Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Τροποποιήθηκε το πρόγραμμα περιοδείας του «Προμηθέα Δεσμώτη» του Κώστα Φιλίππογλου

Τροποποιήθηκε το πρόγραμμα περιοδείας το...

Η παράσταση επίκειται να έρθει και στην Πάτρα τη Δευτέρα 10 Αυγούστου 2015

Στο πλαίσιο των γενικότερων οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών, τροποποιήθηκε το πρόγραμμα περιοδείας της καλοκαιρινής παράστασης αρχαίου δράματος «Προμηθέας Δεσμώτης».

Έτσι, όπως αναφέρει το σάιτ clickatlife.gr, ακυρώνονται οι παραστάσεις που είχαν προγραμματιστεί για τη Σαλαμίνα και τους Δελφούς, με αποτέλεσμα η περιοδεία να ξεκινήσει, εκτός άλλου απροόπτου, από το Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης, την Παρασκευή 17 Ιουλίου 2015.

Κι ενώ η ανασφάλεια και ο φόβος είναι τα κύρια συναισθήματα των ημερών, η κορυφαία αυτή τραγωδία του Αισχύλου αναδεικνύεται περισσότερο επίκαιρη από ποτέ και η φωνή του Προμηθέα Δεσμώτη είναι εδώ για να ακουστεί και -με τον τρόπο της- να μας παρηγορήσει, όπως γράφει το clickatlife.gr.

Είναι άξιο αναφοράς πως το Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης στην Ήπειρο θα ανοίξει συμβολικά ύστερα από πολλά χρόνια, αποκλειστικά και μόνο για την παράσταση «Προμηθέας Δεσμώτης». Για για δύο ημέρες, οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν ένα εξαιρετικό αρχαίο μνημείο και να παρακολουθήσουν υπό το φως της ημέρας, μία τραγωδία που αποτελεί ύμνο στη Δημοκρατία.

Η Υπόθεση

Ο απείθαρχος Τιτάνας Προμηθέας, αμφισβητεί την εξουσία του Δία, χαρίζοντας τη φωτιά στους ανθρώπους. Η τιμωρία θα είναι αμείλικτη. Με διαταγή του πατέρα των θεών θα δεθεί σ’ έναν άγριο βράχο, στα πέρατα του κόσμου. Ωστόσο εκείνος δεν θα σταματήσει να καταφέρεται κατά της εξουσίας, εξαγριώνοντας τον Δία, ο οποίος τον καταποντίζει στον Τάρταρο.

Τραγωδία με φιλοσοφικό και πολιτικό υπόβαθρο, το ποιητικό αριστούργημα του Αισχύλου μιλά για την ελεύθερη βούληση και την αμφισβήτηση της εξουσίας. Ο Προμηθέας κραυγάζει πως η αμφισβήτηση της εξουσίας είναι πάντα, ένα ρήγμα, ένα άλμα, ένα δημιουργικό ξέσπασμα της ελεύθερης βούλησης - χωρίς τακτικούς ελιγμούς, χωρίς «στρατηγικούς» περιορισμούς και γίνεται έτσι η πρώτη φωνή στην ανθρώπινη Ιστορία που δηλώνει ευθαρσώς: Είμαι ρεαλιστής, γιατί ζητώ το αδύνατο. Και το ζητώ, χωρίς άλλον λόγο από τον εαυτό μου.

Σκηνοθετικό Σημείωμα του Κώστα Φιλίππογλου

Ο «Προμηθέας δεσμώτης» του Αισχύλου, είναι μια τραγωδία που από γραφής μοιάζει ακίνητη. Είναι απλή, δωρική και λιτή με υπεραναπτυγμένο τον ρόλο του πρωταγωνιστή.

Είναι ένα έργο πολιτικό, έντονα ποιητικό -ιδίως στην έξοχη μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα- γεμάτο από μεταφυσικά και μυθολογικά στοιχεία. Ο Αισχύλος ήταν υπέρμαχος της Αθηναϊκής δημοκρατίας αλλά και λάτρης της μεταφυσικής. Ήταν μυημένος στα Ελευσίνια μυστήρια αλλά και ένας καλλιτέχνης βαθιά Διονυσιακός. Η αγάπη του για το κρασί, τα μυστήρια και την έκσταση, ήταν παροιμιώδης. Πίσω από τις λέξεις του, κρύβονται δεκάδες σύμβολα και κρυφά νοήματα. Και θα βρίσκονται εκεί στους αιώνες, περιμένοντας τους μύστες να τα ανακαλύψουν.

Όταν λοιπόν άρχισα να προσεγγίζω κινησιολογικά και με έντονη σωματικότητα, όλες αυτές τις περιγραφές του Προμηθεϊκού λόγου, άρχισαν να ξεδιπλώνονται μπροστά στα μάτια μου εικόνες ονείρων, γεμάτες από ψυχαναλυτικά σύμβολα. Και εγώ οδηγώντας το, άρχισα να βιώνω αρχέγονα συναισθήματα.

Συνεχίζοντας να δουλεύω σε αυτό τον δρόμο της κίνησης και των εικόνων, ξεδιπλωνόταν μπροστά μου ένας κόσμος μαγικός. Έτσι, η φαινομενικά πιο ακίνητη και εγκλωβιστική τραγωδία, έγινε μια παράσταση με πλούσιες εναλλαγές εικόνων. Μια παράσταση έντονα κινητική και συγκινητική.

Όλα τα μυστικιστικά ή Πυθαγόρεια σύμβολα που κρύβονται πίσω από τις λέξεις του Αισχύλου, πήραν τη θέση τους. Έφυγαν από τον κόσμο της κατανόησης και της ανάλυσης, και βρέθηκαν βαθιά μέσα στον κόσμο της μαγείας και τις εικόνες των ονείρων.

Και βρήκαν οι λέξεις και η ποίηση του Αισχύλου την δυναμική τους. Βρήκαν την έντασή τους, βρήκαν την ύλη τους. Γιατί είναι φτιαγμένες απ την ύλη που είναι φτιαγμένα τα όνειρα, όπως και όλοι εμείς, κατά τον William shakespeare.

*Ο Κώστας Φιλίππογλου είχε σκηνοθετήσει πέρυσι το καλοκαίρι για το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας την παράσταση «Φιλοκτήτης» που είχε ταξιδέψει και στην Επίδαυρο.

Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου. Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας. Κίνηση-καλλιτεχνική συνεργασία: Φρόσω Κορρού. Σκηνικά-κοστούμια: Kenny MacLellan. Μουσική: Lost Bodies. Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος. Βοηθός σκηνοθέτις: Εριφύλη Στεφανίδου. Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώτα Σερεμέτη. Βοηθοί Σκηνογράφου: Σοφία Κατσουλιέρη, Άννα Σαπουνάκη. Βοηθός Ενδυματολόγου: Ανθούλα Μάμαλου. Φωτογραφίες: Θωμάς Χρυσοχοΐδης. Φωτογραφίες πρόβας/προγράμματος: Κική Παπαδοπούλου.

Διανομή: Προμηθέας: Τάσος Νούσιας. Ήφαιστος, Ωκεανός: Γεράσιμος Γεννατάς. Κράτος, Ερμής: Δημήτρης Κουρούμπαλης. Ιώ: Marlene Kaminski. Κορυφαίες χορού: Αικατερίνη Λούρα, Ίριδα Μάρα.

Χορός: Δέσποινα Λαγουδάκη, Χριστίνα Μπίτου, Βιβή Μπουτάτη, Πηνελόπη Μωρούτ, Νατάσα Σαραντοπούλου.

Στο χορό συμμετέχει όλος ο θίασος.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί την Δευτέρα, 10 Αυγούστου, στην Πάτρα, Αρχαίο Ρωμαϊκό Ωδείο, στο πλαίσιο του 34ου Φεστιβάλ Πάτρας – Θεσμός Αρχαίου Δράματος.

Στην Επίδαυρο η παράσταση θα παιχθεί στις 21 και 22 Αυγούστου 2015.

* Στο πρόγραμμα περιοδείας ενδέχεται να προστεθούν και σταθμοί που ‘χάθηκαν’ λόγω των πολιτικών εξελίξεων.

Το μεγάλο ζητούμενο βέβαια είναι να επανέλθει η χώρα στην ομαλότητα ώστε όλοι οι θίασοι που έχουν προγραμματίσει παραστάσεις για το φετινό καλοκαίρι να μπορέσουν να τις πραγματοποιήσουν κανονικά.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture