Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΠΑΙΔΙ

/

Γιατί είναι τόσο σημαντική η λαβή του μολυβιού για τα παιδιά;

Γιατί είναι τόσο σημαντική η λαβή του μο...

Από τους ειδικούς του Κέντρου Λογοθεραπείας - Εργοθεραπείας & Συμβουλευτικής

Η λαβή, δηλαδή ο τρόπος που τοποθετούμε και χρησιμοποιούμε τα δάχτυλα για να πιάσουμε το μολύβι και άλλα μικρά αντικείμενα, είναι καθοριστική για τη σωστή ανάπτυξη της γραφής και την ανάγνωσης και για αυτό τον λόγο πρέπει να δοθεί η απαραίτητη προσοχή.

Η στάση του σώματος είναι επίσης καθοριστική. Το παιδί πρέπει να κάθεται άνετα με τον κορμό όρθιο και ελαφρώς κεκλιμένο προς τα εμπρός, με τους ώμους χαλαρούς και τους αγκώνες στο τραπέζι. Tα πόδια του πρέπει να ακουμπάνε σταθερά στο πάτωμα.

Η σωστή λαβή επιτυγχάνεται μεταξύ 4 και 6 ετών. Ο όρος «σωστή» ίσως να μην αποδίδει ορθά τη σημασία όσο ο όρος «λειτουργική» λαβή. Πολλοί άνθρωποι δεν έχουν σωστή λαβή αλλά ωστόσο είναι λειτουργική. Αυτό που ενδιαφέρει τους γονείς είναι τα παιδιά σας να έχουν λειτουργική λαβή ώστε να ανταποκρίνονται σωστά στις εκπαιδευτικές ανάγκες. Είναι δουλειά των εργοθεραπευτών να αποφασίσουν πότε μια λαβή δυσκολεύει ή όχι τις ανάγκες αυτές.

Τι γίνεται όταν η λαβή δεν είναι λειτουργική;

Μια δυσλειτουργική ή ανώριμη λαβή μολυβιού μπορεί να επηρεάσει την απόδοση του παιδιού στις σχολικές του επιδόσεις και να προκαλέσει δυσκολίες στη διαδικασία της γραφής. Συγκεκριμένα, το παιδί κουράζεται πιο γρήγορα, καθυστερεί να ολοκληρώσει, έχει κακή στάση και σκύβει υπερβολικά πάνω από το γραπτό, παρουσιάζει άρνηση σε γραφοκινητικές δραστηριότητες.

Πώς να ενισχύσετε τη λαβή

Η σωστή λαβή είναι ένα αποτέλεσμα που εξαρτάται από πολλές μεταβλητές, μερικές από τις οποίες φαίνεται να μην έχουν καμία σχέση με τη γραφή. Ο συντονισμός ματιού – χεριού, η ενδυνάμωση των μυών του χεριού, η κίνηση του καρπού, η σωστή στάση σώματος είναι μερικές βασικές προϋποθέσεις της γραφής  και ξεκινούν να αναπτύσσονται από πολύ μικρή ηλικία, όταν το μωρό ξεκινάει να χρησιμοποιεί τα χέρια του για να εξερευνήσει πράγματα στο περιβάλλον του.

Αυτό που μπορούν να κάνετε οι γονείς για να βοηθήσετε το παιδί σας να βελτιώσει και να τελειοποιήσει τις παραπάνω δεξιότητες είναι να προτείνετε δραστηριότητες και ερεθίσματα που οδηγούν σε αυτήν την κατεύθυνση.

  • Για την ενίσχυση της λαβής του μολυβιού ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να παίξουν με άμμο, πηλό, πλαστελίνη, να χρωματίσουν με δακτυλομπογιές, να παίξουν με μανταλάκια, να βιδώσουν – ξεβιδώσουν καπάκια ή ξύλινες βίδες, να περάσουν χάντρες σε σχοινί, να βάζουν κέρματα σε κουμπαράδες.
  • Για να ενισχύσετε τον συντονισμό ματιού – χεριού παίξτε πάσες με τα χέρια με μπάλες διαφόρων μεγεθών και βάρους, ρακέτες, βελάκια, μπάσκετ.
  • Για να ενισχύσετε την οπτική αντίληψη και μνήμη ενθαρρύνετε τα παιδιά να ζωγραφίσουν κάτι που βλέπουν, να αντιστοιχήσουν χρώματα και σχήματα, να φτιάξουν παζλ, να βρουν διαφορές σε εικόνες, να παίξουν μαζί σας παιχνίδια κατανόησης εννοιών όπως μέσα – έξω, πάνω – κάτω, δεξιά – αριστερά, τοποθετήστε χρωματιστά τουβλάκια σε μια σειρά, ανακατέψτε τα και ζητήστε να την αναπαράγει. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και με τα σχήματα. Ή δείξτε μια εικόνα, κρύψτε την και ζητήστε να σας την περιγράψουν.
  • Και για να ενισχύσετε την προ-γραφή μπορείτε να δώσετε δραστηριότητες ιχνηλασίας, λαβυρίνθους, να ενώσει διακεκομμένες γραμμές με το μολύβι.

Όλες αυτές οι δραστηριότητες είναι ευχάριστες για τα παιδιά, πραγματοποιούνται μέσω παιχνιδιού και βοηθάνε όχι μόνο την ανάπτυξη της λειτουργικής λαβής αλλά και πολλές άλλες δεξιότητες σημαντικές για την καθημερινότητα τους. Καλό θα είναι να οριοθετείτε τον χώρο στον οποίο κάθεστε με το παιδί, και να περιορίσετε τα ερεθίσματα γύρω του, ούτως ώστε να είναι συγκεντρωμένο και χωρίς περισπασμούς στη δραστηριότητα που εκτελεί.

Πότε να  απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή/-τρια

Όταν διαπιστώσετε ότι το παιδί δεν μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς σε πολλές από τις προαναφερθείσες δραστηριότητες και δείτε σημάδια άρνησης για ζωγραφική, κούρασης κατά τη γραφή ή αργή ταχύτητα, αδυναμία συγκέντρωσης, αδεξιότητα των δαχτύλων του χεριού, δυσκολία στην τήρηση των γραμμών του τετραδίου, κακή ποιότητα γραμμάτων, σχημάτων, σχεδίων ή κακή στάση σώματος, τότε καλό θα ήταν να ζητήσετε μια εκτίμηση από εργοθεραπευτή/-τρια.

Ο ειδικός θα αξιολογήσει τη λαβή και θα λάβει υπόψη του την ηλικία, τη λειτουργικότητα του χεριού γενικά, την απόδοση της γραφής, θα συνεκτιμήσει πολλούς άλλους παράγοντες και θα σχεδιάσει το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα με στόχο να βοηθήσει το παιδί να αποκτήσει μια ώριμη και λειτουργική λαβή.

Info

Αβραντινής Νικόλαος, Λογοθεραπευτής, ΜΑ Ειδικής Αγωγής

Κέντρο Λογοθεραπείας – Εργοθεραπείας – Συμβουλευτικής

Φλέμινγκ 5 και Αροανίων (έναντι νοσ. Αγίου Ανδρέα)

Τηλ: 2610 221477

www.avradinis.gr

fb: Αβραντινής Νίκος-Κέντρο Λογοθεραπείας, Εργοθεραπείας και Συμβουλευτικής

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Well Being