ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

ΑΦΙΕΡΩΜΑ:Το Αστικό ΚΤΕΛ της Πάτρας έχει ..."την δική του ιστορία" - Τα ευτράπελα και οι λεωφορειάδες τα πρώτα χρόνια!

ΑΦΙΕΡΩΜΑ:Το Αστικό ΚΤΕΛ της Πάτρας έχει ..."την δική του ιστορία" - Τα ευτράπελα και οι λεωφορειάδες τα πρώτα χρόνια!
Τσίχλα Κωνσταντίνα

Σπάνιο φωτογραφικό υλικό

Ήταν το 1928, τότε που κυκλοφορούσαν ελάχιστα αυτοκίνητα, όταν τα πρώτα λεωφορεία του στόλου του αστικού Κτελ της Πάτρας έκαναν την εμφάνιση τους. Ήταν τέτοια η αίσθηση που δημιούργησαν στην τοπική κοινωνία και η τέτοια η ...επανάσταση που έφεραν στις συγκοινωνίες που αρκετοί έβλεπαν την επιβίβαση σε ένα από τα λεωφορείο, όχι μόνο ως μέσο μεταφοράς αλλά και ως τρόπο ψυχαγωγίας.

Εκείνα τα πρώτα χρόνια ήταν της μόδας οι ...λεωφορεί-άδες!Παρέες, κυρίως νεαρές σε ηλικία, ανέβαιναν στα λεωφορεία, αφού πρώτα προμηθεύονταν το μαγικό χαρτάκι του εισιτηρίου, και έκαναν βόλτα διακεδάζοντας, καθώς διέσχιζαν την Πάτρα.

Εξυπακούεται ότι συνέβαιναν και πολλά ευτράπελα. Όπως τρομοκρατημένοι κάτοικοι τόσο της Πάτρας όσο και χωριών από τις γύρω περιοχές, που όταν ανέβαιναν πρώτη φορά στο λεωφορείο ήταν τρομοκρατημένοι!

Σίγουρα πάντως η παρουσία τους προκαλούσε εντύπωση.

Το thebest.gr κάνει μια αναδρομή στην ιστορία του Αστικού ΚΤΕΛ της Πάτρας και παρουσιάζει σπάνιο φωτογραφικό υλικό του στόλου που εξυπηρετούσε του Πατρινούς στις μετακινήσεις τους περίπου από το 1928.

Οι πρώτες αστικές συγκοινωνίες στην Πάτρα ήταν οι Τροχιόδρομοι Πατρών (Τραμ) που ξεκίνησαν την λειτουργία τους στις 8 Απριλίου 1902. Οι πρώτες ενέργιες είχαν ξεκινήσει από το 1893 από τον δήμαρχο Α. Κοντογούρη που ανέθεσε στον Γάλλο Κοσέ να καταρτίσει την ανάλογη μελέτη.Για τις ανάγκες λειτουργίας των Τροχιοδρόμων κατασκευάστηκε εργοστάσιο αεριοφωτός.

 

Οι πρώτες αστικές συγκοινωνίες στην Πάτρα

 

Το Τραμ λειτούργησε σε δύο γραμμές έως τις 9 Μαρτίου 1917 που έγινε το τελευταίο δρομολόγιο του, αιτία σύμφωνα με την εταιρεία η έλλειψη γαιάνθρακα λόγω του πολέμου.

Την ίδια εποχή στην πόλη εκτελούσαν 40 περίπου ιδιωτικά οχήματα διάφορα δρομολόγια, μήκους 15 περίπου χιλιομέτρων. Τα οχήματα αυτά εξυπηρετούσαν και τα κοντινά προάστια , τα δρομολόγια δεν ήταν τακτικά κι άλλαζαν συχνά . Από το 1921 ο δήμος προσπάθησε να λύση το πρόβλημα των συγκοινωνιών αρχικά με την επαναλειτουργία του τραμ που δεν καρποφόρησε κι έπειτα με προσπάθεια ιδρύσεως εταιρείας.

Το 1934 η Πάτρα εντάχτηκε στον νόμο 6033 και οι συγκοινωνίες της πόλης ανατέθηκαν σε τοπικό υπηρεσιακό συμβούλιο αυτοκινήτωνσύμφωνα με τον νόμο. Οι πρώτες γραμμές ήταν τρεις αστικές και οκτώ που εξυπηρετούσαν τα κοντινότερα προάστια:

Αστικές γραμμές :

α) Άγιος Διονύσιος- Σύνοραμε 17 λεωφορεία

β) Πλατεία Γεωργίου Α΄- Προσφυγικά με 4 λεωφορεία

γ) Σκαγιοπούλειο- Α' νεκροταφείο με 3 λεωφορεία

Γραμμές προαστίων :

Πάτρα - Μποζαίτικα με 7 λεωφορεία

Πάτρα – Ρίο.με 7 λεωφορεία

Πάτρα – Μιντιλόγλι με 2 λεωφορεία

Πάτρα – Ροίτικα με 2 λεωφορεία

Πάτρα – Εγλυκάδα ένα λεωφορείο

Πάτρα – Σαραβάλι ένα λεωφορείο

Πάτρα – Μπεγουλάκι ένα λεωφορείο

Πάτρα – Τερψιθέ ένα λεωφορείο

Το 1935 ιδρύθηκε ο Σύνδεσμος ιδιοκτητών λεωφορείων αστικών γραμμών πρόδρομος των σημερινών ΚΤΕΛ Πάτρας, ο οποίος κι ανέλαβε τις συγκοινωνίες της πόλης.

Από το 1958 έως το 1985 το Αστικό Κτελ διέθετε τα παρακάτω λεωφορεία.

Από το 1928 εώς το 1950 το Αστικό Κτελ διέθετε Bedford του 1884, Ford του 1950, Ford του 1947 καθώς και Dodge του 1944.

Ακόμα στον στόλο του Αστικού κτελ υπήρχε ένα Ford του 1925, ένα λεωοφορείο Chevrolet του 1928 και ένα λεωφορείο Berford 1954.

Σχόλια

Ειδήσεις