Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Μία αναδρομή στην 40χρονη και πλέον λογοτεχνική πορεία του Κώστα Λογαρά - Την Παρασκευή η εκδήλωση στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών

Μία αναδρομή στην 40χρονη και πλέον λογο...

Μεταξύ των προσκεκλημένων ομιλητών και ο γνωστός δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας

Ο Κώστας Λογαράς καθηγητής φιλόλογος με μεγάλη φήμη και δυνατό του σημείο τη διδασκαλία στο μάθημα της έκθεσης, από νεαρός εξέφρασε τις λογοτεχνικές του ανησυχίες.

Το έργο του πλούσιο, περιλαμβάνει από ποίηση και πεζά διηγήματα έως μυθιστόρημα, θεατρικό έργο, δοκίμια, επιφυλλίδες αλλά και ένα λιμπρέτο που είχε μελοποιηθεί και παρουσιαστεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας επί καλλιτεχνικής διεύθυνσης Θάνου Μικρούτσικου το καλοκαίρι του 1988.

Κοντά μία σαραντακοπενταετία συγγραφικής δουλειάς σίγουρα δεν είναι μικρό πράγμα και όλη αυτή η σημαντική διαδρομή του αποκαλούμενου και ως «συγγραφέα της Πάτρας» με την έννοια ότι μίλησε και αποτύπωσε μέσα από τα γραπτά του την ατμόσφαιρα της, θα ξετυλιχθεί σε μία εκδήλωση – αφιέρωμα που θα γίνει την ερχόμενη Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2015 στις 8 το βράδυ, στον ιδιαίτερο και ταιριαστό χώρο του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου της Πάτρας, στη νέα εθνική οδό Πατρών Αθηνών λίγο πιο κάτω από το Α’ Κοιμητήριο.

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας και το βιβλιοπωλείο «38 μοίρες και 14 λεπτά» των Ανδρέα Τσιλίρα και Λεωνίδα Πανόπουλου (οδός Κολοκοτρώνη 34) συνδιοργανώνουν την συγκεκριμένη εκδήλωση για τον Κώστα Λογαρά με γενικό τίτλο «Πάντα θέλω να ξαναγυρνάω εδώ…».

Για το έργο και την προσωπικότητα του Κώστα Λογαρά, έχουν προσκληθεί να μιλήσουν οι:

- Μαρία Στασινοπούλου, κριτικός λογοτεχνίας –συγγραφέας

- Γιάννης Παπαθεοδώρου, επίκουρος καθηγητής Νέας Ελληνικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων,

και ο γνωστός δημοσιογράφος του πολιτικού ρεπορτάζ, συνεργάτης στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι, Παύλος Τσίμας.

Την εκδήλωση θα επενδύσουν μουσικά οι: Σέργιος Σοϊλές (φλάουτο) και Βασίλης Τζιατζιάς (ηλεκτροακουστική κιθάρα), μέλη της Πολυφωνικής Χορωδίας Πάτρας.

Ακολουθεί ένα παλαιότερο κείμενο του Κώστα Λογαρά που το απευθύνει όπως αναφέρεται στον τίτλο του, στον άγνωστο αναγνώστη.

«Στον άγνωστο αναγνώστη

Οι ξαφνικές μας συναντήσεις, αραιές κι απρογραμμάτιστες, που κρατάνε χρόνια τώρα, μοιάζουν μ’ εκείνες τις μυστήριες σχέσεις των ανθρώπων που μένουν μυστικές και ανεκπλήρωτες. Τρέφονται μόνο στο μυαλό και ποτέ δεν παίρνουν σάρκα και οστά.

Όμως η δική μας επικοινωνία παρότι εφήμερη, παραμένει πάντα σταθερή• σιωπηλή και εύγλωττη μαζί. Μια πρόσκαιρη συνάφεια, αλλά εγκάρδια και ζωντανή, με ανθρώπους που δεν πρόκειται ποτέ να συναντήσω.

Να, τοι! Κρατώντας διπλωμένη την εφημερίδα μεταφέρουν τις αράδες μου μαζί τους στο μετρό, στα αστικά λεωφορεία, στα γραφεία τους. Κάποιοι ξεφυλλίζουν κιόλας τις σελίδες βιαστικά, ρίχνοντας τις πρώτες τους ματιές στα πεταχτά, μ’ εκείνη την παράξενη λαχτάρα να τα δουν, ει δυνατόν, και να τα μάθουν όλα εν ριπή.

Άλλοι συνομιλώντας συγχρόνως με τους γύρω τους διακόπτουν συνεχώς το σιγανό κουβεντολόι τους μαζί μου, ο ειρμός του λόγου χάνεται, κόβεται το νήμα και τελικά με παρατούν. Σαν ένας διάλογος που έμεινε στη μέση ή σαν βλέμματα περαστικών που διασπαθίστηκαν στο δρόμο και προσπέρασαν αδιάφορα.

Τα μεσημέρια, πάλι –κι αυτό το έχω για μεγάλη μου τιμή– οι άγνωστοι αναγνώστες με μπάζουνε στο σπίτι τους: έναν απρόσκλητο επισκέπτη τους, ένα μουσαφίρη αναπάντεχο. Και σαν βουβός ακροατής συμμετέχω, για λίγο, στην προσωπική ζωή τους.

Αφουγκράζομαι τις συζητήσεις τους γύρω απ’ το τραπέζι, τις χαρές τους και τις έγνοιες τους. Ακούω τους διαξιφισμούς ή τα αστεία τους και συμμερίζομαι τη μοναξιά τους. Πάντοτε νοερά και κρατώντας, προπαντός, το στόμα μου κλειστό (άλλωστε και να τους δω στο δρόμο, ούτε να τους θυμηθώ μπορώ, ούτε και να τους αναγνωρίσω).

Κάποιες φορές παραείμαι τυχερός. Γιατί καθώς διαβάζουν μερικοί –μοναχικοί, κυρίως, αναγνώστες και εργένηδες– μετά το φαγητό στην πολυθρόνα τους, έρχεται ο ύπνος και τους παίρνει γλαρωμένους. Γλιστρούν λοιπόν από τα χέρια τους ΤΑ ΝΕΑ και πέφτουνε μισάνοιχτα πάνω στο στέρνο ή στο πάτωμα.

Αν τύχει, λέω, κι είναι ανοιγμένα στη σελίδα μου, αρχίζω το σουρτούκεμα μες στο δωμάτιο. Γυροφέρνω το χάρτινο βλέμμα μου στους τοίχους, στέκομαι μπροστά στους πίνακες, περιεργάζομαι τα κάδρα με τις οικογενειακές φωτογραφίες. Ψάχνω στα ράφια της βιβλιοθήκης τους, παρατηρώ τα αντικείμενα – όλα δεμένα με τις μνήμες, τ’ αγαπημένα πρόσωπα και τη ζωή τους. Και με τη μύτη τής ασπρόμαυρης φωτογραφίας μου οσμίζομαι τις μυρωδιές των άλλων δωματίων. (Να σηκωθώ από τη θέση μου κρυφά να μπω στα ενδότερα, ποτέ• δεν είναι η εφημερίδα τηλεόραση να χώνεται με περιέργεια και δόλο στις κρεβατοκάμαρες).

Γι’ αυτό με συγκινεί η συναναστροφή μου με τον μακρινό και ανεγνώριγο αναγνώστη, η παροδική συνάφεια μαζί του. Με συναρπάζει ο συγχρωτισμός μου με ανθρώπους που δεν πρόκειται ποτέ μου να γνωρίσω.

Μονάχα που, καμιά φορά, αναρωτιέμαι αν άραγε αφήνει κάτι πίσω της η εφήμερη ψιλοκουβέντα με τον άγνωστο αναγνώστη, αν απομένει τίποτα απ’ τη σιωπηλή συνομιλία μεταξύ μας• ή μήπως τάχατες πασχίζω, μάταια, να στρώνω τις λέξεις και τις σκέψεις πάνω στο χαρτί;

Κι όμως, αισθάνομαι ότι με δένει ένα νήμα με μορφές οικείες, θολές αλλά ακέραιες, σκυμμένες πάνω απ’ το γραπτό μου• πως μια λεπτή κλωστή κι αόρατη με ενώνει με πρόσωπα που ποτέ μου δεν θα συναντήσω.

Το φευγαλέο δέσιμο μαζί τους ταιριάζει ακριβώς στο χαρακτήρα και στο ύφος μιας καθημερινής εφημερίδας: το κάθε φύλλο της περνάει γρήγορα στο παρελθόν, κι η προσμονή του αυριανού γεννάει την υπόσχεση μιας άλλης μέρας, μιας συνάντησης καινούργιας».

Ο Κώστας Λογαράς έχει γεννηθεί στην Πάτρα το 1950. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Έχει γράψει ποίηση, πεζό, δοκίμιο, θέατρο. Έχει εκδώσει τέσσερις ποιητικές συλλογές μέχρι το 1984 και έκτοτε αφιερώθηκε στην πεζογραφία. Έχει δημοσιεύσει τρεις συλλογές με διηγήματα, δύο μυθιστορήματα, ένα οδοιπορικό στην Τουρκία με φωτογραφίες του Νίκου Οικονομόπουλου (πρακτορείο MAGNUM), ένα οδοιπορικό στη γενέτειρα πόλη του κ.ά.

Το μυθιστόρημά του η «Ερημιά στο βλέμμα τους» μπήκε στη βραχεία λίστα των Κρατικών βραβείων (2009).

Το 1988 παρουσιάστηκε το λιμπρέτο του «Σπίτια της Μνήμης σπίτια της Σιωπής» στο Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας σε μουσική - σκηνοθεσία του Θάνου Μικρούτσικου.

Το θεατρικό έργο του «Η τελευταία μάσκα- fallimento» ανέβηκε από τον Θόδωρο Τερζόπουλο και τη θεατρική του ομάδα ΑΤΤΙΣ (στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης – Πάτρα 2006 στο παλαιό Πτωχοκομείο ενώ συμμετείχε και στο Φεστιβάλ New Plays From Europe 2006 (Βισμπάντεν Γερμανίας, Ιούνιος 2006). Την ίδια χρονιά το θεατρικό αυτό έργο διεκδίκησε το «Βραβείο Κοινού». Για τη σκηνοθεσία στην «Τελευταία μάσκα- Fallimento» (καθώς και για τα έργα «Πέρσες» και «Τζενίν») απονεμήθηκε στον Θόδωρο Τερζόπουλο το Μεγάλο Βραβείο Κριτικών Θεάτρου 2006.

Το 2002 έκανε τη θεατρική διασκευή στο έργο του Ντοστογιέφσκι «Λευκές Νύχτες» για το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας (σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου).

Από το 1973 ως το 1985 υπήρξε βασικός συνεργάτης του περιοδικού «Υδρία» στην Πάτρα και ιδρυτικό μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του «Συμποσίου Ποίησης» (από το 1981 ως το 1985, οπότε και παραιτήθηκε).

Έχει συνεργαστεί ως επιφυλλιδογράφος με την εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», το ηλεκτρονικό ΒΗΜΑ, το λογοτεχνικό περιοδικό Διαβάζω, το protagon.gr και oanagnostis.gr.

Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων και έργα του έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά.

ΠΟΙΗΣΗ

Στιγμές, Όστρακα, 1972

Ομηρεία, Όστρακα, 1974

Το σώμα, Όστρακα, 1982

Ο άλλος Ιούλιος, Όστρακα, 1984

ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Αμπάριζα, Όστρακα, 1982

Ο ήλιος στον Υδροχόο, Οδυσσέας, 1984

Ύποπτοι δρόμοι (διηγήματα), Σιγαρέτα, 1986

Σάββατα δίχως μύθο, Ρόπτρον, 1990

Παλιές Αμαρτίες (διηγήματα Καστανιώτης, 1993 και 1996

Η παράγκα του Καμπούρη, Πολύεδρο, 1996

Η πόλη να σαλπάρει στ’ ανοιχτά (τιμητική έκδοση του Δήμου Πατρέων), 1996  Πάτρα, Μια πόλη στη λογοτεχνία, επιλογή και σύνθεση κειμένων, Μεταίχμιο, 2001(2), 2007 και ιδιωτική έκδοση, Μέντωρ Εκπαιδευτική, 2001

Πάτρα, Μια πόλη στη φωτογραφία, (επιλογή κειμένων Κώστας Λογαράς, επιλογή φωτογραφιών Νίκος Οικονομόπουλος, Μεταίχμιο, 2003

Στη χώρα του Νεντίμ μύριζε πεύκο, (ταξιδιωτικό), με 12+1 φωτογραφίες του Νίκου Οικονομόπουλου, Μεταίχμιο, 2003

Να έρχεσαι όποτε θες, μυθιστόρημα, Μεταίχμιο, 2004

Ερημιά στο βλέμμα τους, μυθιστόρημα, Μεταίχμιο, 2008

Ιστορίες του δρόμου, διηγήματα, Γαβριηλίδης, 2013

ΛΙΜΠΡΕΤΟ

Σπίτια της μνήμης, σπίτια της σιωπής, Τέχνη και λόγος, 1988

ΘΕΑΤΡΟ

Η τελευταία μάσκα- fallimento, έκδοση στα Γερμανικά, Φεστιβάλ Wiesbanten, New Plays From Europe 2006

ΔΟΚΙΜΙΟ

Πολύ πριν, λίγο μετά, επιφυλλίδες, ΤΟ ΔΟΝΤΙ, 2013

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ

Η τεχνική της γραφής, εκδόσεις Μεταίχμιο.

Κριτικές και κριτικοί

Μία επιλογή από κείμενα που έχουν γραφτεί για τα έργα του Κώστα Λογαρά

Πάτρα, μια πόλη στη Λογοτεχνία

~ Νίκος Μπακουνάκης, Το Βήμα της Κυριακής, 23/12/2001

Διάβασα κυριολεκτικά με απληστία [..] το βιβλίο «Πάτρα, μια πόλη στη Λογοτεχνία» [..] Ο Κώστας Λογαράς συνδυάζει κείμενα της λογοτεχνίας για να δημιουργήσει ένα πορτρέτο της πόλης [..] με φως και σκιές, με αποχρώσεις, με αισθήματα και αισθήσεις, ένα πορτρέτο που μεταφέρει την πόλη από τη γεωγραφία στη λογοτεχνία και την μετατρέπει σε τόπο της λογοτεχνίας.

~ Δημήτρης Δασκαλόπουλος, εισήγηση - παρουσίαση στο Δημοτικό Θέατρο Πάτρας, 2/12/2001

…προχωρεί αρκετά βήματα μπροστά, γιατί αποδεσμεύει τα κείμενα από τη μονόχορδη ιδιωτική ματιά και τους προσδίδει μια πανοραμική διάσταση που αντιπροσωπεύει διαφορετικές εποχές και διαφορετικές συγγραφικές ιδιοσυγκρασίες. Μέσα απ' αυτό το μωσαϊκό, που υποστηρίζεται από παλαιότερες και σύγχρονες φωτογραφικές αποτυπώσεις  της πόλης, σκηνοθετείται η θερμοκρασία κάθε χρονικής στιγμής και αναβιώνει  η πολυσημία κάθε κειμένου και κάθε συγγραφικής ιδιαιτερότητας. Όλες αυτές οι παράμετροι συγκλίνουν προς ένα νοητό κέντρο, που είναι η ίδια η πόλη, η μοίρα της, τα άπειρα ταυτόσημα, αλλά στη βάση τους εντελώς διαφορετικά πρόσωπά της...

~ Νίκος Βατόπουλος, εφ. Καθημερινή, 1/1/2001

~ Κυριάκος Ντελόπουλος, εφ. Πελοπόννησος, 16/4/2002

~ Τιτίκα Δημητρούλια, περ. Εντευκτήριο, τ. 59, 2002.

Να έρχεσαι όποτε θες

~ Μάρη Θεοδοσοπούλου, εφ. Tο Βήμα της Κυριακής, 5/12/2004

Το αφήγημα του Λογαρά κερδίζει το ενδιαφέρον με τον αυθορμητισμό και την αμεσότητά του [..] Και πνοή διαθέτει και ανάλαφρα ειρωνική διάθεση. Τελικά, ευτυχέστερο από τα φιλόδοξα μυθιστορηματικά εγχειρήματα του φθινοπώρου

~ Άρης Δρουκόπουλος, εφ. Πελοπόννησος, 19/12/2004

~ Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, εφ. Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Δεκέμβριος 2004

Καθημερινές καταστάσεις της ελληνικής κοινωνίας από την εποχή του απριλιανού καθεστώτος μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 80. Λιτή γραφή και παρατηρητικό βλέμμα

~ Δημοσθένης Κούρτοβικ, εφ. ΤΑ ΝΕΑ, Βιβλιοδρόμιο, 8-9/1/2005

~ Σταυρούλα Παπασπύρου, εφ. Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 1/1/2005

~ Γιάννης Παπαθεοδώρου, εφ. Κυριακάτικη Αυγή, 19/6/2005

[..] Είναι ένα τολμηρό και χρήσιμο βιβλίο [..] Επιλέγοντας ως θεματικό πεδίο το στρατό και στα χρόνια της χούντας, ο Λογαράς μας εισάγει στον πιο σκληρό πυρήνα της νεότερης πολιτικής και πολιτισμικής συνείδησης [..] Επιλέγει έναν ασήμαντο ήρωα που ζει μέσα σ’ ένα στατικό κοινωνικό περιβάλλον, για να μιλήσει τελικά για την ιδεολογική κρίση μιας ολόκληρης κοινωνίας. [..] Ο λιτός λόγος και ο ειρωνικός τόνος που διαπερνά τη γραφή προσδίδει στην αφήγηση μια σχεδόν καβαφική αίσθηση, που εστιάζει στα πρόσωπα και τα πράγματα, όχι για να τα στήσει μπροστά στο δικαστήριο της ιστορίας αλλά για να τα κατανοήσει [..]

Ο Λογαράς περιγράφει με έναν ειρωνικό ρεαλισμό τους διεφθαρμένους ήρωές του [..] Εκείνο που περιέγραφε σωστά ο Κοτζιάς ως «αντιποίηση αρχής» ο Λογαράς το περιγράφει ως «εκποίηση αρχών».

~ Ελισάβετ Κοτζιά, εφ. Καθημερινή της Κυριακής, 3/7/2005.

*O Kώστας Λογαράς ετοιμάζει αυτό το διάστημα ένα νέο βιβλίο.

Επιμέλεια - Τ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

Σπίτια της μνήμης, σπίτια της σιωπής (Κτίριο Γαλανόπουλου). Ο Θάνος Μικρούτσικος σκηνοθετεί το έργο του Κώστα Λογαρά. Διακρίνεται και ο ηθοποιός Περικλής Βασιλόπουλος.

Σπίτια της μνήμης, σπίτια της σιωπής (Κτ...

Σπίτια της μνήμης, σπίτια της σιωπής (Κτίριο Γαλανόπουλου). Ο Θάνος Μικρούτσικος σκηνοθετεί το έργο του Κώστα Λογαρά. Διακρίνεται και ο ηθοποιός Περικλής Βασιλόπουλος.

Στη φωτ. με την αξέχαστη Πατρινή λαική τραγουδίστρια Πόλυ Πάνου. Δίπλα η σύζυγος του Κώστα Λογαρά, Αμαλία ενώ διακρίνεται λίγο και ο τέως Δήμαρχος Πατρέων Ε. Φλωράτος.

Στη φωτ. με την αξέχαστη Πατρινή λαική τ...

Στη φωτ. με την αξέχαστη Πατρινή λαική τραγουδίστρια Πόλυ Πάνου. Δίπλα η σύζυγος του Κώστα Λογαρά, Αμαλία ενώ διακρίνεται λίγο και ο τέως Δήμαρχος Πατρέων Ε. Φλωράτος.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture