αναγνώριση της προσφοράς του και εορτάστηκε στην Πάτρα για πρώτη φορά, με την τιμητική εκδήλωση «Ευτυχείτε!» που διοργανώθηκε στη μνήμη του στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων»,

Σύμφωνα με το σκεπτικό αυτής της θεσμοθέτησης η 9η Μαρτίου είναι πλέον μία μέρα που «αφενός μεν τιμά αυτόν τον αεικίνητο εργάτη και φίλο των Πατρέων, αφετέρου δε αποτελεί αφορμή για σοβαρές τοποθετήσεις από τεχνοκράτες, πάνω σε θέματα της πόλης και των προβλημάτων της (οικονομική ανάπτυξη, διαφήμιση, πολιτισμός, Καρναβάλι κ.λ.π.), με πηγή έμπνευσης την πολυσχιδή ενασχόληση του Άλκη Στέα σε ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαφήμιση, κινηματογράφο κ.α.»

Εξάλλου πολλές από τις ερωτήσεις πάνω σε τέτοια ζητήματα -και τις λύσεις τους πολλές φορές- ο ίδιος ο Στέας είχε κατά καιρούς αναφέρει σε τηλεοπτικές παρουσιάσεις, συνεντεύξεις και εκδηλώσεις και αξίζει με τους δικούς του προβληματισμούς, κάθε χρόνο τέτοια ημέρα, να δημιουργούμε εποικοδομητικά οράματα για το μέλλον.

Η ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΗΣ «ΗΜΕΡΑΣ ΑΛΚΗ ΣΤΕΑ»

Το Πλήρωμα 94 – ως καρναβαλική ομάδα και εταιρία- ανέλαβε την πρωτοβουλία της πρότασης για καθιέρωση της «Ημέρας Άλκη Στέα», στις 9 Μαρτίου κάθε χρόνου, ημερομηνία που συμπίπτει με τον θάνατο του αείμνηστου επίτιμου πατρινού δημότη, που παρουσιάζοντας το Πατρινό Καρναβάλι από το 1966 ως το 1999 το προήγαγε όσο κανένας και καταξιώθηκε σαν η κατεξοχήν εμβληματική του μορφή.

Το 2008, η μέρα που οι καρναβαλικές ομάδες παρήλαυναν στους δρόμους της Πάτρας, συμμετέχοντας στη Μεγάλη Παρέλαση του Πατρινού Καρναβαλιού ήταν η 9η Μαρτίου, μέρα συμπλήρωσης 9 χρόνων από το φευγιό του Άλκη Στέα. Τη μέρα εκείνη το Πλήρωμα 94 γέμισε την πόλη με μικρά φακελάκια ζάχαρης –συνδυασμένα με την εμφάνιση της χρονιάς, υπό τον τίτλο «Την περνάμε ζάχαρη»- τα οποία είχαν επάνω τυπωμένη την πρόταση: «9 Μαρτίου – Ημέρα Άλκη Στέα».

Η πρόταση βρήκε ανταπόκριση από το Δήμο Πατρέων, φορείς και ανθρώπους του Καρναβαλιού της Πάτρας και θεσμοθετήθηκε επίσημα από το 2009. Στις 9 Μαρτίου 2009 –δέκα χρόνια από το θάνατό του- η Πάτρα θυμήθηκε τον Άλκη Στέα με την εκδήλωση «Ευτυχείτε!», ενώ με σχετική επιστολή που εστάλη στο Υπουργείο Πολιτισμού, την ίδια μέρα, η θεσμοθέτηση και ο εορτασμός της «Ημέρας Άλκη Στέα» απέκτησαν πανελλαδικό χαρακτήρα.

Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ «ΗΜΕΡΑΣ ΑΛΚΗ ΣΤΕΑ»

Η εκδήλωση «Ευτυχείτε!» πραγματοποιήθηκε στο Δημοτικό Θέατρο της Πάτρας, στις 9 Μαρτίου 2009, μέρα συμπλήρωσης μια δεκαετίας από το θάνατό του Άλκη Στέα. Ήταν μια βραδιά τιμής και μνήμης για τον αείμνηστο Άλκη Στέα, που τιτλοφορήθηκε από τους διοργανωτές με τη λέξη που υπήρξε σήμα κατατεθέν του ανδρός. Ήταν μια συνδιοργάνωση του Δήμου Πατρέων, της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού και του Πληρώματος 94.

Στόχος της εκδήλωσης ήταν η παρουσίαση της πολύπλευρης προσωπικότητας του Άλκη Στέα, μέσα από σύντομες ομιλίες και προβολή οπτικο-ακουστικού υλικού. Γιατί ο Στέας για τους Πατρινούς συνεπάγεται Καρναβάλι, όσο ζούσε, όμως, ταυτίστηκε επίσης με μια σειρά από δράσεις: Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, Ελληνική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση, Διαφήμιση, Ελληνικός Κινηματογράφος.

Για τις δραστηριότητες αυτές, καθώς και για την προσωπική ζωή του Άλκη Στέας μίλησαν η σύζυγός του, Νέλλη Μάνου, ο πρώην Δήμαρχος Πατρέων, Ανδρέας Καράβολας, η διαφημίστρια Δέσποινα Πορτοκάλη, ο Διευθυντής της ΕΡΤ3, Λευτέρης Κογκαλίδης και ο δημοσιογράφος Δημήτρης Κωνσταντάρας. Την εκδήλωση παρουσίασε η δημοσιογράφος Νατάσα Τραγουστή, ενώ χαιρέτισε ο Δήμαρχος Πατρέων, Ανδρέας Φούρας.

Έκτοτε η «Ημέρα Άλκη Στέα» τιμάται κάθε χρόνο στην Πάτρα, με εκδηλώσεις πολιτιστικών σωματείων, προβολές οπτικοακουστικού υλικού που θυμίζουν τον αείμνηστο παρουσιαστή, ανοιχτές συζητήσεις με αφορμή την ανάμνηση του, ραδιοφωνικές εκπομπές και τηλεοπτικές αναφορές κ.α.

ΑΛΚΗΣ ΣΤΕΑΣ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

 

O Άλκης Στέας γεννήθηκε στην Σύρο στις 10 Οκτωβρίου 1929. Μητέρα του η Δέσποινα («Πιπίνα») Βουτσίνου, συριανή την καταγωγή και πατέρας του ο Κωστούλας Στέας, από το Μονοδέντρι Ζαγορίου της Ηπείρου. Η επιλογή του τόπου γέννησής  του είχε και πρακτικούς λόγους καθώς η γιαγιά του ήταν η πιο γνωστή μαμμή της Σύρας. Ο πατέρας του έκανε συχνά ταξίδια στο εξωτερικό λόγω της επαγγελματικής του δραστηριότητας, ως μηχανικός – τοπογράφος. Ανήκε στην ομάδα που σχεδίασαν την περίφημη «Γραμμή Μεταξά». Ο μικρός Άλκης έμεινε στη Σύρο μέχρι να γίνει 6 μηνών και έπειτα η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στο Ντεπώ, στη Θεσσαλονίκη. Ήταν το τέταρτο και τελευταίο παιδί της οικογενείας του. Είχε έναν αδελφό και δύο αδελφές.

Η παιδική του ηλικία στιγματίστηκε από τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής και αναγκάστηκε εκ των πραγμάτων να πηγαίνει σχολείο και να βρίσκει διάφορες δουλειές, προκειμένου να συντηρεί την οικογένειά του. Η πρώτη του δουλειά ήταν σε καφενείο στα «Λαδάδικα» της Θεσ/νίκης , όπου έφτιαχνε καφέδες από κριθάρι. Το 1943 κινδύνευσε άμεσα να δολοφονηθεί από τον μετέπειτα γνωστό Κουρτ Βαλτχάιμ και τους υπασπιστές του, όταν τον κυνήγησαν σε εγκαταλελειμμένο σπίτι και τον πυροβόλησαν με ριπές αυτομάτου από κοντινή απόσταση, στα σκοτεινά όπου είχε προσπαθήσει να κρυφτεί. Αφορμή ήταν το ότι, κατά λάθος, είχε πετάξει στο κεφάλι του Βαλτχάιμ ένα καπέλο ραβίνου που περιείχε γύψο.

Όντας άνθρωπος εργατικός και φιλομαθής τελείωσε το σχολείο, στο γνωστό 5ο Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια, αρχές δεκαετίας του 50,  σπούδασε στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η αγάπη του για τα σπορ τον ώθησε να γίνει μέλος της Λέσχης του Πανεπιστημίου στην Ομάδα ξιφασκίας (φλερέ) με δάσκαλο τον Ορφανίδη, με πολύ καλές επιδόσεις. Παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα στο «Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης» , στη νεοσυσταθείσα Δραματική Σχολή της  Αγγελικής Τριανταφυλλίδη , καθώς ήταν άνθρωπος με έντονες καλλιτεχνικές ανησυχίες.

Με προτροπή του διευθυντή της Σχολής, Γιώργου Τριανταφυλλίδη, ο οποίος εκείνη την περίοδο ήταν σκηνοθέτης του ψυχαγωγικού προγράμματος του Ραδιοφωνικού Σταθμού Ενόπλων Δυνάμεων της ΥΕΝΕΔ (Υπηρεσία Ενημερώσεως Ενόπλων Δυνάμεων – την μετέπειτα ΕΡΤ 2 – ΕΤ2), έλαβε μέρος σε πληθώρα ραδιοφωνικών θεατρικών έργων ως ηθοποιός, κάνοντας αρκετές φορές 3 και 4 διαφορετικές φωνές-ρόλους στο ίδιο έργο, λόγω ελλείψεως ηθοποιών. Παράλληλα ανέλαβε και καθήκοντα εκφωνητή ειδήσεων του ίδιου Σταθμού.

Το 1953 ιδρύει με συνεργάτες του το διαφημιστικό γραφείο «ΗΧΩ», το οποίο εξελίχθηκε σε ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου της διαφήμισης. Παρουσιάζει το πρώτο ζωντανό ραδιοφωνικό πρόγραμμα «Τηλεφωνικό παιγνίδι», όπου οι ακροατές τηλεφωνούσαν στο στούντιο και απαντούσαν στις εγκυκλοπαιδικές ερωτήσεις που έθετε ο Άλκης Στέας, κερδίζοντας δώρα.

Το 1960 , είναι παρουσιαστής του ίδιου παιγνιδιού, σε ζωντανή τηλεοπτική μορφή όμως, από την Δ.Ε.Θ. , στον Πειραματικό Τηλεοπτικό Σταθμό της ΔΕΗ.

Τον Σεπτέμβριο του 1962 ήταν όχι μόνο παρουσιαστής του 1ου Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού Θεσσαλονίκης , αλλά και ένας από τους θερμότερους υποστηρικτές του. Ευτύχησε να είναι η «φωνή» του Φεστιβάλ μέχρι και το 1980 δηλαδή για 18 σχεδόν συναπτά έτη (εκτός του 1975 που το παρουσίασαν οι ηθοποιοί Γιώργος Τζώρτζης και Τόνια Καζιάνη ). Το 1991 παρουσίασε ξανά το Φεστιβάλ, στο πλευρό της Ζωής Λάσκαρη, υπογράφοντας ουσιαστικά το τέλος του θεσμού, που σταμάτησε οριστικά και τυπικά το 1997 και είχε ήδη αρχίσει να φθίνει και να δείχνει έντονα σημάδια «γήρανσης».

Η στενότερη σχέση του Άλκη Στέα με την Πάτρα ξεκίνησε το 1966, ως μέλος του πληρώματος που κατέκτησε , τυπικά, το τρίτο βραβείο του 1ου Κρυμμένου Θησαυρού. Η αγάπη του για το Πατρινό Καρναβάλι και τις προοπτικές του, τον οδήγησαν να αναλάβει από το 1967 την διοργάνωση του Παιχνιδιού του Κρυμμένου Θησαυρού  και την παρουσίαση του Πατρινού Καρναβαλιού, το οποίο έκτοτε σφράγισε και ταύτισε με τη φωνή του.

Με την μετέπειτα σύζυγό του, Νέλλυ Μάνου, γνωστή τραγουδίστρια του μοντέρνου ρεπερτορίου της εποχής, γνωρίστηκαν το 1971 και παντρεύτηκαν τέσσερα χρόνια αργότερα, τον Ιανουάριο του 1975. Το 1976 γεννήθηκε το μοναχοπαίδι του, ο γιός του Κωνσταντίνος.

Ο Άλκης Στέας έφυγε , χτυπημένος από τον καρκίνο, στις 9 Μαρτίου 1999 και οι φίλοι του τον αποχαιρέτησαν στις 3 το μεσημέρι της επόμενης ημέρας στο ναό του Αγίου Αλεξάνδρου στο Παλαιό Φάληρο.

Ανάμεσα στις πολλές τιμητικές διακρίσεις που έλαβε εν ζωή ήταν η ανακήρυξή του ως επίτιμου δημότη Πατρέων , το 1996, για την συνολική προσφορά του στο Πατρινό Καρναβάλι και στο κοινωνικό σύνολο της Πάτρας.

ΣΤΕΑΣ  και  ΘΕΑΤΡΟ

Ήταν γραφτό ο Άλκης Στέας να μην ακολουθήσει καριέρα ηθοποιού αν και σπούδαζε στην Δραματική Σχολή Τριανταφυλλίδη (Αγγελικής και Γιώργου) της Θεσσαλονίκης, του «Μακεδονικού Ωδείου». Τον κέρδισαν το ραδιόφωνο και η τηλεόραση.Η επιλογή του να ασχοληθεί με την επικοινωνία, αναγνωρίζοντας την δύναμη της εικόνας και του λόγου, έγινε όταν τελειόφοιτος του 5ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, η τάξη του παρουσίασε την θεατρική παράσταση «Τέλος του Ταξιδιού» , άγγλου συγγραφέα, που είχε μόνο αντρικούς ρόλους. Ας μην ξεχνάμε ότι την εποχή εκείνη τα σχολεία δεν ήσαν μικτά. Η παράσταση είχε μεγάλη επιτυχία και παρουσιάστηκε και στο 2ο Γυμνάσιο Θηλέων Θεσ/νίκης, όπου οι συμμετέχοντες έλαβαν συνολικά 600 επιστολές θαυμασμού!! Έκρινε από το γεγονός αυτό ότι η καλλιέργεια της ηθοποιίας θα ήταν ωφέλιμη για την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς του.

 

Συμφοιτητές υπήρξε στην Σχολή με τον γνωστό μετέπειτα πρωταγωνιστή Κώστα Βουτσά, με τον οποίο διατήρησε πολύχρονη φιλία, αλλά και με τον Λάκη Μιχαηλίδη, γνωστό συγγραφέα και σεναριογράφο, με τον οποίο ήσαν οι καλύτεροι φίλοι. Ήταν μάλιστα η αιτία που ο Κώστας Βουτσάς έγινε ηθοποιός, όταν μια μέρα είδε τον άγνωστο σε αυτόν νεαρό, για πρώτη φορά, σε ένα λεωφορείο και πεισματικά επέμεινε να εγγραφεί στη δραματική σχολή , ενώ ο Βουτσάς του έλεγε ότι ήθελε να γίνει αξιωματικός στην πολεμική αεροπορία! Η επιμονή του Άλκη Στέα μας χάρισε έναν σπουδαίο ηθοποιό.

 

Με τον Βουτσά έπαιξαν κομπάρσοι, φοιτητές  ακόμη, στην παράσταση της Κοτοπούλη «Οθέλλος» , ως φρουροί του κάστρου. Ο Στέας ανέπτυξε γνωριμία με την Μαρίκα Κοτοπούλη, η οποία του είπε να μην ασχοληθεί με το θέατρο γιατί «ρωτούσε πολλές ερωτήσεις»! Ίσως αυτή να έβλεπε ότι τον είχε κερδίσει ο τομέας της επικοινωνίας και όχι το θέατρο.

 

Στο σανίδι εμφανίστηκε επίσης, την ίδια περίοδο, μαζί με την Μελίνα Μερκούρη στο έργο « Άννα των χιλίων ημερών», που παίχτηκε τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, περιοδεύοντας και στη Θεσσαλονίκη με αρκετή επιτυχία.

ΣΤΕΑΣ  και  ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ

Η πρώτη επαφή του Άλκη Στέα με το ραδιοφωνικό μικρόφωνο έγινε με την εκφώνηση των ειδήσεων του Ραδιοφωνικού Σταθμού της ΥΕΝΕΔ , όταν ακόμη ήταν φοιτητής της Δραματικής Σχολής. Επίσης στον ίδιο σταθμό συμμετείχε ως ηθοποιός χαρίζοντας την μοναδική του φωνή (αλλαγμένη πολλές φορές καθώς το απαιτούσαν οι ρόλοι που αναλάμβανε) στα θεατρικά έργα που παρουσιάζονταν στα πλαίσια του ψυχαγωγικού προγράμματος.

 

Ήταν  εμπνευστής και παρουσιαστής στο «Τηλεφωνικό Παιγνίδι», στο οποίο συμμετείχαν ακροατές από όλη την Ελλάδα και αποτέλεσε το πρώτο ζωντανό ραδιοφωνικό πρόγραμμα, πραγματικός τεχνικός άθλος για τις δυνατότητες της εποχής που απαιτούσε συνεργασία του ΟΤΕ και των τεχνικών της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Το παρουσίαζε κάθε Τετάρτη και απευθυνόταν σε όλη την οικογένεια. Είχε υψηλή ακροαματικότητα και τον έκανε ιδιαίτερα γνωστό.

 

Με άψογα ελληνικά, καθαρή και συνεχή ροή του λόγου, εξαιρετικό χρωματισμό φωνής, έφερε μιαν άλλη ποιότητα στο ραδιόφωνο της Θεσσαλονίκης. Η φωνή του ήταν αυτό που όλοι ήθελαν για ραδιοφωνικές διαφημίσεις και εκ των περιστάσεων ξεκίνησε και την διαφημιστική του καριέρα.

 

Υπήρξε από τους πρώτους παραγωγούς του Κρατικού Ραδιοφωνικού Σταθμού Μακεδονίας.

 

ΣΤΕΑΣ  και  ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Άλκης Στέας με τους φίλους του Λάκη Μιχαηλίδη, Λεωνίδα Φαρδή και Άρη Κυλίτη, γνώριμους από τα χρόνια του ραδιοφώνου στην ΥΕΝΕΔ, ίδρυσαν στην Θεσσαλονίκη ,το 1953, ένα από τα μεγαλύτερα και σοβαρότερα διαφημιστικά γραφεία στην Ελλάδα, όπως αποδείχθηκε, την «ΗΧΩ». Αργότερα η έδρα της μεταφέρθηκε στην Αθήνα, καθώς η διαφήμιση ακολουθούσε μεγάλη άνθιση.  Η «ΗΧΩ» συνεργάστηκε με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα βιομηχανιών και κατασκευαστών καταναλωτικών προϊόντων της Ελλάδας, όπως την ΑΣΤΟΡ (μετέπειτα BIC), την σοκολατοποιία ΠΑΥΛΙΔΗ, τις κλωστές ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ (Μουζάκης), ΒΙΑΜΥΛ, ΑΒΕΖ, ΜΑΤΣΑΓΓΟΣ (καπνοβιομηχανία) , ΤΣΙΚΑΣ (κονσέρβες Φλώκος), ΜΑΡΚΕΖΙΝΗΣ (κρασιά Σαντορίνης) κ.ά.

 

Ο Άλκης Στέας από νωρίς είδε τις δυνατότητες συνδυασμού διαφήμισης και ποιοτικών ραδιοφωνικών παραγωγών. Μοναδικές παραγωγές του διαφημιστικού του γραφείου ήταν «Τα καθημερινά του καθημερινού» (με αφηγητή τον Δημήτρη Χορν- σε κείμενα Μιχαηλίδη-Στέα), « Καπνίζοντας ένα τσιγάρο», « Τ’ άκουσες πουλί μου;» (με τον Κώστα Χατζηχρήστο και χορηγό την Φλαμίνγκο Φλεξ), κ.ά.

 

Η προσφορά του στην ελληνική διαφήμιση είχε αντίκρισμα στην συνείδηση των συναδέλφων του καθώς αποτέλεσε για πολλές θητείες, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Δ.Ε.Ε. (Εταιρεία Διαφημιστικών Ελληνικών Εταιρειών). Ήταν μάλιστα και ένας από τους Ιδρυτές της.

 

Με την συνεργασία του θεατρικού συγγραφέα Λάκη Μιχαηλίδη, συνιδρυτή της ΗΧΟΥΣ, παρήγαγε πολλά γνωστά διαφημιστικά συνθήματα. Από τις σημαντικότερες διαφημίσεις της καριέρας του ήταν η διαφήμιση της BIC (με το σλόγκαν «Ξυρίζει, ανάβει, γράφει , κι απλουστεύει τη ζωή» - με την Μπέσσυ Αργυράκη να το τραγουδά) και το «Φύτεψε και συ ένα δέντρο» στα πλαίσια της προσπάθειας διάδοσης της αναδάσωσης περιοχών που επλήγησαν από πυρκαγιές.

 

 

ΣΤΕΑΣ  και  ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΑΦΡΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

Ο Άλκης Στέας, προικισμένος με μία φωνή εξαιρετικού χρώματος και μια ψυχική και πνευματική καλλιέργεια που ξεχείλιζε σε κάθε του εμφάνιση, αποπνέοντας κύρος και οικειότητα, ήταν ίσως η πιο χαρακτηριστική «φωνή» της εποχής. Οι ραδιοφωνικές του εκπομπές τον είχαν κάνει ευρέως γνωστό και ήταν ο πιο περιζήτητος παρουσιαστής – κονφερασιέ της εποχής, ιδιότητα που ελάχιστα μειώθηκε με την πάροδο των χρόνων, καθώς ήταν πάντα επίκαιρος.

 

Επιλέχθηκε ως ο ιδανικότερος παρουσιαστής του 1ου Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, ενός πολιτιστικού θεσμού που προσπάθησε να στηρίξει το τραγούδι, καθώς το Φεστιβάλ Τραγουδιού της ΕΙΡ , που έγινε στην Αθήνα από το 1959 έως το 1961 είχε λήξει άδοξα.

 

Στις 12 Σεπτεμβρίου 1962, στο κατάμεστο γήπεδο της ΧΑΝΘ (που βρισκόταν πίσω από το Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών και δεν υπάρχει σήμερα – από το 1964 η εκδήλωση γινόταν στο Αλεξάνδρειο Μέλαθρο των 8000 θέσεων) ο Άλκης Στέας ανέλαβε δράση, καλωσορίζοντας τους θεατές και τους ακροατές του ραδιοφώνου. Λάτρης του ελληνικού τραγουδιού, δεν ήθελε να αδικήσει τους καλλιτέχνες , γι’αυτό και οι εκφωνήσεις του στο Φεστιβάλ ήταν πάντα λιτές, περιεκτικές, με στόχο να μην αδικηθεί κανείς. Συμμετείχε στις συζητήσεις των παρασκηνίων, αλλά δεν υπήρξε ποτέ πρωταγωνιστής σκανδάλου , με ένα πρωτόγνωρο ήθος που το ζήλευαν οι άλλοι κονφερασιέ της εποχής.

 

Το 1976, κατά την διάρκεια του 15ου Φεστιβάλ, η Δ.Ε.Θ. τίμησε τον Άλκη Στέα για την προσφορά του σε αυτό. Υπήρξε παρουσιαστής του Φεστιβάλ από το 1962 έως το 1980 (μόνο το 1975 έλειψε) καθώς και το 1991 μαζί με την Ζωή Λάσκαρη.

 

 

ΣΤΕΑΣ  και ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Ο Άλκης Στέας ήταν, κυριολεκτικά, ο πρώτος άνδρας παρουσιαστής τηλεοπτικού προγράμματος στην Ελλάδα (αφού η πρώτη εκφωνήτρια και εμφανισθείσα ήταν η Έλσα Παπαστεργίου- Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της ΔΕΗ και με την εισαγωγή της έδωσε τον λόγο στον Κων/νο Καραμανλή για τον σύντομο χαιρετισμό που ακολούθησε) . Η προβολή έγινε στις 3 Σεπτεμβρίου 1960, στα πλαίσια της 25ης Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, όπου στον χώρο λειτούργησε ο «Πρώτος Πειραματικός Σταθμός Τηλεοράσεως Ελλάδος» της ΔΕΗ , με εμβέλεια 20-30 χιλιομέτρων. Είχαν τοποθετηθεί 100 ασπρόμαυροι δέκτες σε επιλεγμένα σημεία της Θεσσαλονίκης, όπου γύρω τους γινόταν πρωτόγνωρος συνωστισμός. Παρουσίαζε, στην τηλεόραση πλέον, το επιτυχημένο, ραδιοφωνικό μέχρι εκείνη τη στιγμή, «Τηλεφωνικό παιγνίδι» για περίπου τρεις εβδομάδες (22ημέρες) που διήρκησαν οι εκπομπές του σταθμού. Ήταν και το πρώτο πρόγραμμα με χορηγό στην ελληνική τηλεόραση (την καπνοβιομηχανία ΜΑΤΣΑΓΓΟΥ και την σοκολατοποιία ΠΑΥΛΙΔΟΥ) και φυσικά το πρώτο τηλεπαιγνίδι.

 

Όταν η ελληνική τηλεόραση άρχισε να στήνεται σε πιο γερές βάσεις, ο Άλκης Στέας εμπνεύστηκε και παρουσίαζε τις επιτυχημένες εκπομπές της ΕΡΤ «Το κέφι και τραγούδι» (1968 - 1974) , «Ό,τι Επιθυμείτε» (1975 – 1976), «Αν έχεις γνώσεις διάβαινε» (1976 - 1980) , «Μουσικοί Περίπατοι» (1969 - 1975) , «Πάνω ή κάτω» (την περίοδο 1989-1990, από τον νεοσύστατο τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤΕΝΝΑ) κ.ά. με σπόνσορες καταξιωμένες εμπορικές επιχειρήσεις και προϊόντα.

 

 

ΣΤΕΑΣ  και  ΠΑΤΡΙΝΟ  ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ

Το 1966 ο Άλκης Στέας βρισκόταν σε ένα αυτοκίνητο μαζί με τους Παπαχριστόπουλο                και ήταν από τα πιο μαχητικά πληρώματα του 1ου Κρυμμένου Θησαυρού της Πάτρας, ενός θεσμού που στα χρόνια που ακολούθησαν αποτέλεσε την ραχοκοκαλιά του Πατρινού Καρναβαλιού. Κατέκτησαν επισήμως το τρίτο βραβείο, αν και ουσιαστικά ήσαν πρώτοι και αυτή του η γνωριμία με το Πατρινό Καρναβάλι έμελλε να ήταν καθοριστική καθώς το έζησε από μέσα και το αγάπησε αμέσως.

 

Ήδη από το 1974 ήταν ο επίσημος παρουσιαστής του Καρναβαλιού της Πάτρας, που ανελλιπώς (εκτός από το έτος 198   που το παρουσίασε ο Ίκαρος) έντυσε με τη βελούδινη φωνή του και ταυτίστηκε με αυτό.

 

Συμμετείχε ενεργά στην οργάνωση και παρουσίαση του Πατρινού Καρναβαλιού. Πρότεινε εμπνευσμένες ιδέες και φρόντιζε με την αίγλη του να προσελκύει όχι μόνο επισκέπτες κατά την διάρκεια της μοναδικής αυτής γιορτής, αλλά και μεγάλα ονόματα χορηγών, προσωπικών πελατών του διαφημιστικού του γραφείου, με σκοπό την προβολή και την χρηματοδότηση των εκδηλώσεων. Με την εμπειρία του ως παρουσιαστής σε μεγάλες εκδηλώσεις και ως καταξιωμένος διαφημιστής, αντιλαμβανόταν καλύτερα από τον καθένα την ανάγκη εξεύρεσης οικονομικών πόρων μέσω χορηγών και της διεθνοποίησης-εξωτερίκευσης του Πατρινού Καρναβαλιού, που θα το οδηγούσαν ακόμα ψηλότερα.   Ήταν ο πιο λαμπρός και αποτελεσματικός πρεσβευτής της Πάτρας του Καρναβαλιού και επάξια ο Δήμος τον τίμησε , κηρύσσοντάς τον επίτιμο Δημότη Πατρέων, το 1996.

 

Το Καρναβάλι του 1999 έμελλε να είναι το τελευταίο που παρουσίαζε καθώς μέσα σε έναν μήνα αργότερα έφυγε από τη ζωή, καταπονημένος από την επάρατο νόσο.

 

 

ΣΤΕΑΣ  και  ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

 

Ο Άλκης Στέας ασχολήθηκε με την παρουσίαση και την διαφήμιση και δεν άσκησε μεθοδικά το ταλέντο του ως ηθοποιός. Όμως η φιλία του με τον Κώστα Βουτσά και τον θεατρικό συγγραφέα και σεναριογράφο Λάκη Μιχαηλίδη, τον οδήγησε σε μια σύντομη παρουσία του και στον Ελληνικό Κινηματογράφο, σε τρεις ταινίες και σε ρόλους μικρούς, όπου κυρίως υποδυόταν τον παρουσιαστή.

 

Στην ταινία του 1965 « Το πρόσωπο της Ημέρας» , εμφανίζεται ως ο παρουσιαστής του Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσ/νίκης, όπου ανακοινώνει την συμμετοχή και την βράβευση του Ντίνου Ηλιόπουλου.

 

Στην ταινία του 1967 «Ο Ανακατωσούρας»  ο Άλκης Στέας εμφανίζεται σε έναν πολύ μικρό ρόλο, με το όνομα Αλέξης Καρλής.

 

Στην ταινία του 1973 «Ο Αισιόδοξος», με τον Κώστα Βουτσά, ανακοινώνει ραδιοφωνικά το νικητήριο διαφημιστικό ποίημα σε διαγωνισμό που είχε διοργανώσει η εταιρία Φλαμίνγκο Φλεξ (που και στην πραγματικότητα ήταν πελάτης του στο διαφημιστικό του γραφείο – κινηματογραφική διαφήμιση).

 

 

 

Culture