ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΛΕΝΕ

Η διατροφή σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία της χημειοθεραπείας

Η διατροφή σημαντικός παράγοντας για την...

Τι δείχνει νέα έρευνα

Νευραλγικής σημασίας για την αντιμετώπιση του καρκίνου με χημειοθεραπεία αποδεικνύεται η διατροφή σύμφωνα με νέα εργαστηριακή έρευνα. Σύμφωνα με ερευνητές, συστατικά της καθημερινής μας διατροφής όπως τα αμινοξέα καθώς και αλλαγές στο εντερικό μικροβίωμα, μπορούν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα ή και την τοξικότητα των αντικαρκινικών φαρμάκων, καθώς επίσης στην εξέλιξη άλλων θεραπευτικών αγωγών.

Οι ερευνητές εκτιμούν πως η ανακάλυψη ανοίγει νέα μονοπάτια στην ιατρική κοινότητα, προσφέροντας σημαντικές δυνατότητες υπολογισμού των σωστών δόσεων για τον καλύτερο έλεγχο των παρενεργειών της χημειοθεραπείας και κατανόησης των αιτιών διαφορετικής απόκρισης των ασθενών στην αντικαρκινική φαρμακευτική αγωγή.

Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Nature Communications, οι αλλαγές στο εντερικό μικροβίωμα λόγω της διατροφής μπορούν να αυξήσουν την τοξικότητα των αντικαρκινικών φαρμάκων έως και 100 φορές.

Ο ρόλος της διατροφής

Η διατροφή διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαφύλαξη της υγείας μας. Ωστόσο, η πρόσφατη μελέτη επισημαίνει πως οι διατροφικές μας επιλογές δεν επηρεάζουν μόνο εμάς, αλλά και τους μικροοργανισμούς μέσα μας.

Κατά την Δρ. Eyleen O’Rourke από το Τμήμα Τεχνών και Επιστημών του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ, το Τμήμα Κυτταρικής Βιολογίας της Σχολής Ιατρικής και το Κέντρο Καρδιαγγειακών Ερευνών Robert M. Berne, την έκπληξη που προξένησε η ανακάλυψη πως η προσθήκη ενός μόνο αμινοξέος μπορούσε να εκτινάξει την τοξικότητα των φαρμάκων, ακολούθησε η κατανόηση ότι οι μεταβολές οφείλονται σε ένα δίκτυο αλληλεπιδράσεων μεταξύ διατροφής, μικροβιώματος, φαρμάκων και ασθενούς.

Συγκεκριμένα, κατά το πείραμα που διεξήχθη σε σκουλήκια, η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε πως η αντικαρκινική ουσία που χορηγήθηκε στα σκουλήκια απέβη θανατηφόρα μετά την προσθήκη ενός μόλις mg του αμινοξέος σερίνη.

Οι ερευνητές κατέληξαν πως διαφορές στις διατροφικές συνήθειες αλλά και τη σύσταση του μικροβιώματος επηρεάζουν τον τρόπο που ο οργανισμός ανταποκρίνεται στη χημειοθεραπεία.

Με λίγα λόγια, μεταφέροντας τις παρατηρήσεις τους στον άνθρωπο, θεωρούν ότι τα τρόφιμα που επιλέγουμε να καταναλώσουμε θα έχουν επίδραση σε περισσότερα από 1.000 είδη μικροοργανισμών που ζουν μέσα μας και κατά συνέπεια στην υγεία μας και την ανταπόκρισή μας στην οποιαδήποτε θεραπεία.

Πιθανώς στο μέλλον οι γιατροί να μη συνταγογραφούν απλώς φάρμακα, αλλά να παρέχουν λεπτομερείς και εξατομικευμένους οδηγούς διατροφής και κοκτέιλ ρύθμισης του μικροβιώματος προς επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων. (Πηγή στοιχείων:ygeiamou.gr)

Τι είναι το εντερικό μικροβίωμα

Όπως είχε αναφέρει ο Μοριακός Βιολόγος κ. Θεόδωρος Γιάνναρος στο capital.gr  "Εντερικό μικροβίωμα είναι η ονομασία που δίνεται για το σύνολο του μικροβιακού πληθυσμού που ζει στο έντερο μας.

Το εντερικό μικροβίωμα του ανθρώπου, περιέχει δεκάδες τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών, συμπεριλαμβανομένων τουλάχιστον 1000 διαφορετικών ειδών γνωστών βακτηρίων με περισσότερα από 3 εκατομμύρια γονίδια (150 φορές περισσότερο από τα ανθρώπινα γονίδια). Το εντερικό μικροβίωμα ζυγίζει συνολικά μέχρι περίπου 2 κιλά. Το ένα τρίτο του εντερικού μικροβιώματος είναι κοινό για τους περισσότερους ανθρώπους, ενώ τα δύο τρίτα είναι συγκεκριμένα για τον κάθε έναν από εμάς.

Με άλλα λόγια, η μικροχλωρίδα ή μικροβίωμά του εντέρου, αποτελεί μια προσωπική ταυτότητα, ένα ιδιαίτερο ατομικό αποτύπωμα, που θα έλεγε κανείς πως είναι μοναδικό, όπως και ο κάθε ένας από εμάς, είναι μοναδικός...

Όπως δηλώνει και η ίδια του η ονομασία, το εντερικό μικροβίωμα κατοικοεδρεύει στο έντερο, μία από τις καίριες περιοχές στον οργανισμό, που έρχεται σε άμεση επαφή με το εξωτερικό περιβάλλον που ζούμε!

Παρόλο που καθένας από εμάς έχει ένα μοναδικό μικροβίωμα, εκείνο ικανοποιεί πάντα τις ίδιες φυσιολογικές λειτουργίες, έχοντας άμεση σχέση με την γενική εικόνα της υγεία μας...

...Η σύνθεση του εντερικού μικροβιώματος μπορεί να μεταβάλλεται και να προσαρμόζεται σύμφωνα με τα προσλαμβανόμενα διατροφικά συστατικά, είτε προσωρινά είτε μόνιμα. Οι Ιάπωνες για παράδειγμα, μπορεί να πέψουν ορισμένα φύκια που αποτελούν μέρος της καθημερινής τους διατροφής, χάρη σε ορισμένα ειδικά ένζυμα που έχει αποκτήσει το μικροβίωμά τους από θαλάσσια βακτήρια".

Σε αυτό το email [email protected] στείλτε μου τα μηνύματά σας (σκέψεις, συναισθήματα, εμπειρίες ή προβλήματα που αντιμετωπίζετε και θέλετε να ερευνήσουμε), ή το τηλέφωνό σας (αν θέλετε να επικοινωνήσουμε τηλεφωνικά) και να είστε σίγουροι ότι η δύναμη που θα δώσει ο ένας στον άλλον θα είναι ένας ισχυρός σύμμαχος στη μάχη που δίνουμε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ