Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Πάτρα: Πώς η αγιογράφηση του Αγίου Βασιλείου Βραχνεΐκων έφτασε μέχρι την Εθνική Βιβλιοθήκη- Τι κάνει το έργο να ξεχωρίζει- ΦΩΤΟ

Πάτρα: Πώς η αγιογράφηση του Αγίου Βασιλ...
Τσίχλα Κωνσταντίνα
[email protected] , Facebook Page

Τι λέει στο thebest ο εφημέριος του ναού για τη διαδρομή

Ως την Αθήνα και την Εθνική Βιβλιοθήκη ταξίδεψε η αγιογράφηση του ζωγράφου Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλου στον ιερό ναό του Αγίου Βασιλείου, στα Βραχνέικα.

Πρόκειται για την έκθεση με τίτλο «ΤΑΧΑ ΚΑΙ ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΣ» που φιλοξενείται μέχρι της 23 Ιουνίου στην αίθουσα πολλαπλών προβολών του 2ου ορόφου της Εθνικής Βιβλιοθήκης.   Όλα ξεκίνησαν πριν από πολλά χρόνια όταν ο καλλιτέχνης μπήκε στον λευκό ναό του Αγίου Βασιλείου για να αποτυπώσει το όραμά του με τη δυνατότητα να εκφραστεί ελεύθερα. Αγιογράφησε- εικονογράφησε λοιπόν τον ναό, από το 2001 μέχρι σήμερα,  με μεγάλο μεράκι ως ένας δημιουργικός ζωγράφος χωρίς να ακολουθεί ή να αντιγράφει την τακτική των αγιογράφων που είναι επαγγελματίες. Αυτό κάνει το έργο του ξεχωριστό.  

«Το αποτέλεσμα είναι ένα λαμπρό μνημείο της νεοελληνικής εκκλησιαστικής τέχνης» όπως αναφέρει στην παρουσίαση της έκθεσης η Εθνική Βιβλιοθήκη ενώ είναι χαρακτηριστικά τα λόγια του  Σταύρου Ζουμπουλάκη, Δ/ντη του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης.

«Όποιος μπει σε αυτόν τον ναό θα καθηλωθεί από την αξία αυτής της αγιογράφησης. Κλήθηκε ένας σπουδαίος ζωγράφος να αγιογραφήσει τον ναό και όχι ένας κατ΄ επάγγελμα αντιγραφέας εικόνων. Επιπλέον το εκκλησιαστικό συμβούλιο και ο εφημέριος του ναού π. Σωτήριος, άφησαν τον ζωγράφο ελεύθερο. Όταν συντρέχουν αυτοί οι δύο όροι, τότε μπορείς να έχεις ένα αποτέλεσμα σαν αυτό. Το θεωρώ ότι είναι ένα σπουδαίο μνημείο της Εκκλησιαστικής Τέχνης και της ζωγραφικής μας γενικότερα» αναφέρει χαρακτηριστικά. 

Όπως εξηγεί μιλώντας στο thebest.gr ο π. Σωτήριος Μανωλόπουλος, εφημέριος του ναού ο οποίος επέλεξε τον καλλιτέχνη για το έργο, «ο καλλιτέχνης γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Βραχνέικα όμως έφυγε σε μικρή ηλικία και πήγε στην Αθήνα όπου σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, πήρε και υποτροφίες στη Γαλλία. Στην αγιογραφία είχε σπουδαίους δασκάλους αν και δεν ασχολήθηκε μαζί της επαγγελματικά  και δεν επικεντρώθηκε σε αυτή με τον κλασικό τρόπο. Ωστόσο είχε και την εμπειρία και την γνώση, πάντρεψε αυτά τα δύο.

Η αγιογραφία είναι και επιστήμη. Εντυπωσιάστηκα με την σωστότατη αγιοκατάταξη ενώ το επίτευγμα στην περίπτωση αυτού του έργου είναι το πάντρεμα αγιογραφίας και ζωγραφικής. Παρέλαβα το ναό λευκό ενώ ο καλλιτέχνης μέχρι το 1999 μελετούσε τους χρωματισμούς, τις παραστάσεις, τους Αγίους μέχρι που με ωριμότητα το όνειρο άρχισε να γίνεται  πραγματικότητα χωρίς να ξεχνά όσα σκεφτόταν σε νεαρή ηλικία. Υπάρχει μάλιστα και ένας συνδετικός κρίκος με το παρελθόν  καθώς δύο εικόνες του βρίσκονταν στο τέμπλο του ναού από πολύ παλιά, το 1983».

Όπως λέει συγκινημένος ο π. Σωτήριος, «η έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη είναι για εμένα ένα θαύμα του Αγίου Βασιλείου. Πάντα είχαμε επισκέψεις από καλλιτέχνες και κριτικούς τέχνης. Ο καλλιτέχνης μου ζητούσε συχνά να ανοίξω την εκκλησία για να δουν οι επισκέπτες τις αγιογραφίες και άκουγα καλά λόγια σε όλα τα στάδια. Έλεγα πως αφού είναι γνωστοί ή φίλοι του ήταν φυσιολογικό αυτό. Όταν όμως φτάσαμε στην έκθεση ήταν κάτι απρόσμενο, απροσδόκητο για εμάς. Προσωπικά αισθάνθηκα ότι δικαιώθηκε η επιλογή μου».

Ο π. Σωτήριος μάλιστα θυμάται και την πρώτη του συνάντηση με τον καλλιτέχνη και εξηγεί τους λόγους που τον επέλεξε.

«Η εντοπιότητα ήταν βασικός λόγος που τον επέλεξα. Ουσιαστικά ο καλλιτέχνης αγιογράφησε το σπίτι του. Η πρώτη μας συνάντηση ήταν καθοριστική και έγινε στο Βυζαντινό Μουσείο. Όταν τον είδα εκεί ζωγράφιζε πανσέδες. Κάναμε μαζί μία περιήγηση και είδα έργα του τα οποία ήταν αντίγραφα παλιών εικόνων. Σκέφτηκα πως για να έχει επιλεγεί από το Μουσείο για να κάνει κάτι τέτοιο, σίγουρα η ζωγραφική του έχει κάτι ιδιαίτερο. Επιπλέον πρόκειται για έναν χαμηλών τόνων άνθρωπο. Δεν έχει έπαρση, είναι απλός. Όλα αυτά με έκαναν να το αποφασίσω και ήταν τιμή μου που το έκανε» καταλήγει ο π. Σωτήριος.

Μέχρι τις 23 Ιουνίου θα διαρκέσει η έκθεση

Η έκθεση αποτυπώνει τον πολύχρονο και πολύμοχθο αγώνα του ζωγράφου να αγιογραφήσει την εκκλησία του Αγίου Βασιλείου στα Βραχνέικα του νομού Αχαΐας. Η εργασία αυτή ξεκίνησε το 2001 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Πριν αρχίσει την αγιογράφηση, ο ζωγράφος είχε  μελετήσει εις βάθος την παραδοσιακή ζωγραφική, και συγκεκριμένα την τέχνη του φαγιούμ και των ελληνορωμαϊκών τοιχογραφιών και ψηφιδωτών, καθώς και τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή τέχνη. Στην έκθεση παρουσιάζονται τα έργα από τη μελέτη του Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλου πάνω στην παραδοσιακή τέχνη, αλλά και οι μακέτες που πραγματοποιήθηκαν για την εκκλησία. Η έκθεση πλημμυρίζει με μελέτες τοιχογραφιών, φαγιούμ, νωπογραφιών, φορητών εικόνων και κεραμικών.

Λίγα λόγια για τον ζωγράφο

Ο Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος γεννήθηκε στα Βραχνέικα της Πάτρας το 1951. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, αρχικά στο εργαστήριο αγιογραφίας, και στη συνέχεια ζωγραφική, στο εργαστήριο του Γιώργου Μαυροΐδη. Το 1980 κέρδισε υποτροφία για σπουδές στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts στο Παρίσι, αρχικά στο εργαστήριο του Albert Zavaro και στη συνέχεια κοντά στον Pierre Carron. Το 1985 άρχισε να διδάσκει τα μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Χρώμα και Τεχνική της Εικόνας» στο εργαστήριο συντήρησης στη Σχολή Πετρά.

 

Περιηγηθείτε στο ναό πατώντας εδώ

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις